Vi får ordna en BBS-resa ner till Kristianstad.KarlXII skrev:Jag vill förstå varför..
För mig ser det stora elementet bättre ut; utsträckning neråt är bättre, effekttåligheten är bättre, känsligheten är bättre och pumpkapaciteten är mycket bättre.
Men jag kan ju inte sånt här.
Jag lovar dig att du inte behöver oroa dig för effekttåligheten eller känsligheten. Du hamnar på runt 98-100db med 3". 115dB - 118db i sämsta fall över 100hz räcker långt. Dessutom tappar du inte nivå avståndsmässigt på samma sätt...
Utsträckning nedåt blir ju inte lika cool, men det räcker för att bryta av till ett bassystem.
Det är fantatiskt trevligt nere i skåne, och dina öron kommer acceptera mer än mina ord kan förmedla.
Se det jag skriver som ett vänskapligt råd, det är ju kittlande att låta dig bygga med 6"-basar som delas vid 1500hz bara för att få en jämförelse

Allt har jag skrivit om förut, orkar inte argumentera (skall fixa mig ett kök) men små element kan spela högre upp i frekvens och täcker hela röstområdet med råge, de små avstånden är gynsamma av flera skäl (finns grafiska bilder på forument som visar skillnaderna beroende på strålningspunkter) och små element ger möjlighet till enkla filter som inte stjäl effekt eller verkningsgrad så högt som 8-10Khz..