Moderator: Redaktörer
Panelguy skrev:Ingen har heller nämnt Micke Bladelius....... men man blir ju aldrig profet på hemmaplan
JanBanan skrev:Nefilim skrev:Men när det gäller, så tror jag ändå att IÖ vinner överlag och globalt.
Vinner? Nu hänger jag nog inte med riktigt...
Nefilim skrev:Men när det gäller, så tror jag ändå att IÖ vinner överlag och globalt.
Eller!!?? När det gäller högtalarkonstruktioner då iaf. Finns väl ingen
konstruktör som fått ut så mycket som av en så liten högtalare som
piP. Jag har iaf inte lyckats finna några andra högtalare i den storleken
som levererar så mycket bas, och dynamik i förhållande till sin storlek.
De flesta andra konstrukörer skryter när de får bas ned till 50Hz i samma storlekar.
meanmachine skrev:Nefilim skrev:Men när det gäller, så tror jag ändå att IÖ vinner överlag och globalt.
Eller!!?? När det gäller högtalarkonstruktioner då iaf. Finns väl ingen
konstruktör som fått ut så mycket som av en så liten högtalare som
piP. Jag har iaf inte lyckats finna några andra högtalare i den storleken
som levererar så mycket bas, och dynamik i förhållande till sin storlek.
De flesta andra konstrukörer skryter när de får bas ned till 50Hz i samma storlekar.
Njae.. Det finns nog idag betydligt fler än IÖ som kan få mycket bas i sina högtalare.. Om du inte hittat dem undrar jag nog hur många du hört?Det är inte nått specifikt med Pip ljudmässigt mer än att det är oerhört bra pris på dem som DIY men det stannar där. Om vi tittar på högtalare som kostar runt 10papp och mer så finns det många högtalare som jag kan rota fram åt dig
![]()
Annars. Även bland de billigare finns det dom som är riktigt farliga och i mitt lilla test mellan Guru och andra inser jag att t.ex. QRS luna att 6500:- är riktigt bra och knappt så att man tror att de är så mycket billigare än QM10..
Harryup skrev:De mest framstående då det gäller högtalarkonstruktion tycker jag verkar vara folket på Western Electric på 20-30-talet. Där var det inte tal om att specialbeställa lite element och labba med lite komponenter man kan hämta på Elfa. Då var det frågan om att uppfinna konstruktionsprinciper som står sig än idag. Och ett antal stora företag blev avknoppningen ifrån W&E som t.ex. Altec Lansing och JBL och i förlängningen TAD då det gäller vissa konstruktioner. Då fanns det ingen att beställa ifrån, man fick göra allt själv i princip.
mvh/Harryup
Harryup skrev:De mest framstående då det gäller högtalarkonstruktion tycker jag verkar vara folket på Western Electric på 20-30-talet. Där var det inte tal om att specialbeställa lite element och labba med lite komponenter man kan hämta på Elfa. Då var det frågan om att uppfinna konstruktionsprinciper som står sig än idag. Och ett antal stora företag blev avknoppningen ifrån W&E som t.ex. Altec Lansing och JBL och i förlängningen TAD då det gäller vissa konstruktioner. Då fanns det ingen att beställa ifrån, man fick göra allt själv i princip.
mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster