Moderator: Redaktörer
n3mmr skrev:Alltså mannen med siten http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins
Speciellt undrar jag om boken om förstärkarteknik?
Piotr skrev:Finns nog en del som är tveksamma till en del av vad karln skriver också.
/Peter
IngOehman skrev:Kanske Matti har lust att själv kommentera detta? Alltså varför han, sittande med makt att stoppa artiklar för publikation i JAES, valde att stoppa kritik mot egna artiklar. Det kan ju finnas goda skäl som jag inte känner till, men isåfall vill bli upplyst om.![]()
Piotr skrev:n3mmr skrev:Piotr skrev:Finns nog en del som är tveksamma till en del av vad karln skriver också.
/Peter
Har du nåt exempel??
Nix, men läst en del. Karln verkar som jag förstått det lita mer på sina ögon än öron.
/Peter
IngOehman skrev:Vore intressant att se om någon kan rota fram någon exempel på att han haft fel.
Det är ju så lätt att skylla folk för att vara "osympatiska" och/eller att använda "fel" (bara politiskt inkorrekta?) metoder för sina slutsatser, men sådan kritik säger mig inte alls så mycket som om någon kan producera ett sakinlägg. Tvärtom brukar sådan kritik leda till att sakfrågorna helt tappas bort.
Finns något exempel på att mannen ifråga sagt något som kunnat vederläggas på objektiva grunder.
Det blir lätt blir orättvist när man skyller någon för att ha varit "osympatisk", utan att först reda ut om inlägget kanske var befogat, exempelvis om det var en reaktion mot en osanning som någon annan inlagt. Att sprida osanningar om t ex hur något fungerar är ju rätt osympatiskt, och synnerligen rimligt att invända, även rätt kraftigt, emot. Sådan hård kritik bör inte dömas ut med mindre än att man utrett sakfrågan.
Vh, iö
Piotr skrev:n3mmr skrev:Piotr skrev:Finns nog en del som är tveksamma till en del av vad karln skriver också.
/Peter
Har du nåt exempel??
Nix, men läst en del. Karln verkar som jag förstått det lita mer på sina ögon än öron.
/Peter
n-puh skrev:Piotr skrev:n3mmr skrev:Piotr skrev:Finns nog en del som är tveksamma till en del av vad karln skriver också.
/Peter
Har du nåt exempel??
/Peter
Litar mer på vad han ser i mätdata då eller? Det skulle nog jag hålla med om att han verkar göra.
skrutten skrev:Jag har inte boken men http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/p ... bjectv.htm kan vara representativ kanske.......
Naqref™ skrev:Läser man hans bok Audio Power Amplifier så kan man få den uppfattningen (hellre se (på mätningar) än lyssna).
Det förekommer dessutom en rätt omfattande sågning av sujektivistiska synsätt - ungefär halva första kapitlet.
n3mmr skrev:Naqref™ skrev:Läser man hans bok Audio Power Amplifier så kan man få den uppfattningen (hellre se (på mätningar) än lyssna).
Ska man förbättra en konstruktion inkrementellt, så är det väl en rimlig ståndpunkt angående arbetets utförande???
Nåt roligt ska han väl få ha??
n3mmr skrev:IngOehman skrev:Vore intressant att se om någon kan rota fram någon exempel på att han haft fel.
Det är ju så lätt att skylla folk för att vara "osympatiska" och/eller att använda "fel" (bara politiskt inkorrekta?) metoder för sina slutsatser, men sådan kritik säger mig inte alls så mycket som om någon kan producera ett sakinlägg. Tvärtom brukar sådan kritik leda till att sakfrågorna helt tappas bort.
Finns något exempel på att mannen ifråga sagt något som kunnat vederläggas på objektiva grunder.
Det blir lätt blir orättvist när man skyller någon för att ha varit "osympatisk", utan att först reda ut om inlägget kanske var befogat, exempelvis om det var en reaktion mot en osanning som någon annan inlagt. Att sprida osanningar om t ex hur något fungerar är ju rätt osympatiskt, och synnerligen rimligt att invända, även rätt kraftigt, emot. Sådan hård kritik bör inte dömas ut med mindre än att man utrett sakfrågan.
Vh, iö
Öh, asså, IÖ:
Jo, man kan visst det döma ut formen för kritik alldeles oberoende av sakfrågan. N B om nu syftet med diskussion ska vara att få fram sanningen. En diskussionsmetod som blockerar kommunikationen med väsentliga delar av publiken måste anses kontraproduktiv, och därmed klandervärd. Om man inte villigt vill rensa bort delar av publiken som "ovärdig hänsyn", ett synsätt som inte är acceptabelt av sociala skäl.
Detta exkluderande synsätt är däremot alldeles uppenbart "politiskt korrekt" bland vissa av oss. Det blir det inte vettigare av.
Ingenting är så politiskt korrekt som att inte vara politiskt korrekt.
Eller: Begreppet politiskt korrekt är ungefär lika välkonstruerat som vissa religioners metafysiska grundsatser.
n3mmr skrev:Piotr skrev:n3mmr skrev:Piotr skrev:Finns nog en del som är tveksamma till en del av vad karln skriver också.
/Peter
Har du nåt exempel??
/Peter
Detta får jag inte ihop!
"Nix" -> nej jag har inga exempel
"men läst en del" -> jag har exempel....
Vilket är det?
Style skrev:alltså
bara för att man har rätt i sak innebar det inte att man har carte blanche att vara otrevlig
att ha fel i sak innebär ju heller inte att man är otrevlig eller lögnaktig - utan helt enkelt okunnig (förutsatt att det inte är en medveten lögn förstås)
Naqref™ skrev:n3mmr skrev:Naqref™ skrev:Läser man hans bok Audio Power Amplifier så kan man få den uppfattningen (hellre se (på mätningar) än lyssna).
Ska man förbättra en konstruktion inkrementellt, så är det väl en rimlig ståndpunkt angående arbetets utförande???
Jag säger som så att jag sympatiserar med hans metoder.
Nåt roligt ska han väl få ha??
Nejförtusan! Tänk om alla gick omkring och hade roligt. Hur kul hade det varit på en skala?
Piotr skrev:Eh, asså... jag har läst om "kunniga" personer som haft en hel del att säga om Mr Self. Jag minns inga detaljer dock.
Typ..
Vill minnas att jag läst en del av vad karln skrivit ang. mäta (ögon) och höra (öron) och blev snabbt lite skeptisk mot vad han står för.
Skall väl sägas då att jag är ett inbillningssjukt gyllenöra.
/Peter
Användare som besöker denna kategori: genstruktur, Neuhausen och 25 gäster