Kanske kan ngn förklara så att t.o.m. en tekniknolla som undertecknad begriper

Vh
Moderator: Redaktörer
MKo skrev:IÖ,
Vad tycker du är bäst ur konstruktionsmässig synvinkel, >5kOhm till jord och 100 Ohm in på basen/gaten, eller någon annan variant?
MKo skrev:Dom 2 stora skillnader när man talar om halvledare är annars skillnaden mellan att använda BJT eller FET pga shot noise, men det kan vi lägga åt sidan, om vi bara nu ser till generella uppdelningar och ev. generella värden.
mvh Michael
Mr_Ekan skrev:Tackar för svar. Gällande NAD 208 kan man väl då se till att hålla sig i spannet 400 (IÖ) till 2k (Jax) utimpedans på försteget. Typ...
IngOehman skrev:
PS. En radio- eller TV-antenn använder praktiskt taget alltid balanserad överföring till mottagaränden. Det brukar röra sig om 75 eller 50 ohm. Men vissa med luften mera direktkommuncerande antenner använder högre impedans. I äldre audiosystem förekommer 600 ohm som en impedansanpassad standard. Även om man än i dag använder signalnivådefinitioner från denna standard är impedansmatchningen nästan helt övergiven. Det gav ju vissa nackdelar, men inga fördelar.
phon skrev:IngOehman skrev:
PS. En radio- eller TV-antenn använder praktiskt taget alltid balanserad överföring till mottagaränden. Det brukar röra sig om 75 eller 50 ohm. Men vissa med luften mera direktkommuncerande antenner använder högre impedans. I äldre audiosystem förekommer 600 ohm som en impedansanpassad standard. Även om man än i dag använder signalnivådefinitioner från denna standard är impedansmatchningen nästan helt övergiven. Det gav ju vissa nackdelar, men inga fördelar.
En radio- eller TV-antenn använder praktiskt taget alltid obalanserad överföring till mottagaränden. Förr var 300 ohm balanserat vanligt, bandkabel. 600 ohm balanserad "stege" är en rätt vanlig historia i radioamatörsammanhang. 75 eller 50 ohm är sannolikt koaxer och dom är obalanserade.
Svante skrev: Jag tror Ö menade (impedans-)anpassad.
Mr_Ekan skrev:Tackar för svar. Gällande NAD 208 kan man väl då se till att hålla sig i spannet 400 (IÖ) till 2k (Jax) utimpedans på försteget. Såvida jag tar mig friheten att (fel)tolka IÖ som så att förhållandet mellan impedanserna är viktigare än förstegets absoluta utimpedans. Alltså.
Svante skrev:phon skrev:IngOehman skrev:
En radio- eller TV-antenn använder praktiskt taget alltid obalanserad överföring till mottagaränden. Förr var 300 ohm balanserat vanligt, bandkabel. 600 ohm balanserad "stege" är en rätt vanlig historia i radioamatörsammanhang. 75 eller 50 ohm är sannolikt koaxer och dom är obalanserade.
Jag tror Ö menade (impedans-)anpassad.
Användare som besöker denna kategori: genstruktur, HenrikTornquist och 22 gäster