Skala på volymkontroll

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikstra

Skala på volymkontroll

Inläggav nikstra » 2005-06-07 23:09

Hur fungerar skalan på volymkontrollen på t.ex. Denon AVR-2105? Kan man anta att om man ställer volymen på 0dB så är det samma sak som att plugga CD:n direkt till slutsteget? Kan man anta att -30dB på volymen dämpar insignalen just 30dB och att +10dB på volymen förstärker signalen motsvarande?

Brukar, generellt sett, skalan på volymkontrollen stämma med verkligheten, dvs. brukar en 10dB förändring på volymkontrollen förändra ljudstyrkan 10dB?

/Niklas

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-06-08 10:39

Bra fråga!

Man tycker ju att det borde vara självklart att det är så. 0dB är just 0dB, gain=1 osv.

Det borde lätt gå att mäta om man har en multimeter som mäter VAC och någon form av testskiva/tongenerator.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-08 10:43

Martin skrev:Bra fråga!

Man tycker ju att det borde vara självklart att det är så. 0dB är just 0dB, gain=1 osv.

Det borde lätt gå att mäta om man har en multimeter som mäter VAC och någon form av testskiva/tongenerator.

Nä, in te alls! Däremot att 0 borde vara en justerbar "normalnivå", kanske??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2005-06-08 11:28

Som amatör är jag lite försiktig med var jag stoppar mätpinnarna när det gäller nya apparater. Jag kan tillräckligt mycket/lite för att kunna ställa till med skador. Har eldat upp några komponenter i gamla prylar just på grund av våghalsiga mätförsök 8O

Kan jag mäta utspänningen på utgången på CD:n (under avspelning av testton), sedan koppla CD:n till 2105:an, ställa volymen på 0dB och mäta utspänningen på pre-out?

Är det ingen risk att något i utgångarna går sönder vid en sådan mätning (förutom om jag klantar mig och kortsluter utgången)?

/Niklas

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-06-08 11:39

nikstra skrev:Som amatör är jag lite försiktig med var jag stoppar mätpinnarna när det gäller nya apparater. Jag kan tillräckligt mycket/lite för att kunna ställa till med skador. Har eldat upp några komponenter i gamla prylar just på grund av våghalsiga mätförsök 8O

Kan jag mäta utspänningen på utgången på CD:n (under avspelning av testton), sedan koppla CD:n till 2105:an, ställa volymen på 0dB och mäta utspänningen på pre-out?

Är det ingen risk att något i utgångarna går sönder vid en sådan mätning (förutom om jag klantar mig och kortsluter utgången)?

/Niklas
Generellt kan man säga att så länge multimetern står i voltläge så finns det lite som kan gå fel. Försöker man mäta ström på högtalarutgången tex kanske saker kan gå sönder.

Ditt testupplägg verkar bra, det är så jag skulle ha gjort också. Jag skulle nog även mätt spänningen på högtalarutgångarna också.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-08 13:37

Det här är en intressant fråga, har funderat på detta själv, men aldrig mätt. Som ingenjör kan jag tycka att 0 dB borde ge nära klippning med en fullt utstyrd CD och att 1-dB-stegen skulle vara något annat än just 1 dB ser jag ingen anledning till. Men man vet ju aldrig, ibland tror man att det är ekonomer som konstruerar apparaterna :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
soderberg

Re: Skala på volymkontroll

Inläggav soderberg » 2005-06-08 13:59

nikstra skrev:Hur fungerar skalan på volymkontrollen på t.ex. Denon AVR-2105? Kan man anta att om man ställer volymen på 0dB så är det samma sak som att plugga CD:n direkt till slutsteget?

Det skulle jag absolut inte våga lita på, i mitt försteg kan man dessutom byta skala från 0-99 alt +16.5 - -vad-det-nu-blir
Dessutom är det ju digitala ingångar på DENONen så vad skulle 0dB vara då? topparna ligger på 0dBFS? Slutsteget klipper (nästan)? Det finns liksom ingen entydig ingångssignal att relatera 0dB till.
Enda nyttan med dB-märkt volymkontroll som jag ser det är att det är lätt att återkomma till korrekt volym när man väl kalibrerat sin anläggning för filmlyssnande.
nikstra skrev:Kan man anta att -30dB på volymen dämpar insignalen just 30dB och att +10dB på volymen förstärker signalen motsvarande?
Det skulle jag däremot våga lita mer på. I mitt försteg sitter en krets från Crystal a.k.a Cypress som ändrar i steg om 0.5 dB
Brukar, generellt sett, skalan på volymkontrollen stämma med verkligheten, dvs. brukar en 10dB förändring på volymkontrollen förändra ljudstyrkan 10dB?

/Niklas

Det skulle jag däremot våga lita mer på. I mitt försteg sitter en krets från Crystal a.k.a Cypress som ändrar i steg om 0.5 dB och nu har jag inte databladet i färskt minne men det tror jag nog stämmer ganska bra. Du får väl skruva isär din burk och kolla hur det ser ut!
Life is hard and then you die.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2005-06-08 13:59

Svante: Det som talar emot att 0dB är nära gränsen för klippning är att skalan går upp till +18dB. OK, jag har inte testat att spela högre än strax över nollan (ruskigt högt) och tycker mig inte höra någon tendens till klippning.

Ska försöka hinna med att mäta upp utspänningarna under kvällen. Jag har faktiskt ett gammalt ocilloskop (en rörbestyckad jättepryl) ståendes i garaget. Jag får väl försöka släpa in det och kolla om man får klippning strax över 0dB.

/Niklas

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-08 14:22

nikstra: Det behöver väl inte tala emot något? Finns ju givetvis massa material som är inspelat väldigt svagt. Möjligheten att förstärka en svag signal ser jag som självklar.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2005-06-08 14:26

soderberg: Jag börjar ana problemet tror jag. Om man kör via de digitala ingångarna så borde en 0dB testsignal på en CD göra att DA:n ger ut maximalt på analogsidan. Det skulle man ju kunna säga att det motsvarar att koppla CD:n direkt till slutsteget, dvs. det är max man kan få ut, eller?

Med en analog volymkontroll skulle man ju kunna tänka sig att förstärka signalen ytterligare efter DA-omvandlingen. Men om jag förstått allt rätt så är volymkontrollen digital i 2105:an och då borde det väl max volym vara 0dB ur DA:n.

Vad jag försöker säga är att om man kör digitalt så borde max volym (oavsett skalan) vara full nivå ut från DA:n vid 0dB in.

Nu börjar det kännas som att jag svamlar. Hänger du med på vad jag menar?

/Niklas

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-08 14:29

nikstra skrev:Men om jag förstått allt rätt så är volymkontrollen digital i 2105:an och då borde det väl max volym vara 0dB ur DA:n.

Nja den är digitalt styrd men själva kretsen fungerar analogt och kan få en förstärkning som sätts av hur stor den maximala analoga förstärkningen är.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2005-06-08 14:31

dawen: Nej, i och för sig inte. Jag tycker bara att +18dB låter lite mycket om den börjar klippa vid 0dB. Men som jag skrev tidigare så är jag amatör på området och jag kan ha helt fel.

/Niklas

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-08 15:07

nikstra: Den börjar klippa vid 0dB, antaget att insignalen är fullt utstyrd. Det är den förhoppningsvis inte! :) Är inspelningen man lyssnar på väldigt svag så är 18dB rejält med marginal för att kunna förstärka upp insignalen, antar jag.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-08 15:29

nikstra skrev:Svante: Det som talar emot att 0dB är nära gränsen för klippning är att skalan går upp till +18dB. OK, jag har inte testat att spela högre än strax över nollan (ruskigt högt) och tycker mig inte höra någon tendens till klippning.

Jo, men då förutsätter du att fonogrammet är fullt utstyrt. Det är ju kul att kunna stärka upp ett tyst parti i nåt klassiskt utan att volymkontrollen går i botten. Jag minns en gång när 6-åriga dottern lyckades dra upp till +16 dB och sen slå på skivan. Förstärkaren stängde av. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-08 16:56

dawen skrev:Är inspelningen man lyssnar på väldigt svag så är 18dB rejält med marginal för att kunna förstärka upp insignalen, antar jag.

Ja, en inspelning med volymtopparna på -18 dBFS är kanske inget
tekniskt mästerverk, även om det möjligen ändå är att föredra
framför 1 st volymmaximerat vansinnesfonogram. 8)

Fast, om ett spår på en platta ska vara himla svagt relativt de
andra, så är det ju fullt möjligt ... men då är ju tanken att det ska
avspelas på relativt låg volym också. Hmm.

Intressant om volymkontroller för övrigt.
Fråga: Varför finns det digitala volymkontroller?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-08 16:58

Svante skrev:Jag minns en gång när 6-åriga dottern lyckades dra upp till +16 dB och sen slå på skivan. Förstärkaren stängde av. :D

Oj, det var väl tur att hon skruvade upp tillräckligt, annars hade
hon kanske haft tinnitus?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2005-06-08 20:49

Nu har jag mätt utspänningen när jag spelade ett spår med 1kHz vid 0dB med och resultatet är:

Ut från CD:n: 2,037V
Ut från pre-out med volymen på 0dB: 1,557V
Ut från pre-out med volymen på +18dB: 7,71V
Ut från pre-out med volymen på -18dB: 0,205V

Man kan väl dra slutsatsen att 0dB på volymkontrollen inte motsvarar att koppla CD:n direkt till slutsteget.

Det som förvånar mig lite är skillnaden i spänning mellan +18dB och -18dB, men det kanske har att göra med att både voymkontrollen och dB-skalan är logaritmisk eller hur är det med detta?

Svante: Jag uttryckte mig nog lite klumpigt när jag skrev att 0dB inte borde vara nära klippning. Jag borde givetvis ha formulerat det som en fråga istället för som ett påstående.

Som Naqref skriver så verkar den ju förstärka signalen rätt rejält vid max volym.

Apparaterna överlevde min mätning och spelar fortfarande musik :D

/Niklas

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-08 23:49

nikstra skrev:Nu har jag mätt utspänningen när jag spelade ett spår med 1kHz vid 0dB med och resultatet är:

Ut från CD:n: 2,037V
Ut från pre-out med volymen på 0dB: 1,557V
Ut från pre-out med volymen på +18dB: 7,71V
Ut från pre-out med volymen på -18dB: 0,205V

/Niklas

-18dB-läget ger -17.6 dB mot 0-läget.

+18dB ger +13.9 dB

inte var det en dBskala, bara!

Men såna här graderingar är nog oftast slumpmässiga... Ungefär som storleksangivelser i billiga kläder...
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2009-03-29 14:28

Uppar en gammal tråd här.

Detta var intressant. Har pillat lite på ett marantz av8003 försteg och funderat på om det är skadligt att gå över 0dB i dämpning på volympotten. Innan jag läste detta så trodde jag att vid 0dB så var signalen helt "neutral" och odämpad. Men enligt dom här mätningarna så är ju signal dämpad även på 0dB (och även en bit över det?) på förstärkaren. Så man borde kunna gå ett par snäpp över 0dB?

Jag förstår naturligtvis att man borde lyssna sig till om det börjar dista och signalen börjar styra över. Men har varit lite rädd att man kanske kan skada stegen av att förstärka signalen för mycket.

Mvh Christian

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-03-29 16:13

n3mmr skrev:
Men såna här graderingar är nog oftast slumpmässiga... Ungefär som storleksangivelser i billiga kläder...

Jag tänker mig nog att skalan ändå har en mening, och den är att 0dB ger en nivå som är "rätt" nivå vid filmtittning. Med rätt menar jag då den nivå som filmproducenten har avsett vara riktig avlyssningsnivå för sitt alster.

Det haltar ju lite förstås, hur känsliga är högtalarna, hur stort är rummet med mera, men ändå ...... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-03-29 17:08

På Linns för-förstärkare (inte de äldsta) har man en volym i 100 steg. Steg 80 är lika med 0 i gain. Dvs, det finns lite förstärkning att tillgå om nivån är låg på fonogrammet.

/ B

Återgå till Teknikforum