Färgningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

beboo

Färgningar

Inläggav beboo » 2005-06-11 23:24

Har läst runt ett tag här på faktsikt och furundras över vissa saker.
Jag vill veta om jag ska byta anläggning eller inte, eller ändra filosofi som det heter.

Jag är dålig på att formulera mej så jag hoppas ni har överseende med detta.

Många här verkar mena att

En apparat ska varken ta bort eller lägga till nått, eller färga ljudet om man så vill.

Nad 208 och pioneer 600 nånting bla bla

Mina frågor om allt detta är

1 Är det inte ganska minimal färgnig dom flesta bättre produkter har ?

2 Har fråga 1`s betydelse verkligen nån betydelse då ju rummet inverkar så mycket mer ?

3 Om jag ställer ett par pip i ett rum och sen i ett anna så låter dom väll olika även med samma elektronik eller låter dom lika dant i alla rum ?

4 Varför använda eq ?? på så kallat dåliga inspelningar helt plötsligt och färga så otroligt mycket mer än apparater (tror jag) helt plötsligt ??

5. Varför har den lilla färgning en apparat ger så stor betydelse då ingen av er säkerligen inte har en total rak frekvens kurva i erat rum och då menar jag att den ska vara rakare än vad en bra vanlig förstärkare uppvisar ?

ja just nu kom jag inte på nått mer men det är mer jag undrar över som säkert kommer fram om en stund.

Mvh

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Re: Färgningar

Inläggav dawen » 2005-06-11 23:44

beboo skrev:1 Är det inte ganska minimal färgnig dom flesta bättre produkter har ?

Jo, de flesta bättre (såvida man bara pratar om återgivning) färgar ganska så minimalt lite.

beboo skrev:2 Har fråga 1`s betydelse verkligen nån betydelse då ju rummet inverkar så mycket mer ?

Alltså, det är ju inte så att det inte går att höra skillnad på ett par bra och ett par dåliga högtalare i ett rum bara för att akustiken i rummet inte är speciellt anpassad för musiklyssning (om man generaliserar en gnutta).

beboo skrev:3 Om jag ställer ett par pip i ett rum och sen i ett anna så låter dom väll olika även med samma elektronik eller låter dom lika dant i alla rum ?

De låter givetvis likadant antaget samma elektronik, men de interagerar med rummet på olika sätt. Bara för att samma sak sprids från högtalaren innebär inte det att det kommer till dina öron likadant!

beboo skrev:4 Varför använda eq ?? på så kallat dåliga inspelningar helt plötsligt och färga så otroligt mycket mer än apparater (tror jag) helt plötsligt ??

Om du tittar på tv och bilden är väldigt gul, skulle du inte vilja dra ner den gula färgen i tv:n då? Jag skulle vilja det. Samma sak, fast i stereosammanhang (och med en tafflig liknelse :wink:).

beboo skrev:5. Varför har den lilla färgning en apparat ger så stor betydelse då ingen av er säkerligen inte har en total rak frekvens kurva i erat rum och då menar jag att den ska vara rakare än vad en bra vanlig förstärkare uppvisar ?

Det har den inte, enligt mig. Men, varför köpa något med mer färgningar och mer pengar för att på så sätt försöka jämna ut felen? Mycket enklare att köpa rimligt prissatta apparater med rimliga ljudegenskaper, och därefter lägga pengar på att "fixa rummet". Ett Nad 208 kan man få för 5000 kronor, och nöjer man sig med att spela cd är det inga problem att hitta en bra (dock begagnad) cd för under tusenlappen!

Bara att fråga på om det är något :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Low-life_inaktiv

Inläggav Low-life_inaktiv » 2005-06-12 09:25

Kul att du tog upp dessa aspekter beboo, har också funderat på det. Speciellt efter att jag såg detta:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=6363
Det blev en rejäl väckarklocka, för rummets inverkan.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-06-12 09:45

Nu är det så att färgningar inte bara är frekvensgångsavvikelser (linjär distortion) utan även förändringar av ljudsignalerna på grund av olinjär distortion främst i form av harmonisk distortion och intermodulation. Andra distortionsformer som begränsad stigtid, övergångsdistortion samt egenskaper som dämpfaktor, strömkapacitet m.m. färgar oxå.

Man kan inte fixa till olinjär distortion med rumsakustiska åtgärder.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-06-12 10:47

det finns definitivt en poäng att ifrågasätta varför man ska lägga massa pengar på små förbättringar i elektronik och högtalare om man har ett rum som ändå tillför mycket större färvrägningar.

ett argument för att köpa en bra eq kanske. Den eventuella färgning som den tillför är nog i de flesta fall magnituder mindre än de problem den rättar till
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-06-12 12:46

Du har helt rätt. Min erfarenhet:

Fixa först:

- Inspelning
- Rummet
- Högtalarna

Sedan kan man börja finlira med det andra. Källa och förstärkning påverkar också men VÄLDIGT mycket mindre om man inte väljer det billigaste på On-off.

Kablar är längst ner på påverkningsskalan.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-12 14:04

Margaux: Visst är det så, men samtidigt behöver en bra elektronik inte kosta speciellt mycket mer än en dålig. Jag har själv betalat 3000 kronor för två stycken Nad 208, efter att ha sålt av en 208 jag köpte och bytt en med handtag mot en utan och fått pengar mellan. Bra elektronik behöver inte vara så dyrt! :)

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-06-12 14:26

Dawen,

Jag bara gratulerar till mkt bra köp. 208:an körde dött lopp mot mitt slutsteg som jag inte vågar berätta vad det kostade...

Så därför. Satsa på

Bra insplening 8)
Bra rumsakustik 8)
Bra högtalare 8)

... och en 208,668 och en 2105 (ingen av dem tillhör det billigaste på on-off).

Sen e de klart. Mer kostnadseffektivt är det nog svårt att få till ett bättre ljud.

:)
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-12 15:04

Det ska tilläggas att jag antagligen aldrig skulle äga en Nad 208, om det inte varit för att jag fått tag i stegen så billigt. Såpass viktigt är inte bra förstärkning för mig.

Och nu har jag två :roll: :wink:

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-12 15:47

dawen skrev:Jag har själv betalat 3000 kronor för två stycken Nad 208,

Här gratuleras inte ett dugg, är bara vansinnigt avis. :oops:

1500 för en 208 är ju som att få femtusen spänn i namnsdagspresent.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-06-12 16:49

beboo skrev:1 Är det inte ganska minimal färgnig dom flesta bättre produkter har ?

Den är ganska liten. Många gånger helt försumbar. Obeserva dock att det inte finns någon korrelation till pris. Undantaget effektförstärkare som måst kosta en del p.g.a. stor trafo och kylflänsar. Man kan inte bygga en bra effektförstärkare för 2000 spänn, den blir för klen för att vara användbar.

beboo skrev:2 Har fråga 1`s betydelse verkligen nån betydelse då ju rummet inverkar så mycket mer ?

Viss betydelse har det ju. Om du ska köpa en ny apparat och har flera alternativ så är det ju dumt att välje ett dåligt när det finns bättre.

beboo skrev:3 Om jag ställer ett par pip i ett rum och sen i ett anna så låter dom väll olika även med samma elektronik eller låter dom lika dant i alla rum ?

Du lyssnar på en kombination av högtalare + rum. Elektroniken är av underordnad betydelse.

beboo skrev:4 Varför använda eq ?? på så kallat dåliga inspelningar helt plötsligt och färga så otroligt mycket mer än apparater (tror jag) helt plötsligt ??

EQ är justerbar och urkopplingsbar. Man kan alltså anpassa för resp. skiva (i praktiken avnvänder 2-4 fasta lägen). Färgande apprater färgar på samma sätt (nåja, det finns vissa som har slumpartad färgning, men man kan lik förbannat inte påverka det själv) oavsett vilken skiva som spelas. Byter man skiva från en med svag bas till en med bra bas men skrikigt mellan register så kan det kompenseras med EQ. Ingen EQ men färgande apparat = du måste byta apparater varje gång du byter skiva. Jobbigt och dyrt.

beboo skrev:5. Varför har den lilla färgning en apparat ger så stor betydelse då ingen av er säkerligen inte har en total rak frekvens kurva i erat rum och då menar jag att den ska vara rakare än vad en bra vanlig förstärkare uppvisar ?

Rak frekvensgång på lyssningsplats är inget som är önskvärt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-12 17:05

Max_Headroom skrev:Rak frekvensgång på lyssningsplats är inget som är önskvärt.

Inte mätt med en barometer (ljudtrycksmätare), men någorlunda
rak frekvensgång på det frontalt anländande ljudet är väl
önskvärt?

Eller hur var det nu.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-12 19:11

Vad som typiskt händer när man fjärmar sig från högtalaren med mikrofonen är att efterklangsfältets bidrag till ljudtrycket vid mikrofonen blir allt större. Eftersom högtalarens riktverkan ofta tilltar med frekvens samt att rummet får högre absorbtion vid dessa frekvenser, kan man räkna med en lätt avrullad diskant vid mätning i fjärrfältet.

Plockade fram en mätning jag gjort på 400 cm från högtalaren och hyfsat rakt är det faktiskt, även om sista oktaven har tappat nivå.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-12 21:51

Ok! Men alla rumsresonanser och loge-färgningar är du väl
inte befriad från, Morello? :o

Du menar väl att kurvan är hyfsat "makro"-rak (frånsett visst
diskantfall)? Detaljstuderat basområde, t ex, är väl inte så värst
rakt?

Lägg gärna upp bild på mätningen om du har möjlighet, M! :)

Kan man förresten mäta det frontalt anländande ljudet på något
bra sätt (som exkluderar logens färgningar)? Kommer man någon
vart med två sant ljudtrycksmätande mikrofoner, som man
använder på sådant sätt att man uppnår lämplig riktverkan?

Alla är ju inte lika duktiga på att mäta med sina öron som Ing.
Öhman. :wink:

Mvh E*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-12 22:00

E skrev:Kan man förresten mäta det frontalt anländande ljudet på något
bra sätt (som exkluderar logens färgningar)? Kommer man någon
vart med två sant ljudtrycksmätande mikrofoner, som man
använder på sådant sätt att man uppnår lämplig riktverkan?

Nej, lösningen heter nog grindning (gating på engelska) av impulssvaret. Då plockar man bort rummets reflexer. Funkar bara ner till några hundratal Hz, beroende på geometri i rummet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-12 23:14

Ja, kanske är det allt man kan göra? Har du förresten någon
mjukvara för det också, Svante? :wink:

Men bas- och nedre mellanregister då. Om man mäter ljudtrycket
vid lyssningsplats, kan man då tillräckligt väl tolka en eller flera
kurvor och dra slutsatser om huruvida rimligt frekvensrakt frontalt
anländande ljud råder?

Har man även hjälp av att mäta ljudtrycket vid eller precis bakom
resp. högtalare?

Mvh E*

PS. beboo: Hoppas att du ursäktar detta och känner att du ändå
får bra svar på din fråga!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-12 23:22

E skrev:Ja, kanske är det allt man kan göra? Har du förresten någon mjukvara för det också, Svante? :wink:

Inte som jag har släppt... ;)

Allvarligt så är det inte helt enkelt att mäta högtalare. Grindad mätning kan ge en uppfattning om högfrekvensdelen, mätning inuti lådan om lågfrekvensutstrålningen, mikrofon-i-soffan kan ge ett mått på totalt utstrålad effekt (i alla riktningar), men bör inte nödvändigtvis vara rak. Inte ens medelvärdesbildat.

Utomhus är ytterligare ett alternativ, med eller utan mark- och väggreflex.

Alla har sina poänger, och har man tid och ork och vill vara noga så är det bra att göra allihop.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

beboo

Inläggav beboo » 2005-06-13 11:37

Så egentligen har då inte dom där små färgningarna så stor betydelse då.

Jag menar så länge man har en ja skaplig ändå förstärkare i frekvens gång då.
Men mest att den är vettigt uppbygt har bra nätdel osv och orkar driva högtalarna.

Jag menar svara ja eller nej.

Om jag köper ett par ino pip som ju verkar vara helt ok av all beröm den får här.
Kan jag då egentligen driva den av tex dom populära asp1000 eller tex nått annat förutom nad 208 och rotel`s ?? och få ett lika bra eller bara marginellt sämmre ljud som många andra här på forumet om jag kanske trixar bättre med mitt rum än vad dom gör ?
Alltså få en anläggning som svänger med och låter bra då materialet är ok.

Hur är det med da omvandlare i cd spelare hur på verkar dom det hela är det nått man ska passa sig för ?

Mvh

Återgå till Generellt om hifi