Hjälp! Låda ProfundusP-2...

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
brorson71

Hjälp! Låda ProfundusP-2...

Inläggav brorson71 » 2011-09-02 11:56

Jag köpte alla ingående delar (Element, dämpmaterial, portar, terminaler.)av en som hade haft dom monterade inwall, eller i någon möbel, vet inte riktigt, var mest glad över att äntligen hitta någon som var villig att skicka grejerna med posten. Han hade i alla fall slarvat bort ritningen till lådorna så det vore trevligt om någon kunde PMa mej en ritning.
Har pratat med Ingvar om detta och han sa att det var ok och skulle skicka ritningen, det var tre månader sedan...
Det är senaste modellen och dämpmaterialet är skuret för standardlådorna.

Mina piPs vill ha sällskap!

Tack snälla någon...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-02 12:01

Jo jag vet vad du menar. Ingvar har fullt upp och glömmer lätt bort att skicka ritningar. Jag väntar själv på ritningar sedan länge.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-09-02 12:57

Då tycker jag att ni ringer upp och påminner honom.
Han kanske sitter vid datorn och kan skicka det på direkten - problemet löst!
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-02 13:21

Mjo roblemet är bara att han har inte allt liggandes snyggt å sorterat på datorn utan allt skall "letas upp först" eller något sådant.
Just profP har han kanske lätt till hands så testa att ringa igen som sagt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-02 13:25

Gör ett inlägg och påminn honom i nån tråd han just skrivit i, han har ju uppenbarliggen rätt mycket tid att skriva inlägg, te x tråden om NAD208 mätningar under generellt om hifi kan vara en idé.

Räkna inte med att han läser här.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-09-02 13:46

Eller så skapar någon en tråd och samla alla ritningar till diverse högtalare där! Tillgängligt för alla och det kommer avlasta Ingvar!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-09-02 13:55

Nune skrev:Eller så skapar någon en tråd och samla alla ritningar till diverse högtalare där! Tillgängligt för alla och det kommer avlasta Ingvar!

...och det tror jag inte IÖ vill!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-02 14:07

Nune skrev:Eller så skapar någon en tråd och samla alla ritningar till diverse högtalare där! Tillgängligt för alla och det kommer avlasta Ingvar!

Iom att han inte ens vill lägga ut manifestet på faktiskt ftp:n så tror jag knappast han kommer gilla denna idén.

Användarvisningsbild
brorson71

Inläggav brorson71 » 2011-09-02 14:10

Ingvar var mycket tydlig med att ritningarna inte var allmängods, mest för risken att folk skulle använda dem till "fel" element. Så någon internetpublicering är nog inte någon bra idé.

Men nu verkar jag ha fått hjälp av en vänlig själ.

Tack!

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-09-02 14:38

Manifestet är ju för att han inte vill att folk ska köpa så det kan jag förstå. Men ritningarna underlättar ju för honom och är det någon som vill kopiera så är det ju faktiskt bara att regga sig här och fråga efter dom.

Och jag anklagar INTE brorson71 för att gjort detta. Men den som vill kopiera gör kopier oavsett.

Men men

Användarvisningsbild
brorson71

Inläggav brorson71 » 2011-09-02 14:59

Jo, man har ju inte så värst stor nytta av ritningarna om man inte har "rätt" grejer att stoppa i dom (Vilket jag har), så för den sakens skull hade nog en publicering varit ok.
Som jag fattade det på Ingvar var det mer så att det skulle inte vara så kul att se och höra vad man tror är en ino-högtalare men egentligen är en kopia med andra element, fel dämpning, avstämmning osv. En högtalare som naturligtvis riskerar att låta bedrövligt.

Användarvisningsbild
brorson71

Inläggav brorson71 » 2011-09-02 15:02

Och jag har faktiskt påmint honom tre gånger, så detta var mer en sista utväg innan jag tröttnade och krängde sakerna vidare.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-02 23:02

Nog hoppas man väl att alla begriper att även om man kopierar en ino konstruktion lådmässigt, och klämmer i andra element så är det ju ingen inohögtalare..

De flesta högtalare är ju enkla att ta reda på yttermåtten på, och är man någorlunda händig kan man ju kopiera vilken konstruktion som helst i stort sett (Men finns det nån vits med sånt om man inte har resten?)

Så varför sånt hemlighetsmakeri egentligen?Jag begriper det då inte :?

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-09-03 13:25

För att inte du ska kunna kopiera en av Ingvars konstruktioner och kränga dem till andra på begagnatmarknaden som inte är hundra på hur en sådan konstruktion utmärker sig.

Är väl ingen utmaning att klura ut...(?)

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-03 13:27

Chopha skrev:För att inte du ska kunna kopiera en av Ingvars konstruktioner och kränga dem till andra på begagnatmarknaden som inte är hundra på hur en sådan konstruktion utmärker sig.

Är väl ingen utmaning att klura ut...(?)

/Christopher

Men det är ju tokenkelt att göra? Bygg en låda med samma mått och sätt in ett element som från utsidan ser ut som originalet och sen lägg ut på hifimagasinet eller liknande.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-09-03 14:34

Sant, men om kapritningar och exakta instruktioner för att bygga kabinetten ligger uppe på en FTP så blir det ju försvinnande mycket enklare att faktiskt bygga ett par kopior. Eller hur?

Idioter som faktiskt kan tänka sig att bygga kopior för att sälja till andra kanske inte gör så för att det är ett för stort projekt att bygga kabinetten utifrån andras bilder och några yttermått. Det ligger ju mer till konstruktionen än endast yttermåtten.

On topic:
Påminn honom igen då. Visst är det tråkigt att du inte får den hjälp som du påstår dig ha arbetat för. Men är du mån om att få bygget klart så får du väl gå längre än halva vägen...

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-03 16:53

Köper man ett par inohögtalare som trots allt kostar lite, så tror jag att man har koll att man får ett par orginal ochså :)

Går nog knappast att lura nån med att stoppa i element som liknar orginal,då får man trycka upp etiketter och sätta på elementen ochså då (tror inte det skulle gå i alla fall)

Såg ett sånt exempel på blocket för ett par år sen, en ville sälja jbl basar, såg direkt att det var pyramidbasar som brl säljer/sålde som han hade satt jbl etiketter på.

Skickade ett mail till honom och påtalade detta, han blev skitsur och bad mig sköta mig själv :D

Återgå till Wänner af Ino