MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-08-17 21:41

nu har jag jämfört min modifierade DCX2496 (efter att ha fuljordat den fan via en 3k3 motstånd som bröt jordloopen) med en miniDSP och DCXen brusar mindre.

Jag kan inte säga att jag behöver placera volymkontroller EFTER DCX längre, bruset är ohörbart på > 1 m avstånd (pK och Bremenbasar). Det vill jag med miniDSP, där hör jag nästan bruset 2 m bort.

Observera dock att DCX är modifierad så in/out steget är single ended hifinivå numera. (justerbar gain på ingångssteget ) för att minimera de aktiva kretsarna och anpassa till vanlig signalnivå. Full insignal ger då ca 0,9 V RMS ut.
Den brusar mer i orginal. Se även
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 20#1202020

Det är alltså signal => AVR7300 (volym) =>break out => DCX (MiniDSP) => break in => AVR7300 (effektsteg)

Jag tackar för lånet av miniDSP av Christoffer också.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-17 23:43

Vilka slutsteg driver du till full utstyrning, med 0,9 V RMS in?
Den som vet mest, tror minst.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-08-18 06:47

Min DSP är knäpp tyst. Kan inte höra något brus hur än jag anstränger mig.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2011-08-18 06:55

Nefilim skrev:Min DSP är knäpp tyst. Kan inte höra något brus hur än jag anstränger mig.

Min med

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-08-18 07:24

Ragnwald skrev:Vilka slutsteg driver du till full utstyrning, med 0,9 V RMS in?

inga jag driver inte till full utstyrning. men jag skrev fel. utsignalen är 1.8 V från enheten. det är 0.9 v från dsp chippet men det rör jag inte.

ni som upplever att minidsp är tyst , var har ni örat då och vad har ni för högtalare?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-08-18 07:53

nej jag störs då inte av nåt brus heller. måste stå ca 40cm ifrån för att det ska vara märkbart.
jag har egenbyggda högtalare med normal (86-88dB/w?) känslighet.

iofs har jag kopplat dspn till en surroundreciever som agerar slutsteg (dvs det finns en volymkontroll med i bilden efter dspn.) Men jag stördes inte av brus förut heller då jag kopplade direkt till slutsteg.
Mvh
Magnus

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-08-18 10:14

rikkitikkitavi skrev:
ni som upplever att minidsp är tyst , var har ni örat då och vad har ni för högtalare?

Audiostatic, QRS Callisto har jag lyssnat/lyssnar båda på som frontar.
Magnat Omega 380 subbar. Knäpp tyst i alla.

Örat tight mot elementen. Nada brus. Nu har jag den balanserade modellen, och kör fullt ballat då. Kan det ha betydelse att det är
så tyst?

Användarvisningsbild
AntFra

Inläggav AntFra » 2011-08-18 10:33

rikkitikkitavi skrev:

inga jag driver inte till full utstyrning. men jag skrev fel. utsignalen är 1.8 V från enheten. det är 0.9 v från dsp chippet men det rör jag inte.

Min är också knäpptyst. Men när den är kopplad till dator så har den väldigt högt brus.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-08-18 11:24

AntFra skrev:
rikkitikkitavi skrev:

Min är också knäpptyst. Men när den är kopplad till dator så har den väldigt högt brus.

+1

Det enda brus jag hör (när miniDSPn inte är ansluten till datorn med USB) är ett svagt susande från mitt slutsteg, när jag sätter örat nära diskanten.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-08-18 11:26

Inte ens när min stereo är kopplad till datorn, men jag har visserligen ett galvaniskt filter mellan.

Detta med brus, kan väl även bero på övrig utrustning?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-08-18 14:08

bruset kan bero på övrig utrustning, men när jag har mitt analoga subfilter och LT transform filter hörs inget brus.
jag har ju samma högtalare som Bomellberg. Kanske vi skulle provlyssna lite? Jag kan ju ta med DCXen kan vi jämföra?

(vi håller på att flyttpacka lite så det är lite trångt hemma)

Förstärkaren brusar lite, men mycket lite. Hörs bara lite i diskanten och det försvinner nästan helt när man kortsluter ingångarna.

att minidsp brusar mer med usb matning kan bero på jordslingor.

kanske jag har konstig jord någonstans i systemet? matar minidsp med väggvårta så den är helt galvaniskt skiljd från nätjorden.

ialla fall är det inte något problem med dcxen, men minidspn var jag missnöjd med. men bara bruset då.

Användarvisningsbild
Dunis

Inläggav Dunis » 2011-08-18 15:06

rikkitikkitavi skrev:bruset kan bero på övrig utrustning, men när jag har mitt analoga subfilter och LT transform filter hörs inget brus.
jag har ju samma högtalare som Bomellberg. Kanske vi skulle provlyssna lite? Jag kan ju ta med DCXen kan vi jämföra?

Förstärkaren brusar lite, men mycket lite. Hörs bara lite i diskanten och det försvinner nästan helt när man kortsluter ingångarna.

kanske jag har konstig jord någonstans i systemet? matar minidsp med väggvårta så den är helt galvaniskt skiljd från nätjorden.

ialla fall är det inte något problem med dcxen, men minidspn var jag missnöjd med. men bara bruset då.

Hej rikkirikkiravi.

Detta är mitt första kommentar på faktiskt.se. Har dock läst väldikt många trådar till och från under ett par år.

OT:

Jag tror att ditt brus inte har något med jordlingor att göra. Min gissning är att det är din "väggvårta" som är boven.

Jag har nämligen haft samma problem med en effect pedal till min elbas. Hade en vanlig "väggvårta" och fick problem med brus. Köpte en dyrare model gjord för ljud utrustning. Bruset försvann helt.

Men du verkar ju händig, så varför inte prova att bygga ihop en passande strömförsörjning till din miniDSP?

Med Vänliga Hälsningar

/Dunis

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2011-08-18 15:19

Min Minidsp är helt tyst, kör med en gammal Ericsson laddare.

Men DCXen för ett jädra oväsen :x . Sonen har den i sin anläggning får se hur länge han står ut. Använder de analoga ingångarna på DCX.

Henrik

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-08-18 15:35

Dunis skrev:
rikkitikkitavi skrev:bruset kan bero på övrig utrustning, men när jag har mitt analoga subfilter och LT transform filter hörs inget brus.

Hej rikkirikkiravi.

Detta är mitt första kommentar på faktiskt.se. Har dock läst väldikt många trådar till och från under ett par år.

OT:

Jag tror att ditt brus inte har något med jordlingor att göra. Min gissning är att det är din "väggvårta" som är boven.

Jag har nämligen haft samma problem med en effect pedal till min elbas. Hade en vanlig "väggvårta" och fick problem med brus. Köpte en dyrare model gjord för ljud utrustning. Bruset försvann helt.

Men du verkar ju händig, så varför inte prova att bygga ihop en passande strömförsörjning till din miniDSP?

Med Vänliga Hälsningar

/Dunis

testade med en ericsson mobilladdare (switchad) och hade även en enkel linjär väggvårta (transformator 50Hz+glättningskonding), den senare gav mindre störningar. billiga mobilladdare kan arbeta på lite alla möjliga frekvenser tydligen och har väldigt dålig filtrering, men det är kinaskräp.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-18 15:38

Ser ut att vara en riktigt intressant produkt, men har några frågor.

1. Iom att DSPn är digital så måste det sitta en ADC på ingångarna. Isf borde det väl vara bättre att köpa miniDIGI kortet och köra digital in för en mindre konvertering?

2. Någon som satt en potentiometer och använt den som försteg?
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2011-08-20 15:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Dunis

Inläggav Dunis » 2011-08-18 15:47

rikkitikkitavi skrev:
Dunis skrev:

Hej rikkirikkiravi.

OT:

Med Vänliga Hälsningar

/Dunis

testade med en ericsson mobilladdare (switchad) och hade även en enkel linjär väggvårta (transformator 50Hz+glättningskonding), den senare gav mindre störningar. billiga mobilladdare kan arbeta på lite alla möjliga frekvenser tydligen och har väldigt dålig filtrering, men det är kinaskräp.

Har du provat med ett 12V batteri? Om du fortfarande får störningar så kan din miniDSP vara deffekt.
Om det blir tyst så vet du i alla fall att du behöver en "riktig" och linjär strömkälla. Inget "kina skräp" :wink:

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-08-20 15:19

Dunis skrev:
rikkitikkitavi skrev:
Dunis skrev:

Hej rikkirikkiravi.

