Skulle du vilja arbeta professionellt med ljudteknik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Skulle du vilja arbeta professionellt med ljudteknik?

Ja om jag hade kunskap nog och kunder försörja mig.
28
39%
Ja men bara på deltid för att slippa ekonomiskt beroende.
11
15%
Nej för mig är detta område en hobby.
32
45%

Antal röster : 71

Användarvisningsbild
metalfan

Inläggav metalfan » 2011-08-15 15:42

Jag hade lite tankar på att eventuellt jobba med ljudteknik förut, för sisådär 12 år sen.. Då hade jag ingen hifi-bakgrund alls utan snarare var det pga av mitt musikintresse som jag sneglade åt det hållet.

Jag gick då några terminer på en kvällskurs i studiomixning på Studio Blue med Claes som lärare. Det var först där jag insåg att det faktiskt kunde låta väldigt mycket bättre än min ärvda gamla stereostapel hemma i pojkrummet och vips så var mitt hifi-intresse fött!
*Tack Claes, Studio Blue och IÖ för det! 8) :D *

Skulle jag vilja jobba som ljudtekniker nu? I teorin javisst om jag hade kunskaperna.. men i praktiken är jag nog inte tillräckligt "nördig" inom varken musikproduktion, hifi eller elektronik för att lyckas något vidare tyvärr. :oops: Liksom lennartj blev det istället IT-branchen som jag utbildade mig inom.

En fråga till Claes: har du någon koll på om de elever som gått på Studio Blue har kunnat påverka till det bättre när de kommit ut på arbetsmarknaden eller blir de fast i samma gamla hjulspår när de börjar jobba?

Jag tänker mig att kan man utbilda ett gäng ljudtekniker varje år som nästlar sig in lite som trojanska hästar med hifi-budskapet i studios och andra ställen runt om i Sverige så borde det skillnad till slut. För en utomstående verkar det dock inte hänt så mycket, eller?

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-08-15 16:36

Problemet med att jobba som producent är att man väldigt sällan har sista ordet över produktionen. Eftersom det är kunden som beställer produktionen som betalar så gör man som denna vill i slutändan.

De flesta vill att det ska "låta fett" (sönderkomprimerat) för det är vad som är trendigt idag. Ger man sig fan på att inte vara med och bidra till loudness-kriget, så får man inget jobb.

Det enda hoppet som kan få folk (kunder och konsumenter) på andra tankar är om riktigt stora stjärnproducenter börjar producera dynamiskt så att Det till slut blir trendigt. De flest musiker är som döda fiskar som följer med strömmen och de gör därmed som de större artisterna gör.

-"Om de kommer undan med komprimerad musik som du påstår är så dålig, så borde väl vi också göra det", har jag hört ett par gånger med olika formuleringar.

Så ni som känner stjärnproducenterna, säg åt dem att ändra trenden! ;)

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-08-15 18:05

Huvet på spiken där Chopha.

Det finns ett fåtal musiker/band som inte vill låta som alla andra. Men tyvärr allt för få. Fett och ihop tryckt skall det skall det va :?

Har planer på att göra en ensambel inspelning i opus-3-anda i ett bra rum. Har en snubbe jag känner som brukar jobba med dom. Hoppas verkligen det blir av snart!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-08-15 19:24

Hej Claes!

Tack för din fråga om intresse av att försöka påbörja en karriär inom ljudteknik.

Svarade nej - musiklyssnandet är enbart ett tidsfördriv, njutning och möjligheter till avkoppling och i viss mån utveckling. Har aldrig tänkt tanken att arbeta som musiker (kompetensbrist) eller musikinspelning. Nöjer mig med att lyssna.

Det behov av att uttrycka sig och göra olika saker av sitt liv även på obetald tid har jag inom andra områden. Ibland har jag tillsammans med andra tagit initiativ och lyckats genomföra olika kulturella verksamheter såsom teater. Där musiker funnits med. Sist jag var med om något genomförande så handlade det att visa äldre insamlad amatörfilm utomhus på en husvägg på en årlig kulturnatt. Alltså tillsammans med andra. Så det är sånt som jag eventuellt gör om jag är inom den kulturella området. Allt på fritiden ibland tillsammans med mera professionella. Men aldrig tänkt tanken att sätta mig bakom ljud- eller ljusbordet. Och skulle det vara så så vore ljusbordet närmare. Men har två idéer värkande idag och omkring en så finns det någon form av diskussion på idéstadiet. Den andra idéen som ändå har en viss förankring i musik har jag trots utslängda trådar aldrig fått någon att nappa på. Om några år så går jag i pension.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-08-15 20:08

bassman skrev:Huvet på spiken där Chopha.

Det finns ett fåtal musiker/band som inte vill låta som alla andra. Men tyvärr allt för få. Fett och ihop tryckt skall det skall det va :?

Har planer på att göra en ensambel inspelning i opus-3-anda i ett bra rum. Har en snubbe jag känner som brukar jobba med dom. Hoppas verkligen det blir av snart!

Det låter trevligt!
Snälla kör på A/B uppmickning då 8)

Dokumentera gärna med foton!
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-08-15 20:26

Chopha skrev:

Det låter trevligt!

A/B är tanken, det kan bli en konding på kontran ansåg han så man kan blanda in lite kontur. Kamraten som jobbar med Opus 3 är mic-samlare har mycket godis i skåpet och har klart vilka mickar som skall användas. Resten sitter i fingrarna..!

Spännande projekt som såklart skall dokumenteras i bild :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-15 21:30

Fast Opus 3 har haft Blumlein med två åttor som varumärke. Det är väl X/Y och inte A/B?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-08-15 21:42

RogerGustavsson skrev:Fast Opus 3 har haft Blumlein med två åttor som varumärke. Det är väl X/Y och inte A/B?

I ärlighetens namn så har inte jag så där jätte bra koll på just detta.

Ensabel sound liknade stuk eric bibb spirituals and blues skall försökas fås på pränt.. Nu är ingen av oss duktig som Bibb men men :)

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-08-15 21:42

Precis, Blumlein är två åttor i 90° vinkel mot varandra precis som i X/Y-tekniken. Skillnaden är att vid X/Y används inte mikrofoner med åttakopplad upptagningskaraktäristik, utan oftast används kardioider.

Därav skillnaden i namn.

Vill däremot påstå att A-B nästan alltid låter bättre än X/Y, så håll er till det som var tanken från början!
X/Y vinner (bara) på bättre mono-kompabilitet.

/Christopher
Senast redigerad av Chopha 2011-08-15 21:51, redigerad totalt 2 gånger.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-08-15 21:45

PS.

Kör ni X/Y (dvs. med kardioider) så brukar det göra sig bra med ännu ett par mikrofoner ståendes ännu längre bort från musikerna (bakom X/Y-paret) för att få in lite mer rumsljud.
Då gärna ett par med upptagningskaraktäristiken omni.

Eller va fasiken, kör med ambiensmikrofoner oavsett.
Mer rumsinformation åt folket! :D
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-15 21:53

Chopha skrev:Problemet med att jobba som producent är att man väldigt sällan har sista ordet över produktionen. Eftersom det är kunden som beställer produktionen som betalar så gör man som denna vill i slutändan.

De flesta vill att det ska "låta fett" (sönderkomprimerat) för det är vad som är trendigt idag. Ger man sig fan på att inte vara med och bidra till loudness-kriget, så får man inget jobb.

Det enda hoppet som kan få folk (kunder och konsumenter) på andra tankar är om riktigt stora stjärnproducenter börjar producera dynamiskt så att Det till slut blir trendigt. De flest musiker är som döda fiskar som följer med strömmen och de gör därmed som de större artisterna gör.

-"Om de kommer undan med komprimerad musik som du påstår är så dålig, så borde väl vi också göra det", har jag hört ett par gånger med olika formuleringar.

Problemet är väl också... att när det väl vänder (förhoppningsvis) så vill kanske ingen ha de som skruvar sönder saker. Så det kanske ändå är läge att vägre medverka, om man vill se sin framtid på lång sikt?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-08-15 22:05

Nja, min personliga kompetens att mixa/mastra musik till en dynamisk slutmix försvinner ju inte för att jag arbetar mot en kompressor på masterkanalen i 9 fall av 10.

Och sedan går det ju inte att vägra medverka tills dess att vi en dag kanske befinner oss i denna utopi.
Jag vill kunna leva på min valda yrkesväg tills dess.

Men visst kan det bli tufft för de som inte har kompetens nog att få till en mix som "limmar" utan kompressor/limiter!
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-15 22:18

Chopha skrev:Problemet med att jobba som producent är att man väldigt sällan har sista ordet över produktionen. Eftersom det är kunden som beställer produktionen som betalar så gör man som denna vill i slutändan.

/Christopher

Problemet är att det handlar om multipla variabler, och så länge som man
reglerar mot toppvärdet så är en "dynamisk trend" i underläge, för den blir
inte bara dynamisk, den bli svag också.

Jag skall nu sticka ut hakan (inte så mycket att jag påstår något, men jag
skall ställa upp ett ifrågasättande) och undra om det verkligen går att veta
om dagens sound ÄR ett ljudideal.

Skälet till att jag frågar är att i pricip ALLA (bara vissa, men långt ifrån alla
audiofiler avviker) säger sig föredra det "feta" när man arrangerar en jäm-
förelse där man inte matchar nivåerna, det vill säga där nivåskillnaden som
beror av att den komprimerade ha kunnat uttyras med ett högre medel-
värde, är kvar.

MEN - när man arrangerar precis likadana jämförelser med den enda skill-
naden att man nivåjusterar så att den dynamiska inte blir svagare, så är
resultatet praktiskt taget undantagslöst det motsatta - ALLA audiofiler och
andra, föredrar den som är mer dynamisk!

Är det då, frågar jag mig, verkligen så säkert att det som påstås vara en
sound-trend, är det?

Det vill säga - visst är det det. Trenden är det soundet. Men är det så på
grund av att det är soundet som de vill ha?

- - -

Jag tror att det enda man kan vara rätt så säker på är att det inte finns
några som helst förutsättningar att göra ljudkvalitet till en trend, i dagens
läge med ett fullt utbrutet och pågående loudness war. :(

Att ropa "lyssna vad bra det låter" har ingen funktion när ingen hör att det
låter alls, liksom. ;)

Även om folk tycker att det låter bättre så är nästan ingen beredd att med
en sådan inriktning riskera att komma bort i det allmänna mediabruset. Det
vill säga "nästan ingen" är nog en underdrift. "Ingen" är närmare sanningen,
om man bara ser på de kommersiellt stora artisterna.

Den trend som efterfrågas är helt enkelt chanslös och omöjlig i det rådande
klimatet. Och dessutom tycker jag att det är fel infallsvinkel.

Det är förutsättningar att KUNNA göra valet som behöver skapas - inte
påtryckningar att göra det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-15 22:37

RogerGustavsson skrev:
bassman skrev:
Chopha skrev:

Det låter trevligt!

A/B är tanken, det kan bli en konding på kontran ansåg han så man kan blanda in lite kontur. Kamraten som jobbar med Opus 3 är mic-samlare har mycket godis i skåpet och har klart vilka mickar som skall användas. Resten sitter i fingrarna..!

Spännande projekt som såklart skall dokumenteras i bild :)

Fast Opus 3 har haft Blumlein med två åttor som varumärke. Det är väl X/Y och inte A/B?

Ja, de körde länge med X/Y-stereo, genomgående*. Inte med A-B-stereo.

(X/Y kan köras i många varianter och de använde korsade åttor. Men även
njurar och supernjurar går att använda. Det enda som inte fungerar är att
använda kulor, för då blir det mono. X/Y-stereo kan även kallas amplitud-
skillnadsstereo och är till stor del kompatibelt med multimono, nämligen på
så vis att informationen är koincident.
A-B-stereo är även det en teknik som kan använda mikrofoner med olika
riktningstagningsegenskaper, och alla sorter går att använda. En av de vikt-
igaste poängerna med A-B-stereo är dock just att man kan använda kulor.
A-B-stereo kan även kallas tidsskillnadsstereo. Det är inte ett monokompa-
tibelt format i vanlig bemärkelse, men man kan monokonvertera det per-
fekt - genom att helt enkelt slänga bort den ena kanalen. ;))

Idag har dock Jan-Erik Persson helt lämnat den dogmatiska inställningen,
och spelar in med olika teknik beroende på situation och behov. Han visar
därmed med önskvärd tydlighet att det är vem som gör jobbet som spelar
den större rollen, inte att välja rätt dogm. ;)

Men kan säga att Bertil Alving på ett liknande gått i andra riktningen, det vill
säga kommer från A-B, som han lämnat som "själklart val" till förmån för
att använda det som passar bäst för varje tillfälle.

(Fast jag tror att han övergav A-B som enda alternativ redan för över 25
år sedan.)

- - -

Att inte vara "renlärig" är inte samma sak som att inte vara puristisk, är
hur som helst min poäng. Det hänger mera på att förstå, kunna lyssna och
göra kloka val, än att ha ett färdigt recept som är så bra som möjligt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-17 08:43

Harryup skrev:Men om ni orkar väcka fler björnar så skulle du regga dig på Hififorum och Euphonia-audioforum och där bjuda in till ett par olika kvällar med lättare information och uppspelning av demomaterial för att visa skillnader.

Verkar vara svårt att regga sig på Hififorum, http://www.hififorum.nu/forum/policy.asp
Ville komma i kontakt med några där och det krävdes registrering för det.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi