WZUP: Om du skulle köpa ..., var?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Om du skulle köpa ny TV, DVD, stereo eller MP3-spelare, var skulle du då köpa den?

Onoff
0
Inga röster
Elon
0
Inga röster
Siba
1
3%
NetOnNet
5
16%
Vet inte/Osäker
4
13%
Vet inte/Osäker
4
13%
El-Giganten
1
3%
Expert
2
6%
Annat ställe
15
47%

Antal röster : 32

Användarvisningsbild
E

WZUP: Om du skulle köpa ..., var?

Inläggav E » 2005-06-10 15:44

Hej!

Dagens s k WZUP-fråga på Lunarstorm lyder:
Om du skulle köpa ny TV, DVD, stereo eller MP3-spelare, vart
skulle du köpa den?

(Antar att de menar "var" man skulle köpa den. Eller undrar de vart man avser skicka
den när den är köpt? Ja, se språk är visst inte lätt, ens för s k redaktörer ...)

Tänkte att vi kör samma fråga här, så kan vi jämföra vårt resultat
med Sveriges ungdomars sedan! Komigenu, det blir kul! :wink:

Svarsalternativen (med reservation för att det egentligen bara finns ett alternativ) är
förstås de exakt samma som på Lunarstorm, så när som på att
det inte gick att ha fler alternativ än 8 här på Faktiskt!
:o

Tog bort det sista alternativet: HiFi Butiken, men inte "Annat
ställe", förstås.

Berätta gärna vilket annat ställe, ifall ni väljer "Annat ställe".

Jo just det - tack för er medverkan! :lol:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-06-10 17:13

Olika saker köper jag på olika ställen.

TV typ någon av giganterna.

Stereo helst i butik, typ Hifiklubben.

Resten från näthandel för det mesta, ställe varierar.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-06-10 17:44

Röstade på "annat ställe". Brukar bli nån lokal affär om det bara är nån hundring eller två dyrare än på nätet eller storvaruhusen. Tycker det kan vara värt att få bättre service, speciellt om grejerna krånglar eller går sönder. (sen kan man känna sig lite "duktig" också att man gynnar de mindre affärerna.... :wink: )

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-06-10 18:11

Underlig fråga, verkligen underlig

Jag skulle köpa på det billigaste stället, PUNKT !

Men bara om detta "billigaste" ställe ger ett seriöst intryck !
Om det inte gör det, går jag till näst billigast, och ser efter hur
priset ligger till där !

Om jag däremot är seriöst tjenis med en butik, vilka jag gärna
stödjer, kanske nån lokal hifihandlare, ja då skulle jag försöka
deala med priset (om jag tror det går) för att stödja handlaren
och kanske bli lite mer stammis i butiken !

Idag med internet är det lätt att ta reda på hur det ligger till
med prisbilden, det kan skilja tusenplappar mellan en butik
och en annan butik.

Om priset ligger någorlunda lika, så kanske man väljer av
bekvämlighet, närmaste butik. Eller så väljer man en butik
man handlat förut, där man blivit bra mött av personal etc.
NN

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-11 11:07

Är det på fullaste allvar menat att man skall ha en uppfattning om var man tänker inköpa sin apparat, utan att först i det enskilda fallet ha sonderat terrängen?

Underligt.

Det hade varit lättare att fatta om frågeställaren undrat vart man först åker (av de nämnda ställena) för att sondera terrängen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-11 11:11

IngOehman skrev:Är det på fullaste allvar menat att man skall ha en uppfattning om var man tänker inköpa sin apparat, utan att först i det enskilda fallet ha sonderat terrängen?

:D Det är nog många som redan har sonderat terrängen...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-06-11 12:20

Underlig fråga, som sagt. Det enda rimliga svaret är: Där jag hittar apparaten med bäst kvalitet till lägst pris. Alltså röstade jag på "annat ställe". :) Sedan kan jag tänka mig att lägga ett par hundringar extra om personalen är trevlig och omvänt avstå ifrån köp om de är otrevliga.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-06-11 12:21

Om jag redan vet vad jag vill ha och inte behöver hjälp av en butikssäljare handlar jag där det är billigast och där produkten har de mest generösa garantierna och bäst service.

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-06-11 12:25

Håller med om att frågeställningen verkar lite underlig. Skulle man verkligen begränsa sig till utbudet i EN butik?

Häromsistens var jag ute efter en liten monitor. Sökte alltså först efter en liten crt eller lcd på nätet och fann i princip bara det här: http://www.sdlsystem.se/shop/index.php?cPath=24_80 . Sedan såg jag att IÖ hade tipsat om DENVER som ju var lite billigare så man hamnade till slut inne på Teknik Magasinet.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-06-11 12:32

jag skulle handla på det stället som ger bäst service om inte prisskillnaden är mycket stor då jag skulle frestas att köpa på ett billigare ställe

med service menar jag rätt mycket
- bemötande i butiken, kunnighet och rådgivning
- har varan hemma
- kör hem den utan att tjafsa om avgift (om det är en stor grej)
- nära/lätt att ta sig till
- att om det krånglar blir man inte ifrågasatt utan får hjälp/garanti-utbyte etc smidigt och snabbt

min erfarenhet är dessutom att om hittar en bra och trevlig butik som man handlar för det mesta i får man rätt rejäla rabatter så det kan ibland också vara det billigaste
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-11 12:32

Hej!

Det är en fråga härstammande raka vägen från Lunarstorm, som
sagt. Skyll inte på brevbäraren alltså! Men det har ni ju faktiskt inte
gjort heller. :wink:

Tänkte att det kunde bli intressant att jämföra bara, oavsett hur
knasigt frågan är ställd. Den är ju lika på båda sajterna åtminstone.

Flera hundra visningar och 15 röster eller så här, hmm. På
Lunarstorm inkommer ca 100 000-150 000 röster. Nåväl. Resultatet
kommer snart.

Baltazar skrev:hjälp av en butikssäljare

? :lol:

Mvh E*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-11 12:34

E: Om brevbäraren lägger reklam i en nej tack reklam-låda då? :roll: :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-11 12:35

n-puh skrev:Håller med om att frågeställningen verkar lite underlig. Skulle man verkligen begränsa sig till utbudet i EN butik?

Häromsistens var jag ute efter en liten monitor. Sökte alltså först efter en liten crt eller lcd på nätet och fann i princip bara det här: http://www.sdlsystem.se/shop/index.php?cPath=24_80 . Sedan såg jag att IÖ hade tipsat om DENVER som ju var lite billigare så man hamnade till slut inne på Teknik Magasinet.

Ja, den är bra att ha till 668:an.

Egentligen tycker man ju att alla DVD-spelare som har ett menysystem som kräver on-screen för att kunna manvreras, borde ha en inbyggd skrärm. Det finns ju faktiskt hemmabioförsteg som har det, men det är ju mera logiskt att de sitter i själva DVD-spelaren.

Hur som helst, bortsett ifrån den sunkiga fjärrkontrollen (som jag slängt) fungerar den där Denver-apparaten helt ok för sin enkla uppgift. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-06-11 16:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-11 12:38

Mmm, frågan väcker tankar. Är det bara priset som ska avgöra när man köper en pryl? Konkurrens "optimerar" ju lätt åt det hållet. Alla köper där det är billigast, dvs de butiker som satsar på att ordna med vettig lyssning får svårt att överleva. Enda sättet att ha duktig personal eller goda lyssningsförutsättningar är att ha en produkt som inte finns på andra ställen. Det tycker jag att vi ser en del av när man är ute och tittar. Av den anledningen (tror jag) finns det olika typer av märken, audiofila och sibafila. :roll:

Själv köper jag prylar där jag råkar hamna, jag jämför väldigt sällan priser, i varje fall inte på samma produkt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-11 12:44

dawen skrev:E: Om brevbäraren lägger reklam i en nej tack reklam-låda då? :roll: :wink:

Rackarns va' snabb du var! Nej tack reklam-låda var ett nytt ord.
Ingen reklam tack-låda torde det heta. :lol:

Nej, alltså, i så fall har man ju skrivit "nej tack reklam" för otydligt -
eller kanske skrivit just precis så! Dvs språkpolisen till brevbärare
tänker: Jaså, inga brev här, men reklam vill han ha!

Så då man får skylla sig själv. :oops:

Mvh E*

PS. Ingvar, du kanske vill berätta lite utförligare än vad du tidigare
gjort, vad du tycker att en expedit (dvs om vi finge ta bort el.
konvertera alla säljare) bör bistå med i en butik?

PPS. Nej nu jäklar! Nu får ni ta och stava rätt, Faktiskt! Folk ser ju
upp till er. "Ett unikum i branchen" ser ju för jäkligt ut - faktum är
också att väldigt många stavar ordet branschen fel. Eller är det
tänkt att vara roligt på nå vis kanske? :oops:

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-06-11 12:52

E!

hjälp av en butikssäljare

Som du säkert förstår innebär ovanstående alltså att jag, i princip alltid, handlar där det är billigast och där bäst service erbjuds :roll:

Styles inlägg ovan sammanfattar bra min uppfattnign om vad bra service innebär.

Mvh

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-11 12:59

Japp, förstår det! :)

Mvh E*

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-06-11 14:07

Svante skrev:Mmm, frågan väcker tankar. Är det bara priset som ska avgöra när man köper en pryl? Konkurrens "optimerar" ju lätt åt det hållet. Alla köper där det är billigast, dvs de butiker som satsar på att ordna med vettig lyssning får svårt att överleva. Enda sättet att ha duktig personal eller goda lyssningsförutsättningar är att ha en produkt som inte finns på andra ställen. Det tycker jag att vi ser en del av när man är ute och tittar. Av den anledningen (tror jag) finns det olika typer av märken, audiofila och sibafila. :roll:
.

just utbud (bredd) är det som får mest stryk av prispressarkedjorna. Dessa handlar ofta på spotmarknaden och tar de partier som råkar finnas. Det finns alltså för det mesta varken bredd eller kontinuitet i utbudet. Detta spelar ingen roll för den som är ute efter att handla "nån schysst modell till lågt pris" men de stackare som vet vad de vill ha eller komplementera en serie etc får det svårt. Jag förstår varför vissa märken kräver fullsortiment av sina handlare för att de ska få vara ÅF.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2005-06-11 15:36

Jag röstade på netonnet, inte för att jag har köpt något annat än en scart-sladd där, men dom har oftast det lägsta priset.
Tex. om jag skulle flippa och köpa en Sony HS50-projektor så skulle jag nog köpa den där... :wink:

OT:
E skrev:Ingen reklam tack-låda torde det heta. :lol:

På min dörr står det "INGEN REKLAM (Gäller även GP)"
Jag tycker inte man ska behöva tacka för att slippa reklam.

Ang. "(Gäller även GP)". GP tror visst att deras erbjudanden om prenumeration inte är reklam.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-06-11 16:21

Har inte röstat då det inte är meningsfullt för mig.

Idag så tar jag först reda på vad jag ska ha och sedan kollar jag på lägsta priset på nätet, varefter jag letar efter den pålitligaste butiken (nät- eller annan) som ligger nära det lägsta priset.

Om det är möjligt så föröker jag gynna butiker som satsar på service eller kvalitet.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-11 16:57

Jag gör som Svante - struntar i priset, för det vet man ju att kedjorna har örnkoll på, så skillnaden brukar vara minimal (tror jag? :oops: ).

Skall man hålla på å jämföra går lätt flera timmar, och eventuellt även en massa mil. Det kostar mycket mera pengar (och är TRÅÅÅÅKIGT) än man kan tjäna på att köpa "billigast".

En projektor skulle jag aldrig köpa på nätet. Man vill ju inte bara titta på modellen, utan även titta på just det exemplar man överväger att införskaffa. Kamera har jag köpt på nätet en gång. Fy så struligt det blev. Nu köper jag alltid i butik. Det enda jag då och då nätinhandlar är fono- och cinegram (eller om man föredrar videogram), ofta i CD- respektive DVD-form nuförtiden.

Vh, iö

PS. En god expedit skall snabbt expediera, det vill säga utföra, göra klart, iordningställa, uträtta och betjäna.

En expedit är inte någon som har i uppdrag att försöka få mig att köpa något.

En god expedit förmedlar fakta på ett snabbt och trevligt sätt, samt tillser affärens genomförande efter att jag signalerat lust att ingå densamma. Expediter är bra människor.

Fy tusan för säljare.

PPS. Adjektivet expedit betyder; rask, flink o. driftig; snabb. Exempelvis kan bakterieinfektioner om sommartid fordra expedit besiktning och dito behandling.

PPPS. Verbet expediera betyder egentligen lösgöra. Har genom århundraden av språklig utveckling fått betydelsen "få undan". En morbid form, eventuellt fortfarigt i dialektalt bruk, betyder taga a daga.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-06-11 17:01

Gjorde alldeles nyss en beställning av bla en tft-skärm till datorn på Dustin Home. I det här fallet har jag på internet läst mig till vilken skärm som presterat bäst av de som passar plånboken just nu, och sedan beställt där det var lägst(nästan iaf) pris och dessutom gratis frakt för tillfället. I detta fall vet jag tack vare tidigare erefarenheter att de har korta leveranstider vilket även påverkade mitt val av butik(e-butik i det här fallet).

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-11 19:12

Tack för redogörelsen, Ingvar, men här behövs nog detaljfrågor
ändå.

Förmedla fakta, säger du.

Bör inte en expedit vara kunnig också? Dvs, utöver att känna till
vilka större/seriösare tester en apparat varit med i (det är väl
självklart?), även känna till resultatet från dem?

Bör en expedit kunna berätta att apparat X faktiskt är si och så
många gånger bättre än Y på en rad punkter - och inte sämre på
någon (*) - än apparat Y?

*) Det märker man ju ibland, att en dyrare apparat faktiskt
(förutom att kosta mer förstås) trots bättrigheten på de flesta
punkter, också är sämre än den billigare på någon/några punkter.
Sådant vore ju guld värt om expediter upplyste om!

IngOehman skrev:En projektor skulle jag aldrig köpa på nätet. Man vill ju inte bara titta på modellen, utan även titta på just det exemplar man överväger att införskaffa.

Antar att du menar: titta på den resulterade bilden från projektorn
i ett vettigt rum.

Men hur många butiker med sådana hittar man utanför storstäderna? :?:
Alla kan ju inte bo i Sthlm, och fy så trist det vore, förresten.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-06-11 20:59

håller med IÖ om dåliga säljare, tyvärr majoriteten och samtliga på kedjorna

en bra säljare däremot är klart önskvärt. Nån som går in i dialog med kunden och hjälper honom att förstå vad han egentligen behöver samt vilka produkter och modeller som bäst matchar detta.

Om en produkt vunnit ett test är oftast ointressant då det brukar vara viktade medelvärden av en massa parametrar varav många inte är relevanta för mig och kanske är det som är viktigast för mig viktat lågt

T ex när jag köpte kamera sist gick jag in i butiken fast besluten om att köpa en digital kompakt modell värre. Hade i princip två jag valde mellan och skulle bara känna lite på dem för att bestämma mig.

Säljaren fick mig att inse att det inte fanns nån modell på marknaden som svarade upp mot det jag tyckte var viktigt och den digitala modell som va närmast låg ett antal prisklasser över vad jag tänkt mig. Till slut gick därifrån med en beg analog vilket jag inte har ångrat. Kommer definitivt att köpa digitalt i den affären när väl den produkt jag vill ha finns till ett rimligt pris.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-06-11 21:05

köper förresten majoriteten av mina CD-skivor* och DVD-filmer på nätet då både utbud och pris är bättre än i nån närliggande affär. Det händer dock att jag köper nån DVD-film då och då på macken då de ibland rear ut precis den film jag just då känner för att se, senast Arizona Junior för 49 spänn.

* och ja, det heter CD-skiva. Det är ingen tautologi då CD är en engelsk förkortning vilket på svenska ska anses vara ett begrepp och inte en förkortning. Allt enligt svenska akademin.
Dogmatisk Mac-Taliban

Återgå till Generellt om hifi