Min Linux-dator, byggd av överblivna delar från speldatorn när den uppgraderats, den är huvudsaklig ljudkälla för allt utom TV/Film och mobil-lyssnande. Och spel då såklart.
1. När jag använder datorn, Deadbeef eller Spotify som mediaspelare. Deadbeef för lokalt innehåll typ några hundra GB FLAC-filer mm.
Ljudet avlyssnas genom ett Asus Xonar DX ljudkort som är kopplat till en Yamaha AX-570 som driver ett par Proson Sat SA31 v.2 och en Proson Rumble R-8 v.2, båda i svart pianolack(alla datordelar inkl. skärm är svarta). Helt ok datorljud för närfältslyssning.
2. I vardagsrummet, ljudet streamas antingen till HTPCn med XBMC som klarar strömmade FLAC-filer(minidlna som mediaserver), spelas upp via ett Creative X-Fi XtremeGamer inställt på bit-perfect i audio creation mode och optiskt kopplat till Hemmabion i 24/96(X-Fi chippet på ljudkortet sköter ev. uppsampling, vilket det gör bra utan hörbara artifakter).
Jag kan också spela upp musik genom blu-ray spelaren om jag inte orkar starta HTPCn, det är en Sony BDP-S570 som klarar i princip allt från servern utom just FLAC-filer. Trådlöst från en WNDR3700 router. Även DivX/Xvid-filmer går fint att strömma trådlöst. Den är kopplad med SPDIF och även analogt till hemmabion, intressant nog har BDP-S570 riktigt bra DA-omvandlare och låter bättre analogt än via SPDIF, så det är den mest högoktaniga ljudkällan om den bara hade klarat FLAC. Dessbättre låter 320kbps-filer rätt bra de med.
Jag har kvar mina gamla danska Avance Alpha-högtalare från 1989 som låter väldigt bra, 2 1/2-vägare med 6.5" mellanregister och 8" lågbas, separata kammare i lådan för mellanregister/mellanbas och lågbas och fina Vifa-element rakt igenom. Jag har experimenterat med dämpning bakom högtalarna, som rekommenderas för Ino-högtalarna, och det är faktiskt ett märkbart lyft framförallt när det gäller holografisk ljudbild. Tyvärr gör WAF att det inte går att ha så till vardags.
Avance högtalarna testades i danska High Fidelity 1990 mot ett par Focal och ett par Mission i samma klass(4-5000Kr klassen på den tiden) och hade både lägst dist och rakast frekvensomfång så helt kass är de nog inte och eftersom de fungerar så har jag ingen brådska att byta ut dem.
3. I sovrummet, jag har mina Philips SHP-8900 som "somna in"-lurar, och en sladd är för ändamålet dragen från Yamaha-förstärkaren i datorrummet. Den har en riktigt bra hörlursutgång, så det är definitivt värt att använda den framför en mindre spelare i sovrummet som inte skulle kunna driva lurarna lika bra. Favoriten just nu är Spotifys Jazz-kanal, oftast riktigt välgjorda inspelningar och skön musik att slappna av till
Alltså, i princip allt kretsar kring Linux-datorn, därmed är den den bästa HiFi-komponenten!