Vad händer när man byter polaritet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-08-25 14:42

Bill50x skrev:
metheny skrev:... dvs mer instängd och centrerad ljudbild. Vad beror detta på fysikaliskt och varför upplever jag tvärtemot det du beskriver?

Det låter som om du tycker detta är negativt? Dvs instängd och centrerad ljudbild. Men vissa ljudanläggningars "wide-inställning" kan till en början kan låta häftigt men i det långa loppet är det tröttande. Kan det vara något liknande hos dig? Det är inga problem att få högtalare att låta brett och stort, problemet är att de alltid låter så och att det inte är fokus på någonting.

/ B

..å andra sidan ska inte symfoniorkester låta som musikerna sitter i knät på varandra på stereobänken. Det om något är jäkligt trist.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-25 15:14

KarlXII skrev:..å andra sidan ska inte en symfoniorkester låta som om musikerna sitter i knät på varandra på stereobänken. Det om något är jäkligt trist.
Det kallas väl för mono?

/ B

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-08-25 15:48

Bill50x skrev:
metheny skrev:... dvs mer instängd och centrerad ljudbild. Vad beror detta på fysikaliskt och varför upplever jag tvärtemot det du beskriver?

Det låter som om du tycker detta är negativt? Dvs instängd och centrerad ljudbild. Men vissa ljudanläggningars "wide-inställning" kan till en början kan låta häftigt men i det långa loppet är det tröttande. Kan det vara något liknande hos dig? Det är inga problem att få högtalare att låta brett och stort, problemet är att de alltid låter så och att det inte är fokus på någonting.

/ B

Njae, inte negativt nödvändigtvis, så länge det är rätt. :D

Alltså, på polarens högtalare lät skivan morph the cat som om donald fagen och alla musiker stod bakom varandra på rad och spelade. Är det mixat så så är det ju korrekt förstås.

På mina högtalare kan jag störa mig på att på vissa inspelningar kommer sången lite från vänster. På andra kommer den från mitten, medans instrumenten är utplacerade i rummet om det är en sådan inspelning. Möjligt att detta är sämre.

Egentligen hör det inte hit utan vad jag är mer intresserad av är hur olika polaritet i diskant och mellanregister kan få ljudbilden att växa och krympa på det här sättet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-25 16:01

Anledningen till att man polvänder ett element är väl så enkelt som att delningsfiltret har en fasvändning som gör att man måste polvända elementet för att det skall förbli normalt?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-08-25 16:01

Skivan kanske kan vara inspelad med inverterad polaritet? Här står det lite matnyttigt om polaritet och fas. http://www.digitalprosound.com/Htm/TechStuff/2000/Nov/SquareOne1.htm
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-08-25 16:02

metheny skrev:Egentligen hör det inte hit utan vad jag är mer intresserad av är hur olika polaritet i diskant och mellanregister kan få ljudbilden att växa och krympa på det här sättet.

Fel polaritet ger upphov till fasfel (tidsskillnad) i signalen. Detta fasfel yttrar sig genom mer eller mindre otydlig stereobild, mer eller mindre luddiga transienter och i värsta fall (vid "perfekt" 180 graders fasfel) en total utsläckning av signalen. Ett litet fasfel kan bidra till att ljudet upplevs som litet större och rymligare. I hembioprocessorer där 2 kanaler "blir" 4, eller ännu fler kanaler används bland annat medvetna fasförskjutningar för att skapa vissa rumseffekter.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-08-25 16:42

MichaelG skrev:
metheny skrev:Egentligen hör det inte hit utan vad jag är mer intresserad av är hur olika polaritet i diskant och mellanregister kan få ljudbilden att växa och krympa på det här sättet.

Fel polaritet ger upphov till fasfel (tidsskillnad) i signalen. Detta fasfel yttrar sig genom mer eller mindre otydlig stereobild, mer eller mindre luddiga transienter och i värsta fall (vid "perfekt" 180 graders fasfel) en total utsläckning av signalen. Ett litet fasfel kan bidra till att ljudet upplevs som litet större och rymligare. I hembioprocessorer där 2 kanaler "blir" 4, eller ännu fler kanaler används bland annat medvetna fasförskjutningar för att skapa vissa rumseffekter.

Hälsn. Michael

Fast på mina högtalare krymper ljudbilden när de kopplas med olika pol. Alltså vänster plus till minus och höger plus till plus (de har inga konstigheter för sig utan alla element är kopplade med samma polaritet). Jag får experimentera vidare. :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi