MagnusÖstberg skrev:LMS skall nog placeras i lådstorlek om några hundra liter med! Iallafall om man vill ha en så följsam basåtergivning som möjligt.
Skall man upp i den storleken spelar nog inte några hundra liter till någon roll, och då finns det enligt mig bättre alternativ. Som enskillt element är det fortfarande möjligt att LMS smäller högst. En sak är klar och det är att två av dem räcker och blir över för mina behov. De gick på tomgång när jag var hemma hos boom

För mig räcker nog element som kan pumpa hälften så mycket luft, och skulle det visa sig vara fel köper jag hellre till två extra och hamnar på samma peng som LMS-alternativet. Då får jag dessutom en vad jag anser bättre totallösning med fler strålningspunkter, högre systemkänslighet och större koppling mellan konarea och rum.
Ja, de tre sista punkterna kommer du att uppfylla. Men, jag tror inte att den totala distorsionen du får kommer att bli mindre. Vid låga ljudtryck kan du i bästa fall få lika låg distorsion, men, inte lägre om man ska lita på de mätningar som finns tillgängliga på nätet.
Vid stigande ljudtryck så sticker de flesta elementen iväg snabbt. LMS elementet gör inte det. Åtminstone inte förrän vid rätt starka ljudtryck men så starkt klarar inte många element av att spela överhuvudtaget.
Med tillgänglig information så är LMS elementet det bäst presterande elementet som finns att köpa om man vill bygga små (under 300-500liters) lådor. "Små" i relation till Vas då, dvs. WAF´en är antagligen lite låg ändå...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.