Moderator: Redaktörer
parasite_ skrev:Hej,
har 2 stycken NHT 1259 basar som bara ligger. Så nu ska jag bygga 2 stycken LTS-B1 lådor.
Lådorna blir 50x50x61, Halvdämpad låda - klär man väggarna och sen fyller lådan till hälften med dämpmaterial?
vad ska man använda som dämpmaterial?
Men jag vet inte riktigt vad jag ska driva basarna med, Min förstärkare är en HK AVR-7500.
Förstärkare, Delningsfilter?
Någon som har byggt och kan dela med sig av lite tips?
niklas skrev:Ett tips är att bygga dem som halva LTS B2h, dvs platta och höga. Då blir de lite enklare att möblera med, liggandes eller ståendes. Beställ gärna de nummer av MoLT där beskrivningarna finns. Rolig och lärorik läsning utlovas!
The 1259 is a custom woofer designed by Bill Bush, NHT Chief Engineer, for use in NHT products and made
for them by Tonegen of Japan.
parasite_ skrev:ok så vad tycker ni jag ska köpa och driva lådorna med då?
förstärkare och delningsfilter? Jag har inte en aning så
vill nog inte lägg så mycket mera än ca 4000 för steg och delningsfilter.
Har förstärkaren H/K AVR-7500 nu.
Delade system kostar på, tänk på att du behöver ett steg för fronthögtalarna också.parasite_ skrev:ok så vad tycker ni jag ska köpa och driva lådorna med då?
förstärkare och delningsfilter? Jag har inte en aning så
vill nog inte lägg så mycket mera än ca 4000 för steg och delningsfilter.
Har förstärkaren H/K AVR-7500 nu.
MagnusÖstberg skrev:...
Med den budgeten skulle jag initialt skita i ett externt filter och använda det inbyggda i AVR-7500, koppla in slutsteget på subwooferutgången bara och alltså använda det inbyggda i hembiogrunkan!
Köp en Y-splitter och ge slutsteget samma signal till höger och vänster kanal.
Parallellkoppla 2 basar per kanal på slutsteget.
Du skickar ut signalen från subwooferutgången bara, sen splittrar Y-splittern upp det till höger respektive vänster ingång på steget.parasite_ skrev:Har nu inköpt ett NAD 216.
Ska in till byggmax imorgon och inhandla lite mdfskivor.
Om man kör med en Y-splitter från sub-ut till steget blir det någon skillnad än om man skickar dit höger/vänster signal separat. Ni förstår nog vad jag menar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster