MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-23 22:39

nadifierad skrev:
MagnusÖstberg skrev:
nadifierad skrev:Jag erkänner! :roll:
Jag har inte läst tråden...Hur upplever ni påverkan av fullregister, genom Mini-Dsp?
Är den transparent? :D
Hoppas ingen svarar ;)

Har du beställt en? :)
Lägenheten först, ljudet sen - men det kommer, fast då en 8x8
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2011-08-23 22:40

nadifierad skrev:
kasper skrev:
nadifierad skrev:Jag erkänner! :roll:
Jag har inte läst tråden...
Hur upplever ni påverkan av fullregister, genom Mini-Dsp?
Är den transparent? :D

Mja, mjä, mjo, alltså... 8) :oops:
Tror du verkligen att någon vågar vara så pass mycket daredevil att man vågar sticka ut hakan och hävda att minidsp:n är transparent...Här på faktiskt, dubbelblindtestens (helst kvadrupelblindtestens) mecka :lol:

Men nåja. Här hemma upplever jag att det blir aningens mer brus (ej hörbart längre än 40-50 centimeter från högtalaren). Annars har jag svårt att höra skillnad, med eller utan mindsp. Eller alltså, klart jag hör skillnad... :) Det är ju liksom poängen. Jag slipper höra min enorma rumsmod vid 40 hz, jag har möjlighet att försiktigt höja mina slutna subbar ner mot 20 hz för att kompensera de små låddorna osv osv.

Så, slutresultatet hos mig är mycket trevligare än utan PEQ-kompensering. Tycker jag då.

/Gunnar

Tack för svaret! :)
Jag har försökt ignorera miniDsp länge nu, men den verkar ju onekligen behändig :)

Dock vill jag köra hela systemet genom den för att slippa för mycket fördröjning mellan basmoduler och toppar.
Edit: Någon som har jämfört påverkan av totalljudet mot diverse andra PEQ`s? Behringer etc..osv....

Nä, har ej jämfört mot andra PEQ. Ovanstående omdöme gäller dock just att köra minidsp:n fullrange, med delning och hela midevitten.

/Gunnar

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-08-23 22:44

kasper skrev:Nä, har ej jämfört mot andra PEQ. Ovanstående omdöme gäller dock just att köra minidsp:n fullrange, med delning och hela midevitten.

/Gunnar

Jo det är ju en förutsättning för att påverka hela tonkurvan. :)
Tack!
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2011-08-23 22:47

nadifierad skrev:
kasper skrev:Nä, har ej jämfört mot andra PEQ. Ovanstående omdöme gäller dock just att köra minidsp:n fullrange, med delning och hela midevitten.

/Gunnar

Tack!

Jomenvisst :)
Men för oss som har läst hela tråden 8) så är det ju också så att vissa faktiskt kan välja att använda ett annat delningsfilter och då enbart använda minidsp:n som PEQ med möjlighet att pytsa ut ljudet till flera basar. Då blir det ju inte fullrange för dsp:n. Å andra sidan måste man ju kompensera externt för fördröjningar som mindsp:n kan ställa till med.

/Gunnar

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-08-23 22:48

kasper skrev:
nadifierad skrev:

/Gunnar

Tack!

Jomenvisst :)
Men för oss som har läst hela tråden 8) så är det ju också så att vissa faktiskt kan välja att använda ett annat delningsfilter och då enbart använda minidsp:n som PEQ med möjlighet att pytsa ut ljudet till flera basar. Då blir det ju inte fullrange för dsp:n. Å andra sidan måste man ju kompensera externt för fördröjningar som mindsp:n kan ställa till med.

/Gunnar

Jag tror att det är dags att läsa hela tråden! :D

Sondek

Inläggav Sondek » 2011-08-25 19:35

Å andra sidan måste man ju kompensera externt för fördröjningar som mindsp:n kan ställa till med.

Hur allvaligt är detta och hur sker denna kompensation?
Bättre och bättre dag för dag ;-)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-25 19:53

Sondek skrev:
Å andra sidan måste man ju kompensera externt för fördröjningar som mindsp:n kan ställa till med.

Har inte märkt att den fördröjer något .

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-08-25 20:03

Sondek skrev:

Kör man med avr och sub ut på denna, så borde det gå lätt att kompensera med avstånd i speakersettings.

Det blir knepigare med en 2-kanalare.. :?

Sondek

Inläggav Sondek » 2011-08-25 20:06

Nyttjar du minidsp:n enbart för bas delen?

Sondek

Inläggav Sondek » 2011-08-25 20:07

Det blir knepigare med en 2-kanalare..

Tack!

Misstänkte det :?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-25 21:20

nadifierad skrev:
Sondek skrev:

Kör man med avr och sub ut på denna, så borde det gå lätt att kompensera med avstånd i speakersettings.

Jag kör 0 meter på min avrecicer och det fungerar utmärkt

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-25 21:20

Sondek skrev:

Nix delar topp och bas med den.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-08-25 21:36

boom skrev:
Sondek skrev:

Nix delar topp och bas med den.

Då kör du hela systemet genom minidsp, och får samma fördröjning till toppar och moduler.
Alltså inga bekymmer. :)

Edit: Om alltså du inte upplever att mini DSP`n tillför brus och begränsar dynamiken...?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-25 21:40

Jag kan tyvärr lova att det inte fungerar perfekt, alla filter fasvrider och därmed påverkar delayen. Hur hörbart det är i enskilda fall får man ju testa, men att utgå ifrån att man är imun är att göra det enkelt för sig. Testa med att köra en XTZ-grunka så får ni tidsfördröjningen i klartext. Det påverkar väldigt olika men tidsfördröjningen finns alltid.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-25 21:42

Nä, man får inte samma fördröjning genom ett filter eftersom det blir olika fasvridning och basen dessutom lider av grupplöptid.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-08-25 21:45

Harryup skrev:Nä, man får inte samma fördröjning genom ett filter eftersom det blir olika fasvridning och basen dessutom lider av grupplöptid.

Mvh/Harryup

Men man tillför väl samma fördröjningstid om man kör genom samma filter? :?
Jag trodde att grupplöptider i basen var ett resultat av överföringen från tex basrelexlåda till öronen.
Är det bekymmer redan på signalnivå?

Jag tror mycket, och vet mindre inser jag mer och mer... :roll: :wink:

Edit: Fast I Booms fall, som ett exempel. Så borde ju inte dsp`tillföra någon extra fördröjning mellan bas och toppar, när han dessutom använder dsp`n som delningsfilter domemellan!?
Utveckla gärna, jag vill gärna lära mig hur det hänger ihop! :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-25 22:10

Börja här och lyssna på alla 8 inläggen i serien.
Får inte youtube videon att funka att länka till.
Men sök på subwoofer alignment och kolla en serie som heter
Subwoofer Alignment 1 of 8 av jevans111. De förklarar mycket.
Filtren är individuella även om dom delar burk. De ger helt enkelt olika fördröjning eftersom dom ger olika fasvridningar.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-08-26 06:29

Harryup skrev:Börja här och lyssna på alla 8 inläggen i serien.
Får inte youtube videon att funka att länka till.
Men sök på subwoofer alignment och kolla en serie som heter
Subwoofer Alignment 1 of 8 av jevans111. De förklarar mycket.
Filtren är individuella även om dom delar burk. De ger helt enkelt olika fördröjning eftersom dom ger olika fasvridningar.

Mvh/Harryup

Jag hittade den! :)
http://www.youtube.com/watch?v=J_Am7476 ... 19FD3E9C0D

Ska ta och kolla den efter jobbet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-26 07:10

Bra, gör det och kolla all 8 avsnitten det tar bara en kvart tillsammans.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2011-08-26 07:26

Harryup skrev:Bra, gör det och kolla all 8 avsnitten det tar bara en kvart tillsammans.

mvh/Harryup

Oj vilken grundkurs tack för länken. :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-08-26 08:08

nadifierad skrev:
Sondek skrev:

Det här med avstånd och fördröjning är inte så enkelt som man tror då miniDSPn blir långsammare ju svårare/fler/större justeringar den behöver göra. Frågan är således om miniDSPn då förfröjer signalvägen för topp respektive basdel olika om man väljer att PEQa respektive del olika tufft. En möjlig lösning kan vara att lägga in sin justerade PEQ-kurva för basarna även för topparna. På så sätt får miniDSPn utföra "lika mycket arbete" både för bas och topp, kommentar någon? Någon med erfarenhet?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-26 16:31

Glebster skrev:
nadifierad skrev:
Sondek skrev:

Det här med avstånd och fördröjning är inte så enkelt som man tror då miniDSPn blir långsammare ju svårare/fler/större justeringar den behöver göra. Frågan är således om miniDSPn då förfröjer signalvägen för topp respektive basdel olika om man väljer att PEQa respektive del olika tufft. En möjlig lösning kan vara att lägga in sin justerade PEQ-kurva för basarna även för topparna. På så sätt får miniDSPn utföra "lika mycket arbete" både för bas och topp, kommentar någon? Någon med erfarenhet?

Nu använder jag ju inte minidsp utan helt andra filter ifrån BSS men mina erfarenheter är lika som dina. Man specar en minidelay genom filtret, sen växlar den med inställningar, plus förstås den delay man behöver för att högtalarna rent fysiskt behöver matchas.
Att balansera arbetet mellan basar och toppar för att belasta filtret lika tror jag inte betyder så mycket då filtret enligt mina inställningar iaf behöver kompenseras för högtalarna.

mvh/Harryup

Nimbus19

Inläggav Nimbus19 » 2011-09-02 13:00

Detta är mitt första inlägg på forumet och jag har med nöje läst hela denna tråden från början till slut.

Jag har bestämt mej för att köpa miniDSP 2/4, om det blir en eller flera vet jag inte ännu då man kan koppla in den/dom på flera sätt.

Jag har ett rektangulärt rum där längden är bredden x2
Mycket problem med bumlig bas, samt kraftiga s-ljud

Ni kanske har några kommentarer om mina ideer nedan ?

1. Köra systemet som vanligt, men koppla in miniDSP enbart till Subwoofer. som har en egen SW signal från förstärkaren.

2. koppla in miniDSP'n mellan förstärkaren och Krell slutsteget.
Då kör man hemmabion utan SW och skickar ut SW signalen på sidohögtalarna där miniDSP'n delar vid ca 40Hz mellan Kappa och SW.

3. Köra en miniDSP på sidohögtalarna (för att få bort bumlig bas vid musiklyssning och jag tror jag har en höjning vid frekvens för S-ljud som måste ner) (SW ljud till sidohögtalarna) Köra en miniDSP mot centerhögtalaren och en SW för att få en fullregister center

4. som ovan, men SW på SW utgången på förstärkaren. Då blir det 3 stycken...

Jag är kräsen på ljudet, så att använda en miniDSP är en stor förändring för mej och jag vet inte om det blir bra .

Är det någon som kör DSP'n på fullregisterhögtalare av rang eller kör ni bara på basen?

Jag har en fråga till:
Det verkar som om det finns 2 läger av rumsmätningsprogramvara
1. REW
2. XTZ

Vilket ger bäst resultat?
Vilken är enklast att använda?

Om man använder REW, vilken mick skall man köpa?

Många frågor, trots 30 sidor i ämnet.
Jag vill/kommer att prova, men vet inte vilken väg som är bäst

Tackar på förhand
Server - Sonos - Micromega microDAC - Pioneer VSX AX5Ai - Krell KST100 - Snell C/V - Yamaha SW300
Pioneer C-90 pre - The End monoblocks - Kappa 8.2i

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-02 13:17

Välkommen till faktiskt!

Nimbus19 skrev:Mycket problem med bumlig bas, samt kraftiga s-ljud

S-ljuden tyder på att något annat än rummet är galet.
Lite längre upp i denna tråd finns lite funderingar just om det där att bara använda miniDSPn i basen. Tydligen så behöver man fördröja topparna för att det ska bli bra. Mycket processning i basen verkar göra att basen släpar efter.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2011-09-02 13:31

Hej och välkommen Nimbus :)
Jag kör ut fullrange+SW via frontkanalerna på min receiver och Minidsp sköter delning samt EQ.
Sedan körs det ut ut till fronthögtalarna och subbasarnas respektive slutsteg.
Sido och bakhögtalare fixar receivern själv.
Har använt mig av XTZ roomanalyzer för att justera in det hela, tidsödande men väldigt enkelt handhavande.
Enda nackdelen med XTZ som jag märkt av är att det bara går att mäta vid väldigt låga volymer vilket gör det rätt så känsligt mot yttre störningar och ljud.

Här har du en tråd om fördelar och nackdelar med XTZ och även tips om mick och övrig utrustning till REW
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=45119
#faktiskt.se@quakenet

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-09-02 14:42

Även jag delar i Mini-DSP mellan fullrange och basar. Delar brant, 48dB L/R,
vilket jag iaf passar bäst hos mig. (Har dock inte blivit kompis med min
XTZ-roomanalyzer än, men det kommer. Snart är det helg, och då
får jag gott om tid för detta).

Men köp Mini-DSP. Det är verkligen en prisvärd och allsidig lite kul sak.

Håller med RogerG, att det vassa du upplever beror på ngt annat. Alltså
svårt att EQ:a bort.

Välkommen hit och hoppas att du står ut med alla "gökar" här! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nimbus19

Inläggav Nimbus19 » 2011-09-03 15:01

Kul med snabba svar i aktivt forum.

Just nu så lutar det åt en M-Audio fast track ljudkort och en Behringer mic + REW prog.

Inte för att jag vet om det är bättre för just mej, enkelheten i room analyzer är mycket värt, så jag vinglar fortfarande.

Men det verkar som om man kan göra mycket mer med REW än room analyzer. (om man nu behöver det :? )

S-ljudet kan bero på att jag använder silverplätterade van Der Hul högtalarkablar. Funderar på att testa med koppar istället, kanske det hjälper.

Så sugen på att börja mäta och pula :D
Server - Sonos - Micromega microDAC - Pioneer VSX AX5Ai - Krell KST100 - Snell C/V - Yamaha SW300
Pioneer C-90 pre - The End monoblocks - Kappa 8.2i

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2011-09-12 10:51

Hej! Nu har även jag blivit köpsugen och slagt till på en minidsp och hoppas på stordåd :D
Finns det någon fler i Luleå-trakten som slagit till? Kanske t.o.m. någon mätkunnig?

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2011-09-18 21:21

Ingen som har en minidsp till övers i sthlm som skulle kunna säljas fred/lörd nästa helg? :)

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2011-10-22 00:00

Hm skrollade tillbaka fyra sidor i tråden och det är ingen som lyft att det kommit nya versioner på pluggarna?
och det är lite snack om vad skillnaden är.
läser jag slarvigt eller har ingen utvärderat?
man loggar sonika in på sidan och under download så ligger den nyaste filen jag är inne på min tredje verision eller egentligen inte då jag måste konka hem en laptop från jobbet för att uppgradera min dsp,
jag tänkte nämligen sitta i sweatspot och tweaka denna gång och inte bara göra det teoretiskt som förra gången. (nöjd än så länge).

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum