Är djupperspektiv en viktig faktor i LTS F/E-lyssningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Är djupperspektiv en viktig faktor i LTS F/E-lyssningar?

Inläggav sprudel » 2011-08-27 10:10

Johan, Magnus, IÖ, Komorok mfl som deltar i LTS F/E-lyssningar!

Brukar ni ha 3D förmåga, djupperspektiv som en faktor ni analyserar, eller lyssnar efter i testerna?

I Molt nr 2/2011 med minitest av två mikroanläggningar (ej F/E) tar man inte upp detta alls.

I Molt nr3/2007 med test av Hegel där ni lyssnar på Planet Dada diskuteras ljudbild som sträcker sig långt utanför högtalarnas placering, rakt åt vänster resp höger om lyssnaren(180grader), men inte djupet.

I Molt nr 2/2010 med test av Emotiva och XTZ diskuteras detta inte alls.

De tester som finns i de Molt som jag har tillgång till här i sommarhuset, premierar lyssning efter hur olika frekvenser återges (ljud), inget om djupperspektiv som är en viktig faktor för ev köpare.

Det är möjligt att ni gör det i andra tester än de jag kikat på här, men jag känner inte igen det.
Vad är orsaken till att LTS inte har med detta i den subjektiva lyssningsdelen, alltså diskuterar det i artikeln? (med reservation för det begränsade urval jag har tillgång till nu)

Jag hade gärna sett att man subjektivt angav, diskuterade stegets förmåga att presentera djupperspektiv då testanläggningen i Studio Blue är densamma vid olika test.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-27 10:21

Mitt förslag är att lägga fram det förslaget/de synpunkterna till LTS via föreningens hemsida http://www.lts.a.se.

Tyvärr har dom tagit bort formulärhanteringen, men tittar du noga så ser du adresserna man skall använda.

Anledningen till mitt förslag är att det är bra frågor som borde tas upp på ett mer ordnat sätt inom föreningen än via ett forum där inte ens hälften av styrelsen - och ännu färre andel medlemmar - läser på.

:)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-08-27 10:35

Jodå, det kan jag väl göra. Kan nämna att jag redan föreslagit att vi digitaliserar tester och lägger dem på hemsidan och erbjudit mig som "scannare". :)
Men eftersom många här är medlemmar, kunde det vara intressant att via forumet få en indikation om det är en intressant faktor att redovisa/diskutera i testerna. Det kan ju också bidra till att fler blir medlemmar, och intresserar sig för LTS verksamhet. Vi pysslar ju alla med ljudteknik, men på lite olika sätt.
Förresten, om vi går till min fråga. :)
Gissningsvis är djupperspektiv en faktor du bryr dig om i ditt eget val av steg, vad tycker du själv om idén att diskutera detta i testerna?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-27 10:45

Jag är inte särskillt låst, jag tycker alla aspekter är värda att dryftas.

Men eftersom jag inte är medlem har jag nog rätt skitlite att säga till om ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2011-08-27 11:28

sprudel, varmt välkommen att adressera LTS igen om dina intressanta förslag.

Magnus, varmt välkommen tillbaka som medlem i Ljudtekniska Sällskapet :) .

När det gäller F/E-lyssning och andra typer av lyssningsutvärderingar är det i praktiken svårt eller omöjligt att helt separera alla enskilda parametrar från varandra. Perceptionen och den psykoakustiska tolkningen korrelerar inte på ett lätt beskrivbart sätt till mätparametrar respektive upplevelser av specifika egenskaper i en uppspelad inspelning. Huvudorsaken till detta är att vi när vi lyssnar "hör allting samtidigt". Det vill säga det vi hör är summan av alla enskilda påverkande faktorer som varit inblandade från inspelning till avspelning.

Det är bland annat av detta skäl som jag har utvecklat analysmetoden musiproduktionsanalys vilken omskrivits i Musik & Ljudteknik nummer 2 2009 och nummer 1 2010. Metoden bygger på systematisk genomgång av olika parametrar inom huvudområdena musik, musikproduktion och ljudteknik.

Metoden ingår också som ett moment i Studio Blues yrkesutbildning Ljudtekniker/Producentlinjen.
http://studioblue.se/utbildning/utbildning
Den kan med fördel kombineras med MasVis-analyser eftersom kombinationen sannolikt hjälper den som inte sysslat med denna typ av analyser tidigare att snabbare förstå samband och träna upp gehöret för att koppla lyssningsintryck till faktiska egenskaper i ljudet.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Återgå till Generellt om hifi