Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:+1Komorok skrev:Fin informationsbank
lennartj skrev:Och......![]()
Ska det ses som ett parallellspår till tråden om slutstegsdimensionering och det (o)förnuftiga att designa nätdelen för uteffektfördubbling vid halverad lastimpedans?
MagnusÖstberg skrev:+1Komorok skrev:Fin informationsbank
lennartj skrev:@Vinylcalle&co:
Jag är ledsen om jag verkade sur, det är jag inte, men ganska blasé
, det ska jag ärligt erkänna, med drygt 5 hyllmeter HiFi-tidskrifter sedan 1970 och ett halvdussin hifihandböcker och utländska motsvarigheter.
Visserligen är jag själv mellan jobb,men jag använder hellre eventuell överskottsenergi till att utvärdera kopplingskondensatorer i mina rörslutsteg, testa ut alternativt delningsfilter till Carlsson OA52.LE, renovera en Thorens TD124, rippa fler CD, tweaka helheten och njuta av musik.
Det sista kan man ju göra samtidigt som man botaniserar i samlingarna, guldgruva eller ej.
Om Vinylcalle själv eller någon annan med ledig tid och skrivklåda har lust att gräva i mina samlingar när de egna är uttömda är det bara att PM'a mig.
Om några lägger ner en massa jobb på att ställa samman uppmätta data, uteffekt åtminstone, skulle informationen bli mycket användbarare om den skrevs in i ett kalkylark så att vi andra kan sortera, vända och vrida för att hitta likheter, samband och trender.![]()
I så fall hoppas jag att det lagras enligt öppen standard som *.ods med Open Office och inte något Microsoft-format här på faktiskts server http://user.faktiskt.io/lennartj/ , ja - det borde inte stå lennartj utan vinylcalle i slutet.
Vem som ska få skrivrättigheter till ods-filen lämnar jag öppet.
Förslag till kolumnar (som minimum):
1. Fabrikat
2. Modellbeteckning
3. Tillverkningsår från/till
4. Uppgiven uteffekt 8/4 ohm
5. Uppmätt effekt 8/4 ohm
6. Test år/mån
7. Vem som testat
8. Kommentar
9. Ungefärligt nypris vid testtillfället
om det läggs till fler kolumner för att någon vill det tycker jag bara att
1, 2, 5, 6 och 7 ska vara obligatoriska. Finns fler data och passande kolumner är det naturligtvis önskvärt om den som skriver in tar med så mycket som möjligt.
Nune skrev:Du råkar inte sitta på info om Yamaha M-4??
lennartj skrev:Godmorgon,
kolla om du kan öppna den här filen
http://user.faktiskt.io/lennartj/F%f6rst%e4rkareffekter%201A.ods
Är den dessutom begriplig?
Jag har sorterat på Fabrikat och Modellbeteckning
I Kolumnen Norm finns lite att rätta.
Det står för närvarande 1k på de senast inlagda förstärkarna...
Om du rättar och lägger till måste du antagligen först spara filen lokalt på din dator och sedan ladda upp den till något ställe vi andra kan komma åt den på, för du har inte skaffat dig något eget utrymme här på Faktiskt, på samma sätt som jag har?
thombjon skrev:Svenska Hifi-institutets mätningar är jag nog lite tveksam till. Jag har hört importörer som har sagt att de har fått helt andra värden när de har lämnat till andra mätningsinstitut.
Som det här t.ex
Pioneer SX-1980
Märkuteffekt/kanal enl. IEC (W/dBp)
8 ohm = 295 w . 4 ohm = 230 w
Källa: Svenska Hifi-institutets Hifi-handbok 1979
jämfört med detta.
Pioneer SX-1980
Kontinuerligeffekt (Max 0,5% dist)
8 ohm = 273 w. 4 ohm = 338 w.
Källa: http://www.iavscanada.com/Articles/art_ ... ootout.htm
Hur har de mätt vid 4 ohm ? över 100 watts skillnad
Och hur i hela @#£$% har de fått till de här mätningarna?
Marantz 2330B
8 ohm = 275 w . 4 ohm = 250 w
Marantz 2385
8 ohm = 250 w . 4 ohm = 375 w
Marantz anger väl 130 watt på 2330, man undrar ju hur Marantz har lyckats få ur så mycket effekt i den med samma konstruktion som andra plockar max ca 200 watt utan att skryta med det. Och man undrar ju att det skulle vara mer effekt än 2385:an?!?!![]()
Detta var bara några, det finns säkert fler konstigheter
Den som verkligen imponerar i mina senast upplagda mätningar är Marantz 2500 som verkligen bryter trenden med monsterreceivers som enbart var optimerade för hög effekt i 8 ohm (vilket ju var vad Pioneer, Sansui, Technics och Marantz inofficiellt tävlade i) med fantastiska 475 watt i 4 ohm. Man kan väl anta att Marantz 2600 inte var sämre.
thombjon skrev:Den som verkligen imponerar i mina senast upplagda mätningar är Marantz 2500 som verkligen bryter trenden med monsterreceivers som enbart var optimerade för hög effekt i 8 ohm (vilket ju var vad Pioneer, Sansui, Technics och Marantz inofficiellt tävlade i) med fantastiska 475 watt i 4 ohm. Man kan väl anta att Marantz 2600 inte var sämre.
Det kanske inte är så konstigt att man läser om (i USA där det mesta finns i större omfattning är här) att de stora Marantz maskinerna brinner upp då när de verkar vara " trimmade", kanske i överkant. Min gamla skolkamrats 2385:a brann ju upp och den var inte äldre än ca 15 år då.
Lite samma som Phase Linear som allmänt kalla Flame Linear.
heliac skrev:Angående SX-1980 så står det i servicemanualen att skyddskretsen bryter om effekten passerar 300w i 4 ohms last.