phloam skrev:Strmbrg skrev:Därför bryr jag mig mig inte om ifall den salens specifika karaktär framgår när jag lyssnar hemma.
Min nyfikenhet sträcker sig helt enkelt inte så långt.
Däremot störs jag om det tex låter gällt och skrikigt om stråkarna eller om uppspelningen saknar rumsklang.
Detta oavsett om det även lät så i verkligheten.
Visst finns det en viss koppling mellan fakta-information och upplevelse, men för egen del är jag nästan uteslutande fokuserad på den "emotionella upplevelsen" när jag spisar vax.
Om ovanstående därmed inte har med begreppet Hifi att skaffa, så gör det mig ingenting.
Då får jag väl kalla det för musiklyssning eller nå't sånt istället.
Jag tycker det är helt ok, eftersom du förmodligen intuitivt kan tänka dig att kompositören inte heller ville ha den där gällheten och skrikigheten. Du liksom får en mental direktkoppling till kompositören och inser att illusionen är mer rätt. Det är bra musiklyssning![]()
Ja, egentligen bryr jag mig kanske inte ens så himla mycket om komponistens intentioner heller.
Jag nöjer mig med min tro på att det jag hör är hyfsat nära det som ursprungligen tänktes.
Jag är kanske väldigt "ungefärlig av mig" i slika sammanhang. Exempelvis, när jag tittar på bilder på fotoforum.
Jag är då intellektuellt medveten om att färger, upplösning etc avviker mellan skärm och "original", men så länge jag känslomässigt fängslas av bilden jag ser på min skärm, så räcker det för mig.