Kronkan skrev:sprudel skrev:Mycket intressant diskussion kring effekter av dist. Jag har nog anat detta. Min signatur ligger inte så fel.
Din signatur är en spännande utgångspunkt för hur se på hur man utvecklar sin anläggning och tänk på hifi. All dist låter inte per definition illa och inte ens som något onaturlig tillägg som alltid måste bort för att det ideala tillståndet skall infinna sig.
Jag har dock inget emot den transparanta idén och de som bygger sina anläggningar efter en sådan tanke. Och FE-lyssningen kommer säkert också att utvecklas så att man med kvalitativa metoder undersöker och beskriver olika former av dist. Inte bara så att säga uttalar sig om det finns något som avviker utan också söker beskriva hur avvikelsen låter. I första hand inte försöka värdera utan att börja i beskrivningen.
...
Hej Kronkan, jag som skrivit flertalet tester av apparatur i tidskriften Musik & Ljudteknik de senaste +10 åren känner inte igen mig i din beskrivning. Mina medförfaraffatarkollegor håller troligen med mig.
Vad jag vill påpeka är att med Före/Efter-lyssningsmetiden har vi vi påvisad hörbar ljudförvrängning är det mycket enkelt att beskriva hur denna låter med ord. Det är också vad vi gjort i våra publicerade tester. Det är därför som jag inte känner igen mig i ditt påstående.
Vad du läser på ett forum som detta eller liknande är vanligtvis endast kortfattade fragment (och då och då feltolkade) av innehållet i publicerade lyssningstester.