Jag körde andra Bourne filmen igår, underbar filmupplevelse
jag gillar den filmen för alla effekter är "lagom" och ganska naturtrogna till skillnad från dom mesta liknande filmer.
ljudbilden är vattentät och superbi höjd, djup och bredd.
det händer en del även utanför högtalarna men inte riktigt samma "surroundsound" som det va med iPs.
Där var det mer information vid sidan av/ runt en...
men det gör inget, jag kan få samma upplevelse här också och det får jag genom att hoppa närmre högtalarna så iPs kan lika gärna ha fått den förmågan av placerignen bredare isär i förhållande till lyssningsplatsen.
Till musik så är det samma sak, vansinnigt mycket "rymd" i ljudet när det finns på inspelnignen och djupet i ljudbilden är riktigt imponerande !
placeringar i höjd och bredd är inget annat än vansinnigt bra och om inspelignen tillåter så kan mna absolut peka ut exakt allting hur klockrent som helst.
Och blundar man så har man en mycket övertygande upplevelse av att det står ett band och spelar framför och allting som händer framför en finns där med all tydlighet.
som att man kunde ta på musikerna !
Nu har jag testat färdigt, nu vet jag att återgivnignen är super nice !
och jag ÄR super nöjd, nu är det hur kul som helst att titta på film och lyssna på musik.
Lika kul som det va när jag hade iPs och profundusP-4 förrut, och som inget där i mellan kunnat ge mig...
Och det är roligt att veta att högtalarna kommer att kunna hänga med länge, dom har prestanda nog för större lyssningsavstond och ljduet finns det inget att anmärka på.
så jag kan väll bara slutligen då passa på att rekommendera er alla som har lyssningsavstånd på mindre 2,5m att köpa i6.
Har ni 2,5 eller större så är naturligtvis i14/i16s "bättre", om nu inte pengarna är en parameter för då är i6 åter igen allternativet no1 !
Drivning till i6, där räcker det i 99 fall av 100 med typ 200w, men det går med viss musik att utnyttja dom sista 100w så jag trivs bra med att ha dom.
Jag tycker att XPA-2 är "lagom" till i6 av just den anledningen... men högre går knappast att spela.
vid detta läge så jobbar i6 ordentligt och även man haft 400w till så hade man inte haft någon nytta av dom annat än i special fall !
så ett XPA-5 till att driva i6 och basmoduler tordes bli en synnerligen smidig och fin lösning
och XPA-2 är om man är tokig och/ eller vill ha öppet fällt för framtiden gällande effekt.