OhmBoy skrev:Några snabba frågor:
1. Är betong eller gipsvägg bakom piPs att föredra?
Betong (se Stefanolos inlägg)
OhmBoy skrev:2. Vilken högtalarkabel rekommenderas ( är det EKK, vilken modell exakt om det finns fler?) till piPs?
Se den länkade LTS artikeln.
Dock är det inte speciellt kritiskt med kabelval...
Jag kommer själv exempelvis gå över från EKK/EKUA till Supras Ply 3,4S då den är smidigare
OhmBoy skrev:3. Att ha en mediabänk eller möbel mellan högtalarna, är det att undvika? Bör det vara "rent" mellan högtalarna för bästa ljudbild? Är piPs känsliga när det gäller det? Dom står ju 2 cm mot bakvägg (har jag läst mig till att dom skall göra) och då sticker möbeln ut från väggen längre ut än högtalarna?
Låter inte optimalt om bänken är så hög att högtalarelementen sitter
under bänkskivans nivå. Annars kan det nog kvitta
OhmBoy skrev:4. Hur viktigt är det att dom står på 50 cm stativ? Jag har ett par 70 cm stativ som är hur stabila som helst och fyllda med bly och blästersand = resonansdöda och skitsnygga. Jag inbillar mig att jag stör grannarna mindre när högtalarna står på dessa stativ jämfört med orginalpiPstativen då dessa inte går att fylla i alla 3 kollumner och därför ringer när jag knackar på dom, samt att baselementet är närmre golvet (och jag har en känslig granne som klagar på mig ibland och jag vill inte störa denne).
Det är nog bland det viktigaste utav dina frågor. Höjden är viktig för att
få golvreflexen där man vill (alltså där den stör minimalt).
OhmBoy skrev:5. Var får jag tag på Ino Akustikskiva att ha bakom piPs? Pris? Och är det viktigt att det just är orginalInos akustikskiva?
Ring Ingvar Öhman. Han säljer dämpmaterialet i fråga.
Självklart går att det att ha alternativ, men Ingvars skivor är det mest optimala.
Går annars utmärkt att köra med mineralull (dock blir det tjockare och
välj inte markskivor, dem har för hög densitet).
OhmBoy skrev:6. Jag är hur nöjd som helst

Låter grymt med Roksan elektronik (Caspian för och slutsteg), men finns det ANNAN rekomenderad elektronik för 2 kanal än nad 208, rotel och denon?
Låter det grymt så är det väl grymt?
Varför vilja ha annan elektronik om man är nöjd?
piP låter riktigt trevligt med rörsteg förresten. Kan vara skoj att prova
om man vill prova något annat.
Jag kör numera med ett McIntosh MC402 till mina pi60s. Låter också grymt.
O ibland också med ett Dynamic Precision steg. Låter ungefär lika.
Vill dock ha ett rörförsteg också så jag kan alternera mellan det och
försteget i min Denon receiver.