Hörlurslyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Hörlurslyssning

Inläggav metheny » 2011-08-24 12:31

Lutar mer och mer åt att gå över helt till att lyssna via hörlurar. Bättre(?) ljud för billigare peng, slipper rumsproblem, stör inte grannarna, tar knappt någon plats. Ja vilka är nackdelarna egentligen? Basen kanske inte känns i hela kroppen. Finns det några stereofoniska problem med hörlurar? Har för mig att Ing Öhman gjort en liten krets för att kompensera för att musiken inte ska låta som den spelar "inne" i huvudet. Hur fungerar detta och är den unik i sitt slag? Sitter den i någon hörlursförstärkare som går att köpa? Vilka hörlurar rekommenderar ni?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-24 12:36

Jag rekommenderar gärna hörlurar av precis de anledningar du räknar upp. Mellanmatning mellan kanalerna ger en förbättring av ljudbilden, men den ger inte så mycket att jag personligen känner behov av den. Den finns kommersiellt tillgänglig, i Holographic Audio Ear One.

Jag använder Sennheiser HD600 och gillar dem. Det är dock mycket personligt, om inte annat beroende av passform på huvudet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-08-24 12:38

Kretsen du talar om finns i Ear One, en hörlursförstärkare från svenska
Holographic Audio: http://www.holographicaudio.com/

Edit: Per var snabbare, men du fick en länk i alla fall.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-24 12:47

Jag tror inte på att gå över till hörlurslyssning. Det är någon eller kanske flera saker som inte blir riktigt bra med hörlurar oavsett hur bra dom är och om man har sån där kompensering eller inte.
Att komplettera anläggningen med bra lurar är dock en bra ide när man vill lyssna avskiljt.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-08-24 12:54

paa skrev:Jag tror inte på att gå över till hörlurslyssning. Det är någon eller kanske flera saker som inte blir riktigt bra med hörlurar oavsett hur bra dom är och om man har sån där kompensering eller inte.
Att komplettera anläggningen med bra lurar är dock en bra ide när man vill lyssna avskiljt.

Tack för alla svar. Paa: vilka saker blir inte bra med hörlurar?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-24 13:06

Känslan av ljud inuti skallen, är ju inte bara ljudbilden som blir annorlunda utan beror delvis även på avskärmningen från omgivningens naturliga ljud.
Att ljudbilden inte är stabil, utan rör sig med huvudrörelserna gör att det aldrig blir helt naturligt.
Även den fysiska upplevelsen av ljud blir begränsad, mer märkbart ju högre ljudtryck man jämför vid.
Samtidigt kan ju hörlurarna låta så hemskt bra på andra parametrar.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-08-24 13:45

paa skrev:Känslan av ljud inuti skallen, är ju inte bara ljudbilden som blir annorlunda utan beror delvis även på avskärmningen från omgivningens naturliga ljud.

Borde inte vara något problem om man lyssnar på live-musik, då är det ju enbart "inspelningsrummets" ljud man vill åt, eller?

paa skrev:Att ljudbilden inte är stabil, utan rör sig med huvudrörelserna gör att det aldrig blir helt naturligt.

Hmm, menar du inte lyssning via högtalare nu? Ljudbilden ändras väl inte vid huvudrörelse när man lyssnar på hörlurar? :?

paa skrev:Även den fysiska upplevelsen av ljud blir begränsad, mer märkbart ju högre ljudtryck man jämför vid.
. jo detta kan nog stämma, men vilka rimliga ljudtryck kan man egentligen åstadkomma i en lägenhet om man fortfarande vill kunna morse på sina grannar och få ett svar tillbaka? Finns ju såna där "butt-kickers" man kan montera under sin fåtölj i värsta fall. :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-24 13:58

metheny skrev:
paa skrev:Att ljudbilden inte är stabil, utan rör sig med huvudrörelserna gör att det aldrig blir helt naturligt.

Hmm, menar du inte lyssning via högtalare nu? Ljudbilden ändras väl inte vid huvudrörelse när man lyssnar på hörlurar? :?

När man vrider på huvudet så ligger ljudbilden fast om man har högtalare, men vrids med om man har lurar. Det senare är tvärt emot vad hörseln är van vid, och det stör verklighetsupplevelsen.
För övrigt är det svårt att övertyga med teoretiska resonemang, men återkom gärna när du lyssnat via bra lurar någon vecka, så får vi veta vad du tycker då.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-08-24 14:04

paa skrev:
metheny skrev:

När man vrider på huvudet så ligger ljudbilden fast om man har högtalare, men vrids med om man har lurar. Det senare är tvärt emot vad hörseln är van vid, och det stör verklighetsupplevelsen.
För övrigt är det svårt att övertyga med teoretiska resonemang, men återkom gärna när du lyssnat via bra lurar någon vecka, så får vi veta vad du tycker då.

Jag lyssnar i hörlurar via mobilen varje dag till och från jobbet, med huvudvridningar och allt, störande ljud från bussar och trafik med. Och jag tycker väl bara att det kan bli bättre med bättre utrustning och med tystheten hemma. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-08-24 14:54

Jag tycker iofs att det vore lite jobbigt om musiken vred sig i huvudet när man lyssnar i hörlurar, förslagsvis i förhållande till spelaren i fickan då. fast det blir lite konstigt kanske. Man kan ju ha en ställing i ståltråd på huvudet som håller spelaren i sweetspot då kanske..

Det är också därför jag sällan har med mig ghettoblastern eller stereon på stan; det känns onaturligt med en soundstage som flyttar på sig hur som helst och kan bäras omkring. Sen rör sig huvet också i förhållande till det sen, blir hur snurrigt som helst!

:roll: :roll: 8) :mrgreen: :P :wink: :roll: :roll: :roll: :roll:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-24 15:34

Hjärnan är rätt bra på att "se igenom" alla möjliga återgivningsfel, och jag har inga besvär alls av att orkestern följer mig när jag vrider huvudet. För mig tar det några minuter och sedan tänker jag inte på lurarna längre, om de inte låter illa på något sätt. Innan jag hade hörlusrförstärkare hände det att signalen klippte när jag lyssnade starkt, vilket störde mig, men sedan jag köpt en enkel Project (HeadBox II) händer det inte längre.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2011-08-24 17:05

Visst, hörlurar är bra när om man inte vill störa sina grannar eller andra famlijemedlemmar, speciellt om man "drar på". Med separat hörlursförstärkare blir det bättre ljud än den inbyggda diton. Störs inte av att ljudet följer med huvudet. Själv använder jag Grado 1000i, valde den mest för att den är skön att ha på (väger lite och har sköna mjuka kuddar) och fint-fint ljud, fast de har alla i den prisklassen, fint ljud alltså. Använder också separat hörlursstärkare.
Lycka till/Salve

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-08-24 17:50

Audio Technica ATH M50 rekommenderas i annan tråd..!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-08-26 20:04

det finns många olika kretsar men alla låter syntetiskt, speciella inspelningar krävs för realism men inte för en renare ljudupplevelse än högtalare
Bikinitider

Återgå till Generellt om hifi