Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Vilka slutsteg driver du till full utstyrning, med 0,9 V RMS in?
rikkitikkitavi skrev:
ni som upplever att minidsp är tyst , var har ni örat då och vad har ni för högtalare?
rikkitikkitavi skrev:Ragnwald skrev:Vilka slutsteg driver du till full utstyrning, med 0,9 V RMS in?
inga jag driver inte till full utstyrning. men jag skrev fel. utsignalen är 1.8 V från enheten. det är 0.9 v från dsp chippet men det rör jag inte.
ni som upplever att minidsp är tyst , var har ni örat då och vad har ni för högtalare?
AntFra skrev:rikkitikkitavi skrev:Ragnwald skrev:Vilka slutsteg driver du till full utstyrning, med 0,9 V RMS in?
inga jag driver inte till full utstyrning. men jag skrev fel. utsignalen är 1.8 V från enheten. det är 0.9 v från dsp chippet men det rör jag inte.
Min är också knäpptyst. Men när den är kopplad till dator så har den väldigt högt brus.
rikkitikkitavi skrev:bruset kan bero på övrig utrustning, men när jag har mitt analoga subfilter och LT transform filter hörs inget brus.
jag har ju samma högtalare som Bomellberg. Kanske vi skulle provlyssna lite? Jag kan ju ta med DCXen kan vi jämföra?
(vi håller på att flyttpacka lite så det är lite trångt hemma)
Förstärkaren brusar lite, men mycket lite. Hörs bara lite i diskanten och det försvinner nästan helt när man kortsluter ingångarna.
att minidsp brusar mer med usb matning kan bero på jordslingor.
kanske jag har konstig jord någonstans i systemet? matar minidsp med väggvårta så den är helt galvaniskt skiljd från nätjorden.
ialla fall är det inte något problem med dcxen, men minidspn var jag missnöjd med. men bara bruset då.
Dunis skrev:rikkitikkitavi skrev:bruset kan bero på övrig utrustning, men när jag har mitt analoga subfilter och LT transform filter hörs inget brus.
jag har ju samma högtalare som Bomellberg. Kanske vi skulle provlyssna lite? Jag kan ju ta med DCXen kan vi jämföra?
Förstärkaren brusar lite, men mycket lite. Hörs bara lite i diskanten och det försvinner nästan helt när man kortsluter ingångarna.
kanske jag har konstig jord någonstans i systemet? matar minidsp med väggvårta så den är helt galvaniskt skiljd från nätjorden.
ialla fall är det inte något problem med dcxen, men minidspn var jag missnöjd med. men bara bruset då.
Hej rikkirikkiravi.
Detta är mitt första kommentar på faktiskt.se. Har dock läst väldikt många trådar till och från under ett par år.
OT:
Jag tror att ditt brus inte har något med jordlingor att göra. Min gissning är att det är din "väggvårta" som är boven.
Jag har nämligen haft samma problem med en effect pedal till min elbas. Hade en vanlig "väggvårta" och fick problem med brus. Köpte en dyrare model gjord för ljud utrustning. Bruset försvann helt.
Men du verkar ju händig, så varför inte prova att bygga ihop en passande strömförsörjning till din miniDSP?
Med Vänliga Hälsningar
/Dunis
rikkitikkitavi skrev:Dunis skrev:rikkitikkitavi skrev:bruset kan bero på övrig utrustning, men när jag har mitt analoga subfilter och LT transform filter hörs inget brus.
Hej rikkirikkiravi.
Detta är mitt första kommentar på faktiskt.se. Har dock läst väldikt många trådar till och från under ett par år.
OT:
Jag tror att ditt brus inte har något med jordlingor att göra. Min gissning är att det är din "väggvårta" som är boven.
Jag har nämligen haft samma problem med en effect pedal till min elbas. Hade en vanlig "väggvårta" och fick problem med brus. Köpte en dyrare model gjord för ljud utrustning. Bruset försvann helt.
Men du verkar ju händig, så varför inte prova att bygga ihop en passande strömförsörjning till din miniDSP?
Med Vänliga Hälsningar
/Dunis
testade med en ericsson mobilladdare (switchad) och hade även en enkel linjär väggvårta (transformator 50Hz+glättningskonding), den senare gav mindre störningar. billiga mobilladdare kan arbeta på lite alla möjliga frekvenser tydligen och har väldigt dålig filtrering, men det är kinaskräp.
Dunis skrev:rikkitikkitavi skrev:Dunis skrev:rikkitikkitavi skrev:bruset kan bero på övrig utrustning, men när jag har mitt analoga subfilter och LT transform filter hörs inget brus.
Hej rikkirikkiravi.
OT:
Med Vänliga Hälsningar
/Dunis
testade med en ericsson mobilladdare (switchad) och hade även en enkel linjär väggvårta (transformator 50Hz+glättningskonding), den senare gav mindre störningar. billiga mobilladdare kan arbeta på lite alla möjliga frekvenser tydligen och har väldigt dålig filtrering, men det är kinaskräp.
Har du provat med ett 12V batteri? Om du fortfarande får störningar så kan din miniDSP vara deffekt.
Om det blir tyst så vet du i alla fall att du behöver en "riktig" och linjär strömkälla. Inget "kina skräp"
Ragnwald skrev:Se så, va inte så ledsen för det, även den bäste kan göra fel.
kasper skrev:Det enda jag undrar över är hur jag kopplar om från 2Vrms till 0.9Vrms på ingången. Manualen ger inga ledstrådar.
kasper skrev:Till skillnad mot obalanserade minidsp 2x4, ger 2x8 även 2Vrms ut, om jag inte missminner mig
Ragnwald skrev:kasper skrev:Till skillnad mot obalanserade minidsp 2x4, ger 2x8 även 2Vrms ut, om jag inte missminner mig
Det verkar stämma bra enligt data på deras site.
Möjlig utstyrning 2V rms är bättre än 0,9V rms för att styra ut slutsteg.
Men går 2x8 att använda som 2x4, om man bara ska dela frontar mot subbar?
Hoppas ingen svararnadifierad skrev:Jag erkänner!![]()
Jag har inte läst tråden...Hur upplever ni påverkan av fullregister, genom Mini-Dsp?
Är den transparent?
MagnusÖstberg skrev:Hoppas ingen svararnadifierad skrev:Jag erkänner!![]()
Jag har inte läst tråden...Hur upplever ni påverkan av fullregister, genom Mini-Dsp?
Är den transparent?
nadifierad skrev:Jag erkänner!![]()
Jag har inte läst tråden...
Hur upplever ni påverkan av fullregister, genom Mini-Dsp?
Är den transparent?
kasper skrev:nadifierad skrev:Jag erkänner!![]()
Jag har inte läst tråden...
Hur upplever ni påverkan av fullregister, genom Mini-Dsp?
Är den transparent?
Mja, mjä, mjo, alltså...![]()
![]()
Tror du verkligen att någon vågar vara så pass mycket daredevil att man vågar sticka ut hakan och hävda att minidsp:n är transparent...Här på faktiskt, dubbelblindtestens (helst kvadrupelblindtestens) mecka![]()
Men nåja. Här hemma upplever jag att det blir aningens mer brus (ej hörbart längre än 40-50 centimeter från högtalaren). Annars har jag svårt att höra skillnad, med eller utan mindsp. Eller alltså, klart jag hör skillnad...Det är ju liksom poängen. Jag slipper höra min enorma rumsmod vid 40 hz, jag har möjlighet att försiktigt höja mina slutna subbar ner mot 20 hz för att kompensera de små låddorna osv osv.
Så, slutresultatet hos mig är mycket trevligare än utan PEQ-kompensering. Tycker jag då.
/Gunnar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 249 gäster