OT:

Med Vänliga Hälsningar

/Dunis

Har du provat med ett 12V batteri? Om du fortfarande får störningar så kan din miniDSP vara deffekt.
Om det blir tyst så vet du i alla fall att du behöver en "riktig" och linjär strömkälla. Inget "kina skräp" :wink:

skäms lite nu, den där "linjära " väggvårtan jag använde är inte så linjär som jag trodde. av någon anledning har jag fått för mig det, men det var lika switchad som mobilladdaren. har slängt ihop en LINJÄR väggvårta m en trafo + brygga och konding och matar miniDSPn.
Helt klart mindre brus nu, nästan i nivå med DCXen. Och den senare har defintivt en switchad nätdel.

Fast knäpptyst i diskanten är det inte på någon av dem.

Men inget som hörs på lyssningsplats.

Men ljudmässigt tror jag nog ändå DCXen vinner i längden. Utan att ha gjort F/E tester och sådant tycker jag mig uppleva en bättre tydlighet med DCXen. Svårt dock.

Minidspn vinner dock starkt på en sak: på/avslags transient. den är MYCKET mindre på minidspn. på DCXen är jag nästan rädd att smälla högtalarna.

Iofs löser det sig om jag matar den via förstärkarens nätuttag eftersom förstärkaren inte slår på utgången till högtalaren direkt. och när man bryter strömmen hör man klicketiklicketiklickte klick klick när ALLA reläer faller :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-20 17:17

Se så, va inte så ledsen för det, även den bäste kan göra fel. :wink:

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-08-20 19:22

Ragnwald skrev:Se så, va inte så ledsen för det, även den bäste kan göra fel. :wink:

tack det värmde 8) :wink:

"det är mänskligt att fela"

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2011-08-23 20:27

kasper skrev:Det enda jag undrar över är hur jag kopplar om från 2Vrms till 0.9Vrms på ingången. Manualen ger inga ledstrådar.

Till slut ställde jag ovanstående fråga ang. minidsp 2x8, på mindsp-forumet. Jag fick följande svar:

"You can switch the max input with some input jumpers on the board but it only applies to the unbalanced input (RCA). You shouldn't use this feature if you're intending to use the balanced inputs. (typically never that low anyway..)

There are 3 jumpers per channel (so total 6 jumpers need to be closed). You should be seeing these jumpers on the input side of the board. When open, they are on the 0.9V position. When closed, they are on the 2V position.

By default, boards will ship with jumper open."

Om någon annan är intresserad så sitter dessa "jumprar" i de röda ringarna nere till vänster på bilden nedan:
Bild

Jag använder just nu 2V-inställningen vilket verkar funka "bättre" med min kringutrustning. Till skillnad mot obalanserade minidsp 2x4, ger 2x8 även 2Vrms ut, om jag inte missminner mig

/Gunnar
Senast redigerad av kasper 2011-08-23 22:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-23 21:18

kasper skrev:Till skillnad mot obalanserade minidsp 2x4, ger 2x8 även 2Vrms ut, om jag inte missminner mig

Det verkar stämma bra enligt data på deras site.
Möjlig utstyrning 2V rms är bättre än 0,9V rms för att styra ut slutsteg.

Men går 2x8 att använda som 2x4, om man bara ska dela frontar mot subbar?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-23 21:23

Ragnwald skrev:
kasper skrev:Till skillnad mot obalanserade minidsp 2x4, ger 2x8 även 2Vrms ut, om jag inte missminner mig

Det verkar stämma bra enligt data på deras site.
Möjlig utstyrning 2V rms är bättre än 0,9V rms för att styra ut slutsteg.

Men går 2x8 att använda som 2x4, om man bara ska dela frontar mot subbar?

ja du kan välja exakt vilka ingångar som skall gå till vilka utgångar och med vilka filter eller eq. Så väljer du att inte använda fyra utgångar så är det inte något problem alls.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-23 21:26

Jo man kan ju tänka att det är så lätt, men det förutsätter att man kör 2x4 mjukvara, eller?
Vad ser man annars i TV-fönstret?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-23 21:38

nej i mjukvaran för 2x8 så finns det en "routing table" där man väljer in och utgångar. Bara att inte aktivera de man inte vill ha.

Kolla här:

http://www.minidsp.com/images/documents ... lug-in.pdf

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2011-08-23 21:57

Jag tycker 2x8:an är jättefiffig när man kör fler än två subbasar :) . Mjukvaran är enkel och smidig och det är enkelt att styra om utgångarna som man vill. MEN, det verkar finnas vissa svårigheter med plattformen när det gäller låga frekvenser (under 25-50 hz), som synes i denna tråd. Jag vet inte vad dessa begränsningar betyder i praktiken. Jag störs inte, men å andra sidan har jag inte hunnit djupdyka ner i minidsp:n ännu (3 barn och 4.5 timmars resväg per arbetsdag gör hifitrixandet begränsat tyvärr :cry: ).
Sen är PEQ:n för varje kanal lite mer begränsad än för 2x4-mjukvaran. Jag tror det är 5 ingreppspunkter istället för 6. Men personligen tycker jag att 5 punkter räcker mer än väl. Risken är ändå stor nog att vrida bort sig även med 5... Dessutom är det lite färre delningsfilteralternativ jmfrt med 2x4.

Men, allt som allt så är det en grymt flexibel lösning. Jag köpte mest för möjligheten till 2Vrms ut och att jag använder fler än 2 subbasar. Dessutom var jag ju nyfiken... 8)

/Gunnar
Senast redigerad av kasper 2011-08-23 22:30, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-08-23 21:59

Jag erkänner! :roll:
Jag har inte läst tråden...
Hur upplever ni påverkan av fullregister, genom Mini-Dsp?
Är den transparent? :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-23 22:01

nadifierad skrev:Jag erkänner! :roll:
Jag har inte läst tråden...Hur upplever ni påverkan av fullregister, genom Mini-Dsp?
Hoppas ingen svarar ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-08-23 22:02

MagnusÖstberg skrev:
Jag har inte läst tråden...Hur upplever ni påverkan av fullregister, genom Mini-Dsp?
Hoppas ingen svarar ;)

Har du beställt en? :)

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2011-08-23 22:27

Mja, mjä, mjo, alltså... 8) :oops:
Tror du verkligen att någon vågar vara så pass mycket daredevil att man vågar sticka ut hakan och hävda att minidsp:n är transparent?..Här på faktiskt, dubbelblindtestens (helst kvadrupelblindtestens) mecka :lol:

Men nåja. Här hemma upplever jag att det blir aningens mer brus (ej hörbart längre än 40-50 centimeter från högtalaren). Annars har jag svårt att höra skillnad, med eller utan mindsp. Eller alltså, klart jag hör skillnad... :) Det är ju liksom poängen. Jag slipper höra min enorma rumsmod vid 40 hz, jag har möjlighet att försiktigt höja mina slutna subbar ner mot 20 hz för att kompensera de små låddorna osv osv.

Så, slutresultatet hos mig är mycket trevligare än utan PEQ-kompensering. Dessutom är jag väldigt nöjd med 2x8, då jag slipper kompensera för bristande utnivå om jag jämför med min gamla 2x4. Tycker jag då.

/Gunnar

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-08-23 22:33

kasper skrev:

Mja, mjä, mjo, alltså... 8) :oops:
Tror du verkligen att någon vågar vara så pass mycket daredevil att man vågar sticka ut hakan och hävda att minidsp:n är transparent...Här på faktiskt, dubbelblindtestens (helst kvadrupelblindtestens) mecka :lol:

Men nåja. Här hemma upplever jag att det blir aningens mer brus (ej hörbart längre än 40-50 centimeter från högtalaren). Annars har jag svårt att höra skillnad, med eller utan mindsp. Eller alltså, klart jag hör skillnad... :) Det är ju liksom poängen. Jag slipper höra min enorma rumsmod vid 40 hz, jag har möjlighet att försiktigt höja mina slutna subbar ner mot 20 hz för att kompensera de små låddorna osv osv.

Så, slutresultatet hos mig är mycket trevligare än utan PEQ-kompensering. Tycker jag då.

/Gunnar

Tack för svaret! :)
Jag har försökt ignorera miniDsp länge nu, men den verkar ju onekligen behändig :)

Dock vill jag köra hela systemet genom den för att slippa för mycket fördröjning mellan basmoduler och toppar.
Edit: Någon som har jämfört påverkan av totalljudet mot diverse andra PEQ`s? Behringer etc..osv....

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum