piP vs. pK

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-08-10 16:49

DVD-ai skrev:
paa skrev:Är det så stor hörbar skillnad mellan piP och piPs då?
Märks det annat än när man spelar rejält högt?

JAG har redogjort för vad jag tycker om piP vs piPs.

och jag föredrar piPs och tycker att man får "ganska mycket" för pengarna i mellan... (jämförelsen är då mellan nya piPs (med nya basen och) med nya porten vs piP med gamla porten)

Det som hade varit intressant är ju att jämföra piP mot piPs också för att se om jag lider av galen placebo eller om det är verklighet... :lol:

Men jag orkar inte gå igenom vad jag tycker just nu, tar så många klick på tangentborde för att uppnå den beskriving jag vill göra så jag avstår för tillfället, men kort kan jag säg att skillnaden är när man går upp i ljudnivå framförallt.

Är det annan diskant i piPs???

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-10 16:52

Det är väl bara basen som skiljer?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-10 17:03

Samma diskant.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-10 17:42

Nune skrev:
DVD-ai skrev:

och jag föredrar piPs och tycker att man får "ganska mycket" för pengarna i mellan... (jämförelsen är då mellan nya piPs (med nya basen och) med nya porten vs piP med gamla porten)

Det som hade varit intressant är ju att jämföra piP mot piPs också för att se om jag lider av galen placebo eller om det är verklighet... :lol:

Men jag orkar inte gå igenom vad jag tycker just nu, tar så många klick på tangentborde för att uppnå den beskriving jag vill göra så jag avstår för tillfället, men kort kan jag säg att skillnaden är när man går upp i ljudnivå framförallt.

Samma diskant som sagt, men basen är annorlunda :)
Och det är en ny bas i piPs sedan hösten 2010 och den basen håller jag högre än den gamla piPs basen och jag upplever mellanregistret "hålla ihopp" mycket bättre med nya basen med mindre "skrikighet" som följd.
Även om diskanten fortfarande har sina "problem" så minskar ju det sammantagna problemet :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-08-10 18:12

DVD-ai skrev:
Nune skrev:
DVD-ai skrev:

Så den nya basen gör diskanten till flaskhalsen?
Samma diskant som sagt, men basen är annorlunda :)
Och det är en ny bas i piPs sedan hösten 2010 och den basen håller jag högre än den gamla piPs basen och jag upplever mellanregistret "hålla ihopp" mycket bättre med nya basen med mindre "skrikighet" som följd.
Även om diskanten fortfarande har sina "problem" så minskar ju det sammantagna problemet :)

Så den nya basen gör diskanten till flaskhalsen?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-10 18:16

Jag upplever så, lite mer än tidigare i alla fall, till vanlig musik så är diskanten det som flaskar hos piPs.
men till en del musik så sätter ju basens slaglängd stopp dock...
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-08-10 19:19

Har haft pk här förut,hade dom nån vecka så jag hann lyssna in mig.

Väldigt bra djupbas i dom men sen upplevde jag det som en svacka i låga midbasen,blev dock bättre efter uppgradering av filtret :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-10 22:40

-Palle- skrev:Näääe, ölen bidrar ju till att höja örats perception har jag hört :lol:

Jo, första ölen, men efter ett flak nås konsensus. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-08-11 00:49

penke62 skrev:Jag som varken har lyssnat på den ena eller den andra högtalaren tigger härmed (om än lite generat och motvilligt) öppet och offentligt om möjlighet att lyssna hos någon. Vilken som, eller båda går bra. Jag bor i Helsingborg och tar mig runt i närheten utan problem. Närhet är alltid en bedömningssak.

Jag har ett par pK i Lund. Senaste filtermodden och kan släpa upp ett par ino-aco från källaren. Delat eller odelat system, hur du vill.

Gott om effekt också. :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-11 06:22

Ragnwald skrev:
-Palle- skrev:Näääe, ölen bidrar ju till att höja örats perception har jag hört :lol:

Jo, första ölen, men efter ett flak nås konsensus. :)

Exakt, om resultatet kommer sedan med stadig hand att framföras på forumet i strukturerad och nogrann (o)ordning ;)
Ne men det blir kul att höra pK för första gången och intressant att jämföre dom med piP som jag ju hört så otroligt mycket.
Jag borde då kunnabilda mig en bra ide om hur pK presterar under lång lyssning bara genom att jämföra tycker jag!

Dock så känner jag inte rummet, men har lyssnat till piP i säker 15olika rum med olika egenheter så det borde gå att göra något med :)

Fast trevligast ska bli att träffa dom trevliga uppsalaborna ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-11 12:26

DVD-ai skrev:Jag upplever så, lite mer än tidigare i alla fall, till vanlig musik så är diskanten det som flaskar hos piPs.
men till en del musik så sätter ju basens slaglängd stopp dock...

