R1 = 330Ohm
R2 = 100KOhm
R3 = 100Ohm
Hej! Detta ovanför är en krets som drar en 6V reläspole (K1) vid 3-12V in på IN. För att få den funktionen som jag önskar behöver jag byta ut reläet mot ett pin-kompatibelt, men som kräver 12V genom sin spole. Det reagerar inte om man kopplar in den med omodifierad krets.
Det var länge sedan jag läste elektronik känner jag. Hursom, då huvudmatningen är 12V borde det väl räcka med att helt slopa R3 för att få rätt spänning över den nya reläspolen?
Då är frågan, klarar den här transistorn att man kör 12V mellan emitter och kollektor, och den ström som då uppstår? Det nya reläet drar 360mW, vilket med 12V borde betyda 30mA om jag inte gör bort mig kapitalt.
Enligt databladet tycker jag mig kunna utläsa att 30mA inte ska ställe till det, 100mA ska vara möjligt och även trots den dubblerade spänningen borde inte den utvecklade effekten hamna över det som 6V 100mA skulle orsaka. Däremot är jag osäker på huruvida spänningen är för hög.
Är det V(ceo) som anger maximal spänning mellan emitter och kollektor i databladet? (I så fall är det ju lugna puckar.)
Bonusfråga: ser transistorn till att ta bort behovet av en skyddsdiod kopplad parallellt över reläspolen?
Bonusfråga 2: Vad fyller R2 för funktion? Jag behöver nog uppdatera mig på transistorer tror jag.
Edit: Det jag vill uppnå är att vid 0V på IN ska ström flöda genom reläts sekundärsida (om det kallas så) och vid 12V på IN ska det vara avbrott. Det slog mig nyss att jag borde kunna uppnå den här funktionaliteten med befintligt relä genom att byta ut transistorn från NPN till en likvärdig PNP. Den här borde fungera: http://www.play.com.br/datasheet/BC557.pdf