Är det illusionen eller den faktiska vetskapen du söker?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-03 21:06

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Är det kanske tom så att ingen levande organism uppfattar den fysikaliska verkligheten sådan den är och att alla organismer upplever sin del av verkligheten som blir var och ens egen illusion och denna illusion kallas hos människan för perception. Jag har ju mina svar givna, men det pratas om verkligheter och illusioner såsom det existerade en verklighet och en illusion. Är den fysikaliska verkligheten och den upplevda verkligheten samma sak?

Självklart är den tolkade verkligheten och den verkliga verkligheten olika och skiljer från individ till individ.

Den ännu mer intressanta frågan är om den verkliga verkligheten också skiljer, vilket är den stora frågan som jag jobbat med de sista åren.

Vad är den verkliga verkligheten? Menar du då den objektiva fysikaliska verkligheten? Eller menar du att den verkliga verkligheten är den upplevda verkligheten? Eller menar du att den verkliga verkligheten är ytterligare något annat? Exister det enligt dig en ickeverklig verklighet? Är det skillnad på verkligheten och den verkliga verkligheten? Finns det i så fall en overklig verklighet enligt dig?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-03 21:40

Jag menar den den objektiva fysikaliska verkligheten åtkomlig för en människa vid nuvarande tekniska utvecklingsstadium
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-03 23:39

Nattlorden skrev:Jag menar den den objektiva fysikaliska verkligheten åtkomlig för en människa vid nuvarande tekniska utvecklingsstadium

Vad menar du med åtkomlig för en människa?

1.) Är det åtkomlighet genom perception?

2.) Eller menar du åtkomlighet med objektiv fysikalisk elektroakustisk mätutrustning som registrerar och mäter förtätningar och förtunningar i luften (det som många kallar för ljudvågor) med t.ex. mikrofon och t.ex. spektrumanalysator etc?

Vad menar du med nuvarande tekniska utvecklingsstadium?

A.) Menar du människan i sig i sitt utvecklingsstadium i evolutionen?

B.) Eller menar du människans tekniska evolution d v s dagens fysikaliska elektroakustiska mätutrustnig som människan byggt?

Ursäkta att jag frågar dessa frågor, men jag vill ha ett entydigt spörsmål att utgå ifrån så att jag förstår din frågeställning innan jag börjar säga mitt :)

Som du ser finns det samband mellan 1 och A samt mellan 2 och B.
Vilken av dessa menar du eller menar du något helt annat?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-09-03 23:52

Den verkliga verkligheten.
Tänk dig att vi äter glass ur samma paket
Vi vet att vi äter samma glass och smak för det har vi lärt oss
Men jag vet faktiskt inte hur det smakar för dig.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-04 01:11

Jansson skrev:Den verkliga verkligheten.
Tänk dig att vi äter glass ur samma paket
Vi vet att vi äter samma glass och smak för det har vi lärt oss
Men jag vet faktiskt inte hur det smakar för dig.

Det kallas perception.

Hur mäter du objektivt med fysikaliska instrument på smaken på glassen? Vilka mätinstrument krävs för att få fram den objektiva entydiga och universella sanningen som beskriver upplevelsen i detalj så att ingen ny information någonsin kan tillföras vilka omständigheterna än vara må? :) :lol: 8) Går inte det, så existerar ingen verklig verklighet vad gäller smak. Frågan är om det existerar vad gäller lukt. Dessutom kan man fråga sig om det ens existerar vad gäller känsel. För att inte tala om, om det existerar verklig verklighet vad gäller ljud 8)

Men än så länge vet jag inte vad Nattlorden menar med den verkliga verkligheten. Jag inväntar svar.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-04 08:11

Insekter ser ultraviolett ljus.
Har jag förstått, har jag för mig.

Vi ser inte de våglängderna.
De finns ju i verkligheten, det vet vi tydligen.
Men vi upplever dem inte. Det vet vi.
Tror vi.

Är en reproducerad verklighet som innehåller detaljer vi inte förmår uppleva, bättre än en som saknar vissa av de oförnimbara detaljerna?

Vad är syftet med musiklyssning i hemmet via apparater?

Alltså, syftet kan ju självklart skilja sig mellan oss.
Och frågan antyder faktiskt inte, att vissa syften skulle vara "finare" / mer rätt än andra.

Frågan visar däremot att jag för egen del tycker att man bör välja delmål, inriktning och metoder som leder till syftet.

Några exempel på syften:

"Syftet är att få veta "exakt" hur det lät då musiken spelades in."

"Syftet är att få en upplevelse av ett "mycket" realistiskt framförande. Men det saknar betydelse om den upplevelsen är "exakt" som det lät då musiken spelades in."

"Syftet är att få en känslomässig kick av musiken, men det saknar betydelse om kicken orsakas av att det låter speciellt realistiskt."

"Syftet är att få en kick av själva anläggningens prestationsförmåga."

Eller något annat, eller en kombination.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-04 09:57

petersteindl skrev:Vilken av dessa menar du eller menar du något helt annat?

Samtliga. ( Obs - jag syftar inte specifikt på audio utan på verkligheten i stort )

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-04 10:05

Om vi tänker på inspelningar av akustisk musik, så är det (väl?) hyfsat omöjligt att återskapa "exakt hur det lät"?

Exakt som vad?
Som det mikrofonen "hörde"?
Men, det var troligen dessutom fler mikrofoner än en.
Hur låter den verkligheten?

Exakt som det jag själv hörde, från den plats där jag satt, samtidigt som inspelningen gjordes?
Exakt som det lät från rad 12, stol 25 på parkett?

Vad är det den som vill återskapa musiken exakt, egentligen vill veta?
Och, hur vet vederbörande hur långt ifrån "det exakta" han är?
Och, hur definierar man verklighetsoriginalet som det återskapade skall mätas mot?
Vilka måttsenheter använder man för att avgöra diskrepansen?

Består mätmetoden av ett tyckande?

Innehåller begreppet "exakt" i så fall några acceptabla avvikelser?
Hur definierar man vad som i så fall är acceptabla avvikelser från det "exakta"?

Finns det ett samband mellan vetandet om fakta kring hur det lät, och känslomässig upplevelse av hur det låter?

På den sista frågan svarar jag - för närvarande - nej.
Dvs jag TYCKER inte att det finns något samband.

Vad visar detta foto?
Vad visar fotot relativt verkligheten?
Bild

Detta då?
Visar det verkligheten?
Bild

Behöver vi ännu mer information än den som ryms i foto nr 2?
Behöver vi visuell information även i djupled?
Behöver vi akustisk information dessutom? Hur lät det när fotot togs? Vad sa fotografen?
Hur luktade det i lokalen?
Vilken temperatur var det?

Varför är axeln suddig? Det var den väl inte i verkligheten?

Vad behöver vi den ytterligare informationen till?
Vad använder vi den till?
I vilket syfte behöver vi den?

Provocerande frågor kanske.
Men att provocera är inte syftet.

Syftet är snarare att diskutera om "exakt" är en punkt, eller om "exakt" kan vara en approximering.
Och, i så fall, var går gränsen för "exakt"?

Ett annat syfte med ovanstående är att fundera kring vad mer information om verkligheten har för inverkan på oss som mottagare, och vad denna inverkan får för konsekvenser.
Konsekvenser för VAD, kan man ju också fundera över.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-04 11:47

8O

Någon?

Ja, du där.
Vad säger du?

:wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-09-04 12:29

Graden av "verklighetsupplevelse" i musiken är ju bara en fråga om musikproduktion. Det är inte ens särskilt väl kopplat till återgivningskvaliteten; en kass bootleg från konsert kan låta "verkligare" än en perfekt studioinspelning.

Produktionen ska sen vara anpassad till användningsområdet för musiken.

Ta fotot på Carl Bildt; ska man ha ett förtroligt samtal så vill man kanske inte tala med ett foto på en pinne hur högupplöst det än är. Men i ett annat sammanhang (websida t.ex.) är det kanske helt adekvat. Medan den suddiga kan bli en bra forumavatar :)

Likaså musiken, ska den primärt spelas på klubb så producerar man för det. Osv.

I grunden handlar väl all musikproduktion om att skapa bästa upplevelseformat i förhållande till det musikaliska innehållet. Lyssnar man på gregoriansk sång är det kanske fördelaktigt om det inte är inspelat för att låta garagerock.

Vad var ursprungsfrågan nu igen..... :)

Edit: Så målet att spela in "exakt som det lät" är egentligen helt ointressant eftersom det exkluderar musiken som spelas från syftet med det helheten. En "exakt inspelning" kan inte vara bra musikproduktion, helt enkelt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-04 13:53

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Vilken av dessa menar du eller menar du något helt annat?

Samtliga. ( Obs - jag syftar inte specifikt på audio utan på verkligheten i stort )

Ok, jag försöker förstå vad du menar. Det kan ju faktiskt vara så att det man ser med ögonen är en perceptuell verklighet. En annan verklighet kan vara den objektiva fysikaliska verkligheten som kan mätas med olika fysikaliska mätinstrument.

Et exempel är om du sitter i konserthuset och tittar på instrumenten som spelas. Då ser du en massa olika och lika instrument. Du ser en fagott och en violin och en cello och en kontrabas och ett valthorn och en oboe och en klarinett och en trumpet och en trombon och en del av slagverk som t.ex. en puka och en cymbal och en bastrumma etc. Du ser varje instrument för sig. Det är din perceptuella verklighet enligt ditt eget synsinne. Den fysikaliska verkligheten som kan registreras med mätinstrument ser ut på sitt sätt. Kom ihåg att den fysikaliska verkligheten beskrivs på sådant sätt att dina mätskalor skall visa på din upplevelse. T.ex. så kan ditt mätinstrument registrera fotoner d v s reflekterat ljus i form av kraftbärande partiklar som är det elektromagnetiska fältets energikvantum. Jamen, kan man inte bara plocka fram sin kamera för att mäta den fysikaliska verkligheten, kanske någon säger. Nej det kan man inte. Fotot är inte den fysikaliska verkligheten och fotot måste man ju titta på för att registrera data. Och vi har ju kommit överens om att till fullo särskilja den fysikaliska verkligheten från den upplevda verkligheten. Eftersom ett fotografi skall framkalla en upplevd bild av verkligheten genom att synsinnet skall vara involverat så är ett fotografi allt annat än en mätning av den fysikaliska verkligheten. Vill man använda synen så är det bättre att titta på verkligheten än på ett fotografi om det är verkligheten man vill studera.

Vilka medel står då till buds för en beskrivning av den fysikaliska verkligheten? Jo, beskrivningen består i våra mätskalor som vi plockat fram enligt vårt mätsystem. Fotoner blir det som skall registreras enligt vårt fysikaliska mätsystem. Därefter kan man jämföra det med våra ögons registrering av fotoner. Då kan vi se om dessa domäners resultat sammanfaller och om det i så fall inte föreligger skillnad så uttrycker de samma sak utan skillnad. De båda domänerna är i så fall isomorfa. De fysikaliska mätningarna kan uttryckas i olika diagram. Fotonen är i någon mån immateriell. Den har en energi, en frekvens, och en rörelsemängd. Alltså är det dessa storheter vi får mäta för att få fram den fysikaliska verkligheten sådan vi definierar den.

Det duger helt enkelt inte att komma med krystade, långsökta och framtvingade mellanting och sätta ihop kombinationer av olika verkligheter som finns i olika domäner. Det blir i så fall bara en massa fabler och förbisnackande utan något egentligt mål. Varje enskild domän måste analyseras var och en för sig om något meningsfullt skall kunna uttryckas.

Skall det vara den fysikaliska domänen som beskrivs så är det ett nödvändigt villkor att inget annat kommer med i den domänen som inte har där att göra.

Energi, frekvens, och rörelsemängd skall mätas upp och ge beskrivningen av t.ex. första trombonen som du ser eller någon av andra violinerna.

Jag börjar med att ta upp synsinnet och dess upplevelsers motsvarande fysikaliska verklighet. Det är absolut nödvändigt ta upp synsinnet för att överhuvudtaget kunna förstå hörselsinnet som i sig är separat från synen har sin egen upplevelsevärld vilket man förnimmer om man är blind eller om man blundar eller om man befinner sig i mörker. Öppnar man ögonen för att se, så förändras hörselns upplevelsevärld och blir styrd av synen så att båda dessa världar smälter ihop till en och endast en medveten varseblivning. Detta är fundamentala essentiella fakta vad gäller perception och varsebliven medvetenhet enligt den kunskap som finns på området.

Man kan redan här börja fundera på vilka problem som kan uppstå. Temporala d v s tidsmässiga problem är en typ av problem. Tänk dig att du ser på en segelbåtstävling. Du befinner dig på 1,5 km avstånd från starten och startens närmaste punkt. Du tittar i kikare på starten och segelbåtarna börjar närma sig startlinjen och överträder denna med råge innan startskottet kommer och ingen båt blir tillsagd för tjuvstart. Vad är det då som hänt? Jo, det tar ungefär 4,5 sekunder för startskottet att nå dina öron eftersom ljudhastigheten är ungefär 340 m/s. Fotonerna d v s det du ser med ögonen går med ljusets hastighet och vi kan avrunda den tiden till att säga att det autentiska vad gäller synen är omedelbar. Således får den autentiska synupplevelsen och den autentiska hörselupplevelsen för dig en tidsdiskrepans på 4,5 sekunder. För de som befinner sig kring startfältet blir det inte så. Vems verklighet är korrekt? Jo, här kan vi se att den upplevda verkligheten måste ses från betraktaren. Dessutom är det så att den fysikaliska verkligheten måste mätas upp i betraktarens position om man vill kunna göra en jämförelse dem emellan.

Nu kan vi genast konstatera att det temporala skeendet inte korrigeras mellan syn och hörsel. Alla som sett en film där ljudet varit ur synk vet att hörseln inte synkas i tiden gentemot synen. Däremot är det annat som synkas.

Kom ihåg, än så länge har inte trombonisten börjat spela på trombonen. Inga akustiska vibrationer som ger tryckförändringar i luften har således uppstått och vi utgår från att vårt nervsystem inte har nervimpulser från någon ljudvåg. Vi börjar dessutom med att utgå ifrån att inga andra nervimpulser som kan frambringa trombonupplevelse finns. Man kan ju tänka trombonljud utan att någon trombon ens är närvarande och det rör sig i så fall om nervimpulser baserat på minnen.

Det betyder att redan här måste vi börja separera imaginära gamla historiska minnesupplevelser från reella autentiska perceptuella upplevelser.

Vi kan då välja att säga att de perceptuella upplevelserna skall definieras som en funktion av inkommande information mot våra respektive receptorer.

Summa summarum: Den fysikaliska verkligheten av det vi ser kan mätas med utrustning som registrerar fotoner och dess energi, frekvenser, och rörelsemängd.
Den sensoriska medvetna varseblivna och därmed upplevda verkligheten mäts på helt annat sätt.

Men, så enkelt är det ändå inte för om vi mäter på natten utan ljus så ser vi ju inte så mycket, men vi förutsätter att omgivningens verklighet inte har förändrats bara för att solen har gått ner, vilket den ju fysikaliskt sett inte har gjort. Däremot ser nattdjuren som t.ex. katter desto mer. Deras sensoriska upplevelsevärld av omgivningen blir i detta fall betydligt korrektare gentemot den fysikaliska världen än människans sensoriska upplevelsevärld. Den sensoriska upplevelsevärlden är det man kallar för kausal och således skiljer den sig mellan olika organismer. Är då deras respektive verklighet felaktiga? Om kausaliteten är felaktig för organismen så blir den sensoriska upplevelsevärlden också felaktig och överlevnadschansen för organismen blir betydligt mindre om inte det sensoriska kan anpassas.

Nästa frågeställning blir, vilka storheter registrerar man då man mäter den fysikaliska akustiska verkligheten hos ljudvågor i luften? Ja, vad är ljudvågor i luften? Jo det är tryckförändringar som uppkommer på grund av någon fast materia som vibrerar och därmed ger förtätningar och förtunningar i luften. Det är alltså en tryckvariation i atmosfären med avseende på tiden som registreras. Därefter omvandlas denna tryckvariation till spänningsvariation. Därefter bestämmer man vad man tycker är intressant att analysera och väljer resterande mätutrustning för att berätta och redogöra för just detta. En spektrumanalysator kan vara bra om man vill mäta frekvenser och dess amplituder. Man kan även mäta frekvensernas inbördes faslägen samt en del annat som man ur mätpunkterna kan härleda fram.

Då har vi kombinationen av två separata fysikaliska verkligheter. Den ena mäter fotoner med att registrera energi, frekvens, och rörelsemängd och den andra mäter ljudtrycksvariationer i en punkt. Representerar dessa två fysikaliska verkligheter trombonen ifråga? Representerar dessa två fysikaliska verkligheter en hel symfoniorkester ifråga?

Det får bli detta inlägg. Mer om detta kommer i andra inlägg.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-04 15:50

Ett exempel...

vi bestämmer oss att båda två åka iväg och mäta... hur lång näsan är på en viss staty. Det gör vi därför att din fysiska verklighet och min just i detta ögonblick är så pass lika i tillräckligt många dimensioner för att denna kommunikationen skall vara möjlig. Men det är fullständigt möjligt att du och jag får olika mätvärde på näsan... och att när du och jag jämför i min verklighet så är vi överrens om ett svar... samt när du och jag jämför i din verklighet så är vi överrens om ett annat svar... därför att våra verkligheter har divergerat på vägen. Det är dock inget vi märker av... för du har fått en annan Nattlord att prata med och jag en annan Peter.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-04 16:05

Nattlorden skrev:Ett exempel...

vi bestämmer oss att båda två åka iväg och mäta... hur lång näsan är på en viss staty. Det gör vi därför att din fysiska verklighet och min just i detta ögonblick är så pass lika i tillräckligt många dimensioner för att denna kommunikationen skall vara möjlig. Men det är fullständigt möjligt att du och jag får olika mätvärde på näsan... och att när du och jag jämför i min verklighet så är vi överrens om ett svar... samt när du och jag jämför i din verklighet så är vi överrens om ett annat svar... därför att våra verkligheter har divergerat på vägen. Det är dock inget vi märker av... för du har fått en annan Nattlord att prata med och jag en annan Peter.

:| Jaha. Jag är inte säker på att jag förstår ditt exempel. Jag vill nog helst separera sensoriskt objekt från fysikaliskt objekt. Då får man en upplevd sensorisk verklighet och en fysikalisk verklighet. Om vi båda mäter den fysikaliska längden på näsan med samma mätprocedur samt samma randvillkor så är det våra respektive mätutrustning som registrerar diskrepansen. Använder vi olika mätutrustning så ligger problemet i ena eller båda mätutrustningarna.

Vad gäller den sensoriska verkligheten så är dessa troligtvis lite annorlunda. Men Peter är Peter och Nattlorden hoppas jag fortfarande är Nattlorden. Jag tror det räcker så här långt i diskussionen.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-04 16:15

petersteindl skrev:

:| Jaha. Jag är inte säker på att jag förstår ditt exempel. Jag vill nog helst separera sensoriskt objekt från fysikaliskt objekt. Då får man en upplevd sensorisk verklighet och en fysikalisk verklighet. Om vi båda mäter den fysikaliska längden på näsan med samma mätprocedur samt samma randvillkor så är det våra respektive mätutrustning som registrerar diskrepansen. Använder vi olika mätutrustning så ligger problemet i ena eller båda mätutrustningarna.

Jag syftar till att näslängden inte är konstant i en högre dimension och därför kommer att mäta olika beroende på vilket värde som den har just där din respektive min verklighet skär den dimensionen.

Däremot håller jag med att det är överkurs för just denna diskussionen och kan läggas åt sidan... men du frågade mig, så jag tycker jag var skyldig ett svar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Är det illusionen eller den faktiska vetskapen du söker?

Inläggav paa » 2011-09-04 16:26

Strmbrg skrev:Dvs, är det illusionen/upplevelsen av ett realistiskt "event" du söker?

Eller, är det den tekniska bekräftelsen på den akurata signal-reproduktionen som är i fokus?

Jag söker illusionen, men inser att illusionen inte beror på magi, utan på teknik och fysik.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-09-04 19:22

:D Pinocchio? Kanske dags att dra den om Rödluvan också? :lol:
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-04 19:36

Objektivisten skrev: :D Pinocchio? Kanske dags att dra den om Rödluvan också? :lol:

Fråga vilken fysiker på vetenskapsframkanten som helst så får du reda på att det varken är omöjlig, uteslutningsbart eller orimligt.

Lite dimensions for dummies: http://www.youtube.com/watch?v=JkxieS-6WuA

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-09-04 19:46

Nattlorden skrev:
Objektivisten skrev: :D Pinocchio? Kanske dags att dra den om Rödluvan också? :lol:

Fråga vilken fysiker på vetenskapsframkanten som helst så får du reda på att det varken är omöjlig, uteslutningsbart eller orimligt.

Lite dimensions for dummies: http://www.youtube.com/watch?v=JkxieS-6WuA

Så du tror inte på en Shaktisten men det där dravlet, lycka till...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-04 19:52

Objektivisten skrev:Så du tror inte på en Shaktisten men det där dravlet, lycka till...

Jag sade det var dummies-varianten, det är något mer komplext att jobba med än så. :lol:

Kan du vara vänlig att släppa detta, så jag inte måste hålla på att skärpa ned tråden med svar på något för tråden irrelevanta saker?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-09-05 00:14

Nattlorden skrev:
Objektivisten skrev:Så du tror inte på en Shaktisten men det där dravlet, lycka till...

Jag sade det var dummies-varianten, det är något mer komplext att jobba med än så. :lol:

Kan du vara vänlig att släppa detta, så jag inte måste hålla på att skärpa ned tråden med svar på något för tråden irrelevanta saker?

:D Just as I thought, you are an arsehole keyboard warrior; not a shred of evidence.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-09-05 01:34

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:Jag saknar en kategori.

1. Man kan vara driven av att vilja veta "hur det var".

Då är det verkligheten man vill nå fram till (sagt utan att gå in på hur det
går, till, eller om det ens är möjligt).

2. Man kan vara driven av att uppnå en "illusion", något som låter "som en
verklighet".

Då är det inte verkligheten man vill ha, utan man nöjer sig med vad som
helst som låter som en verklighet man kan föreställa sig (utan hänsyn till
hur likt det är den faktiska verklighet som föregick inspelningen).

3. Man kan vara driven av att uppnå "upplevekser", så starka som möjligt.
Som man berörs av.

Då är både verkligheten och en illusion av en verklighet nedflyttade från
primärfunktionen, och upplevelsen får hamna i centrum (utan hänsyn till vad
som har hänt eller om det man hör låter realistiskt).

- - -

Men detta sagt kan jag berätta att den kategori som de flesta här i tråden
så här långt har berättat att de tillhör, är den minst begripliga för mig. Den
är, igen för mig, faktiskt totalt obegriplig.

Alltså att det skall låta illusoriskt.

Jag kan förstå hur man kan vara nyfiken på hur det var, och jag kan förstå
hur man kan ha sin anläggning till att njuta. Men att det skulle vara någon
sorts egenvärde i en illusorisk uppspelning - som inte varken visar hur något
var, eller ger en lika stor upplevelse som något annat som också avviker
från ursoprungshändelsen, det begriper jag inte.

Jag får en känsla av att det handlar om någon sorts "jamen det skall ju låta
verkligt"-inställning. Alltså en ide om att det måste vara bättre att det låter
verkligt. Något jag vill ifrågasätta å det bestämdaste. Skulle det vara finare
att det låter "illusorsikt" än något annat?

Jag tycker likheten med originalet har ett egenvärde, och jag tycker att alla
stora upplevelser som någon får framför anläggningen, är fantastiska. Men
jag ser verkligen intet egenvärde, något fördelakigt, med att en återgivning
som INTE är ursprungslik, låter "som om den vore verklig".

Varför är det bättre?

För mig är det lite som sci-fi. Om en film är påhittad och inte skildrar något
som har hänt på riktigt, så ser jag inte att det är bättre om den ser ut som
något som utspekar sig här på jorden. Om en planet med blåa rymdisar gör
en bättre film, så varför inte?

En film som är påhittad och utspelar sig i Polen på 40-talet är Inte sämre,
inte det minsta, men jag ser just inget egenvärde i det där med att något
är "verkligt" om det ändå inte är en skildring av verkligheten. Det låter bara
som en sorts irrationellt moraliserande.

Däremot kan jag gilla filmer som är baserade på verkligheten, eller till och
med är riktiga dokumentärer - just baserat på att de är det! Jag är nyfiken
på historien, och tycker då att det är bättre ju mera filmen skildrar verklig-
heten som den var. För det är ju den jag var nyfiken på.

Dokumentärer som gör stora ansträngningar för att se om som om de är
avfilmade från den pågående verkligheten, men som är iscensatta, tycker
jag gränsar till bedrägari.

- - -

Men egentligen kan jag ju gilla väldigt många olika saker, inklusive musik-
inspelningar som inte har bra ursprungstrohet men som ger ett illusoriskt
intyck. Vad jag säger är bara att jag inte bryr mig så mycket om just den
egenskapen. Gillar jag den så är det för upplevelsen, och det finns ju inget
motsatsförhållande mellan en stor upplevelse och ett illusoriskt intryck.

Knepiga saker att kommunicera det här. Kommer nog att bli missförstådd av
rätt så många. Nåja.

Sammanfattning: Jag kan gilla fonogram av flera olika skäl, t ex att de ger
mig en öppning till en svunnen verklighet (som jag tycker om). Och jag kan
gilla fonogram på grund av att de ger mig en stor upplevelse att höra på.

I båda fallen kan upplevelsen av att "lyssna på en verklighet" vara påtaglig,
men den isolerad, utan att varken representera en svunnen verklighet eller
att ge som stor upplevelse, ser jag inte ha något egenvärde alls.

Det jag primärt är intresserad av är händelser, musik och upplevelser.

Jag ser inget egenvärde i en artificiell illuson. Och inget problem heller. Det
är bara en så ointressant fråga, tycker jag. Värdet ligger inte i illusionen
utan i antingen upplevelsen - eller i att få en öppning till något svunnet -
en annan plats i tiden och rummet.

Vh, iö

Frågan är vad som är verkligheten? Är det den fysikaliska verkligheten utanför receptorerna och utanför nervsystemet eller utgörs verkligheten eller del av verkligheten av de nervimpulser som finns i nervsystemet och i alla neuroner i hjärnan. Om verkligheten definieras som den upplevda verkligheten så finns ju alla nervimpulser från alla sinnen med. Kommer samma nervimpulser infinna sig vid uppspelning d v s vid återgivning. Blir verkligheten bättre återgiven med bild också? Eller skall de nervimpulser från synen inte ingå i verklighetsuppfattningen?

Är det kanske tom så att ingen levande organism uppfattar den fysikaliska verkligheten sådan den är och att alla organismer upplever sin del av verkligheten som blir var och ens egen illusion och denna illusion kallas hos människan för perception. Jag har ju mina svar givna, men det pratas om verkligheter och illusioner såsom det existerade en verklighet och en illusion. Är den fysikaliska verkligheten och den upplevda verkligheten samma sak? Om den inte är det så kanske man får tänka annorlunda på frågeställningen.

MvH
Peter

Jag kan inte påstå att jag ser på vilket sätt ditt inlägg bemöter just något
mer än någon detalj av det jag skrivit, men den verklighet jag talar om när
jag skrev verklighet, var i varje fall den akustiska, alltså oräknat vad man
kan se.

Och inte i en punkt, utan jag talar om den "fulla matrisen". Och utan att
människan var med i ekvationen.

Men - självklart måste människan vara med i ekvationen både när man
kontemplerar återgivningen, och när man kontemplerar fideliteten - efter-
som dess kvalitet både med avseende på upplevd subjektiv kvalitet och
med avseende på fidelitet, i högsta instans bara kan utvärderas via den
upplevande människan.

- - -

Och skälet till att den verklighet jag åsyftade var den akustiska, är att jag
uppfattade att tråden handlade om ljudåtergivning.

Kan dock nämna att jag inte tillhör dem som ser depraveringen av synen i
transmissionen, som ett argument för att förvränga ljudet. Men jag vet att
det är en populär uppfattning.

Jag blundar ofta även när jag lyssnar live, så för mig är det en rätt absurd
tanke att förvränga ljudet för att kompensera att synintrycket inte är med,
om och när det inte är det.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-09-05 01:53, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-09-05 01:50

Till dem som säger att de inte bryr sig om likheten med den faktiska
verkligheten som försiggick inspelningen (jag utgår nu ifrån att vi talar
om en inspelning av en akustisk verklighet, gjord med någon metod),
och att de även menar att upplevelsens värde som sådant är mindre
viktigt för dem än att de får en "illusion av verklighet", har jag följande
frågor:

Är det alltså okej om en inspelad stråkkvartett låter som en mycket
illusorisk kammarorkester med 18 medlemmar?

Är det okej om inspelningen gjorts i en katadral, men det låter som
om den är inspelad i en lite träkyrka? Alltså verkligen låter så - helt
illusoriskt?

Eller om du har en skiva med en helt fantastisk tenor, det vill säga att
illusionen av en fantastisk tenor framträder när man spelar fonogram-
met, men det i verkligheten är en sopran som sjöng (väldigt hypote-
tiskt, det medges, men jag är ändå väldigt nyfiken på svaret) eller säg
en synth.

Skulle ni köpa en massa fonogram med syntetiska sångare/erskor,
programmerade att låta som någon som är känd, bara det lät tillräck-
ligt illusoriskt?

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-09-05 02:28

IngOehman skrev:Skulle ni köpa en massa fonogram med syntetiska sångare/erskor,
programmerade att låta som någon som är känd, bara det lät tillräck-
ligt illusoriskt?

Det beror väl helt på vad artisten som ger ut skivan/står bakom konstverket i fråga har tänkt sig. Finns inga återgivningsaspekter i världen som kan sätta sig över det. Om artisten vill göra musik som låter som körsång fast med syntar så köper jag den illusionen. Jag behöver inte veta hur det spelats in, hur det spelas, jag behöver bara höra det artisten vill att jag ska höra.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-05 02:53

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
IngOehman skrev:Jag saknar en kategori.

1. Man kan vara driven av att vilja veta "hur det var".

Då är det verkligheten man vill nå fram till (sagt utan att gå in på hur det
går, till, eller om det ens är möjligt).

2. Man kan vara driven av att uppnå en "illusion", något som låter "som en
verklighet".

Då är det inte verkligheten man vill ha, utan man nöjer sig med vad som
helst som låter som en verklighet man kan föreställa sig (utan hänsyn till
hur likt det är den faktiska verklighet som föregick inspelningen).

3. Man kan vara driven av att uppnå "upplevekser", så starka som möjligt.
Som man berörs av.

Då är både verkligheten och en illusion av en verklighet nedflyttade från
primärfunktionen, och upplevelsen får hamna i centrum (utan hänsyn till vad
som har hänt eller om det man hör låter realistiskt).

- - -

Men detta sagt kan jag berätta att den kategori som de flesta här i tråden
så här långt har berättat att de tillhör, är den minst begripliga för mig. Den
är, igen för mig, faktiskt totalt obegriplig.

Alltså att det skall låta illusoriskt.

Jag kan förstå hur man kan vara nyfiken på hur det var, och jag kan förstå
hur man kan ha sin anläggning till att njuta. Men att det skulle vara någon
sorts egenvärde i en illusorisk uppspelning - som inte varken visar hur något
var, eller ger en lika stor upplevelse som något annat som också avviker
från ursoprungshändelsen, det begriper jag inte.

Jag får en känsla av att det handlar om någon sorts "jamen det skall ju låta
verkligt"-inställning. Alltså en ide om att det måste vara bättre att det låter
verkligt. Något jag vill ifrågasätta å det bestämdaste. Skulle det vara finare
att det låter "illusorsikt" än något annat?

Jag tycker likheten med originalet har ett egenvärde, och jag tycker att alla
stora upplevelser som någon får framför anläggningen, är fantastiska. Men
jag ser verkligen intet egenvärde, något fördelakigt, med att en återgivning
som INTE är ursprungslik, låter "som om den vore verklig".

Varför är det bättre?

För mig är det lite som sci-fi. Om en film är påhittad och inte skildrar något
som har hänt på riktigt, så ser jag inte att det är bättre om den ser ut som
något som utspekar sig här på jorden. Om en planet med blåa rymdisar gör
en bättre film, så varför inte?

En film som är påhittad och utspelar sig i Polen på 40-talet är Inte sämre,
inte det minsta, men jag ser just inget egenvärde i det där med att något
är "verkligt" om det ändå inte är en skildring av verkligheten. Det låter bara
som en sorts irrationellt moraliserande.

Däremot kan jag gilla filmer som är baserade på verkligheten, eller till och
med är riktiga dokumentärer - just baserat på att de är det! Jag är nyfiken
på historien, och tycker då att det är bättre ju mera filmen skildrar verklig-
heten som den var. För det är ju den jag var nyfiken på.

Dokumentärer som gör stora ansträngningar för att se om som om de är
avfilmade från den pågående verkligheten, men som är iscensatta, tycker
jag gränsar till bedrägari.

- - -

Men egentligen kan jag ju gilla väldigt många olika saker, inklusive musik-
inspelningar som inte har bra ursprungstrohet men som ger ett illusoriskt
intyck. Vad jag säger är bara att jag inte bryr mig så mycket om just den
egenskapen. Gillar jag den så är det för upplevelsen, och det finns ju inget
motsatsförhållande mellan en stor upplevelse och ett illusoriskt intryck.

Knepiga saker att kommunicera det här. Kommer nog att bli missförstådd av
rätt så många. Nåja.

Sammanfattning: Jag kan gilla fonogram av flera olika skäl, t ex att de ger
mig en öppning till en svunnen verklighet (som jag tycker om). Och jag kan
gilla fonogram på grund av att de ger mig en stor upplevelse att höra på.

I båda fallen kan upplevelsen av att "lyssna på en verklighet" vara påtaglig,
men den isolerad, utan att varken representera en svunnen verklighet eller
att ge som stor upplevelse, ser jag inte ha något egenvärde alls.

Det jag primärt är intresserad av är händelser, musik och upplevelser.

Jag ser inget egenvärde i en artificiell illuson. Och inget problem heller. Det
är bara en så ointressant fråga, tycker jag. Värdet ligger inte i illusionen
utan i antingen upplevelsen - eller i att få en öppning till något svunnet -
en annan plats i tiden och rummet.

Vh, iö

Frågan är vad som är verkligheten? Är det den fysikaliska verkligheten utanför receptorerna och utanför nervsystemet eller utgörs verkligheten eller del av verkligheten av de nervimpulser som finns i nervsystemet och i alla neuroner i hjärnan. Om verkligheten definieras som den upplevda verkligheten så finns ju alla nervimpulser från alla sinnen med. Kommer samma nervimpulser infinna sig vid uppspelning d v s vid återgivning. Blir verkligheten bättre återgiven med bild också? Eller skall de nervimpulser från synen inte ingå i verklighetsuppfattningen?

Är det kanske tom så att ingen levande organism uppfattar den fysikaliska verkligheten sådan den är och att alla organismer upplever sin del av verkligheten som blir var och ens egen illusion och denna illusion kallas hos människan för perception. Jag har ju mina svar givna, men det pratas om verkligheter och illusioner såsom det existerade en verklighet och en illusion. Är den fysikaliska verkligheten och den upplevda verkligheten samma sak? Om den inte är det så kanske man får tänka annorlunda på frågeställningen.

MvH
Peter

Jag kan inte påstå att jag ser på vilket sätt ditt inlägg bemöter just något
mer än någon detalj av det jag skrivit, men den verklighet jag talar om när
jag skrev verklighet, var i varje fall den akustiska, alltså oräknat vad man
kan se.

Och inte i en punkt, utan jag talar om den "fulla matrisen". Och utan att
människan var med i ekvationen.

Men - självklart måste människan vara med i ekvationen både när man
kontemplerar återgivningen, och när man kontemplerar fideliteten - efter-
som dess kvalitet både med avseende på upplevd subjektiv kvalitet och
med avseende på fidelitet, i högsta instans bara kan utvärderas via den
upplevande människan.

- - -

Och skälet till att den verklighet jag åsyftade var den akustiska, är att jag
uppfattade att tråden handlade om ljudåtergivning.

Kan dock nämna att jag inte tillhör dem som ser depraveringen av synen i
transmissionen, som ett argument för att förvränga ljudet. Men jag vet att
det är en populär uppfattning.

Jag blundar ofta även när jag lyssnar live, så för mig är det en rätt absurd
tanke att förvränga ljudet för att kompensera att synintrycket inte är med,
om och när det inte är det.

Vh, iö

Jag har i alla fall aldrig nämnt någonstans att man bör förvränga ljudet för att kompensera att synintrycket inte är med. Det låter som en konstig manöver.

Det jag menar är att man inte kan förvänta sig att höra det återgivna ljudet såsom det lät i verkligheten eftersom den mängd nervimpulser som blir till vid autentiskt live framförande aldrig kan återskapas på samma sätt vid återgivning, ens om just ljudåtergivningen skulle vara lika som det autentiska framförandet.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-09-05 03:27

petersteindl skrev:Jag har i alla fall aldrig nämnt någonstans att man bör förvränga ljudet för att kompensera att synintrycket inte är med. Det låter som en konstig manöver.

Håller med, men jag har hört den av MÅNGA som arbetar inom skiv-
industrin.

petersteindl skrev:Det jag menar är att man inte kan förvänta sig att höra det återgivna ljudet såsom det lät i verkligheten eftersom den mängd nervimpulser som blir till vid autentiskt live framförande aldrig kan återskapas på samma sätt vid återgivning, ens om just ljudåtergivningen skulle vara lika som det autentiska framförandet.

Det är ett rätt så extremt påstående. ;)

Men först och främst vill jag klargöra att jag avråder alla från detta att
fokusera på nervimpulser. Det är ingen bra metod att betrakta saken på,
eftersom det finns många olika (men delvis liknande) mönster som kan
förmedla exakt samma upplevelse.

Det kan väldigt enkelt undersökas genom att utsätta en lyssnare för en rad
identiska signaler, som alltså repeteras ett antal gånger, och klargöra med
lyssnaren att de verkligen uppfattas som varande identiska. Då ser man att
nervimpulserna ändå skiljer sig från gång till gång.

Det är i sig ingenting märkligt om man är insatt i hur kommunikationen
mellan öra och hjärna fungerar, men det förtjänar ändå att nämnas.

Därför föredrar jag att tala om likheter i upplevelser, snarare än likheter i
nervimpulser. Det senare saknar både teknisk relevans och betydelse för
orsaken till att lyssna på musik - upplevelsen. Därmed inte sagt att det
inte finns ett samband mellan fysisk stimuli och nervimpulser. Bara att två
lyssnare inte heller får identiska nervimpulser, eller en lyssnare om han eller
hon hade suttit några dm annorlunda. Eller ens en lyssnare som hade hört
samma livehändelse två gånger.

- - -

Men det sagt så vill jag nämna att givet det spann av tänkbara upplevelser
som en blundande lyssnare under en live-lyssning kan uppleva, så kan de
vara väl inom ramen för vad som ger bred överlappning mot vad som man
kan uppleva vid lyssning på en återgiven version av samma sak.

I synnerhet om jag får tillgripa 7 kanaler för registrering och uppspelning.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-05 06:45

Objektivisten skrev: :D Just as I thought, you are an arsehole keyboard warrior; not a shred of evidence.

Ah, men för helvete - lyft telefonluren och ring en fysikprofessor på vilken bättre teknisk högskola som helst och ställ frågan där istället för att sitta här och vara ohyffsad.

Nu blev det två OT-poster till i tråden bara för att du inte kan varken respektera tråden eller min vänliga begäran.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2011-09-05 07:06

petersteindl skrev:
Då har vi kombinationen av två separata fysikaliska verkligheter. Den ena mäter fotoner med att registrera energi, frekvens, och rörelsemängd och den andra mäter ljudtrycksvariationer i en punkt. Representerar dessa två fysikaliska verkligheter trombonen ifråga? Representerar dessa två fysikaliska verkligheter en hel symfoniorkester ifråga?

På tal om perception: Finns det inte fler än två separata fysikaliska verkligheter?(när det kommer till frågan om perception)

Har för mig att det finns mer än bara syn och hörsel.

T.ex känsel och även vårt undermedvetna är väl med i upplevelsen, de måste väl också tas med i verkligheten.

Är inte så värst påläst om detta, men detta har jag för mig finns i alla fall med i perceptionen.

Tycker detta är intressant, men det är mycket att lära.

Jag tycker i alla fall att när jag använder uttrycket "illusion" så är det så (när jag lyssnar på uppspelad skiva via en hifianläggning) att det är en form av "bild som målas upp" av att detta är mycket nära hur det kan låta i verkligheten.

Kanske ska man inte använda uttrycket "illusion", men det man hör via en ljudanläggning är ju inte verkligheten, och därav så är det ju faktiskt en form av illusion, om det låter så oerhört väl så man luras att tro att det är "live".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-05 07:18

IngOehman skrev:...

illusoriskt?

...

Vh, iö

För egen del vet jag faktiskt inte om jag live, enbart med hörseln, skulle kunna avgöra exakt hur många instrument som spelar.

Definitivt inte om det rör sig om en stor orkester.

Beträffande lokalen, så tror jag att det vore enklare förvisso.

Men, oavsett detta: Var skall jag sätta gränsen för akuratessen?
Ety, någon skillnad mellan live och hemmareproduktion bör det ju rimligen alltid bli.

Eller så bör det inte det?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-05 08:14

Strmbrg skrev:
IngOehman skrev:...

illusoriskt?

...

Vh, iö

För egen del vet jag faktiskt inte om jag live, enbart med hörseln, skulle kunna avgöra exakt hur många instrument som spelar.

Definitivt inte om det rör sig om en stor orkester.

Beträffande lokalen, så tror jag att det vore enklare förvisso.

Men, oavsett detta: Var skall jag sätta gränsen för akuratessen?
Ety, någon skillnad mellan live och hemmareproduktion bör det ju rimligen alltid bli.

Eller så bör det inte det?

Givietvis vill jag att kvartetten ska låta som en kvartett, att kammarorkestern ska låta som en sådan och en symfoniorkester ska också påminna om en sådan. Att fullt ut återskapa ljudet från dessa hemma är inget måste, inte ens om det vore möjligt. Jag nöjer med att få en liknelse, en illusion kallar jag det. Ljudbildens skala får man ju reducera en del. En större ensemble bör låta mera distant och en kvartett ska bli rätt intim. Har många gånger roat mig med att försöka "placera" instrument/solister enbart med hörseln vid levande musik. Det lyckas sällan något vidare bra när det blir ett lite större antal instrument. Nu i lördags var jag på femtioårsfest och en trio spelade jazz (riktigt bra!). Det som slår en när man lyssnar på musik live (utan PA) är att det låter så stort, långt ifrån det där panorerade multimonoljudet som man hör dagligen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-05 08:50

verdad skrev:petersteindl skrev:

På tal om perception: Finns det inte fler än två separata fysikaliska verkligheter?(när det kommer till frågan om perception)

Har för mig att det finns mer än bara syn och hörsel.

T.ex känsel och även vårt undermedvetna är väl med i upplevelsen, de måste väl också tas med i verkligheten.

Är inte så värst påläst om detta, men detta har jag för mig finns i alla fall med i perceptionen.

Tycker detta är intressant, men det är mycket att lära.

Jag tycker i alla fall att när jag använder uttrycket "illusion" så är det så (när jag lyssnar på uppspelad skiva via en hifianläggning) att det är en form av "bild som målas upp" av att detta är mycket nära hur det kan låta i verkligheten.

Kanske ska man inte använda uttrycket "illusion", men det man hör via en ljudanläggning är ju inte verkligheten, och därav så är det ju faktiskt en form av illusion, om det låter så oerhört väl så man luras att tro att det är "live".

Det finns smak, känsel, syn, hörsel och luktsinnet. Det betyder inte att "verkligheten" inte har mer input att ge. Temperatur är en sak + en massa ytterligare information. Jag tog upp synen eftersom den är den viktigaste i sammanhanget.

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi