Elektrostat högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
harald

Elektrostat högtalare

Inläggav harald » 2005-06-03 19:59

Jag har funderat lite på att utveckla ett par ESL högtalare. Har väl samlat på en hel del teori om ämnet. Någon som har praktisk erfarenhet på området så vore jag tacksam om jag kunde få ta del av dom erfarenheterna. Kanske kunde vi vara några stycken som utvecklade dom tillsammans, man får ju garanterat ett bättre resultat om man slår ihop många kloka hjärnor. :D :D

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-06-03 20:32

Hej, byggde lite elektrostat"prototyper" för några år sen. Det jag hade problem med var överslag mellan gallrena. Kunde förbättra det en hel del men kom aldrig så långt att jag kunde spela så högt som jag ville*.... Jag hade vanliga plåtgaller med runda sidan av stansningarna vända inåt och så var de lackade med isolationslack.

Fast kul var det att experimentera! Lindade en trafo med 26k varv på sekundären, den kunde lysa en anings blått från lindningen när man körde stor signal :-) (det var jobbigt där med med isolationen när jag lindade den...)

*en anledning kanske var att de inte var så stora för jag tänkte bara ha dem från mellanregister och uppåt.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-06-08 13:10

Det finns faktiskt färdiglindade trafar för elektrostater, blev förvånad när jag detta. Tyvärr har jag inte URL:en.

Har ni kolla in Rod Elliotts elektrostatsidor?

Jag själv har Martin Logan elektrostater och tricket är just isolation där då ML har lackat statorplattorna med något lurigt. Man kan i alla fall ta på dessa utan att känna obehag.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-06-08 15:11

Man kan också göra statorplattorna i plast med hål i där man lägger på ett ledande skikt på utsidan som inte riktigt går fram till hålen, sen lackar man utsidan med isolationslack. Det borde kunna bli rätt bra. Har dock inte testat detta.. (men har läst i en bok om elektrostatbygge)

Återgå till DIY-forum