Vad har du för utrustning till ditt skivspelande?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-08-27 23:18

MorganM skrev:Jag har blivit lite nyfiken på det här med vinyl.

Låter vinyl spelning lika bra som cd spelning?

Vad ska man ha för spelare samt riia-steg i en rimlig prisklass ?

Vinyl låter oftast bäst om skivan är utgiven då vinyl härskade på jorden.
Detta är billigt för bra grejjer. Har själv en planar 3 och har haft
PUn:

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=22633

Ingen riaa följer med.

Denna NAD spelare är i själva verket en rega P2 och med det rimliga riaa
steget PP2 fär det betraktas som billigt.:http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=15644 Har själv haft riaat och har en
planar 2

Ingen PU verkar följa med.

Nu ser jag att du inte postat i köprådsrtråden, men dessa grejjer är
tillräckligt bra för att du skall ha få en uppfattning om du gillar vinyl. Även
en dual 505 i OK skick för 500 kr gör detta. Jag har haft en sådan också.
jag har kikadant slutsteg som du hade intill nyligen och likadana högtalare.

Om du vill slå på stort, köp en rega P7a. Fantastiskt bra och prisvärd. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2011-08-27 23:45

Kenwood KD770-D med ortofon OM-20, tror jag.

Köpte den ny typ 1986 (?), demoex hos Bra Ljud & Bild i Linköping. Har funkat perfekt sen dess, med ett gäng nålbyten förstås. Spelar fortfarande en hel del vinyl. På skivtallriken just nu: Ekseption!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-08-28 00:04

Vinylsystemet är som sådant odiskutabelt sämre än cd. Vinylavspelning plågas ofta av slitage, knaster, distorsion och svaj som resultat av bristande centrering av plattorna och oplanhet för att nämna bara några saker. Du som samlar tidiga (1980-tals-) cd kommer sannolikt inte att hitta bättre vinylutgåvor av det mesta som du köper. Däremot finns förstås tusentals vinylplattor som aldrig kommer att ges ut på cd och en hel del vinyler där motsvarande inspelning har misshandlats på väg till cd. Av den anledningen kan det vara bra att ha en hygglig vinylavspelning som komplement. Jag köper fortfarande en del vinyl, men bara musik som inte finns i en god cd-utgåva.

Bra och prisvärd vinylavspelning fås med någon av Duals 505-modeller med dynamiskt balanserad tonarm, Ortofon OM pickup-hus med Stylus40-nålen (Ino Audio har en version) samt anpassat RIAA-steg i form av till exempel det steg som beskrevs i Musik & Ljudteknik för knappt tio år sedan. Steget dyker upp ibland på begagnatmarknaden om man inte vill bygga själv.

Med risk för att svära i kyrkan vill jag inflika att jag inte är särskilt förtjust i Rega Planar 2 och 3. Dessa spelare snurrar ofta för fort (Kalle Anka-varning) och saknar reglermöjlighet för hastigheten, tallriken är inte alltid horisontellt monterad och de enklare armarna är inte dynamiskt balanserade, vilket innebär att nåltrycket varierar som en följd av skivornas oplanhet.

Jag har för övrigt i kväll njutit i fulla drag av Monica Törnells debutalbum "Ingica" på en välbevarad Philips originalvinyl. Det hade jag inte kunnat göra utan min vinylspelare och RIAA-steg eftersom skivan inte har getts ut på cd och om så skulle ske i dag skulle den med 97 procents sannolikhet misshandlas svårt dessförinnan. Skivan rekommendas varmt! Jag kommer också att tänka på en massa skivor på bolaget RCA - jag köpte nyligen fem amerikanska originalvinylskivor med Dolly Parton - som kom på cd först på 1990-talet och i processade versioner.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-08-28 00:53

dubbelpost
Senast redigerad av ivor-isobarik 2011-08-28 00:56, redigerad totalt 1 gång.
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-08-28 00:54

Bild
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-08-28 09:30

CODY skrev:

Vinyl låter oftast bäst om skivan är utgiven då vinyl härskade på jorden.
Detta är billigt för bra grejjer. Har själv en planar 3 och har haft
PUn:

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=22633

Ingen riaa följer med.

