MrQaffe skrev:Vinyl ? spelar ni på biltak?
Det är vinyl vi pratar om, inte pergamoid.
Moderator: Redaktörer
Vee-Eight skrev:MrQaffe skrev:Vinyl ? spelar ni på biltak?
RogerGustavsson skrev:Har inte haft en fungerande vinylrigg på många år. Har nu inhandlat lite prylar och hoppas att jag ska få igång spelningen igen. Det blir mitt egna verk med Rega RB-300 arm, Ortofon OM-40 pickup och Sentec PP9 RIAA.
Har inte köpt några vinyler sedan 1988. Under åren 1970-1988 hann det dock att inskaffas en hel del, ca 1300 LP. Funderar på att digitalisera en del.
lennartj skrev:Vee-Eight skrev:MrQaffe skrev:Vinyl ? spelar ni på biltak?
Pergamoid förknippar jag med 1930-talet. Då var det schellack-skivor i 78-rpm som gällde. Det har jag många av och, som sagt en andra skivspelare riggad för sådana.![]()
Under sent 1960-tal när vinyltak var på modet bland jänkebilar och deras europeiska modeller talade vi inte om att spela vinyl, vi spelade LP kort och gott. EP och singlar var inte "fint".
mx skrev:RogerGustavsson skrev:Har inte haft en fungerande vinylrigg på många år. Har nu inhandlat lite prylar och hoppas att jag ska få igång spelningen igen. Det blir mitt egna verk med Rega RB-300 arm, Ortofon OM-40 pickup och Sentec PP9 RIAA.
Har inte köpt några vinyler sedan 1988. Under åren 1970-1988 hann det dock att inskaffas en hel del, ca 1300 LP. Funderar på att digitalisera en del.
Finns det inte redan digitala versioner av några skivor måntro?
Iper skrev:Jag lyssnar mycket på vinyl, kör på en Linn Axis med en Goldring picup.
Köper ganska mycket vinyl idag, både beg. och nypressad. Tyvärr så släpps inte allt på vinyl idag så det blir en del CD också.
mx skrev:Det som släpps på vinyl idag kommer ju från samma mixning som CD-skivorna så det spelar ju mindre roll.
RogerJoensson skrev:JAT skrev:Kronkan skrev:...
Gert Palmcrants kommer få en egen fil i förvaret. Har några skivor som jag vet han spelat in bl a en gammal Hep Stars med bild på honom och bandet.
Lite kul får man ha.
http://www.figaromusic.se/
Ursäkta OT, men var får man tag på Saleya?
Titta på raden före din fråga.eller gå direkt till:
http://www.figaromusic.se/shop.php
På Nyhetssidan säger de att den även finns som nerladdning på Amazon, men det funkar bara för nerladdning i USA...
Personligen tyckte jag (av en ripp att döma) inte att basförstärkarljudet funkade så bra på inspelningen (obalanserat och påträngade burkigt) och så verkade pressningen inte helt hundra av knastret att döma heller, så jag kände inte för att köpa vinylen (även om basljudet gick att få uthärdligt med eq).
En digital kopia skulle jag gärna köpt, om den fanns. Tom en mp3 av hygglig kvalisort. När den senare äntligen släpptes, var den spärrad av Amazon.
Kronkan skrev:Så man skulle ju behöva fråga Palmcranz eller de andra om basens karaktär tillhör skapelsen eller om de så att säga skulle kunnat göra det bättre.
Morello skrev:Jag säger som Ingvar.
"Jag förstår inte hur man inte kan ha en vinylspelare."
Nibbler skrev: I lyssningsrummet står 8 stycken varav 5 är i drift fördelat på 4 Riaa förstärkare. Tro nu inte att det är en massa high-end prylar jag har, dom flesta är från 70-talet.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster