Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Vilka är era erfarenheter av laid-back presentation av olika steg? Tillsammans måste vi ha lyssnat igenom väldigt många olika steg och upplevt deras förmåga återge en djupdimension.
Om vi börjar där med subjektiva upplevelser så kan det kanske kombinerat med mätningar ge uppslag till ytterliggare undersökningar. Kanske?
Notera att var och ens upplevelser är relativa till de slutsteg man lyssnat på en längre tid i sin egen anläggning, det får man ha höjd för. Jag tycker ändå det vore intressant att ta del av så många lyssnares erfarenheter. Ange gärna högtaleri också, för min del piP och i16s.
Här är min lista:
På en skala 1-10 där 10 är att väggen bakom högtalarna försvinner och 1 är presentation i ansiktet så skulle jag vilja påstå följande:
Bryston 4B-ST är 8
ASR Emitter är 7
Dynaco special 7-8, kort lyssning
Micromega Tempo 2 är 5
Rotel RB 991 är 3
Behringer A-500 är helt platt, varken eller, OK 2 då.
lennartj skrev:Syftar "Dynaco special 7-8, kort lyssning" på mina?
I så fall sätter jag samma betyg på Linn Klimax,de lät i de flesta avseenden väldigt lika med lika mycket djup i ljudbilden i samma läge så länge man spelade svagt på Dynaco special. Spelar man starkt på Dynaco parallellförskjuts hela ljudbilden mot lyssnarna utan att bli plattare och alltså utan tendenser att "fastna i högtalarna" som någon annan nämnt om andra rörförstärkare som inte heller bibehåller sin ljudbild oavsett ljudnivå.
Kronkan skrev:Men påtagligt, efter en stunds lyssnande var att Lennarts små slutsteg hade någon form av intensitetsaccelerator. När den Linngrejorna spelade på lika obekymrat oavsett nivå så hade KT88orna i denna anläggning en märkligt känslomässig turbo. Desto högre desto intensivare. Så var gitarren lite småglödande i början så gick det nog inte att ta på dem i slutet . Så om man spelar luftgitarr så vore denna 25 wattare ett givet val. Så i detta avseende spelade Linn mera laidback. Alltså enbart i denna jämförelse....
Sedan oavsett förklaringsmodellen så vill jag gärna säga att LennartJ slutsteg har KT88 i utlralinjär koppling. Kan ju inte bevisa att de under alla ansträngningsfaser distar på samma sätt men tror ändå att det finns en blandning av jämna och udda övertoner som skapar den framåtskjutande mera intensiva tonen ibland. Men här kan vi säkert komma till olika slutsatser.
MorganM skrev:Bland dom mest djupaste låtar jag har,tycker jag mitt Rotel rb 1090 ligger på en 8,0 (tror jag,då jag inte jämnfört mot så många andra steg).
Vid jämnförelse mot mitt Rotel rb 1080,så ligger det på en 6,5.
Har även jämnfört mot mitt Rotel rb 991,och det ligger på 6,5.
Däremot så tycker jag ljudbilen på 991 är "lite lite" mjukare i diskanten mot 1080.
Bill50x skrev:Kronkan skrev:Men påtagligt, efter en stunds lyssnande var att Lennarts små slutsteg hade någon form av intensitetsaccelerator. När den Linngrejorna spelade på lika obekymrat oavsett nivå så hade KT88orna i denna anläggning en märkligt känslomässig turbo. Desto högre desto intensivare. Så var gitarren lite småglödande i början så gick det nog inte att ta på dem i slutet . Så om man spelar luftgitarr så vore denna 25 wattare ett givet val. Så i detta avseende spelade Linn mera laidback. Alltså enbart i denna jämförelse....
Sedan oavsett förklaringsmodellen så vill jag gärna säga att LennartJ slutsteg har KT88 i utlralinjär koppling. Kan ju inte bevisa att de under alla ansträngningsfaser distar på samma sätt men tror ändå att det finns en blandning av jämna och udda övertoner som skapar den framåtskjutande mera intensiva tonen ibland. Men här kan vi säkert komma till olika slutsatser.
En mycket intressant jämförelse mellan de båda slutstegen!
Personligen skulle jag tro att Dynacons mer begränsade effektresurser tillsammans med rörens relativt snälla distorsionsprodukter när man närmar sig klippning är anledningen till den upplevda förändringen när ni höjde ljudet. Linns steg tappar väl i princip aldrig andan och borde därför låta likadant oavsett nivå.
Dvs ungefär samma förklaringsmodell som Kronkan men med andra ord
Intressant skulle även vara att jämföra med "The Dream" som ju har knappt den dubbla uteffekten mot Dynacon (fast det ger väl bara en +2 dB, eller?) och i alla fall för mig varit ytterst välljudande de två gånger jag hört den.
/ B
xeizo skrev:Med mina högtalare, och förmodligen de flesta andra andra, räcker det med att jag dämpar bakväggen så blir ljudbilden mycket djupare. Oavsett förstärkare. Alltså, väggreflexer från väggen bakom högtalarna verkar sabba djupet i ljudbilden rejält. Förmodligen mycket mer än skillnaden mellan olika steg. För att inte tala om alla andra reflexer i rummet ...
Dämpad bakvägg kan kanske vara en lämplig medicin för dina högtalare.xeizo skrev:Jag förmodar att det menas att man lyssnat i samma rum, fast med olika steg.
