Hur använda resultatet av en F/E-lyssning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Hur använda resultatet av en F/E-lyssning?

Inläggav Svante » 2011-08-31 08:13

Ja, låt mig då deklarera från början att jag inte avser denna tråd som en fortsättning på den andra "F/E-lyssnings-mätningstråden", jag vill helst att man har accepterat ATT det kan vara bra att se F/E-lyssning som en mätmetod innan man skriver här.

Skeptiker uppmanas titta på för att kanske se om det ändå finns något positivt att lära ur resonemangen när de får pågå ostört.

Har man inte accepterat synsättet fortsätter man lämpligen debatten i den andra tråden, eller startar en alternativtråd till denna.

If you please.

Jag skulle vilja reda ut vad som egentligen händer om man tolkar en svarsserie enligt nedan.

Förutsättningar:

Säg att man från början bestämde sig för en 9-13-16-20-design. Det innebär att man bryter lyssningen efter 9 rätt av 9, 12 rätt av 13, 14 rätt av 16, 17 rätt av 20.

Det spelar ingen roll för resonemanget, men antag också att endast riktiga svar räknas, bortse från möjligheten "många fel" som detektion.

Säg vidare att man bestämmer sig för att låta andelen riktiga svar vara ett mått på hur svårt det var att höra påverkan. Rimligen var det svårare om man måste lyssna många gånger och om man gjorde fel ibland.

Antag också att lyssnarna är tidsinvarianta.

Med en simulering kan man visa att försöksdesignen ger mer än 99 %-ig konfidens ATT man kan detektera objektet om man får en serie med färre än fyra fel (dvs högst tre fel, 17 av 20).

Mätresultaten man kan få då är:

1. Man svarar 9 av 9 rätt. Andelen riktiga svar är 100%.
2. Man svarar 12 av 13 rätt. Andelen är 92 %.
3. Man svarar 14 av 16 rätt. Andelen är 88 %.
4. Man svarar 17 av 20 rätt. Andelen är 85 %.
5. Man svarar fler än fyra fel. Andelen riktiga svar är mindre än 85 %

Min tolkning är då, i samtliga fall utom 5 att man med 99 % konfidens har visat att skillnad föreligger. Vi har också ett estimat av hur stor andel av svaren som lyssnaren skulle svara rätt om han gjorde oändligt många lyssningar under de givna förutsättningarna. De estimaten kan ha värdena 100, 92, 88 eller 85 %.

Fall 5 är svårare att värdera, men gör det troligt att FP inte kan detektera objektet med 85 % riktiga svar. Man skulle kunna uppnå 99 % konfidens med en annan försöksdesign som fortsätter även efter 4 fel, men en sådan skulle inte ge fler än 85 % riktiga svar (vilket inte är riktigt sant, det går att välja designer som motsäger det, men det vore dumt).

Det jag nu undrar är, kan vi säga något om felen i estimatet av andel riktiga svar? Alltså, hur säkert är det att lyssnaren skulle svara just 88 % rätt om han gjorde oändligt många serier om resultatet var 14 rätt av 16? Är det rätta värdet egentligen 89 %?

-----------

Jag tycker mig känna igen resonemanget från andra undersökningar, vad ska vi hitta på, tex om man undersöker effekten av en medicin på antal leverfläckar. Steg 1 är att visa ATT det finns en effekt, och OM man gör det så har man också ett estimat på hur mycket antalet leverfläckar minskade. Det bästa estimatet är rimligen medelantal före minus medelantal efter. Men hur noggrant är det estimatet?

Tappert, ni som orkade läsa hit. Orkar ni skriva något också?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-31 08:48

I och med att du postulerat att lyssnarna är tidsinvarianta så borde det väl vara 100% säkert att det blir 88% rätt?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-31 09:50

Nattlorden skrev:I och med att du postulerat att lyssnarna är tidsinvarianta så borde det väl vara 100% säkert att det blir 88% rätt?

Hmm. Bra synpunkt. Det jag avsåg med tidsinvariant är att det är en tidsinvariant stokastisk process som styr deras eventuella felsvar.

Med vanliga ord: de blir inte trötta eller plötsligt mer skärpta av att de dricker kaffe ed. Man byter heller inte musiksnutt. Osv.

PS, roligt att du skriver här, givet mina önskemål. ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-31 10:06

Svante skrev:PS, roligt att du skriver här, givet mina önskemål. ;)

Jag är inte omöjlig, bara besvärlig. :mrgreen:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-31 11:09

Nattlorden skrev:Jag är inte omöjlig, bara besvärlig. :mrgreen:

Den meningen ska du ha en ryggklapp, för, Nattis! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-31 11:22

PerStromgren skrev:

Nattis har sina stunder :) Dessutom har han rätt i detta.
Fast, lagom är bäst - lagom besvärlig kanske kan va nått :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-31 11:28

PerStromgren skrev:

Om jag skriver samma sak, befäster jag uttrycket "ryggdunkarklubben" då? :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-31 11:31

Svante skrev:
PerStromgren skrev:

Du ökar signifikansen för dess existens och detektering. Typisk mätning :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-31 13:02

petersteindl skrev:
Svante skrev:
PerStromgren skrev:

Du ökar signifikansen för dess existens och detektering. Typisk mätning :)

Alla duktiga människor är i ett eller annat avseende besvärliga. Själv är jag som en strömlinjeformad sill, viftar lite hit och dit men följer med strömmen :-)

/ B

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-08-31 13:44

Nä!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2011-08-31 14:37

hur hårt plågar man en förstärkare i F/E test? Märkeffekten i 8 ohm?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-31 15:23

Skärpning pojkar, back on topic!
:D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-31 15:41

JohanM skrev:hur hårt plågar man en förstärkare i F/E test? Märkeffekten i 8 ohm?

Det är nog en del av undersökningen/lyssningen, att höra hur den beter sig nära eller över sin klippgräns.

Men det där var nog också OT... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-31 15:44

På wickan står:

Som resultat av F/E-lyssningen kan man sluta sig till hur apparaten påverkar signalen i testuppställningen.

Det är väl bra konsumentupplysning, helt enkelt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Hur använda resultatet av en F/E-lyssning?

Inläggav Almen » 2011-08-31 16:14

Svante skrev:Säg att man från början bestämde sig för en 9-13-16-20-design. Det innebär att man bryter lyssningen efter 9 rätt av 9, 12 rätt av 13, 14 rätt av 16, 17 rätt av 20.

Det spelar ingen roll för resonemanget, men antag också att (1) endast riktiga svar räknas, bortse från möjligheten "många fel" som detektion.

Säg vidare att (2) man bestämmer sig för att låta andelen riktiga svar vara ett mått på hur svårt det var att höra påverkan. Rimligen var det svårare om man måste lyssna många gånger och om man gjorde fel ibland.

Om jag börjar med (2), hade du tänkt att också räkna felsvar i felaktiga svarsserier? Det känns som korrekt om man vill ha ett bra mått på detektionssvårigheten.

Men då blir det lite problematiskt med (1), eftersom alla svarsserier med mer än tre fel räknas som felaktiga. Då skulle man kunna ha två svarsserier, en med alla rätt och en med alla fel, vilket skulle ge 100% rätt men en väldigt hög detektionssvårighetsfaktor.

Har jag förstått dig rätt?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-31 16:34

Almen skrev:
Svante skrev:Säg att man från början bestämde sig för en 9-13-16-20-design. Det innebär att man bryter lyssningen efter 9 rätt av 9, 12 rätt av 13, 14 rätt av 16, 17 rätt av 20.

Det spelar ingen roll för resonemanget, men antag också att (1) endast riktiga svar räknas, bortse från möjligheten "många fel" som detektion.

Säg vidare att (2) man bestämmer sig för att låta andelen riktiga svar vara ett mått på hur svårt det var att höra påverkan. Rimligen var det svårare om man måste lyssna många gånger och om man gjorde fel ibland.

Om jag börjar med (2), hade du tänkt att också räkna felsvar i felaktiga svarsserier? Det känns som korrekt om man vill ha ett bra mått på detektionssvårigheten.

Men då blir det lite problematiskt med (1), eftersom alla svarsserier med mer än tre fel räknas som felaktiga. Då skulle man kunna ha två svarsserier, en med alla rätt och en med alla fel, vilket skulle ge 100% rätt men en väldigt hög detektionssvårighetsfaktor.

Har jag förstått dig rätt?

Jag gjorde exklusionen eftersom jag tänkte hålla det utanför diskussionen, men eftersom du tar upp det så: 9-13-16-20-designen ger egentligen c:a 99,5% konfidens, jag var avsiktligt lite försiktig där.

Det som händer när man även godtar 9 fel av 9, 12 fel av 13 etc är att man godtar dubbelt så många svarsrader som bevis på detektion. Den lilla skillnaden mellan 1 och konfidensen, som i exemplet var 1,000-0,995=0,005 blir då dubbelt så stor, dvs konfidensen blir 99% i stället för 99,5 %.

Det är mao trivialt att hantera konsekventa förväxlingar mellan rätt och fel, man ökar bara antalet lyssningar en gnutta. Vilket jag redan hade gjort med min valda serie.

Om flera serier är "olika" så hanteras det lätt genom att skifta de som har många fel till att säga att de har många rätt. Man ser ju lätt om man har godtagit dem pga att man hade många rätt eller många fel.

Får jag en serie med 9 fel i rad och en annan serie med 9 rätt i rad säger jag att jag har gett 18 riktiga svar. Märk väl att serierna individuellt måste ha den formalism som dikteras ovan. Man kan inte byta "mitt i".

Vill man väga in icke-signifikanta resultat så får man nog helt enkelt bestämma sig för att FP inte får växla mellan testerna.

Det där att väga ihop serier är annars helt utanför det resonemnag som vi har fört hittills.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-08-31 18:25

Svante skrev:Får jag en serie med 9 fel i rad och en annan serie med 9 rätt i rad säger jag att jag har gett 18 riktiga svar. Märk väl att serierna individuellt måste ha den formalism som dikteras ovan. Man kan inte byta "mitt i".

Jo, jag tror jag har hyfsad koll på det (tack vare din artikel i MoLt). Jag trodde att du bara slängde "nio fel" såsom felaktig, det var därför jag undrade.

Vill man väga in icke-signifikanta resultat så får man nog helt enkelt bestämma sig för att FP inte får växla mellan testerna.

FP får inte växla vadå?

Det där att väga ihop serier är annars helt utanför det resonemnag som vi har fört hittills.

Jag tänkte annars att det borde ge ett mycket bättre värde på svårighetsgraden. Men i stället för att räkna andelen rätta svar så räknar man andelen felaktiga, och för de icke-signifikanta serierna blir det då samtliga avgivna svar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-31 18:44

Almen skrev:
Svante skrev:Får jag en serie med 9 fel i rad och en annan serie med 9 rätt i rad säger jag att jag har gett 18 riktiga svar. Märk väl att serierna individuellt måste ha den formalism som dikteras ovan. Man kan inte byta "mitt i".

Jo, jag tror jag har hyfsad koll på det (tack vare din artikel i MoLt). Jag trodde att du bara slängde "nio fel" såsom felaktig, det var därför jag undrade.

För resonemangets skull gjorde jag det, ja.

Almen skrev:

FP får inte växla vadå?

Alltså, om serierna inte är klart signifikanta åt ena eller andra hållet så får man ju inte växla hursomhelst. Jag har faktiskt inte tänkt igenom det andra heller (tex fallet med två signifikanta serier där den ena har 9 rätt av 9 och den andra 9 fel av 9). Jag kanske kommer att backa på det.

Almen skrev:

Jag tänkte annars att det borde ge ett mycket bättre värde på svårighetsgraden. Men i stället för att räkna andelen rätta svar så räknar man andelen felaktiga, och för de icke-signifikanta serierna blir det då samtliga avgivna svar.

Mm, det är ju ett sätt att öka mängden data utan att trötta lyssnaren; att dela upp den i delserier. Men om man ändå ska göra flera delserier så gör man nog klokt i att bestämma sig i förväg vad man ska göra, så att man kan ha koll på det statistiska. Det blir lätt ett träsk om man sitter med färdiga data och ska analysera dem. Det kan bli svårt att veta vad de betyder.
Jag tror det är klokast att se alltihop som en enda lång serie och skippa möjligheten att vissa av delserierna råkat bli växlade map fel/rätt. Alla får ha blivit det, men inte enstaka. Åtminstone är det en väg, kanske går det att hantera på något annat sätt men jag ser det inte nu.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-08-31 23:00

Svante skrev:Det jag nu undrar är, kan vi säga något om felen i estimatet av andel riktiga svar? Alltså, hur säkert är det att lyssnaren skulle svara just 88 % rätt om han gjorde oändligt många serier om resultatet var 14 rätt av 16? Är det rätta värdet egentligen 89 %?

Är det här du fiskar efter?

http://www.google.com/search?q=Binomial ... e+interval

Knock yourself out utan statistikprogram, just the way you like it...

Jag har själv aldrig använt annat än normalfördelningsapproximationen men det finns andra estimatorer som är mer teoretiskt attraktiva när man inte har "stora" stickprov. Jag har dock alltid [sic] tänkt på svarsserien i F/E-lyssningar i form av en proportion vars gränsvärde ligger mellan 0.5 och 1.0 och som beror på hur svårt det är att höra skillnad mellan F och E. Om man testar stickprovets proportion mot nollhypotesens proportion (0.5) så får man med normalfördelningsmetoden approximativt samma signfikansvärden som när man räknar på en binomialfördelning, givet en "stort" stickprov. Det blir inte exakt och konfidensintervallen kan ligga utanför 1, men det är själva tankefiguren som är viktig, nämligen att vi försöker estimera en underliggande andel utifrån ett stickprov från en oändlig hypotetisk population av F/E-svar. Om 0.5 ligger innanför konfidensintervallet för stickprovets proportion är inte serien statistiskt signfikant. Ju närmare stickprovets andel ligger 0.5, desto smalare konfidensintervall behöver vi för statistikt signfikanta värden (konfidensintervallet omfattar inte 0.5 och det enda sättet att uppnå detta är ett större stickprov.)

/DQ-20

EDIT: PS. Jag menar inte att normalfördelningsapproximationen är bra utan bara att jag personligen inte har varit tvungen att använda mer exakta metoder pga jag haft tillräckligt stora stickprov.
Senast redigerad av DQ-20 2011-08-31 23:58, redigerad totalt 1 gång.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-31 23:29

DQ-20 skrev:
Svante skrev:Det jag nu undrar är, kan vi säga något om felen i estimatet av andel riktiga svar? Alltså, hur säkert är det att lyssnaren skulle svara just 88 % rätt om han gjorde oändligt många serier om resultatet var 14 rätt av 16? Är det rätta värdet egentligen 89 %?

Är det här du fiskar efter?

http://www.google.com/search?q=Binomial ... e+interval

Knock yourself out utan statistikprogram, just the way you like it...

Jag har själv aldrig använt annat än normalfördelningsapproximationen men det finns andra estimatorer som är mer teoretiskt attraktiva när man inte har "stora" stickprov. Jag har dock alltid [sic] tänkt på svarsserien i F/E-lyssningar i form av en proportion vars gränsvärde ligger mellan 0.5 och 1.0 och som beror på hur svårt det är att höra skillnad mellan F och E. Om man testar stickprovets proportion mot nollhypotesens proportion (0.5) så får man med normalfördelningsmetoden approximativt samma signfikansvärden som när man räknar på en binomialfördelning, givet en "stort" stickprov. Det blir inte exakt och konfidensintervallen kan ligga utanför 1, men det är själva tankefiguren som är viktig, nämligen att vi försöker estimera en underliggande andel utifrån ett stickprov från en oändlig hypotetisk population av F/E-svar. Om 0.5 ligger innanför konfidensintervallet för stickprovets proportion är inte serien statistiskt signfikant. Ju närmare stickprovets andel ligger 0.5, desto smalare konfidensintervall behöver vi för statistikt signfikanta värden (konfidensintervallet omfattar inte 0.5 och det enda sättet att uppnå detta är ett större stickprov.)

/DQ-20

Nu börjar det närma sig nattitajm, men det där var ju jekla trevligt. Undrar om inte jag har undervisat om sånt där förresten. :roll: :D .

Jag ser nu en massa normalfördelningsgrafer framför mig, som just är smalare närmare 0,5. Och det stämmer ju, eftersom det behövs flera lyssningar om det är svårt och man inte klarar 100% rätt.

Och vårt försöksupplägg gör ju att Gaussklockan alltid har 0,5 % av sin yta till vänster om 0,5. Och där har man ju då spridningen.

Mm, jag får sova på det där, men det känns bra.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-09-01 00:01

Bra, med brasklappen att du nog inte bör använda Gauss-klockor för estimation på små stickprov utan mer som en illustration av vad som händer när stickprovets storlek är stort. Det bygger ju på centrala gränsvärdesteoremet.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-09-01 07:31

DQ-20 skrev:Bra, med brasklappen att du nog inte bör använda Gauss-klockor för estimation på små stickprov utan mer som en illustration av vad som händer när stickprovets storlek är stort. Det bygger ju på centrala gränsvärdesteoremet.

/DQ-20

Apselut, som du säger kan konfidensintervallen hamna utanför 1 osv, men för förståelsen känns bilden med Gaussklockor bra.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-09-01 08:14

Svante skrev:
Almen skrev:

FP får inte växla vadå?

Alltså, om serierna inte är klart signifikanta åt ena eller andra hållet så får man ju inte växla hursomhelst. Jag har faktiskt inte tänkt igenom det andra heller (tex fallet med två signifikanta serier där den ena har 9 rätt av 9 och den andra 9 fel av 9). Jag kanske kommer att backa på det.

Menar du hur man jämför till exempel 15 rätt av 20 med 15 fel av 20? Jag är fortfarande inte med på vad du menar med "växla" - växla mellan F och E - växla FP - växla stimuli - växla fel/rätt mot rätt/fel...?

(Vilket konstigt ord: växla. Ser helt stört ut när man skriver det så många gånger. Nåja.)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-09-01 08:51

Almen skrev:
Svante skrev:
Almen skrev:

FP får inte växla vadå?

Menar du hur man jämför till exempel 15 rätt av 20 med 15 fel av 20? Jag är fortfarande inte med på vad du menar med "växla" - växla mellan F och E - växla FP - växla stimuli - växla fel/rätt mot rätt/fel...?

(Vilket konstigt ord: växla. Ser helt stört ut när man skriver det så många gånger. Nåja.)

Med "att växla" menar jag här att jag tolkar en serie med 9 fel av 9 som 9 rätt av 9.

Om jag gör tre serier

9 rätt av 9
9 fel av 9
9 rätt av 9

...så skulle jag kunna växla den mittre och se det som om jag hade tre serier med 9 rätt av 9.

Detta eftersom den mittre är lika betydelsefull som de två andra, den säger egentligen samma sak.

Det ställer dock till statistiken litegrann, men det är hanterbart.

Däremot får jag förstås inte "växla" svar nr två och tre i en svarsserie RFFRRRRRR, det vore... dumt. :D

Edit: snavfel.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-09-01 11:03

Svante skrev:Med "att växla" menar jag här att jag tolkar en serie med 9 fel av 9 som 9 rätt av 9.

Om jag gör tre serier

9 rätt av 9
9 fel av 9
9 rätt av 9

...så skulle jag kunna växla den mittre och se det som om jag hade tre serier med 9 rätt av 9.

Jomen det är jag med på. Vad jag undrade över var följande formulering:
Jag tror det är klokast att se alltihop som en enda lång serie och skippa möjligheten att vissa av delserierna råkat bli växlade map fel/rätt. Alla får ha blivit det, men inte enstaka. Åtminstone är det en väg, kanske går det att hantera på något annat sätt men jag ser det inte nu.

Menar du att du alltså inte vill räkna 9 fel av 9, 12 fel av 13, etc. som korrekta?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-01 12:18

Aha, ni mäter alltså upp hur många som hör fel och rätt?

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-09-01 16:33

KarlXII skrev:Aha, ni mäter alltså upp hur många som hör fel och rätt?

"räkna" brukar jag oftast kalla det. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-09-01 17:38

Almen skrev:
Svante skrev:Med "att växla" menar jag här att jag tolkar en serie med 9 fel av 9 som 9 rätt av 9.

Om jag gör tre serier

9 rätt av 9
9 fel av 9
9 rätt av 9

Jomen det är jag med på. Vad jag undrade över var följande formulering:

Menar du att du alltså inte vill räkna 9 fel av 9, 12 fel av 13, etc. som korrekta?

(Det var just för det här som jag ville exkludera "felsvarsmöjligheten från resonemanget, den rör lätt till det.)

Frågan är underspecificerad. Menar du

1. Man gör flera serier och vill räkna ihop dem. Någon serie ger inte konfidens. Hur väger man in en serie med 4 rätt och 12 fel?

2. Man gör flera serier och vill räkna ihop dem. Samtliga serier ger konfidens. Någon ger 9 rätt av 9, någon ger 9 fel av 9, ytterligare någon ger 12 fel av 14. Hur väger man det?

3. Man gör en serie med 12 fel av 13. Ger det 99% konfidens?

I verkliga livet gäller:

På 1 är mitt svar att man nog måste bestämma sig för vad som är rätt och fel rakt över alla serier. Det är alltså ok att byta varje enskilt "rätt" mot "fel" och tvärtom i samtliga serier.

På 2 blir mitt svar att man KANSKE kan vända på de serier som ger "många fel". Magkänslan säger dock att det kommer att ställa till något.

På 3 är svaret "ja".

I den här tråden var tanken dock att fel skulle få vara fel för enkelhets skull, Svaret på fråga 1 och 2 blir då att man räknar antal rätt och fel i svarssekvenserna, och på 3 blir det "nej". Vi struntar helt enkelt i att lyssnaren kan ha förväxlat var som är före och efter.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-09-02 08:10

Svante skrev:1. Man gör flera serier och vill räkna ihop dem. Någon serie ger inte konfidens. Hur väger man in en serie med 4 rätt och 12 fel?

2. Man gör flera serier och vill räkna ihop dem. Samtliga serier ger konfidens. Någon ger 9 rätt av 9, någon ger 9 fel av 9, ytterligare någon ger 12 fel av 14. Hur väger man det?

3. Man gör en serie med 12 fel av 13. Ger det 99% konfidens?

I verkliga livet gäller:

På 1 är mitt svar att man nog måste bestämma sig för vad som är rätt och fel rakt över alla serier. Det är alltså ok att byta varje enskilt "rätt" mot "fel" och tvärtom i samtliga serier.

På 2 blir mitt svar att man KANSKE kan vända på de serier som ger "många fel". Magkänslan säger dock att det kommer att ställa till något.

På 3 är svaret "ja".

I den här tråden var tanken dock att fel skulle få vara fel för enkelhets skull, Svaret på fråga 1 och 2 blir då att man räknar antal rätt och fel i svarssekvenserna, och på 3 blir det "nej". Vi struntar helt enkelt i att lyssnaren kan ha förväxlat var som är före och efter.

Det var (1) jag menade. Jag är med dig på att man bör bestämma innan hur man lägger upp det.

Angående (2) så är jag nog för dålig på statistik för att ens ha en magkänsla, men jag tycker att man BORDE kunna vända på samtliga serier.

För mig, om man tycker (1) är OK enligt det du sade, och svarar ja på (3) (vilket jag också gör) så borde man OK:a (2) också.

Får tänka lite mer på detta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-02 08:24

Vad är en serie? Är det en unik person, eller är det bara en av någon identifierad stopp-punkt?

Om man har 4 fel av 12 först och någon säger "nu är serien slut", nu gör vi en ny. och man i den andra har 8 fel av 12... så måsta jag nog tycka att man har 12 fel av 24... inte 8/12 rätt i båda, för att någon statisktiskt flippat den ena serien.

Nästa

Återgå till Teknikforum