Denna NAD spelare är i själva verket en rega P2 och med det rimliga riaa
steget PP2 fär det betraktas som billigt.:http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=15644 Har själv haft riaat och har en
planar 2

Ingen PU verkar följa med.

Nu ser jag att du inte postat i köprådsrtråden, men dessa grejjer är
tillräckligt bra för att du skall ha få en uppfattning om du gillar vinyl. Även
en dual 505 i OK skick för 500 kr gör detta. Jag har haft en sådan också.
jag har kikadant slutsteg som du hade intill nyligen och likadana högtalare.

Om du vill slå på stort, köp en rega P7a. Fantastiskt bra och prisvärd. :)

Tack för input,ska försöka lära mig lite mer om vinyl,då jag är helt nybörjare på det.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-08-28 09:37

PekkaJohansson skrev:

Vinylsystemet är som sådant odiskutabelt sämre än cd. Vinylavspelning plågas ofta av slitage, knaster, distorsion och svaj som resultat av bristande centrering av plattorna och oplanhet för att nämna bara några saker. Du som samlar tidiga (1980-tals-) cd kommer sannolikt inte att hitta bättre vinylutgåvor av det mesta som du köper. Däremot finns förstås tusentals vinylplattor som aldrig kommer att ges ut på cd och en hel del vinyler där motsvarande inspelning har misshandlats på väg till cd. Av den anledningen kan det vara bra att ha en hygglig vinylavspelning som komplement. Jag köper fortfarande en del vinyl, men bara musik som inte finns i en god cd-utgåva.

Bra och prisvärd vinylavspelning fås med någon av Duals 505-modeller med dynamiskt balanserad tonarm, Ortofon OM pickup-hus med Stylus40-nålen (Ino Audio har en version) samt anpassat RIAA-steg i form av till exempel det steg som beskrevs i Musik & Ljudteknik för knappt tio år sedan. Steget dyker upp ibland på begagnatmarknaden om man inte vill bygga själv.

Med risk för att svära i kyrkan vill jag inflika att jag inte är särskilt förtjust i Rega Planar 2 och 3. Dessa spelare snurrar ofta för fort (Kalle Anka-varning) och saknar reglermöjlighet för hastigheten, tallriken är inte alltid horisontellt monterad och de enklare armarna är inte dynamiskt balanserade, vilket innebär att nåltrycket varierar som en följd av skivornas oplanhet.

Jag har för övrigt i kväll njutit i fulla drag av Monica Törnells debutalbum "Ingica" på en välbevarad Philips originalvinyl. Det hade jag inte kunnat göra utan min vinylspelare och RIAA-steg eftersom skivan inte har getts ut på cd och om så skulle ske i dag skulle den med 97 procents sannolikhet misshandlas svårt dessförinnan. Skivan rekommendas varmt! Jag kommer också att tänka på en massa skivor på bolaget RCA - jag köpte nyligen fem amerikanska originalvinylskivor med Dolly Parton - som kom på cd först på 1990-talet och i processade versioner.

Med vänlig hälsning

Pekka

Tack för mycket bra info :) .

Det som gjort att jag blivit lite nyfiken på vinyl,är att jag i min jakt på tidiga cd-utgåvor,sett mängder med bra vinylskivor,som inte jag hittat på cd tyvärr.

Så det är som du säger Pekka,ett bra kompement till cd skivor som man inte har.

Synd att det inte finns en säljtråd på det här forumet,då jag i princip inte kan någonting om lp spelare,och därför känner mig ganska osäker vid eventuellt köp av någon (så man inte blir på lurad något, som sen viar sig inte vara bra).

Var det LTS riia steget som du föreslog (Pekka) ?

Ortofon om-40 nålen verkar bra (vad jag kunnat läsa mig till på forumen),passar den alla spelare?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-08-28 11:44

Dual 505-2 och 505-3 finns ofta i parti och minut på Blocket och Hifimagasinet och priserna börjar runt 500 kronor. Den svaga länken är plastremmen till hastighetsjusteringen som oftast har torkat ihop och gått av. Den kostar 125 kronor + frakt att köpa ny och kan vara lite knepig att få på plats. Annars brukar det bara vara att tuta och köra. Vill man lyxa till det kan man förstås titta till lagret och drivremmen, men så länge som spelaren inte visar tendenser att svaja är det bara att spela och vara glad.

Gamla skivspelare kan i vissa fall ha problem med kablar och kontakter. Om det glappar eller brummar kan en lödning ha lossnat eller en kabel i värsta fall ha gått av inne i tonarmsbasen. Då bör man antingen vara händig eller välja en annan spelare. Jag kan dock inte minnas att jag har stött på detta problem hos 505-spelarna.

Oavsett vilken spelare man tittar på ska man kontrollera att tallriken inte rör sig i höjdled när den snurrar. Det gör man genom att fästa blicken mot ytterkanten och studera tallriksytan. Min erfarenhet är att även dessa billiga Dual-spelare håller god precision.

Ortofon OM40 är en högkompliant nål (det vill säga med stor fjädringsmjukhet) som passar i lättviktstonarmar som till exempel de i Dual-spelarna.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-08-28 13:37

Vill varna för dual spelare utan proveniens eftersom de inte är byggda för att tas isär. Bottenplattan (av plast) är fastsatt med stift och kan inte tas bort. Det är svårt att komma åt ovanifrån också. Mekaniken är komplicerad och liknar ett enklare mekaniskt urverk. Bättre då att köpa en Thoréns TD166, som kan fås för samma pengar men är möjlig att serva själv.

Så här ser de ut, rent och fint och lätt att fixa med
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=34195&highlight=thorens
Att sätta en dyr pickup på en 505 är pärlor för svin eftersom den inte kan bära upp t ex en OM40. Snarare riskerar en sådan pu att förstärka spelarens negativa egenskaper, som främst är rumble och en väsande nasal presentation som kan vara direkt obehaglig.

Rega gör de bästa budgetspelarna och en Planar för några tusenlappar är ditt bästa val.

:)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-08-28 16:41

CODY skrev:Vill varna för dual spelare utan proveniens eftersom de inte är byggda för att tas isär. Bottenplattan (av plast) är fastsatt med stift och kan inte tas bort. Det är svårt att komma åt ovanifrån också. Mekaniken är komplicerad och liknar ett enklare mekaniskt urverk. Bättre då att köpa en Thoréns TD166, som kan fås för samma pengar men är möjlig att serva själv.

Så här ser de ut, rent och fint och lätt att fixa med
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=34195&highlight=thorens
Att sätta en dyr pickup på en 505 är pärlor för svin eftersom den inte kan bära upp t ex en OM40. Snarare riskerar en sådan pu att förstärka spelarens negativa egenskaper, som främst är rumble och en väsande nasal presentation som kan vara direkt obehaglig.

Rega gör de bästa budgetspelarna och en Planar för några tusenlappar är ditt bästa val.

:)

Ja en Rega hade jag nog också satsat på. Det är få saker som kan strula på dom, dessutom låter dom väldigt bra. Den perfekta nybörjar spelaren. Jag vet jag hade en. :)

OM-40 är på inget sätt unik även om en del vill få det att verka så. Jag hade nog satsat på en Ortofon 2M red eller kanske en Rega bias eller Elys till att börja med.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-08-28 16:48

CODY skrev:Vill varna för dual spelare utan proveniens eftersom de inte är byggda för att tas isär. Bottenplattan (av plast) är fastsatt med stift och kan inte tas bort. Det är svårt att komma åt ovanifrån också. Mekaniken är komplicerad och liknar ett enklare mekaniskt urverk.

Innandömet på Dual-spelarna nås enkelt genom att man lossar transportskruvarna som också håller fjädringen och viker dem inåt. Topplattan lyftes därpå upp ur subchassit. Lätt som en plätt om man väl har gjort det en gång. Dual levererades med en OEM-version av OM10 och kan alldeles utmärkt bära nålarna i OM-serien.

Men visst, Rega är en enkel konstruktion, vilket också de svagheter jag pekade på vittnar om. Förmågan att spela musiken i rätt hastighet är grundläggande för en skivspelare, som jag ser det.