Med mina högtalare, och förmodligen de flesta andra andra, räcker det med att jag dämpar bakväggen så blir ljudbilden mycket djupare. Oavsett förstärkare. Alltså, väggreflexer från väggen bakom högtalarna verkar sabba djupet i ljudbilden rejält. Förmodligen mycket mer än skillnaden mellan olika steg. För att inte tala om alla andra reflexer i rummet ...
Dvs, vissa steg kan ha fått oförtjänt dåligt rykte för att de avlyssnats i en dålig miljö. Är förutsättningarna exakt samma så är det givetvis intressant att jämföra, men då kan man undra hur mycket förmågan att driva en viss högtalare påverkar känslan av djup. Kanske kan ett "dåligt" steg ändå låta lika bra med en lättare last, så i slutändan måste man ända matcha grejorna med varandra, quick fixen "djupaste steget" kanske inte finns?
Kronkan skrev:Hoppas att Lennart med kompisar har lust att komma hem till mig. Där finns det något kraftigare rörsteg. då kan han ju jämföra med sin erfarenhet. Så på det sätt hjälpa mig och eventuellt andra att söka förståelse för vissa fenomen. Självklart skulle jag gärna lyssnat på "The Dream".
Har ingen egentligen förklaringsmodell mer än att jag vet att det är KT88-rör. Sådan kan säkert också låta lite olika. Men ändå lite kul att försöka borra i varför det låter som det gör. Mina inlägg skall definitivt inte ses som sanningar utan mera som prövningar av olika tankar. Lite bränsle till utforskandet och debatt eventuellt till och med dialog.
lennartj skrev:och den som inte gjort sig omaket att förstora min signatur knaske är omedveten om att hos mig sker all kvalificerad lyssning via Carlsson-högtalare som måste stå dikt mot odämpad bakvägg för att fungera.
sprudel skrev:Kronkan skrev:Hoppas att Lennart med kompisar har lust att komma hem till mig. Där finns det något kraftigare rörsteg. då kan han ju jämföra med sin erfarenhet. Så på det sätt hjälpa mig och eventuellt andra att söka förståelse för vissa fenomen. Självklart skulle jag gärna lyssnat på "The Dream".
Har ingen egentligen förklaringsmodell mer än att jag vet att det är KT88-rör. Sådan kan säkert också låta lite olika. Men ändå lite kul att försöka borra i varför det låter som det gör. Mina inlägg skall definitivt inte ses som sanningar utan mera som prövningar av olika tankar. Lite bränsle till utforskandet och debatt eventuellt till och med dialog.
Det skulle vara trevligt att fortsätta diskussionen irl.
RogerGustavsson skrev:xeizo skrev:Med mina högtalare, och förmodligen de flesta andra andra, räcker det med att jag dämpar bakväggen så blir ljudbilden mycket djupare. Oavsett förstärkare. Alltså, väggreflexer från väggen bakom högtalarna verkar sabba djupet i ljudbilden rejält. Förmodligen mycket mer än skillnaden mellan olika steg. För att inte tala om alla andra reflexer i rummet ...
Vill hålla med! Högtalare som är dimensionerade för att stå nära vägg låter för inget vidare utan att reflektionen i väggen dämpas.
Goldfinger skrev:RogerGustavsson skrev:xeizo skrev:Med mina högtalare, och förmodligen de flesta andra andra, räcker det med att jag dämpar bakväggen så blir ljudbilden mycket djupare. Oavsett förstärkare. Alltså, väggreflexer från väggen bakom högtalarna verkar sabba djupet i ljudbilden rejält. Förmodligen mycket mer än skillnaden mellan olika steg. För att inte tala om alla andra reflexer i rummet ...
Vill hålla med! Högtalare som är dimensionerade för att stå nära vägg låter för inget vidare utan att reflektionen i väggen dämpas.
Håller inte riktigt med här, eller rättare sagt håller jag det för vanskligt att säga något generellt om att det skulle fungera dåligt utan dämpning med väggnära placering.
Förlorat djup är per automatik inget som måste vara en försämrande egenskap, utan kan tvärtom vara något positivt om det överensstämmer bättre med det reella djupet på inspelningen.
lennartj skrev:Det finns förstärkare som med givna högtalare presenterar en ljudbild som huvudsakligen ligger i plan med högtalarna och aldrig kommer närmare lysssnaren men knappast har något djup heller.
-Martin- skrev:lennartj skrev:Det finns förstärkare som med givna högtalare presenterar en ljudbild som huvudsakligen ligger i plan med högtalarna och aldrig kommer närmare lysssnaren men knappast har något djup heller.
Är det taskig kanalseparation på de förstärkarna?
Goldfinger skrev:Jag tror att ett stegs dynamiska kvaliteter är en icke försumbar parameter i det avseendet, alltså förmågan att släppa fram microdetaljer utan att ge avkall på dynamik.
Jag tror det är mycket där man har djupledsperspektivet, förstärkarens förmåga att separera svaga bakgrundsnyanser mot mer närmickat på ett bra sätt.
adzer skrev:Tråkigt att höra att A500 skall vara så dåligt :/
sprudel skrev:adzer skrev:Tråkigt att höra att A500 skall vara så dåligt :/
Till bas upplever jag det som bra. (px-2)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster