Jag ska försöka bättra mig och jag kommer förhoppningsvis inte ta illa upp (som jag gjorde nyss, tyvärr) om du kommer med hintar om det.
Moderator: Redaktörer
Naqref skrev:Almen skrev:Nä, det kvalitativa värdet är inte ointressant när man förbereder ett test, men det säkerställer man ju genom att använda erfarna lyssnare i en god miljö och genom val av konstlast och musikmaterial.
Nu skiftade du från siffror till kvalitativt värde. Det är ju helt olika saker.
Almen skrev:Dock, F/E-lyssning (alltså själva undersökningen) som den utförs av LTS varken undersöker hörbarhetströsklar eller har direkt med dem att göra.
Jo, det har direkt med hörseltrösklar att göra. Och därmed värdet på hörseltrösklarna. Värdet kan man använda siffror för att beskriva. Exempelvis THD=10% eller THD=10e-5% Om det är det förra eller det senare kommer direkt påverka resultatet i ett F/E-test (om det är rimligt utformat). Om det inte kommer att påverka resultatet för F/E-testet så är det antingen en irrelevant faktor eller så saknar testet validitet.
Konsekvensen av diskussionen är (om man nu använder relevanta begrepp) att antingen är F/E-test en mätning eller inte.
Är det en mätning så innebär det att den har ett vetenskapligt värde.
Är den inte en mätning så innebär det samtidigt att den saknar vetenskapligt värde.
Det roliga är att de som försvarar F/E-testet mest argumenterar på ett sådant sätt att det därmed förlorar betydelse.
Almen skrev:Naqref skrev:Almen skrev:Nä, det kvalitativa värdet är inte ointressant när man förbereder ett test, men det säkerställer man ju genom att använda erfarna lyssnare i en god miljö och genom val av konstlast och musikmaterial.
Nu skiftade du från siffror till kvalitativt värde. Det är ju helt olika saker.
1. Självklart är det olika saker, det var ju min poäng!
Jag pratade först om kvantitativt värde, alltså ett siffervärde, sedan undrade du om skillnaden på siffra och värde, och då förtydligade jag med att förklara skillnaden mellan kvantitativ och kvalitativ.Almen skrev:Dock, F/E-lyssning (alltså själva undersökningen) som den utförs av LTS varken undersöker hörbarhetströsklar eller har direkt med dem att göra.
Jo, det har direkt med hörseltrösklar att göra. Och därmed värdet på hörseltrösklarna. Värdet kan man använda siffror för att beskriva. Exempelvis THD=10% eller THD=10e-5% Om det är det förra eller det senare kommer direkt påverka resultatet i ett F/E-test (om det är rimligt utformat). Om det inte kommer att påverka resultatet för F/E-testet så är det antingen en irrelevant faktor eller så saknar testet validitet.
2. Men man använder ju inte siffervärden vid LTS F/E-test! F/E-lyssningens utgång beror inte på siffror! Resultatet blir som det blir oavsett vilka siffror man sätter på "hörseltrösklarna"! Du kan ju definiera hörseltrösklarna hur du vill!Konsekvensen av diskussionen är (om man nu använder relevanta begrepp) att antingen är F/E-test en mätning eller inte.
Är det en mätning så innebär det att den har ett vetenskapligt värde.
3. Nej. Att något definieras som en mätning säger ingenting om dess eventuella vetenskapliga värde.Är den inte en mätning så innebär det samtidigt att den saknar vetenskapligt värde.
4. Nej. Se ovan.Det roliga är att de som försvarar F/E-testet mest argumenterar på ett sådant sätt att det därmed förlorar betydelse.
5. Nej. Se ovan.
Jag skrev:Värdet för hörselns detektion är naturligtvis intressant och detta måste dessutom säkerställas inom rimliga gränser för att man ska få ut något resultat som går att använda. Siffrorna som man kan använda för att beskriva värdet med är däremot helt irrelevanta.
Som så många andra sammanhang så har testet bara validitet om avgränsningarna är väl definierade. Så även för hörseltröskeln. Om man inte har några avgränsningarna så saknar testet validitet.
berma skrev:Svante skrev:Man ska heller inte glömma bort att ett värde kan sakna värde.
Ett av de mera välkända exemplen på det är väl 42.
Men 42 är ju svaret på "den yttersta frågan om Livet, universum och allting"
det kan väl ändå inte sakna värde ?
Svante skrev:Naqref skrev:En meter anges till den sträcka ljuset hinner i vakuum på 1/299792458 sekunder. När kalibrerades ljusets hastighet senast?
![]()
![]()
![]()
Dagens höjdare!
Svante skrev:Naqref skrev:Konsekvensen av diskussionen är (om man nu använder relevanta begrepp) att antingen är F/E-test en mätning eller inte.