För att i någon mån kompensera att vi har hamnat en bit OT och för att svara på trådfrågan: jag spelar med omväxlande Kenwood KD-600/SME III (utan dynamisk balansering!) och Dual CS505-3. PU är OM40 i båda fallen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-08-28 17:02

Vinylcalle skrev: Rega bias
MvH Carl

Mycket trevlig och billig pu :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-08-28 17:19

PekkaJohansson skrev:
Men visst, Rega är en enkel konstruktion, [...]. Förmågan att spela musiken i rätt hastighet är grundläggande för en skivspelare, som jag ser det.

Just därför bör man inte ha en dual 505.Ingen av de fyra regaspelare har haft
några problem med hastigheten. Dual däremot har utomordentligt dåliga
tonarmskablar som brummar och låter. Avråder verkligen från att köpa en
om man inte gilla att meka och skruva jättemycket och länge. Särskilt
då belöningen är en skivspelare som låter som en kvinnlig storrökare.
Oh, by jingo!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-08-28 18:32

[quote="CODY"]Ingen av de fyra regaspelare har haft
några problem med hastigheten.
[quote]

Då är CODY bara att gratulera! Regas alltför höga rotationshastighet är annars ett bekant problem för många som har bemödat sig att lyssna eller läsa någon av det otal trådar på olika hifi-fora som behandlar problemet. En lösning som ofta rekommenderas är att tejpa runt undertallriken för att öka dess diameter. Jag har själv haft två eller tre snabbsnurrande Rega hemma och vid något tillfälle provat denna lösning, men felet är så stort att inte ens flera varv tejp kompenserar. Dessutom känns det inte särskilt elegant.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-08-28 19:10

PekkaJohansson skrev:
Då är CODY bara att gratulera! Regas alltför höga rotationshastighet är annars ett bekant problem för många som har bemödat sig att lyssna eller läsa någon av det otal trådar på olika hifi-fora som behandlar problemet. En lösning som ofta rekommenderas är att tejpa runt undertallriken för att öka dess diameter. Jag har själv haft två eller tre snabbsnurrande Rega hemma och vid något tillfälle provat denna lösning, men felet är så stort att inte ens flera varv tejp kompenserar. Dessutom känns det inte särskilt elegant.

Med vänlig hälsning

Pekka

Ja, jag håller helt med om att man kan läsa sådana där råttan i pizzan
historier på internet. Samma internet innebär också att de får en större
spridning genom personer som inte några egna erfarenheter. En annan sådan
råttan i pizzan historia är att dual 505 är en bra skivspelare.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-08-28 20:05

PekkaJohansson skrev:Med risk för att svära i kyrkan vill jag inflika att jag inte är särskilt förtjust i Rega Planar 2 och 3. Dessa spelare snurrar ofta för fort (Kalle Anka-varning)

Hur ofta är ofta, och hur stor avvikelse är det fråga om? Har du nån bra länk med tillförlitlig info?

Sen tycker jag att OM40 verkar lite overkill för någon som precis börjar med vinyl, den är väl rätt dyr?

Min blygsamma rekommendation skulle vara en t.ex. AT95E som är billig och bra med valfri beg/vintagespelare. Fast det beror på vilken nivå MorganM vill gå in på :) Beroende på budget så kan man ju fokusera lite olika, kanske mer på känsla och spelglädje än perfektion. Det kommer senare... 8)

MorganM, vinylspelning är lite personligt (som du kanske märkt :mrgreen: ) så köp nåt du själv gillar :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-08-28 20:07

ribbon skrev:Egentillverkad skivspelare med mekanisk tangentialarm.

whoa 8O 8O 8O :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-28 20:21

Svar på trådfrågan: ingen alls.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-08-28 20:45

phloam skrev:
PekkaJohansson skrev:Med risk för att svära i kyrkan vill jag inflika att jag inte är särskilt förtjust i Rega Planar 2 och 3. Dessa spelare snurrar ofta för fort (Kalle Anka-varning)

Hur ofta är ofta, och hur stor avvikelse är det fråga om? Har du nån bra länk med tillförlitlig info?

Som sagt, de två eller tre spelare jag har provat har alla haft detta fel. Avvikelsen är tillräckligt stor för att jag skulle reagera direkt när musiken startade. En snabb kontroll med ett stroboskop bekräftade saken. Det är troligt att jag räknade antalet varv per minut men jag minns inte siffran. Jag blev i alla fall nyfiken på om andra hade upplevt samma sak och gjorde därför flera sökningar på nätet. Då fanns flera samtidiga diskussioner i samma ämne och det visade sig att jag inte var ensam om mina upplevelser. En snabb googling nu ger bland annat följande resultat:

http://www.stevehoffman.tv/forums/archi ... 44637.html
http://www.stereo.net.au/forums/showthr ... 3-too-fast
http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=24710

Den som vägrar att tro på samstämmiga uppgifter om ett objektivt verifierbart problem men ändå vill veta hur det står till i det egna fallet kan ta hjälp av den här bilden:

Bild

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-08-28 21:22

PekkaJohansson skrev:
Som sagt, de två eller tre spelare jag har provat har alla haft detta fel. Avvikelsen är tillräckligt stor för att jag skulle reagera direkt när musiken startade. Jag blev förstås nyfiken på om andra hade upplevt samma sak och gjorde därför flera sökningar på nätet. Då fanns flera samtidiga diskussioner i samma ämne och det visade sig att jag inte var ensam om mina upplevelser.

Du har sannolikt använt fel olja eller fel mängd. Eller så har du mätt utan
skiva spelandes.

I sammanhang där nya spelare testas, av erfarna människor och där det - till
skillnad från nätet - finns redationell kontroll, är bilden en helt annan.

Om planar 2 & 3

http://www.stereophile.com/content/rega-planar-3-turntable-michael-fremer

Back to the cement world: Both 'tables ran at precisely 331/3. Using wow/flutter test tracks on Stereo Review's handy-dandy SRT14-A Test Record, I found wow and flutter to be "very low indeed," as Julian Hirsch would say. Both 'tables exhibited very low noise on "silent groove" bands, and both arms handled all of the cartridges in exemplary fashion.

Om RP1:

To check the accuracy of the RP-1's speed, I used my well-loved Linn Speedchecker kit, the strobe of which fit the Rega's dustcover hinge just as neatly as it does the Linn LP12's. With no LP on the mat the Rega's platter speed was almost dead-on perfect at 33.3rpm, and 45rpm was about 0.3% fast. Loaded, with the stock cartridge tracing a 10" record placed atop the Speedchecker disk, 33.3 was about 0.3% slow, 45rpm just about perfect. It seemed that the Rega's motor, while commendably quiet, doesn't have a lot of torque. Whether that's important to music playback continues to be a matter of some debate.

http://www.stereophile.com/content/rega-rp-1-record-player-page-2

Om p5 & p7

In its most basic configuration, without the use of an outboard power supply, the Rega P5 ran 0.1% fast at 33.3rpm—and 0.15% slow at 45rpm. With its accessory power supply, the TT PSU, the Rega P5 ran 0.025% fast at 33.3rpm and 0.2% fast at 45rpm. The more expensive Rega P7, which requires the use of a TT PSU, ran 0.075% fast at 33.3rpm and 0.3% fast at 45rpm.

http://www.stereophile.com/turntables/1204rega/index.html

Att det inte finns några siffror eller artiklar, råttan i pizzan historier om dual
505, beror av allt att döma på att alla hör att det låter dåligt på en gång.
Och att den är helt ointressant.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-08-28 22:00

Om det nu är som Pekka tidigare har påstått, att vinylskivor
slirar på filtmattor(Rega kör med filtmatta), så kanske det
jämnar ut sig om själva tallriken snurrar för fort . . . . :wink: :D 8)
Senast redigerad av Laila 2011-08-28 22:08, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-08-28 22:08

Självklart studerade jag stroboskopet liggandes på skivetiketten under spelning. Det är utmärkt att Stereophiles exemplar fungerade korrekt, men det emotsäger inte andra användares erfarenheter. Här handlar det alltså, till skillnad från råttan i pizzan-historier, om objektivt verifierbara saker. De hastighetsavvikelser som rapporteras kan förklaras av produktionstoleranser, på samma vis som den icke-horisontella monteringen av tallrik/lager som resulterade i två-tre millimeters spel i ytterkant under gång på ett av mina exemplar. Att så många användare rapporterar samma sak kan vara av intresse för potentiella spekulanter.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2011-08-28 22:52, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-08-28 22:14

Stämmer att Rega stundtals har haft kvalitetsproblem,
i likhet med många företag, o då i synnerhet Engelska.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-28 22:25

PekkaJohansson skrev:Ortofon OM40 är en högkompliant nål (det vill säga med stor fjädringsmjukhet) som passar i lättviktstonarmar som till exempel de i Dual-spelarna.

Med vänlig hälsning

Pekka

OM40-nålarna har numera inte högre komplians (25 um/mN) än OM10, OM20 och OM30.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-08-28 22:54

paa skrev:
PekkaJohansson skrev:Ortofon OM40 är en högkompliant nål (det vill säga med stor fjädringsmjukhet) som passar i lättviktstonarmar som till exempel de i Dual-spelarna.

Med vänlig hälsning

Pekka

OM40-nålarna har numera inte högre komplians (25 um/mN) än OM10, OM20 och OM30.

Helt riktigt.

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-08-28 22:59

CODY skrev:
PekkaJohansson skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Ja, jag håller helt med om att man kan läsa sådana där råttan i pizzan
historier på internet. Samma internet innebär också att de får en större
spridning genom personer som inte några egna erfarenheter. En annan sådan
råttan i pizzan historia är att dual 505 är en bra skivspelare.

+1

Dual har aldrig givit mig något större förtroende.

Angående hastigheten läste jag väldigt nyligen ett test av spelare i 15-20 kkr klassen där bland annat Rega P7 var med.
En av dom punkter den var bäst på var hastigheten som var runt 0,25% fel.

Jag anser nog att Rega är perfekt för nybörjaren eller den som inte vill ha en massa inställningar på sin spelare. Men är man inte rädd för detta finns det bättre alternativ i dom dyrare klasserna (P7,P9 och faktiskt även Rega Exact).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-08-28 22:59

PekkaJohansson skrev:
http://www.stevehoffman.tv/forums/archi ... 44637.html
http://www.stereo.net.au/forums/showthr ... 3-too-fast
http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=24710

Den som vägrar att tro på samstämmiga uppgifter om ett objektivt verifierbart problem men ändå vill veta hur det står till i det egna fallet kan ta hjälp av den här bilden:

Nu hade jag hoppats på mer tillförlitliga källor än privatpersoner i olika forum, men iaf, enligt länk nr 2 du presenterar så var det ett problem med tidiga Regaspelare men har senare blivit korrigerat. Jag antar att det är den slutsatsen du vill att vi ska dra? :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-08-29 08:59

Olika användare har alldeles uppenbart olika erfarenheter av olika spelare av olika ålder. Det kan vara bra att veta för den som ska handla. Den som är potentiell kund får förstås göra sina egna undersökningar och avvägningar.

Slutligen: Ingen av det tiotal Dual-spelare av modellerna 505-2 och 505-3 som har passerat mitt hem genom åren har haft något problem med kablar eller brum. Jag har i några fall bytt plastremmen till hastighetsregleringen och i ett eller två fall satt dit en ny drivrem. Ett par spelare har fått extra fin pickup-nål i form av OM40 och jag har i ett fall också bytt kabel till mini-RG62 när det skulle kapacitansanpassas. Min rekommendation till den vinylnyfikne som inte vill lägga några stora pengar baserar sig på att Dualen är en långvarig och beprövad konstruktion som också i praktiskt bruk har visat sig fungera alldeles utmärkt. Jag kan bara gissa att andra användare har kommit över mindre väl omhändertagna exemplar - om det nu är samma modeller vi talar om.

Därmed tackar jag för mig i den här tråden.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-29 09:40

Jag gillar SELA:s sätt att rapportera max hasitghetsavvikelse som högst "en tredjedels kvartston"(*), ung 1%. Det sätter genast parametern i sitt rätta sammanhang.

*) http://i.imgur.com/R6Bpn.jpg
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-29 09:46

Jag har lyssnat på en jämförelse mellan en Dual 505-3 med OM40 och och en CD-spelare med god DAC. Elektroniken var HolographicAudio™ RIAA och hörlurssteg. Det spelades samma inspelning i de olika formaten samtidigt på båda. Det var otroligt vad lika det lät, och det var absolut ingenting som talade för att Dualen gjorde ett dåligt jobb.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi