nästa steg skulle vara en sådan här subwoofer

Moderator: Redaktörer

Dubbla lådstorleken, genemot vad ett element kräver.celef skrev:om man bygger en subwoofer och vill ha två element i en låda och monterar dessa som bilden nedan visar, typ magnet mot magnet; kan elementen hamna för nära varandra så att de börjar påverka varandra negativt? vad bör man tänka på?
celef skrev: nästa steg skulle vara en sådan här subwoofer
Dunis skrev:Hej Celef.
Jag har själv byggt en sub med 2 st 12" element i en icobarik konfuguration med megneterna mot varandra. Det enda jag kan säja som man bör tänka på är att magneterna inte skall ta i varandra.
Fördelen med detta är att magnetfältet minskar. Bra om du har en "tjock TV".
Fördelen med icobarik är att volymen minskar till hälften, Det innebär att med 4 element (som du har på skissen den andra skissen) får du samma volym på lådan som med 1 element.
Nackdelen är högre kostnad med isobarik. Man får inte högre känslighet på systemet.
Fördelen är dock lägre distortion.
Svaret lite off topik. Men jag hoppas du fick svar på din fråga.
Dunis skrev:Det är sant paa.
Fast beror också på konfigurationen. Enligt skissen ovan så måste man ha längre avstånd mellan magneterna om det är hål för luften i magneten, exakt hur långt avstånd kan jag tyvärr inte svara på. En gissning från min sida är minst 1.5 x diametern på hålet.
I min sub så har elementen lufthål i backstycket. Men då de spelar i icobarik så kan jag ha dem mycket närmare. 2mm om jag minns rätt.
Ragnwald skrev:Dubbla lådstorleken, genemot vad ett element kräver.celef skrev:om man bygger en subwoofer och vill ha två element i en låda och monterar dessa som bilden nedan visar, typ magnet mot magnet; kan elementen hamna för nära varandra så att de börjar påverka varandra negativt? vad bör man tänka på?
phon skrev:celef skrev: nästa steg skulle vara en sådan här subwoofer
[img]Dom%20två%20mittre%20elementen%20kommer%20att%20få%20lägre%20Qts%20med%20magneterna%20så%20nära%20varandra.[/img] Du kommer kanske inte att tjäna någon andratonsdist, men du tjänar fortfarande lådvolym.
celef skrev:Dunis skrev:Hej Celef.
Jag har själv byggt en sub med 2 st 12" element i en icobarik konfuguration med megneterna mot varandra. Det enda jag kan säja som man bör tänka på är att magneterna inte skall ta i varandra.
Fördelen med icobarik är att volymen minskar till hälften, Det innebär att med 4 element (som du har på skissen den andra skissen) får du samma volym på lådan som med 1 element.
Nackdelen är högre kostnad med isobarik. Man får inte högre känslighet på systemet.
hej dunis, tack för svar! kan du berätta mer om det du skrev som jag fetade i texten
celef skrev:Dunis skrev:Det är sant paa.
Fast beror också på konfigurationen. Enligt skissen ovan så måste man ha längre avstånd mellan magneterna om det är hål för luften i magneten, exakt hur långt avstånd kan jag tyvärr inte svara på. En gissning från min sida är minst 1.5 x diametern på hålet.
I min sub så har elementen lufthål i backstycket. Men då de spelar i icobarik så kan jag ha dem mycket närmare. 2mm om jag minns rätt.
1,5 x håldiametern blir inte så jättestort avstånd, det blir ju faktiskt ganska nära det
celef skrev:Ragnwald skrev:Dubbla lådstorleken, genemot vad ett element kräver.celef skrev:om man bygger en subwoofer och vill ha två element i en låda och monterar dessa som bilden nedan visar, typ magnet mot magnet; kan elementen hamna för nära varandra så att de börjar påverka varandra negativt? vad bör man tänka på?
jo tack det har jag förstått, men det här med magneternass påverkan på varandra, några idéer?
Dunis skrev:celef skrev:Dunis skrev:Hej Celef.
hej dunis, tack för svar! kan du berätta mer om det du skrev som jag fetade i texten
Vad jag kanske skulle ha sagt är att om magneterna tar i varandra så kan du få missljud från vibrationerna som uppstår. DVS de kan skallra mot varandra och det vill vi ju inte. Speciellt vid högre ljudtryck.
Ragnwald skrev:Ser enbart nackdelar, om det nu är redan kompetenta element du tänkt använda.
petersteindl rekommenderade i en annan tråd, minst 10cm mot lådvägg.
skrutten skrev:celef skrev:Ragnwald skrev:Dubbla lådstorleken, genemot vad ett element kräver.celef skrev:om man bygger en subwoofer och vill ha två element i en låda och monterar dessa som bilden nedan visar, typ magnet mot magnet; kan elementen hamna för nära varandra så att de börjar påverka varandra negativt? vad bör man tänka på?
jo tack det har jag förstått, men det här med magneternass påverkan på varandra, några idéer?
magnetfältet i gapet kan fokuseras "bättre" (eller sämre?) i övrigt händer väl inte så mycket - utom att elementen får andra parametrar förståss - men det visste du ju redan!?
rikkitikkitavi skrev:jag tror du skall ha 5-10 cm fritt bakom elementet om det har lufthål i mitten för kylning. annars kanske det begränsar strömningen, och tom påverkar avstämningen?
ingen som har en subba som kan testa? man kan sätta en pappskiva bakom magneten på olika avstånd och mäta impedans kurvan.
meten is weten
celef skrev:Ragnwald skrev:Ser enbart nackdelar, om det nu är redan kompetenta element du tänkt använda.
att man har två element på var sida om lådan tror jag är jättebra, krafterna i lådan tar ju ut varandra vilket borde ge mindre hörbara lådfärgningar
celef skrev:Dunis skrev:celef skrev:Dunis skrev:Hej Celef.
Vad jag kanske skulle ha sagt är att om magneterna tar i varandra så kan du få missljud från vibrationerna som uppstår. DVS de kan skallra mot varandra och det vill vi ju inte. Speciellt vid högre ljudtryck.
jag har för mig att någon tillverkare monterade elementen så tätt att de var mekaniskt förbundna, med lim eller om det bara var med press
Ragnwald skrev:Ser enbart nackdelar, om det nu är redan kompetenta element du tänkt använda.
Ragnwald skrev:celef skrev:Ragnwald skrev:Ser enbart nackdelar, om det nu är redan kompetenta element du tänkt använda.
att man har två element på var sida om lådan tror jag är jättebra, krafterna i lådan tar ju ut varandra vilket borde ge mindre hörbara lådfärgningar
Haha... jo du, krafterna i elementen tar ut varandra, i viss mån kanske.
Dunis skrev:celef skrev:Dunis skrev:celef skrev:Dunis skrev:Hej Celef.
jag har för mig att någon tillverkare monterade elementen så tätt att de var mekaniskt förbundna, med lim eller om det bara var med press
Ja så länge du inte har ett ventilerings hål så går det givetvis att limma ihop bakstyckerna. Problemet med lim är att det blir väldigt krångligt att få ut elementen från lådan om det skulle behövas. I annat fall en gummi list mellan backstyckerna borde få bort eventuella missljud.
Jag hade i alla fall haft 2-3mm mellan om jag skulle bygga som din skiss. Med element utan ventilerings hål vill säga. Helt enkelt lättare att bygga. Lite felmarginal är alltid bra.
petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Ser enbart nackdelar, om det nu är redan kompetenta element du tänkt använda.
Fast lådvägg är lite annorlunda än en liten magnet. Däremot är det så att om det finns ventilation i mitten av polstycket och bottenplattan d v s ett hål där igenom så bör det inte täppas till. Man kan mäta ytan på båda hålen och mäta ytan på mellanrummet mellan magneterna då man sätter element mot element. Då ser man att 1-2 cm mellanrum mellan bakstyckena är oftast helt ok.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster