Pmc GB1 + rumsakustik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xentrix

Pmc GB1 + rumsakustik

Inläggav xentrix » 2011-08-16 10:45

Hej!

Jag har köpt ett par PMC GB1, begagnade i fint skick för 6500:-, jag tyckte det kändes som ett vettigt pris, men eftersom jag inte har riktigt koll så vill jag passa på att fråga Er mer insatta, var det ett ”marknadsmässigt” pris…?

Anyway. Jag har lyssnat en del och anar att högtalaren har bra potential, men jag tycker att den låter nästan lite väl aktivt, den är väldigt ”rakt på” eller hur jag ska säga och känslan är att de övre registren är en aning "hissade". Jag misstänker i alla fall att detta har en stor del att göra med rummet; det är spartanskt möblerat rum på 20 kvadrat och ca 2.75 i takhöjd och det är lång efterklang när jag kör ”klapptest”. Är det någon som har några tips på hur jag kan dämpa rummet på ett smidigt sätt utan att dra heltäckningsmatta över hela parketten eller sätta upp ett biodraperi? En fluffig matta, tyg på väggen och tjockare gardiner är planen än så länge.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-08-16 11:09

PMC är en trevlig spelglad rackare. Jag har lyssnat på ett par
olika modeller av dem, och upplever också att de är lite väl
hissade i diskanten, som tyvärr alltför många kommersiella
nytillverkade högtalare verkar vara i dag. Basen är bra i dessa
däremot.

Mycket prylar i rummet såsom bokhyllor, tavlor, växter osv.
Ju mer prylar man har i rummet desto bättre.

Användarvisningsbild
Flyguru

Inläggav Flyguru » 2011-08-23 20:25

Hej!
Har haft tre varianter av GB1, även den senaste GB1 i. Priset är du betalat är ok. De första varianterna hade en mera påstridig diskant, medan den senaste varianten i mitt tycke vara lagom i allt. Elektroniken påverkar också. Man skall nog passa sig för elektronik som drar åt det ljusa/vassa hållet. Kan tillägga att mitt rum är 22 kvm och det funkade bra med normal möblering. Och mjuka fötter mot parketten.

Användarvisningsbild
xentrix

Inläggav xentrix » 2011-08-24 18:25

Tack för era svar! :)

Ja då är det alltså inte bara jag som tycker att de är aningen "ljusa" i karaktären, men jag tror samtidigt inte att det i sig borde vara något större problem i ett väl dämpat rum. Och på tal om det så tycker jag redan att högtalarna låter markant bättre (det där med inspelningstid tror jag överlag inte är så mycket en teknisk grej utan snarare en invänjningsperiod); jag inser nu att jag förmodligen har varit van tidigare att lyssna på hängmatteljud med återhållsamt mellanregister.

Hm, näe som det känns blir nog dessa kvar ett tag. Det jag verkligen, redan, gillar med GB1 är att basen känns kontrollerad och uhm kanalseparationen eller vad det kallas, stereoperspektivet är fint :)

Användarvisningsbild
Flyguru

Inläggav Flyguru » 2011-08-24 20:20

xentrix skrev:Tack för era svar! :)

Ja då är det alltså inte bara jag som tycker att de är aningen "ljusa" i karaktären, men jag tror samtidigt inte att det i sig borde vara något större problem i ett väl dämpat rum. Och på tal om det så tycker jag redan att högtalarna låter markant bättre (det där med inspelningstid tror jag överlag inte är så mycket en teknisk grej utan snarare en invänjningsperiod); jag inser nu att jag förmodligen har varit van tidigare att lyssna på hängmatteljud med återhållsamt mellanregister.

Hm, näe som det känns blir nog dessa kvar ett tag. Det jag verkligen, redan, gillar med GB1 är att basen känns kontrollerad och uhm kanalseparationen eller vad det kallas, stereoperspektivet är fint :)
e

Jag vill nog mena att de inte är ljusa, men neutrala plus en bra renhet kan upplevas(till en början) som "ljusa". Spela en månad, justera in vartefter. Sedan kommer du att uppleva annat som luddigt eller oprecist, det gjorde jag.

Återgå till Generellt om hifi