Kontinuerlig vs dynamisk effekt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-01 18:11

Morello skrev:
Nattlorden skrev:NAD generellt. Ännu mer så förr än nu... Gamla 2240PE nämndes tidigare som hade dynamisk headroom på 6dB... 40W kontinueriligt, 160W dynamiskt (IHF).

PE = Power Envelope... som var deras teknik för att kunna ge kortvariga högre matningar... (låter likt klass G-lösningen i 208, men det kanske implementerades på annat sätt? Någon som kan PE-kretslösningen?)

208:an är en konventionell klass G-apparat.

Det vet jag, det var vad PE är jag undrade över.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PERfect

Inläggav PERfect » 2011-09-04 11:10

Efter att ha läst denna tråd så blev även jag intresserad av NADs kretslösningar för Power Envelop och deras förfinade design Powerdrive som Nattlorden har tagit upp i sina inlägg. Jag kan förstå att NAD inte vill att kompletta schema ligger ute på nätet, men patenten som de har borde man ju kunna hitta!

Det jag har hittat är ett patent från 1984 som heter "Amplifier power supply with large dynamic headroom".
Detta skulle kunna vara patentet till PE men jag är inte säker. Skulle ju vara intressant att se patentet till Powerdrive. Någon annan här på forumet kanske är bättre på att söka i patentdatabaser än vad jag är?
Någon som äger en NAD-förstärkare kanske kan hitta patentnummer i någon dokumentation.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-09-04 16:09

PerStromgren skrev:
Morello skrev:Jag brukar fastställa toppeffekten med 1kHz-ton medelst tonskur med 10% dutycycle och 1000 ms period, dvs 100 ms på och 900 ms av.

Varför har du valt just dessa värden? Är det en de-facto-standard, eller har du egna data att utgå ifrån?

Det blir ett rimligt lågt RMS-värde som i någon mening motsvarar högdynamiskt programmaterial, men jag påstår inte att detta är någon "sanning". :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-04 16:12

Morello skrev:
PerStromgren skrev:
Morello skrev:Jag brukar fastställa toppeffekten med 1kHz-ton medelst tonskur med 10% dutycycle och 1000 ms period, dvs 100 ms på och 900 ms av.

Varför har du valt just dessa värden? Är det en de-facto-standard, eller har du egna data att utgå ifrån?

Det blir ett rimligt lågt RMS-värde som i någon mening motsvarar högdynamiskt programmaterial, men jag påstår inte att detta är någon "sanning". :)

OK. Kan man använda MasVis för att nå närmare denna sanning, eller krävs helt andra mätningar? Jag gissar att detta är söndermätt vid det här laget, men det är ju alltid kul att forska själv!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-04 16:20

Eller så får du acceptera att det inte finns någon entydig sanning...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-04 16:32

Nattlorden skrev:Eller så får du acceptera att det inte finns någon entydig sanning...

Jag tror att du missförstår vad jag vill göra.

Morello mäter med 100ms på, 900ms av. För att kunna hävda att det är rimligt (vilket jag inte egentligen betvivlar), måste man ju få tag i litet data. Det var bara det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-04 18:59

Ok... då fraserar jag om... och säger att mängden rimliga mätformer tyvärr är rätt stor och till stor del beror på vilket musikmaterial som mätare/konstruktör anser vara representativ för musiklyssning... vilket då bottnar i någon form av antingen smak eller skattning av lyssnares medelsmak, eller skattning av hur svårt det kan bli om man siktar i den halvan...

Dynamisk effekt kanske snarare borde mätas i fler än en punkt så man får en trend snarare än ett enskilt värde, men då ökar komplexiteten både för mätaren och för den som är mottagare av datan.

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2011-09-04 21:44

Den standard som finns för dynamisk mätning är IHF-202. Mätsignalen är en pulsad 1kHz sinus. 20ms full nivå (0dB) och 480ms -20dB nivå som sedan upprepas. Det motsvarar en dynamisk musiksigal på 120bpm. Det är för övrigt samma mätsignal som används för att mäta effektkuben.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-06 08:00

Och IHF A-202 verkar ha bytt namn.

http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=4898

Användarvisningsbild
2-ch

Re: Kontinuerlig vs dynamisk effekt

Inläggav 2-ch » 2011-09-07 08:23

ollebolle skrev:Om förstärkaren mycket kortvarigt kan ge 200A saknar helt betydelse enligt min uppfattning givet att man äger högtalare med normala impedanser om 4 eller 8ohm.
Men det kanske imponerar på konsumenter som låter sig luras av hifipressen som gör dessa lite märkliga mätningar :o

Är det verkligen så enkelt att det bara är "vettigt" tillsammans med felkonstruerade högtalare? Aldrig annars?
Är ute på tunn is nu igen, men någon liten klocka ringer som säger annorlunda. Vet bara inte vad :?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-09-07 09:03

Svempa skrev:Den standard som finns för dynamisk mätning är IHF-202. Mätsignalen är en pulsad 1kHz sinus. 20ms full nivå (0dB) och 480ms -20dB nivå som sedan upprepas. Det motsvarar en dynamisk musiksigal på 120bpm. Det är för övrigt samma mätsignal som används för att mäta effektkuben.

Finns helt klart en poäng med det valda tempot, men byter man till lite up-beat jazz så stämmer det dåligt. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi