DIY-torka? neeejdå ....

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

DIY-torka? neeejdå ....

Inläggav phon » 2005-06-12 23:33

Är det DIY-torka? Inte här! 8O

Funderade på att pilla ihop några Råleksar. Alla har väl fått mail med erbjudande om att köpa en Rolex. Det ser ut som en klocka, i vart fall på håll, kostar nästan ingenting, och fungerar kanske. Här är en högtalarnas Rolex i lightversion, eller kanske till och med i Ultra-Light-version.

Lite regler att hålla mig till så det inte drar iväg:

1: Boxen skall vara enkel att tillverka och billig, helst nästan gratis.
2: Den skall se bra ut, gärna likna en riktig högtalare, i vart fall på avstånd.
3: Det skall helst låta om den, ungefär som om en högtalare.

Jag passerade K-Rauta häromdagen, och såg då några limmade furuskivor, andra sortering, väldigt billiga. Jag köpte tre skivor 300x800x18 för 39:- styck, tänkte att det skulle räcka till två småboxar av Rålekstyp.

Bild

Efter lite ritande och funderande sågade jag upp skivorna i 12 delar, kvar blev bara lite sågspån, nästan inget spill alls. God ekonomi i starten är guld värt. Man får tänka på att placera dom flesta kvistarna på mindre synliga delar, andrasortering var det.

Bild

Sedan blev det limma limma, torka torka, tvinga tvinga, så här ungefär. Bitarna räckte exakt till en låda på 28x33x16.5 vilket är en bra storlek på en låda i den här storleken .... :D

Bild

Bild

Efter en lååång väntan börjar det likna nåt, här är resultatet. Som synes blev det tvunget att sätta alla smala bitar på tvärsan, annars hade skivorna inte räckt. Ser helt OK ut enligt mig.

Bild

Måste ju genast provlyssnas, så jag satte dom på mina redan färdigpreparerade Carlsson-stativ och slängde på en CD. Subbasen överst i mitten på bilden var inte igång vid tillfället, den lämnar annars över 140dB ljudtryck (på 100 meters avstånd .... 8O eller nåt ... :?: )

Bild

Första intrycket är att basen sitter som gjuten i golvet, kommer kanske aningen för mycket underifrån. Mellanregistret låter lite ihåligt och tomt, men det är säkert bara ett filterproblem. Diskanten blev ganska instängd och lite lätt pipig, eller piP-light som man kanske skulle säga over there. Känns som om det är något som fattas, kan bara inte komma på det. Man kanske skulle haft nåt i hålen .... ?

Jaja, får nog återgå till ritbordet och titta över det hela igen, känner mig inte helt färdigt med boxarna än.

will be cont'd .... som dom också säger därborta .... 8)

.
Senast redigerad av phon 2006-03-05 17:03, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-12 23:48

Fasen vad fint, jag gillar furu!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2005-06-13 00:13

Ja det är fint :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-13 08:05

Svante skrev:Fasen vad fint, jag gillar furu!

Blir det verkligen bra med sånt trä? Blir det inte lite odämpat i materialet??

Fast, det måste ju sägas att det är ett bra materialval för lådor i det här materialet.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-06-13 08:36

Furu är fint, lite ursvensk kraft i det på nåt sätt. Dessutom är det bra klang i lådan, har bara inte bestämt mig för i vilken tonart jag skall stämma den. 8O Furu är ett utmärkt val när man skall bygga en furulåda. :D

Det hela minner mig om tonåren, hembyggda gitarrer och rödvinsblask ..... 8O en och annan flicka var väl inblandad också ... :oops:

Jag kom på varför det lät så tomt och ihåligt, jag har glömt att montera elementen. Sicken tur att stativet har inbyggt basstöd. 8)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-06-13 13:25

Det är svårt att hålla budgeten märker jag, har blivit tvungen att gå över helt till svartjobb. Man kan coata högtalare har jag hört, nåt från Visaton eller vad det var, lackbets från Herdins tar bort nån viss ton också, typ den ljusa furutonen. :D

Bild

Sorry boyzz, men det är fortfarande furu innanför det svarta. Det kommer att dröja ett par liv tills jag blir bra på att betsa, fanken vad svårt det är att få det jämnt och snyggt. Men på lite avstånd .... uppfyller alltså nr 2 i specen.

Det verkar vara en kall sommar det här, något måste dom stackarna ha som värmer innanför magen. Lite jackfoder blir nog bra. Klammerpistol är ett trevligt verktyg, speciellt i furu.

Bild

Nu behövs lite elektronik och annat, nånting såhär får det nog bli. Det gäller att fylla kravspecen. 1=lågt pris 2=hyfsat utseende 3=möjligen låta nåt.

Bild

Diskanten passar in av alla tre anledningarna. Den är billig, ser helt rätt ut och låter till och med hyfsat. Basen är det lite mer jobb med, men den är billig, ser nästan rätt ut och spelar faktiskt OK. Efter lite tweakning blev utseendet bättre, ljudet också, så får det bli. Basröret har det högsta kilopriset, men passar bra in i konceptet. 50 gram för 16:- , 320:- per kilo ... usch ...

Bild

Filter kräver alltid lite extra. Det här är av utpräglad LC-typ i Desktopmodell, med Minimum-Transfer-funktion. Det genererar alltså inget KiK-ljud alls i det här fallet./* 8)

Såhär blev det färdiga resultatet av helgens vedermödor. Spelar man lite (och) lågt är det riktigt kul att lyssna på. Dessutom kan man ha dom till att prova olika möbleringar med. Materialkostnaden blev runt 75:- kronor per kilo komplett högtalare, vilket nog är det billigaste jag har fått ihop nåt för hittills./**

Bild

Nu återstår bara att spara ihop till två B59 eller nåt .... skulle ju vara kul att höra skillnaden .... å sen kan man nog kasta dom här i spisen 8O 8O undrar hur länge dom brinner? Fast nog har jag roligt när jag bygger. :D :D

/*

Filtret ja, jo alla som håller på med högtalare vet ju att LC-filter betyder Low Cost, (det var väl ingen här som tänkte spole-konding?). Desktopmodell innebär då att grejorna ligger framför en på bänken och skräpar. KiK-ljudet vill man helst slippa i en sån här design. KiK är alltså Klirr-i-Kassan, som hänger intimt ihop med Minimum Transferfunktionen. :idea:

Önskvärd funktion är minimum, helst ingen, transfer av kulor till handlaren, därför heller inget Klirr-i-Kassan. Uschanamej, störande ljud det där klirret ..... Ka-Ching eller vad hon säger Shania ... :D

/**
Högtalarna väger ganska exakt 4 kilo styck.
Senast redigerad av phon 2005-06-13 13:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-13 13:27

Tycker mig känna igen diskanten :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-13 13:42

Helt suvveränt bildreportage! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-13 13:55

phon skrev:Bild

NEEEJ!!!!!

Vad har du gjort! Det skulle ju vara FURUHÖGTALARE! Inte kan man måla såna svarta?!?!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-06-13 15:26

Bets Svante, bets! Ådringen syns fortfarande. Men jag förstår ... :oops: :oops:

Jag lovar, nästa par får förbli naturella, jag köpte ju ett helt gäng furuskivor som står här och dräller 8) Och dessutom, vilken härlig klang det är i sidorna :D :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-06-13 18:40

Naqref™ skrev:Helt suvveränt bildreportage! :)

Tack!

dawen skrev:Tycker mig känna igen diskanten
:)

Jo, jag har också sett den i andra lådor med min design ..... 8)

(duckar och springer ... :oops: )

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-13 18:48

phon, du springer inte snabbt nog :twisted: :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-06-13 19:04

piP kopior ? Slående lika tycker jag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-06-13 19:12

Fast piP har inga standardelement. De måste köpas från Ino. Diskanterna har dock samma yttre som Audax-diskanterna på bilden. Basarna till piP är tillverkade av Vifa.

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-06-13 19:20

Jojo det vet jag, Roger.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-06-14 08:34

Svante sa:

NEEEJ!!!!!

Vad har du gjort! Det skulle ju vara FURUHÖGTALARE! Inte kan man måla såna svarta?!?!

Paniken hördes ända ner till Skåne! :lol:
Det roligaste jag läst på nätet på länge! :D

Förresten... KUL DIY-reportage också!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-06-15 16:01

Sådärja, nu är väl ordningen återställd då? Jag låter mina geishor vakta lådan för säkerhets skull, dom ser snälla ut men har svart bälte alla tre ... 8)

Bild

.

Återgå till DIY-forum