Är det en mätning så innebär det att den har ett vetenskapligt värde. Är den inte en mätning så innebär det samtidigt att den saknar vetenskapligt värde. Observera att innebär inte används i den benhårda betydelsen explicit implicerar.
Det roliga är att de som försvarar F/E-testet mest argumenterar på ett sådant sätt att det därmed förlorar betydelse.
Det är stark jobbat!
Ja, det där har du f*nimej rätt i. Så det kan bli!
Svante skrev:En annan fråga slår mig.
Hur mäter man en elevs kunskap?
Gogglar man lite så hittar man många dokument om att examination och betyg kanske inte riktigt mäter det man vill, men det råder ändå inget tvivel om att man ändå mäter något.
Ibland ges betygen P/F (Pass/Fail), ibland ges betygen A-F.
Flera mätningar (av kunskapen olika ämnen) vägs samman och man får en mer högupplöst skala som används när eleverna konkurrerar om gymnasie- och högskoleplatser.
Nog handlar detta om att mäta en såpass diffus egenskap som "kunskap" med en metod som involverar bedömningar gjorda av människor, som har stora problem med "smuts" som stör mätningen (mätresultatet/betyget påverkas av om man är pojke/flicka, invandrare/svensk, talför/tystlåten).
Man gör tappra försök att kalibrera referensen med nationella prov, men lyckas bara i viss mån vilket gör att referensen driver och varierar med omgivningen (=vilken skola man går på).
Men nog fasen är examination ett sätt att mäta kunskap?
IngOehman skrev:Svante skrev:Naqref skrev:En meter anges till den sträcka ljuset hinner i vakuum på 1/299792458 sekunder. När kalibrerades ljusets hastighet senast?
![]()
![]()
![]()
Dagens höjdare!
Det är ju en definition. Tidigare definitionen var ett antal våg-
längder av en given frekvens som jag tror definierades av en
kemisk eller fysikalisk process, och före det var definitionen
längden på en stång i Paris.
Ni blandar ihop saker, vilket inte leder framåt i diskussionen.
Dessutom är "ljusets hastighet" inte alltid en konstant. Defi-
nitionen för den är inte entydig heller.
Vh, iö
IngOehman skrev:Svante skrev:En annan fråga slår mig.
Hur mäter man en elevs kunskap?
Gogglar man lite så hittar man många dokument om att examination och betyg kanske inte riktigt mäter det man vill, men det råder ändå inget tvivel om att man ändå mäter något.
Ibland ges betygen P/F (Pass/Fail), ibland ges betygen A-F.
Flera mätningar (av kunskapen olika ämnen) vägs samman och man får en mer högupplöst skala som används när eleverna konkurrerar om gymnasie- och högskoleplatser.
Nog handlar detta om att mäta en såpass diffus egenskap som "kunskap" med en metod som involverar bedömningar gjorda av människor, som har stora problem med "smuts" som stör mätningen (mätresultatet/betyget påverkas av om man är pojke/flicka, invandrare/svensk, talför/tystlåten).
Man gör tappra försök att kalibrera referensen med nationella prov, men lyckas bara i viss mån vilket gör att referensen driver och varierar med omgivningen (=vilken skola man går på).
Men nog fasen är examination ett sätt att mäta kunskap?
Ja självklart. Lika självklart som att man med en lyssning kan mäta
lyssnarens hörförmåga.
IngOehman skrev:Dessutom är "ljusets hastighet" inte alltid en konstant. Defi-
nitionen för den är inte entydig heller.
Wickan skrev:Sedan 1967 har sekunden definierats som varaktigheten av 9 192 631 770 perioder av den strålning som motsvarar övergången mellan de två hyperfinnivåerna i grundtillståndet hos atomer av cesium-133 [1], enligt det 13:e CGPM-mötet 1967.
Wickan skrev:Är ljusets hastighet verkligen konstant? [redigera]
Det finns kosmologiska hypoteser där det föreslås att ljusets hastighet kan ha varit annorlunda under universums tidiga historia, mycket nära Big Bang[5]. Idéerna är intressanta, men spekulativa och utan stadig empirisk grund, och har inte övertygat majoriteten forskare inom området.
Det finns vissa mätningar som antyder att finstrukturkonstanten α kan ha ändrats en aning under universums historia [6], vilket ger en liten öppning för möjligheten att naturkonstanter faktiskt inte behöver vara strikt konstanta.
Kreationister har framfört argumentet att ljushastigheten skulle varit drastiskt annorlunda under historisk tid, i syfte att bortförklara radioaktiv datering[7][8][9].[3], men denna idé har ingen som helst vetenskaplig grund.[10]
Så man mäter med en lyssning? Men lyssningen är fortfarande ingen mätning?IngOehman skrev:Ja självklart. Lika självklart som att man med en lyssning kan mätaSvante skrev:Men nog fasen är examination ett sätt att mäta kunskap?
lyssnarens hörförmåga.
Jag har letat men lyckas inte hitta det du pekar på ovan, kan du visa några exempel?IngOehman skrev:Det finns ingenting "ovetenskapligt" med F/E-lyssningar. Men det är tänk-
bart att den som inte förstår vad de är och vilka slutsatser man kan dra
från dem - drar otillåtna slutsatser.
Exempelvis har flera sådana setts i den här tråden, från människor som
ser dem som mätningar, vilket i sig är en ovetenskaplig slutsats.
IngOehman skrev:Tror ni vetenskaplighet är synonymt med mätningar?
Testet har bara validitet om avgränsningarna är väl definierade. Om man inte har några avgränsningarna så saknar testet validitet.
Wickan skrev:To be termed scientific, a method of inquiry must be based on gathering empirical and measurable evidence subject to specific principles of reasoning.
LasseA skrev:IngOehman skrev:Ja självklart. Lika självklart som att man med en lyssning kan mätaSvante skrev:Men nog fasen är examination ett sätt att mäta kunskap?
lyssnarens hörförmåga.
Så man mäter med en lyssning? Men lyssningen är fortfarande ingen mätning?
LasseA skrev:Om ovanstående inte var en ändring i inställning från din sida så vill jag fråga: På vilket sätt skiljer sig att mäta någons hörsel och att mäta (lyssna fram/undersöka) en apparats färgning? Varför är det första en mätning och det andra inte det?
LasseA skrev:IngOehman skrev:Det finns ingenting "ovetenskapligt" med F/E-lyssningar. Men det är tänk-
bart att den som inte förstår vad de är och vilka slutsatser man kan dra
från dem - drar otillåtna slutsatser.
Exempelvis har flera sådana setts i den här tråden, från människor som
ser dem som mätningar, vilket i sig är en ovetenskaplig slutsats.
Jag har letat men lyckas inte hitta det du pekar på ovan, kan du visa några exempel?
Svante skrev:berma skrev:Svante skrev:Man ska heller inte glömma bort att ett värde kan sakna värde.
Ett av de mera välkända exemplen på det är väl 42.
Men 42 är ju svaret på "den yttersta frågan om Livet, universum och allting"
det kan väl ändå inte sakna värde ?
Så vad betyder det då, menar du?
IngOehman skrev:Men man kan inte mäta en apparats okända egenskaper genom att an-
vända en lyssnare som måttstock. Lika lite som man mäter en linjal när
man lägger den bredvid en banan. Det är bananen man mäter.
Om du lägger en sten på en våg, då mäter du inte då stenens vikt?
Visst kan man säga att en linjal har längden "en banan", men det är ingen måttenhet. Problemet med den är att olika bananer är olika långa.
IngOehman skrev:Om betraktaren t ex tror/hävdar villfarelsen att en F/E-lyssning är en mät-ning, så agerar han eller hon ovetenskapligt.
gnypp45 skrev:Men: Om man, som IÖ, Nattis och Almen, inte accepterar att en undersökning som resulterar i ett svar på formen "större/mindre än" eller "ja/nej", kan kallas "mätning" så kommer man väl inte längre med diskussionen?
Dessutom verkar de vilja veta hur lång den där (guldörade) bananen är, uttryckt i procent av en känd och stabil referens, för att kalla det hela för mätning.
IngOehman skrev:Ett "mått" utan på något sätt kända toleranser (om det så bara handlar om en omdömesgill rimlighetsbedömning) - är inget mått.
IngOehman skrev:
Men jag orkar inte diskutera längre när det bara känns som att tala till en vägg, med prestige.
Vh, iö
IngOehman skrev:känns som att tala till en
vägg, med prestige.
Harryup skrev:IngOehman skrev:
Men jag orkar inte diskutera längre när det bara känns som att tala till en vägg, med prestige.
Vh, iö
Min fetning.
Du tror inte det är en del av problemet att du talar till och inte talar med?
Harryup skrev:Anser du att svar Ja eller Nej är omöjliga som resultat i en mätning?
Mvh / Harryup
IngOehman skrev:Svante har i varje fall medgivit att jag för praktiskt bruk har rätt i det klart olämpliga med att kalla en F/E-lyssning för mätning. Alltid något. Jag hade förstås tyckt det varit ännu roligare om han även tagit till sig värdet med att använda samlingsbegreppet "undersöka", med undergrupperna "mäta" och "lyssna", men det återstår.
Svante skrev:...
5. Är det användbart att reservera ordet mätning för sådant man mäter med apparater?
...
5. Absolut. Men ibland kan det också vara användbart att se likheterna mellan apparatmätning och percepionsbaserad mätning eftersom de kan behandlas med samma begreppsapparat.
...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster