Glad nybliven ägare av piPs behöver råd :-)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

OhmBoy

Glad nybliven ägare av piPs behöver råd :-)

Inläggav OhmBoy » 2011-09-03 14:13

Några snabba frågor:

1. Är betong eller gipsvägg bakom piPs att föredra?

2. Vilken högtalarkabel rekommenderas ( är det EKK, vilken modell exakt om det finns fler?) till piPs?

3. Att ha en mediabänk eller möbel mellan högtalarna, är det att undvika? Bör det vara "rent" mellan högtalarna för bästa ljudbild? Är piPs känsliga när det gäller det? Dom står ju 2 cm mot bakvägg (har jag läst mig till att dom skall göra) och då sticker möbeln ut från väggen längre ut än högtalarna?

4. Hur viktigt är det att dom står på 50 cm stativ? Jag har ett par 70 cm stativ som är hur stabila som helst och fyllda med bly och blästersand = resonansdöda och skitsnygga. Jag inbillar mig att jag stör grannarna mindre när högtalarna står på dessa stativ jämfört med orginalpiPstativen då dessa inte går att fylla i alla 3 kollumner och därför ringer när jag knackar på dom, samt att baselementet är närmre golvet (och jag har en känslig granne som klagar på mig ibland och jag vill inte störa denne).

5. Var får jag tag på Ino Akustikskiva att ha bakom piPs? Pris? Och är det viktigt att det just är orginalInos akustikskiva?

6. Jag är hur nöjd som helst :-) Låter grymt med Roksan elektronik (Caspian för och slutsteg), men finns det ANNAN rekomenderad elektronik för 2 kanal än nad 208, rotel och denon?

PLEASE HELP :-)
Andra tips emottages hjärtligt :)
MACBOOK PRO & AMARRA --> DENON 2105 --> INO piPs på 50 cm betongplintar

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-09-03 15:06

Tjenare,

1. Kan jag faktiskt inte svara på. Det beror väldigt mycket på hur resten av rummet ser ut. Men jag Tror att det är bättre med gipsväggar eftersom det materialet har högre absorberingskoefficient än betong och reflekterar därför mindre vid lägre frekvenser.

2. EKK brukar rekommenderas då det är väldigt billigt och har "rätt" värden. 10 meter på rulle kostade 89kr på biltema när jag köpte det för några år sedan. Ring och fråga Ingvar om du har frågor om andra kablar, men EKK är ett säkert val.

3. piP gör sig bäst väldigt nära en bakvägg som du skriver, det för att få stöd i basåtergivningen. Det är fördelaktigt med ACO skivan bakom som du nämner i fråga 5. Att din bänk sticker ut framför högtalaren gör att ljudet kommer reflekteras ifrån bänkskivan upp i taket. Hur pass destruktiv den reflexen är kan jag inte svara på till hundra.
Men jag Tror inte att du behöver oroa dig eftersom den reflexen kommer vara tillräckligt förskjuten i tid (förutsatt att du inte sitter otroligt nära högtalarna och har lågt i tak)
Hur ser rummet ut och hur långt är det från högtalarna till din lyssningspossition?

4. 50 cm ska nog ses som en rekommendation på höjd då det flesta som sitter i en möbel och lyssnar då har högtalaren i öronhöjd. Sitter du på en ovanligt låg eller hög möbel kan man säkert ändra på det måttet lite.
Huruvida grannarna störs beroende på vilket stativ du använder vet jag inte, men det har inte att göra med att baselementet är närmre golvet.

Men om du har stativ tänkta till piP så finns det väl ingen anledning att Inte använda dem.
Mellan högtalare och stativ bör du ha ett par mjuka fötter oavsett, så det spelar ingen större roll om stativen är resonansdöda eller ringer lite - vibrationer kommer ändå inte att röra sig ned i stativen i större utmärkelse.

5. Eftersom Ino Akustikskiva är Ingvars produkt så köper du den av honom. Just de skivorna har en hög absorptionskoefficient ner till ganska låga frekvenser sett till dess tjocklek. Så skillnader finns mot andra skivor. Ring och fråga!

6. Jag är inte jättebevandrad i olika förstärkare så det får någon annan svara på. Jag använder en Onkyo 608 reciever till mina piP och det fungerar fin-fint. Jag tror att förstärkaren är det minsta problemet i kedjan och rummet det största.

Vänligen,
/Christopher

EDIT:
Syftningsfel
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

OhmBoy

Inläggav OhmBoy » 2011-09-03 16:40

Åh, vad trevligt med intressant svar! Ja det här med gips eller betong kan vara avgörande, måste möblera om om det skall vara mot betongen, har mot gipsvägg nu..

Men det här med EKK, det verkar finnas flera modeller, du kan inte ge mig en direktlänk till den rätta produkten? :)

Herregud vad bra dom låter!

Någon som har tips på andra stativ som går att fylla som är ca 50 cm höga?

Mer input! :-) Gillar olika synvinklar på saker och ting :-)

Tack Christopher!

Vänligen Jon

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2011-09-03 16:57

OhmBoy skrev:Men det här med EKK, det verkar finnas flera modeller, du kan inte ge mig en direktlänk till den rätta produkten? :)

EKK-beskrivning

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2011-09-03 18:05

köp supra-kabel istället, böjligare, snyggare och lika bra!

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2011-09-03 18:17

Svar på punkten 1 ovan: Betong. Ju fastare vägg bakom desto bättre. Högtalarna behöver det fasta stödet i basområdet. Väggen bakom högtalarna ska helst inte absorbera bas utan vara ett stöd. Sen behöver du korrekt absorbtion bakom högtalarna i frekvensspektrat över 300 Hz (kanske lägre, ner mot 100 Hz) för att få bort de tidiga reflexerna.

Rätta mig om jag har fel.

/S

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-09-03 18:28

OhmBoy skrev:Någon som har tips på andra stativ som går att fylla som är ca 50 cm höga?

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... nsID=24142

Optimalt :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

OhmBoy

Inläggav OhmBoy » 2011-09-03 18:29

Okej. Tack för all a tips :-)

Ge mig mer :)

Apropå betong eller gips: Vad stör grannen bakom gipsväggen mest:

att högtalarnas baksida är placerade dikt an mot gipsväggen spelandes mot väggen mitt emot som är en tjock betongvägg ( det är väl typ 3.5 meter däremellan ).

eller

att högtalarnas baksida är placerade dikt an mot betongväggen spelandes mot väggen mitt emot som är gipsväggen med grannen bakom?
Öppen planlösning, rummet är väl 3.5 x 5 + en del som är lika stor så egentligen är det väl ca 3.5 x 7 m och jag spelar mot långsidan... kortsidan har ett fönster så där går det inte med piPs :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-03 19:19

Stativhöjd och dämpskiva är viktigast. Kabelval är i sammanhanget ganska oviktigt. EKK är säkert bäst om det är hanterbart med så styva ledare.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
monsj

Inläggav monsj » 2011-09-05 10:47

OhmBoy skrev:Apropå betong eller gips: Vad stör grannen bakom gipsväggen mest:

Ställ högtalarna vid betongväggen och bjud in grannen på något gott att dricka och bra musik så blir det bra ska du se.
Ropa inte nej innan du trillat ner i bäcken.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-09-05 15:41

-Palle- skrev:
OhmBoy skrev:Någon som har tips på andra stativ som går att fylla som är ca 50 cm höga?

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... nsID=24142

Optimalt :)

Optimalt!!!!???????? Det där är ju min bild för bövelen. På MINA piP i piPpi-gult. Direktlänkad dessutom från HF. Kanske skulle man sätta in en bild på nåt riktigt risigt hembygge i dess ställe...

OhmBoy, du har PM.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-05 17:24

UrSv skrev:Kanske skulle man sätta in en bild på nåt riktigt risigt hembygge i dess ställe...

Hehe.... gör!

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2011-09-05 18:37

UrSv skrev:Kanske skulle man sätta in en bild på nåt riktigt risigt hembygge i dess ställe...

OhmBoy, du har PM.

Kanske den här? :D

Bild

OhmBoy

Inläggav OhmBoy » 2011-09-05 19:31

Vad ni håller på och skojar :-)

Ingen som har mer input på mina frågor då?

Vill ju optimera systemet optimalt ;-D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-06 07:50

Eftersom piP ska placeras invid vägg kan man ersätta stativet med en liten vägghylla.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Re: Glad nybliven ägare av piPs behöver råd :-)

Inläggav Wolfie » 2011-09-06 13:59

OhmBoy skrev:Några snabba frågor:

1. Är betong eller gipsvägg bakom piPs att föredra?

Betong (se Stefanolos inlägg)

OhmBoy skrev:2. Vilken högtalarkabel rekommenderas ( är det EKK, vilken modell exakt om det finns fler?) till piPs?

Se den länkade LTS artikeln.
Dock är det inte speciellt kritiskt med kabelval...
Jag kommer själv exempelvis gå över från EKK/EKUA till Supras Ply 3,4S då den är smidigare

OhmBoy skrev:3. Att ha en mediabänk eller möbel mellan högtalarna, är det att undvika? Bör det vara "rent" mellan högtalarna för bästa ljudbild? Är piPs känsliga när det gäller det? Dom står ju 2 cm mot bakvägg (har jag läst mig till att dom skall göra) och då sticker möbeln ut från väggen längre ut än högtalarna?

Låter inte optimalt om bänken är så hög att högtalarelementen sitter
under bänkskivans nivå. Annars kan det nog kvitta

OhmBoy skrev:4. Hur viktigt är det att dom står på 50 cm stativ? Jag har ett par 70 cm stativ som är hur stabila som helst och fyllda med bly och blästersand = resonansdöda och skitsnygga. Jag inbillar mig att jag stör grannarna mindre när högtalarna står på dessa stativ jämfört med orginalpiPstativen då dessa inte går att fylla i alla 3 kollumner och därför ringer när jag knackar på dom, samt att baselementet är närmre golvet (och jag har en känslig granne som klagar på mig ibland och jag vill inte störa denne).

Det är nog bland det viktigaste utav dina frågor. Höjden är viktig för att
få golvreflexen där man vill (alltså där den stör minimalt).

OhmBoy skrev:5. Var får jag tag på Ino Akustikskiva att ha bakom piPs? Pris? Och är det viktigt att det just är orginalInos akustikskiva?

Ring Ingvar Öhman. Han säljer dämpmaterialet i fråga.
Självklart går att det att ha alternativ, men Ingvars skivor är det mest optimala.
Går annars utmärkt att köra med mineralull (dock blir det tjockare och
välj inte markskivor, dem har för hög densitet).

OhmBoy skrev:6. Jag är hur nöjd som helst :-) Låter grymt med Roksan elektronik (Caspian för och slutsteg), men finns det ANNAN rekomenderad elektronik för 2 kanal än nad 208, rotel och denon?

Låter det grymt så är det väl grymt? ;)
Varför vilja ha annan elektronik om man är nöjd?
piP låter riktigt trevligt med rörsteg förresten. Kan vara skoj att prova
om man vill prova något annat. :D

Jag kör numera med ett McIntosh MC402 till mina pi60s. Låter också grymt.
O ibland också med ett Dynamic Precision steg. Låter ungefär lika.
Vill dock ha ett rörförsteg också så jag kan alternera mellan det och
försteget i min Denon receiver.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-09-06 14:00

UrSv skrev:Optimalt!!!!???????? Det där är ju min bild för bövelen. På MINA piP i piPpi-gult. Direktlänkad dessutom från HF. Kanske skulle man sätta in en bild på nåt riktigt risigt hembygge i dess ställe...

OhmBoy, du har PM.

Får man låna bilder utan lov? Tror inte det... Jag skulle bytt bilden mot
något riktigt obskyrt :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-09-06 14:42

Wolfie skrev:
UrSv skrev:Optimalt!!!!???????? Det där är ju min bild för bövelen. På MINA piP i piPpi-gult. Direktlänkad dessutom från HF. Kanske skulle man sätta in en bild på nåt riktigt risigt hembygge i dess ställe...

OhmBoy, du har PM.

Får man låna bilder utan lov? Tror inte det... Jag skulle bytt bilden mot
något riktigt obskyrt :D

Det hade jag med! :twisted:

OhmBoy

Inläggav OhmBoy » 2011-09-07 07:25

Bild
Tack för all input :-) Tack speciellt till dom som tagit sig tid att formulera svar på mina frågor.

Jag är jättenöjd med högtalarna och tycker att dom låter riktigt bra!

Jag skall prova att ställa dom mot betongväggen. Jag skall göra en jämförelse med stativhöjd också. Jag får återkomma med mer lyssningsintryck :-)

Jättekul! Och kul med en Ino-del på forumet tycker jag!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-07 09:00

En annan sak att ta i betaktande är lyssningsvinkeln till dem... dvs... förhållandet bredd mellan mot lyssningsavstånd. Och invinklingen.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2011-09-07 10:11

Vad Nattis är ute och far efter är att man som utgångspunkt för lyssningsavstånd, avstånd mellan högtalarna och invinkling kan ta hjälp av "1,18-tipset", dvs om du har X meter/cm mellan diskanterna/högtalarna multiplicerar du X med 1,18 för att få ett lagom/korrekt lyssningsavstånd. Vinkla sedan in högtalarna så att du från lyssningspositionen tydligt kan skönja utsidorna på högtalarna. Från denna uppställning kan du sedan göra dina egna justeringar för att få till ljudbilden :) .

/Stefan

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2011-09-07 18:38

OhmBoy skrev:4. Hur viktigt är det att dom står på 50 cm stativ? Jag har ett par 70 cm stativ som är hur stabila som helst och fyllda med bly och blästersand = resonansdöda och skitsnygga. Jag inbillar mig att jag stör grannarna mindre när högtalarna står på dessa stativ jämfört med orginalpiPstativen då dessa inte går att fylla i alla 3 kollumner och därför ringer när jag knackar på dom, samt att baselementet är närmre golvet (och jag har en känslig granne som klagar på mig ibland och jag vill inte störa denne).

Min egen erfarenhet är att det är väldigt, väldigt viktigt. Har ägt två par, som jag kört i 6-7 olika rum, och det räcker att dom står på 60cm så försvinner mycket av basen för mig.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-09-11 08:46

Höjden är som tidigare nämnt viktig för golvreflexen, och har inget med lyssnarens position i höjdled att göra. Om du sätter SD-fötter direkt under högtalarna spelar det nog betydligt mindre roll hur mkt sand/bly du har i stativen. Som jag minns det rekommenderar IÖ 50cm plus/minus 2cm. Det finns f.ö. stativplattor med försänkningar för SD-fötterna, så de knappt syns.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-09-22 14:17

Okej, då hade jag fel!

Kör efter rekommenderad höjd: 50 cm +/- 2 cm

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Återgå till Wänner af Ino