Lämpligt element för liten sub? (24 liters låda)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2011-08-22 22:27

Kalejdokom skrev:Om du vill underavstämma krävs det ganska mycket större volym för att få en någorlunda "rak" tonkurva. Avstämning vid 35Hz kräver t.ex ca 40 liter för en vettig respons. Väljer du 35Hz vid 27 liter får du en kurva som lutar (minskande ljudnivå vid fallande frekvens) över hela det aktiva registret. Hoppas du fattar - jag hinner inte lägga upp någon bild som exempel just nu... :(

Men 40Hz@27 liter blir säkert rätt bra med hjälp av rumsstödet.

Jupp jag fattar. Tack för din hjälp och input!

Kan man inte "lura" elementet med mycket "fluff"?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-23 05:59

Kalejdokom skrev:Om du vill underavstämma krävs det ganska mycket större volym för att få en någorlunda "rak" tonkurva. Avstämning vid 35Hz kräver t.ex ca 40 liter för en vettig respons. Väljer du 35Hz vid 27 liter får du en kurva som lutar (minskande ljudnivå vid fallande frekvens) över hela det aktiva registret. Hoppas du fattar - jag hinner inte lägga upp någon bild som exempel just nu... :(

Men 40Hz@27 liter blir säkert rätt bra med hjälp av rumsstödet.

Går det verkligen att göra något med dom knapphändiga T/S parametrarna.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-08-23 07:42

boom skrev:Går det verkligen att göra något med dom knapphändiga T/S parametrarna.

Fs, Vas och Qts räcker som grund för de kurvor jag redovisat och jag skrev tidigare att detta gäller teoretiskt. För att komma närmare sanningen krävs förstås testlådor och mätningar. Något analogt filter skall väl inte beräknas för det här projektet.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2011-08-23 19:59

Så, vi har således ett intressant, lite billigare alternativ. Ett alternativ som självfallet bör utvärderas vidare innan man med säkerhet kan säga hur bra (labba, bygga, lyssna, etc) Själv tycker jag det vore kul att prova ett i Faktiskt.se hänseende udda element :-)

Finns det fler förslag?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-23 20:59

Två isobarikkopplade SLS 10 funkar fint.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-08-23 21:03

@Ceder: Själv är jag nyfiken på Petters förslag. Tangband W8-740. Ser rejält ut, dock en 8-tummare mot en 10. Många som byggt många olika lösningar med det elementet.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-23 21:20

Med så liten låda, är ju redan en 8":are i största laget, men möjlig.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-08-23 22:44

Fjonkalicious skrev:@Ceder: Själv är jag nyfiken på Petters förslag. Tangband W8-740. Ser rejält ut, dock en 8-tummare mot en 10. Många som byggt många olika lösningar med det elementet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=84718

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-08-23 23:07

Jag skall bygga något annat Peter. Priset vet jag inte heller, elementet går att lossa för ca 500-800 kr/st beroende på var man köper.

Men som sagt, min applikation är helt annan. Tack för tipset.

Vet du vad som skiljer E och P och C? Det finns många olika bokstäver på det elementet

Ps. Det är väl roligare att bygga själv? ;-) Ds.

Ps2. Sedan att jag aldrig får något byggt, det är väl en helt annan sak. Ds2.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2011-08-24 21:00

PetterPersson skrev:
Fjonkalicious skrev:@Ceder: Själv är jag nyfiken på Petters förslag. Tangband W8-740. Ser rejält ut, dock en 8-tummare mot en 10. Många som byggt många olika lösningar med det elementet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=84718

Och där är förslag två :-)

Den vart jag riktigt sugen på, med slitsport (då röret är lååångt, 50 cm)

Någon som vet var man få tag i dessa element i Svedala?
Såg annars att Parts-express hade dom,'hittade dock inget om frakt på deras sida, någon som beställt därifrån och har någon uppfattning? (fast dom hade "bara" D varianten, frågan vilken man ska ha?)

Edit: jo, jag såg annonsen också :)

Vill dock bygga egen låda

Egna lådor baserad på en förhållandevis beprövad lösnign har också sina fördelar... Mycket att tänka på nu, kul!

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-08-24 21:19

Jag vet att dom finns på europe audio.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8021
Det är ju dock inte svedala, men senast jag beställde något där ifrån så hade jag det hemma 2 dagar senare.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2011-08-27 00:48

Andr82 skrev:Jag vet att dom finns på europe audio.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8021
Det är ju dock inte svedala, men senast jag beställde något där ifrån så hade jag det hemma 2 dagar senare.

Deras rykte verkar vars sådär för stunden.... :-) andra förslag? Och någon som vet vilken bokstav man skall ha? (får något lär det väl skilja dem åt?)

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2011-09-01 00:50

Lutar strarkt åt Tandberg hållet måste jag säga!

Lådan kommer vara en kub med yttermått om ca. 35 cm (yttermått) med slitsport (som troligen ger lite extra stabiltet) Har inte planerat några stag.

Fråga; med givna mått, hur tjock MDF skulle ni föreslå? (d.v.s. hur tunn kan man gå med utan att riskera negativa effekter?)

Baffeln kommer vara något tjockare dock (MDF+18 mm stavlimmat)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-09-01 08:29

Ceder skrev:Lutar strarkt åt Tandberg...

Antar att du menar Tangband :roll:

Ceder skrev:Fråga; med givna mått, hur tjock MDF skulle ni föreslå? (d.v.s. hur tunn kan man gå med utan att riskera negativa effekter?)

Gå inte under 19mm i en baslåda. Någon form av stag bör du dessutom ha som komplement till slitsportens väggar. Det behöver inte vara hela skivor, det kan räcka med ett par lister längs sidoväggarna eller ett kryss mitt i lådan.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2011-09-01 10:10

Kalejdokom skrev:
Ceder skrev:Lutar strarkt åt Tandberg...

Antar att du menar Tangband :roll:

Ceder skrev:Fråga; med givna mått, hur tjock MDF skulle ni föreslå? (d.v.s. hur tunn kan man gå med utan att riskera negativa effekter?)

Gå inte under 19mm i en baslåda. Någon form av stag bör du dessutom ha som komplement till slitsportens väggar. Det behöver inte vara hela skivor, det kan räcka med ett par lister längs sidoväggarna eller ett kryss mitt i lådan.

:oops: jo.. Tangband menade jag...

Minst 19 mm är noterat!
Några fyrkantslister på insadan av skarvarna låter som en vettig lösning, tack för tipset.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2012-08-23 11:22

Jaha.. då var man här igen då.. har jag byggt något än då kanske ni undrar.. nope det har jag inte :oops:

Hursom, hösten närmar sig, tiden tycks nu finnas..

Önskemålen är likande som tidigare i tråden:

Storleken per låda (yttermått) kan inte vara större än 35x34x34 (cm)
Planen är att försänka elementet och därmed ha en tjockare/dubbel baffel.

drygt 30 liter således.

8 eller 10 tum element

Det som är lite nytt är att jag kommer köra slutet, dela aktiv (och köra miniDSP verkar som det bäst alternativet)

< 1200 per element gäller.

Är igen tacksam för tips på lämpliga element..

SLS8 eller 10? Några andra förslag?

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2012-08-23 18:05

Jag tycker det är för få som leker med Visaton TIW200xs, http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3250
Själv håller jag på o leker med sådana i TL, och dom ligger ju bra till i pris.

Användarvisningsbild
marlan

Inläggav marlan » 2012-08-23 18:40

Ceder skrev:
Bele skrev:Hmm, går du 49:- över budget/ element kan du köpa CSS trio 8 istället.
Annars funkar nog det vanliga tipset med ett par sls10.

Nu har jag (som ni säkert redan noterat) rätt dålig koll på detta, men är det verkligen lämpligt/bra med ett par SLS10 i så små lådor?

Jag har ett par SLS10 och byggde en testlåda enligt:
http://www.linkwitzlab.com/Pluto/subwoofer.htm

DSP skötte jag med en Behringer 1000ASP så att kurvan blev ok. Jag har inte testat med någon annan typ av låda än, men tänkte att den där Linkwitz borde väl ha koll på vilken låda som passar till vilket element. Resultat? Tja, den gör väl sitt jobb ok, men jag har inte så mycket att jämföra med än.

Jag har inte orkat försöka förstå allt han skriver på sidan, men han får det att låta som att han vet vad han håller på med. Är det någon som kan förklara lite mer lättbegripligt varför han valt så liten låda till det elementet?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-08-23 19:38

marlan skrev:
Ceder skrev:
Bele skrev:Hmm, går du 49:- över budget/ element kan du köpa CSS trio 8 istället.
Annars funkar nog det vanliga tipset med ett par sls10.

Nu har jag (som ni säkert redan noterat) rätt dålig koll på detta, men är det verkligen lämpligt/bra med ett par SLS10 i så små lådor?

Jag har ett par SLS10 och byggde en testlåda enligt:
http://www.linkwitzlab.com/Pluto/subwoofer.htm

DSP skötte jag med en Behringer 1000ASP så att kurvan blev ok. Jag har inte testat med någon annan typ av låda än, men tänkte att den där Linkwitz borde väl ha koll på vilken låda som passar till vilket element. Resultat? Tja, den gör väl sitt jobb ok, men jag har inte så mycket att jämföra med än.

Jag har inte orkat försöka förstå allt han skriver på sidan, men han får det att låta som att han vet vad han håller på med. Är det någon som kan förklara lite mer lättbegripligt varför han valt så liten låda till det elementet?

Han är mannen bakom LT, dvs "Linkwits Transform", och det kan du läsa mer om här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=29916
Och här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=29727
Senast redigerad av NADifierad 2012-08-23 21:09, redigerad totalt 1 gång.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
marlan

Inläggav marlan » 2012-08-23 21:00

Grymt intressanta trådar!!!!!!! De skall jag lusläsa (hur kan jag ha missat dem!?!?).

Jag har bara läst de första inläggen i första länken, men det är intressant att Patrik kom fram till att 25l är lämpligt och Siegfried bara 15l. Jag antar att den större lådan är lite mer kapabel, men att Siegfried hade som mål att göra den så liten som möjligt och fortfarande tillräckligt kapabel.

Det lutar åt att det blir en ny provlåda när jag plöjt igenom trådarna. :-)

PS Tack till alla som delar med sig av sina erfarenheter. Jag har tyvärr inte den tid jag önskar att lägga på detta just nu och får nöja mig med att kopiera färdiga lösningar. DS

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2012-08-23 21:15

Tack för förslagen och tråd-tipsen.

SLS 10 ser ut att bli lagom. Jag kör på det!

Återkommer med lite bilder vart det lider (men det lär inte bli i närtid, tyvärr)

Föregående

Återgå till DIY-forum