TC Sound LMS ULTRA 5400 "lillebror"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mickeb

TC Sound LMS ULTRA 5400 "lillebror"

Inläggav mickeb » 2011-08-26 20:56

Hallå!
Jag har nyss läst igenom hela Booms tråd om sitt brutala bygge med "monster" basen TC Sound LMS ULTRA 5400. Och jag blev djupt(haha) imponerad och sjukt sugen på att bygga nåt liknande, som går riktigt riktigt djupt och som klarar att spela sinnessjukt högt men samtidigt rent.

Tyvärr har jag inte råd med med de element Boom använde och de verkar inte tillverkas längre heller.

Det jag undrar är såklart om de finns något element(gärna TC Sound) som kan vara lämpligt för att bygga en sub låda som kan kallas "LMS ULTRAS lillebror" hade tänkt mig att använda 15" basar men vet inte vilken modell som kan tänkas passa som inte kostar multum. Hade tänkt mig kanske 3-4000 kr styck? Jag vill som sagt att basen ska gå extremt djupt för användning i mitt kommande hemmabio system.
Det finns ju ganska extrema bilbasar med brutal slaglängd o magnetmotor, men hur bra blir det egentligen med bilbasar för hemma bruk?
Kanske nån av dessa(köps beg) :
http://www.websitefolder.net/DigDesigSv ... &iPageID=2

http://www.orioncaraudio.com/Products/P ... ductID=514

Orion basen är välkänd att spela väldigt djuuup(gäller i bil iaf)
Lådan ska byggas enligt alla konstens regler för att få den tokstum.

Tacksam för svar!!
If where too loud you are too old !!

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-08-26 23:46

Lågt Qts och hög FS, men det är inte så noga med en kraftig stärkare :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-08-27 00:45

Detta element har jag puffat för tidigare.

http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=293-662

Under halva priset mot LMS Ultra !

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-27 07:06

jannemannen skrev:Detta element har jag puffat för tidigare.

http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=293-662

Under halva priset mot LMS Ultra !

Mvh/Janne

hade det varit ultra så så som det var i den gamla versionen.
css är snart klar med sin nya sdx mkII dom skulle göra en utvärdering till på den .

Användarvisningsbild
mickeb

Inläggav mickeb » 2011-08-27 07:16

Ja jag har tittat på det jag med, men de finns inte att beställa tyvärr.

Okej. vad ska elementet ha för QTS då samt FS? LMS ULTRA HAR QTS: 0,33 samt FS: 20,3 är det ungefär dom värdena som elementet bör ha?

Läsa värden på element är inte riktigt min grej tyvärr.. :)

Så ORION samt DIGITAL DESIGNS basarna är inte lämpligt för det jag vill ådstakomma??
Jag har tittat på många element nu, men de flesta har QTS på ca 0,4 , vet ej om de kanske är vanligast på basar för bilstereo bruk? Är svårt att hitta element för hemma bruk som är kraftiga nog för det jag har tänkt mig, går iofs att bygga lådor med flera element men så vill jag inte ha det, vill ha en låda som inte tar upp hela rummet.

Förslag på lämpliga element mottages tacksamt!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-27 07:49

mickeb skrev:Ja jag har tittat på det jag med, men de finns inte att beställa tyvärr.

Okej. vad ska elementet ha för QTS då samt FS? LMS ULTRA HAR QTS: 0,33 samt FS: 20,3 är det ungefär dom värdena som elementet bör ha?

Läsa värden på element är inte riktigt min grej tyvärr.. :)

Så ORION samt DIGITAL DESIGNS basarna är inte lämpligt för det jag vill ådstakomma??
Jag har tittat på många element nu, men de flesta har QTS på ca 0,4 , vet ej om de kanske är vanligast på basar för bilstereo bruk? Är svårt att hitta element för hemma bruk som är kraftiga nog för det jag har tänkt mig, går iofs att bygga lådor med flera element men så vill jag inte ha det, vill ha en låda som inte tar upp hela rummet.

Förslag på lämpliga element mottages tacksamt!

man kan säga att en tumregel när det gäller basar som passar i små applicationer har ett lågt vas värde och ett högt fs värde och det är för att man stämmer inte av en låda i bil under 50hz och det på grund av den höga förstärkningen som karossen ger.
sen när man läser vad den svenska återförsäljaren skriver så kan man nästa tro att han har varit på reklam kurs vid MDS.

Eminece har en ny 15 tumare ute nu som passar både i små lådor och i lite större lådor
http://www.eminence.com/speakers/speake ... del=LAB_15

Användarvisningsbild
mickeb

Inläggav mickeb » 2011-08-27 10:45

Hm LAB 15 är det inte 12 tums versionen av den som används i LAB hornen? Skulle LAB 15 vara nåt kanske? Fast allra helst skulle jag såklart vilja ha LMS ULTRA 5400... Ska iaf hålla ögonen öppna på typ ebay, men jag törs inte ens tänka på hur mycket frakten skulle gå på.... de skulle vart neodynium magneter istället.... !

Boom: Hur högt tror du att dina basar klarar av att spela med bibehållen ljudkvalitet med bas intensiv musik? Jag har sett flera klipp på youtube där folk använder TC basen i bil, och bilarna skakar så man kan tro att dom ska explodera haha..

http://www.youtube.com/watch?v=DBGkhfff6os

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-27 11:31

mickeb skrev:Hm LAB 15 är det inte 12 tums versionen av den som används i LAB hornen? Skulle LAB 15 vara nåt kanske? Fast allra helst skulle jag såklart vilja ha LMS ULTRA 5400... Ska iaf hålla ögonen öppna på typ ebay, men jag törs inte ens tänka på hur mycket frakten skulle gå på.... de skulle vart neodynium magneter istället.... !

Boom: Hur högt tror du att dina basar klarar av att spela med bibehållen ljudkvalitet med bas intensiv musik? Jag har sett flera klipp på youtube där folk använder TC basen i bil, och bilarna skakar så man kan tro att dom ska explodera haha..

http://www.youtube.com/watch?v=DBGkhfff6os

Dom går att spela så högt med att man tror att skallen skall falla i bitar efter ett tag.
Nu behöver man inte ha så hisklans med effekt för att dom skall levera en massiv bas jag har väl använd upp till 100 watt och då är det outhärdligt med bas på 35kvm

Sen kommer det nya basar i från TC dom håller på att byta fabrik .

Användarvisningsbild
mickeb

Inläggav mickeb » 2011-08-27 12:25

aha mäktigt!!! Hm får nog ta o börja spara ,och köpa mig ett par jag med.
Om jag skulle bygga mig ett par LMS ULTRA "lillebröder" skulle jag nog bara börja gruva mig över att jag inte sparade ihop till ett par 18" istället...:) ! Det vore en upplevelse att få lyssna på ett par i verkligheten, hur nu det skulle gå till. Känner inte direkt någon som har ett par. Det lär överhuvudtaget inte finnas många som äger ett par i Sverige. Får fortsätta dregla på din byggtråd...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-27 13:59

mickeb skrev:aha mäktigt!!! Hm får nog ta o börja spara ,och köpa mig ett par jag med.
Om jag skulle bygga mig ett par LMS ULTRA "lillebröder" skulle jag nog bara börja gruva mig över att jag inte sparade ihop till ett par 18" istället...:) ! Det vore en upplevelse att få lyssna på ett par i verkligheten, hur nu det skulle gå till. Känner inte direkt någon som har ett par. Det lär överhuvudtaget inte finnas många som äger ett par i Sverige. Får fortsätta dregla på din byggtråd...

Det finns bara ett par eller ett par lms i sverige men i grannländerna finn dom.

Återgå till DIY-forum