+1 på det.
Men då spelas det starkare än konstruktionen är tänkt för, kompression inträder.
Det är ju finlyssningshögtalare som ska spelas på sällskapsnivå, inga diskonivådunkare. :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-11 12:39

VAAA...!!!???? :evil:

Du vet inte va d du pratar om... 8)
dom ska ligga på gränsen att bottna minst 50% av tiden annars har man inte använt dom ordentligt... :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2011-08-11 15:29

bomellberg skrev:
penke62 skrev:Jag som varken har lyssnat på den ena eller den andra högtalaren tigger härmed (om än lite generat och motvilligt) öppet och offentligt om möjlighet att lyssna hos någon. Vilken som, eller båda går bra. Jag bor i Helsingborg och tar mig runt i närheten utan problem. Närhet är alltid en bedömningssak.

Jag har ett par pK i Lund. Senaste filtermodden och kan släpa upp ett par ino-aco från källaren. Delat eller odelat system, hur du vill.

Jag kan, om så önskas, ansluta med mina piP så att det blir möjligt att höra båda i samma miljö.
Själv också litta nyfiken på att uppleva pK, måste erkännas.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2011-08-11 15:38

Det bästa sättet att trimma örats perceptionsförmåga jag provat på är en omgång med Migrän! (Efter inlägget att öl är bra för hörseln 8) )
Fick i måndags en fin attack fram mot eftermiddagen - måste varit chocken av att använda klumpen mellan örenen till annat än utfyllnad, då det var första dagen på jobbet efter fem veckors semester.
Mådde pyton, hade svårt att använda ögonen (blänk o värk) och en riktigt elak värk i höger bakhuvud/nacke. Men jag hade fantastisk hörsel!!! På t-baneperrongen kunde jag verkligen höra hur olika skor lät mot underlaget - sulor, kvinnor, män, unga, gamla, vikt, allt lät på sitt sätt. Sedan i tåget hörde jag alla röster som individuella, annars är det bara en ljudkulliss av mummel. Rätt häftigt, i den övriga bedrövelsen. Väl hemma var det ner med gardinen o krypa till sängs och fram mot halv nio tiden var det värsta över och hörseln var tillbaka i normalläget.

För övrigt hade jag gärna ägt ett par pK!

///Buddie

Edit: litet tillägg

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-11 17:06

Buddie, du har PM.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-11 18:25

30Hzbone skrev:
bomellberg skrev:

Jag kan, om så önskas, ansluta med mina piP så att det blir möjligt att höra båda i samma miljö.

Det är skillnad på pk och pk det beror på hur man har byggt dom.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-08-11 20:23

boom skrev:Det är skillnad på pk och pk det beror på hur man har byggt dom.

No shit, Sherlock!

Vad är det du vill säga? Att mina är felbyggda?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-08-11 21:28

30Hzbone skrev:
bomellberg skrev:

Det vore lysande i mitt tycke, men det måste vara upp till Bomellberg hur mycket folk han vill ta hem.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-11 23:02

bomellberg skrev:

No shit, Sherlock!

Tror boom menar vilket filterval och fyllnadsmaterial som användts.
Lammullen gav som sig bör, ett varmare och djupare ljud, kombinerat med ett filter som tar ner diskanten lite.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-08-12 00:36

Ragnwald skrev:
bomellberg skrev:

No shit, Sherlock!

Tror boom menar vilket filterval och fyllnadsmaterial som användts.
Lammullen gav som sig bör, ett varmare och djupare ljud, kombinerat med ett filter som tar ner diskanten lite.

Det låter som rätt medicin, den första varianten som jag lyssnade på kändes som en ljusbåge i örat med visst material.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-12 06:03

bomellberg skrev:

No shit, Sherlock!

Du kör standard varianten mina är modifierade till det bättre .
så nu får du väl undersöka saken men ta med dig förstorings glaset Sherlock.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-12 19:14

shifts skrev:Nattlorden, det är inte säkert att du är medveten om det, men vissa inlägg
du gör ser otroligt förmätna ut. Ja, till och med dryga skulle jag vilja säga.
Tror inte direkt det underlättar för de schismer som verkar på forumet.

Det tycker jag inte alls.

Om man råkar gilla IÖ : s grejor ska man man väl få säga det, eller hur ? :wink:

Inget konstigt med det.

pk har ju betydligt färre utvecklingstimmar bakom än PiP , dessutom utan stereosystemkompensation- självklart låter de inte likadant.
Odogmatisk sekt- granskare

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-13 07:56

Richard skrev:
shifts skrev:Nattlorden, det är inte säkert att du är medveten om det, men vissa inlägg
du gör ser otroligt förmätna ut. Ja, till och med dryga skulle jag vilja säga.
Tror inte direkt det underlättar för de schismer som verkar på forumet.

Det tycker jag inte alls.

Om man råkar gilla IÖ : s grejor ska man man väl få säga det, eller hur ? :wink:

Inget konstigt med det.

problemet är att det blir en religiös tro på iös saker och då går det åt andra hållet i stället så om fanatikerna dämpade sig något så blir det inte sådana schismer för man har sett vad en del skriver och då kan man börja att undra om det står rätt till i skallen .
Och det som gör mig mest förbannad är att iö får sitta i kläm medan fanatikerna har sina bataljer.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-13 10:09

Richard skrev:pk har ju betydligt färre utvecklingstimmar bakom än PiP , dessutom utan stereosystemkompensation- självklart låter de inte likadant.

Om piP har eller inte har stereosystemskompensationer kan ju diskuteras. Vilket det har. Värt att veta är dock att piP saknar alla attribut för den tonkurva on axis som sägs behövas för att få till en stereosystemskompensation. Det kan t o m hävdas att den har motsatt tonkurva.

Det är dock ingen stor sak eftersom en sådan kompensation kan bara göras effektiv för en enda individ. Alla andra kommer inte att gynnas av den och vissa kommer dessutom att missgynnas av en sådan kompensering.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-13 13:03

RogerGustavsson skrev:Eftersom jag har både pK (med filter typ 2) och piP, har jag redan gjort jämförelser.... Det finns skillnader men jag tycker att i slutändan blir det lite av en smaksak. Tycks vara så att piP är mera bredstrålande och därför kräver lite större hänsyn placeringsmässigt.
Klockrent.

piP vs piPs - i mina ögon komprimmerar piP något tidigare, men det är sjukt marginellt. Spelar man på de nivåerna har man redan för små högtalare, oavsett vilka man väljer.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-08-13 13:07

Naqref skrev:
Richard skrev:pk har ju betydligt färre utvecklingstimmar bakom än PiP , dessutom utan stereosystemkompensation- självklart låter de inte likadant.

Om piP har eller inte har stereosystemskompensationer kan ju diskuteras. Vilket det har. Värt att veta är dock att piP saknar alla attribut för den tonkurva on axis som sägs behövas för att få till en stereosystemskompensation. Det kan t o m hävdas att den har motsatt tonkurva.

Det är dock ingen stor sak eftersom en sådan kompensation kan bara göras effektiv för en enda individ. Alla andra kommer inte att gynnas av den och vissa kommer dessutom att missgynnas av en sådan kompensering.

Varför bara för en individ och hur drabbas alla andra av en sådan kompensation?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-08-13 13:50

steveo1234 skrev:
Naqref skrev:Det är dock ingen stor sak eftersom en sådan kompensation kan bara göras effektiv för en enda individ. Alla andra kommer inte att gynnas av den och vissa kommer dessutom att missgynnas av en sådan kompensering.
Stereosystemfelskompensationen ska väl om jag inte missförstått IÖ bara göras på on-axis frekvensgången och inte påverka off-axis. Således torde det bara vara den som sitter i sweetspot som får fulla effekten av den. Om man nu lyckas med att bara påverka on-axis och inget annat så borde välan inte medlyssnare som inte sitter i sweetspot påverkas!?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-08-13 14:09

Diskussionerna här på forumet är väl inte till för att få PK att framstå i bättre dager? :roll:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-13 14:29

phon skrev:Diskussionerna här på forumet är väl inte till för att få PK att framstå i bättre dager? :roll:

phon skrev:Är det några diskussioner här på forumet?

Vardå?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-13 14:42

steveo1234 skrev:
Naqref skrev:

Funktionen bygger på att man konstruerar en identisk avbild av en faktiskt ljudkälla snarare än en fantombild. För att det ska fungera så måsta man mappa detta mot den enskilda individens upplevelse av överföringsfunktionen av sina egna ytteröron, öronkanal samt huvud och överkropp. Denna överföringsfunktion är individuell och byter man ytteröron på en person så tar det ett tag innan man kan få en ordentlig lokalisationsförmåga igen. För personer som har en väldigt avvikande överföringsfunktion mot anpassningen så kommer det enbart att bildas en fantomprojektion. Dock med aningens fel tonkurva än den avsedda. Detta är dock ett väldigt litet fel.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino