Men nu har jag som sagt "hittat tillbaks" men denna gången med en vägghängd högtalare. Här är en enklare skiss på hur det kan se ut. Den kommer då hänga bredvid en absorbent som är 100mm tjock.

Lådan är på ca 14 liter och baselementet ett wavecor wf182bd04 http://www.wavecor.com/html/wf182bd03_04.html som valdes efter noga övervägande eftersom det har ett fördelaktigt pris och en väldigt hög byggkvalité. Testat i voice coil magazine med väldigt bra resultat, låg distorsion och hög linjäritet.
Storleken kan diskuteras men jag ville ha en bra kapacitet utan allt för stor låda. 5tum fungerar det med men jag ville vara säker på att kunna få tillräckligt med "ouphm".
Lådan görs som en basreflex med en slitsport i bakstycket. Detta är mer som ett test för att se hur fullregistrig en sådan konstruktion kan bli. Risken finns att de kommer användas med porten igenstoppad då jag delar vid 80Hz mot basar.
Såhär ser basen ut framifrån.

Och diskanten behöver väl ingen presentation. Seas DXT, vald för spridningens skull.

Nu väntar jag bara på ny mikrofon och på att lådorna blir klara. Sen var det det där med terminalen. Ska man köra en vanlig brunn, lösa polpinnar eller kanske bananhonor endast.. :)