Ino rigg ABSOLUT MAX 50000kr ?!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-12 08:55

HAHA... !!!

Ahhmm, Ne det kommer inte att hända... 8) :twisted: :roll: :oops: Bild
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2011-08-12 09:53

Du vet ju vart jag bor så, öl går ju alltid att dricka! ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-12 10:40

DVD-ai skrev:Men nu vill jag höra era tankar och detta med att köpa ett sådant steg till att enbart driva moduler med...

Uppenbarliggen försent, men jag avråder iallafall och motiverar varför för andra som går i samma funderingar!

- Det blir varmt
- Det är ineffektivt
- Det blir hög driftskostnad

Till basmoduler passar klass-D mycket bättre idag och skall man investera så går två motkopplade Hypex UCD700 steg ner till DC och petar i sådan konfiguration ur sig 2x350w/8 ohm. Behöver man mer effekt så fixar man ett till.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-12 10:48

Njaaa, försent är det inte då jag bara har bokat, beställa gör jag när dom hör av sig när steg finns på lager :)
om typ 1 vecka alltså...

Men jag vill inte hålla på och bygga ihopp något...
Jag vill ha effekt så det räcker garanterat och lite till, men utan att lyfta ett finger... så lat e jag just nu... :P

ett XPA-2 klarar den biffen galant !
och som Komorok redan också påtalat så kan dom senare, om man skulle vilja, köras i bryggat läge för att få riktigt seriöst med effekt ;)

Emotivan blir inte så farligt varm, vist det blir lite mysigt i rummet, men inte så att det är något problem... och överhettning är absolut 0 problem då min stereobänk är modell "skelett" och alltså väldigt fritt runt komponenterna :)
har väll som max lyckats få min att bli lite ljummen när jag körde den till i16s och krämade på för kung och fosterland typ flera timmar i sträck 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-12 10:53

It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-12 11:05

Bilder på i6 och profundusX-2 60 liter kommer idag när jag komemr hem från jobbet, riktigt söta moduler faktiskt ! :D

och i6 gör sig bra på sin plats och passar bra i den spegelblanka och helt suveränt utförda lackningen !
om jag fick välja hade dom varit matta, men detta "duger" hur bra som helst och av går kvällens lyssning (första lyssnignen, typ 5 låtar...) att dömma då presterar dom väldigt bra på mitt lyssningsavstånd.

Hade ju i och försig testat detta tidigare för att vara säker, men dom spelar som gudar på 1,5m !
och på 1,7-1,8 som jag sitter på så är det ju liksom bara än bättre ;)

modulerna, trots att dom bara är två får ganska bra koppling till rummet, placerade på ca 100cm avstond från sidoväggarna i mitt 3,8meter rum.

jag spelar på bredden, måtten är 3,8x3,2 och höjd ca 2,5.

Kortväggarna är betong och långväggen där stereon står är yttervägg av gipps och trä + fönster.
bakväggen är av gipps och ganska flexande.

Jag har modulerna placerade 100cm till vägg -200cm mellan -100 till vägg typ, några tipps !?
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-12 11:06

DVD-ai skrev:Njaaa, försent är det inte då jag bara har bokat, beställa gör jag när dom hör av sig när steg finns på lager :)
om typ 1 vecka alltså...

Men jag vill inte hålla på och bygga ihopp något...

Utan slutna och aktivt kompenserade basmoduler kan man tumma på DC-krav med (det har ju inte Emotivan heller) och köpa färdiga steg.

Jag har inte ork och lust att argumentera, jag ger bara ett alternativ och de anledningarna jag har till det.

Det är bara att titta på nuffrorna över effektivitet och tomgångsström om man är intresserad av den aspekten jag tog upp.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-12 11:50

Ja, men i detta fallet så är det bara så att jag inte orkar bygga ihopp något... och att jag vill ha något sm är snyggt.

Så har inget med någon annan parametar att göra :)

och jag skiter i perfekt respons ner till DC och tror inte att Emotivan's "fel" i basen kommer att uppmärksammas med ens profundusX moduler, som är det största i modulväg som denna kommer att få driva.

skulel det någon gång bli fetare moduler med lägre F3 så blir det också annat steg til ldessa och Båda Emotivorna får driva toppar.

jag e med på vad du menar men det lockar mig inte i dagsläget.
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-12 14:46

Om du vill göra en riktigt smutt och enkel rigg så kom jag just fram till i en annan tråd att man kan driva basmoduler mha bakkanalerna i en denon surroundförstärkare.
Isf har du inbyggt, dac, försteg, delningsfilter och slutsteg till både front och basmoduler i samma komponent.

Tex Denon 3312 7x125w för under 10kkr.
Sen behöver du bara i6 och prof.

Smuttare än så blir det inte :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-12 15:11

Men alldeles för klent...

det ska vara "smutt" men jag gilalr att ha ordentligt med effekt, så att man alldrig behöver vara nära klippgränsen oavsett ;)
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-12 16:51

DVD-ai skrev:Men alldeles för klent...

det ska vara "smutt" men jag gilalr att ha ordentligt med effekt, så att man alldrig behöver vara nära klippgränsen oavsett ;)

Vad skrev du tidigare i tråden .

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-08-12 16:57

Jag känner med dig DVD-ai, folk som inte byter högtalare iaf en gång om året verkar ha stagnerat i sin personliga utveckling och accepterat att dom snart ska dö i ett dike fyllt med bajs.

Rock on!

Det är verkligen dags för mig nu. Att byta högisar alltså.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-12 17:16

Ja alla har olika krav.
Har dock svårt att se att 125w inte skulle räcka till i6. Till i16s däremot kan jag förstå att man vill ha mer.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-08-12 17:21

Spelar du verkligen sån musik högt? Är det inte främst dubstep du spelar högt = låg crest = låg dynamisk effekt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-08-12 18:00

DVD-ai skrev:Bilder på i6 och profundusX-2 60 liter kommer idag när jag komemr hem från jobbet, riktigt söta moduler faktiskt ! :D

och i6 gör sig bra på sin plats och passar bra i den spegelblanka och helt suveränt utförda lackningen !
om jag fick välja hade dom varit matta, men detta "duger" hur bra som helst och av går kvällens lyssning (första lyssnignen, typ 5 låtar...) att dömma då presterar dom väldigt bra på mitt lyssningsavstånd.

Är du inte hemma från jobbet än?

Förresten, blanka i6? Har du tagit över Sanjuros?

Mvh JS

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-12 18:48

_Fredrik_ skrev:Jag känner med dig DVD-ai, folk som inte byter högtalare iaf en gång om året verkar ha stagnerat i sin personliga utveckling och accepterat att dom snart ska dö i ett dike fyllt med bajs.

Rock on!

Det är verkligen dags för mig nu. Att byta högisar alltså.

Haha, bra tack för ditt stöd !! :lol: ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-12 18:51

adzer skrev:

Ja alla har olika krav.
Har dock svårt att se att 125w inte skulle räcka till i6. Till i16s däremot kan jag förstå att man vill ha mer.

Ja, det räcker säkert jätte bra med 125w 8ohm till i6 men det beror på vad man spelar :)
Idag körde jag lite på riktigt och med dubstep av inte så bra kvalitet så tände jag ganska många dioder, var nog 100w i alla fall och då finns det musik som kan vara kul med med dynamik.
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-12 18:56

DVD-ai skrev:
adzer skrev:

Ja alla har olika krav.

Ja, det räcker säkert jätte bra med 125w 8ohm till i6 men det beror på vad man spelar :)
Idag körde jag lite på riktigt och med dubstep av inte så bra kvalitet så tände jag ganska många dioder, var nog 100w i alla fall och då finns det musik som kan vara kul med med dynamik.

Varför mäter du inte hur mycket växelström som går ut i stället för att tro hur många watt som används .

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-12 19:00

subjektivisten skrev:

Spelar du verkligen sån musik högt? Är det inte främst dubstep du spelar högt = låg crest = låg dynamisk effekt.

Ne jag lirar allt möjligt, så jag vill inte begränsa mig...
Lirade idag en del, med 2x50w steg från någon gång på 80 talet till modulerna. Litet jäkla steg som är typ 1/20så stor som Emotiva :D
Men det fungerar ganska bra, står ut med det tills vidare, jan kan ju inte ens i närheten av maxa modulerna men det går att spela högt nog för vanlig musik med det steget.
Men med 2 moduler till senare så skulle den nog överhetta ganska snabbt på grund av lägre lastimpedans...

i6 på 1,7 meter går att spela HÖGT!!!
Jäflar va det pumpar på, typ så högt som vi spelade i kramfors med i32s kan jag spela hemma hos mig med i6. Och högre behövs INTE!!! men då
fick jag dämpa modulerna... dock!

Jag har nu kallibrerat in basen någorlunda och är nöjd med ljudet, det låter riktigt bra hemma, otroligt bra högtalare för mig!
Perfekt för mitt lyssningsavstånd och låter sjukt bra !
E jätte nöjd :)

Körde lite högdynamiska spår och det är nog inga problem alls att tända typ 8 dioder på XPA-2 till i6 om man går in fört det... Men då e det som sagt ganska högt :)
och högre gick att spela, men varför ?!
Det är "högt nog" då för att jag ska vara 100% tillfredställd.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-12 19:01

Stranne skrev:
DVD-ai skrev:Bilder på i6 och profundusX-2 60 liter kommer idag när jag komemr hem från jobbet, riktigt söta moduler faktiskt ! :D

Är du inte hemma från jobbet än?

Förresten, blanka i6? Har du tagit över Sanjuros?

Mvh JS

Jepp, så e det :)
Dom har hittat ett hem hos mig och dom e så snälla så vi ska nog komma bra överens ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-12 19:05

boom skrev:
DVD-ai skrev:
adzer skrev:

Ja alla har olika krav.

Varför mäter du inte hur mycket växelström som går ut i stället för att tro hur många watt som används .

För at jag inte har behovet... Skiter fullkommligt och heligt i det :P
Bara jag vet att det inte kan klippa är jag nöjd och stegen vill jag ha inför eventuella framtida dumheter...
Kan vara bra att ha lite effekt då redan färdigt :)

Men om man ska utgå från vad Emotiva själva sagt när jag frågat så har jag utnyttjat ca 100w.
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-12 19:21

DVD-ai skrev:
boom skrev:
DVD-ai skrev:
adzer skrev:

Ja alla har olika krav.

Bara jag vet att det inte kan klippa är jag nöjd och stegen vill jag ha inför eventuella framtida dumheter...

Men om man ska utgå från vad Emotiva själva sagt när jag frågat så har jag utnyttjat ca 100w.

Jojo tron blir helig

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-08-12 21:28

DVD-ai skrev:Ja det blir nog ca 7500kr hem till dörren för ett till XPA-2....

Jag mailade emotiva och de vill ha 799 plus 220dollar. Lägger man till 25% moms så blir det 8800kronor typ. Har jag lagt på fel moms-sats eller har du räknat fel eller fått annat pris?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-13 03:02

DVD-ai skrev:i6 på 1,7 meter går att spela HÖGT!!!
Jäflar va det pumpar på, typ så högt som vi spelade i kramfors med i32s kan jag spela hemma hos mig med i6. Och högre behövs INTE!!!

Du menar starkt ;)

Sa ju att de var bra skit :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-13 03:43

boom skrev:
DVD-ai skrev:
boom skrev:
DVD-ai skrev:
adzer skrev:

Ja alla har olika krav.

Jojo tron blir helig

?! :? ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-13 03:46

steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:Ja det blir nog ca 7500kr hem till dörren för ett till XPA-2....

Jag mailade emotiva och de vill ha 799 plus 220dollar. Lägger man till 25% moms så blir det 8800kronor typ. Har jag lagt på fel moms-sats eller har du räknat fel eller fått annat pris?

Ne men det blir inte 8800kr till dörren, blev inte det sist i alla fall :)

skulle det bli det så skit samma för det e ändå pengar som redan är "i ljud" och går tå till ljud = helt okey.. :)

det borde bli typ 7500-8000kr högst, jag ska leta upp mitt kvitto från den jag redan har och återkommer kanske i morgon med det :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-13 03:50

MagnusÖstberg skrev:
DVD-ai skrev:i6 på 1,7 meter går att spela HÖGT!!!
Jäflar va det pumpar på, typ så högt som vi spelade i kramfors med i32s kan jag spela hemma hos mig med i6. Och högre behövs INTE!!!

Du menar starkt ;)

Sa ju att de var bra skit :D

Ja jo, det har jag (väll :roll:) vetat hela tiden, sedan jag hörde i6 första gången för i alla fall, ja det va ett bra tag sedan nu... tror det var någon gång i vintras, men kan minnas fel :? Oavsett det e oväsentligt, har i alla fall vetat om hur dom låter och kan prestera och har hela tiden tyckt att dom är "lagom" helt enkelt...
Men då var inte dom inom mitt målområde så att säga... :)

Nu e dom det och redan i mål dessutom 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2011-08-13 10:24

Steveo har rätt..

Jag beställde nyligen ett XPA-5 när dollarn var lite lägre, det kostade $799 + $248. Det blev att kosta 6950kr + 1795kr = 8745kr.

Så räkna med det :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-13 12:00

DVD-ai skrev:
boom skrev:
DVD-ai skrev:
boom skrev:
DVD-ai skrev:
adzer skrev:

Ja alla har olika krav.

Jojo tron blir helig

?! :? ?!

Tyvärr så är det bara att läsa vad du skriver i andra forum och det man läser så börjar man att undra ?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-13 12:05

spuj skrev:Steveo har rätt..

Jag beställde nyligen ett XPA-5 när dollarn var lite lägre, det kostade $799 + $248. Det blev att kosta 6950kr + 1795kr = 8745kr.

Så räkna med det :)

jo, jag har räknat med 8500kr då jag gillar att räkna i överkant, så det gjorde inget. :)
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino