Kronkan skrev:Studiotidningen "Sound on sound" ger beskrivningar på dessa fenomen både i sitt specialnummer som jag tidigar länkat till och även i andra atriklar. Jämna övertoner bidrar enligt SoS till smohtness vilket jag översätter till mjukhet och len. Ojämna bidrar med richness och depth såsom jag förstår såsom rikt och med djup.
Oj, oj, oj!
Det var en generalisering som hette duga!
Så... vill man ha det riktigt smoth, rich and depth, så skall det dista rejält
med alla övertoner?
I verkligheten är det väldigt, väldigt mycket mera komplicerat än så där.
Och det enda jag kan skriva under på är att man i kliniska studier kan visa
att man när man spelar programmaterial riktigt svagt, kan påvisa ett rätt
så entydig preferens för på VISSA inspelningar - för VISSA olinjäriteter.
Jag brukar kalla det för domesticringsdist.
Alltså sådan som gör att man, när man spelar saker mycket svagare än de
ljuder i verkligheten akustiskt, ändå kan få en liknande rikedom, klangligt.
Alltså uppnå det som aldrig några loudnessknappar ger, trots att de lovar
att göra det.
- - -
Och att de som ofta föredras är de som faktiskt i en THD-mätning ger
samtliga övertoner, fallande mjukt. (Mäter man med andra metoder så
får man helt andra distorsionsprodukter - vilket ju även gäller för när man
spelar musik. Att apparater som "har andratonsdistorsion" skulle lägga till
bara andratonskomponenter (oktavtoner till de som finns på inspelningen)
när man spelar musik, är en absurdt men vanlig villfarelse.)
Under andra förutsättningar kan man få helt annat resultat. Så att försöka
förenkla en så här komplicerad fråga till att få ett recept på en snygg distor-
sion, är tumregligt i kvadrat.
Don't do it!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).