Hjälp med byte av kondensatorer i mitt yamaha försteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 10:45

Ja jag får kolla det där med att borra hål i kortet.

Men jag ska nog försöka hålla mig till 80V som Yamaha kundservice hänvisar till då det är skillnad på Europa Scandinavien modellen & USA , Canada , Japan modellen som kör med 63V i sin version av någon anledning.

Jag tittar på markeringarna som du ritat ut när ja ätit klart tjockpannkakan.
Gällande signalerna så är det tvärt om då försteget kopplas in i ingången precis som till ex en mixer.

Men jag funderar på det där med borrningen får försöka fila på det lite!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-13 10:59

Fast servicemanualen tar upp modellerna för alla marknader. Det är endast trafosidan som skiljer och att det finns switchade nätkontakter för annan utrustning på vissa marknader. De europeiska versionerna är väldigt lika. 63, 80 eller 100 V spelar roll med tanke på formatet. Ju högre spänningstålighet desto större format. För funktionen ska det räcka med 63 V enligt schemat. Ska bli intressant att höra vad Yamaha svarar, det är ju gamla prylar och antagligen är det inte många kvar som pysslat med denna förstärkare....

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-09-13 11:11

Jag skulle nog löda ett par kablar från kortet till kondensatorn och se att det funkar innan jag började gå lös på kortet.

Hittade du några kondensatorer har mängder med bultelektrolyter du kan få ett par till att prova.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 11:19

Roger Yamaha var snabba med att svara det svar jag fick är några inlägg tidigare men jag kopierar in det igen!

10:44 AM (33 minutes ago)
reservdelar@gmx.yamaha.com to me InläggSkrivet: tis sep 13, 2011 6:35 pm Ämne:
Fick precis svar i från Yamaha & dom skriver.

Hej!

Har gått igenom servicemanualen. ( Original från - 1978)

Japan, USA, Canada = 680uF / 6.3 v.

Europa, General models, (Scandinavien) = 1000uF /80v (Din modell)
Senast redigerad av PeterE 2011-09-13 11:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 11:21

Men jag vill nog köra på 80volt om det är de som är tänkt i original enligt dom i fall det går att få tag i.

Men vill man absolut testa så kanske man kan prova med att stoppa dit ett par med högre Uf antal i stället?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-13 11:35

Du kan mycket väl testa med ett par sladdmonterade elektrolytkondensatorer som flathead nämner ovan. Yamaha hade inga förslag till komponenter?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 11:40

Jag fick mail adress till en annan inom yamaha som jag ska prova att maila & som vet mer än den förra där jag ska fråga om det inte går att få tag i komponenter som har 14mm i avstånd så att jag slipper det där med att borra i kortet.
Eller om han har nåt förslag på hur jag kan göra.

Sladdar kan jag ju testa med det skadar inte men då måste jag ju ändå löda bort dom gamla kondingarna först.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 11:41

Ja flathead jag tar gärna emot & testar.
Det där med att löda dit sladdar låter som om det skulle funka sätter man dom då i dom gamla hålen & löder dit kablarna eller hur fungerar det?

Skickar du med lämpliga kablar då?
Det vore då bra om jag slapp borra i kortet vilket jag helst inte vill göra.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-09-13 15:42

2st 1000uF 100V Bultelektrolyter framplockade PMa en adress om du vill ha skickat kabel kan du få en meter också.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 16:28

Pm skickat!
Flathead jag hoppas att det är bra kablar som är grövre än banorna.

Nu tolkar ja det så här ni får säga till om jag tänker fel!

1.Man löder bort dom gamla.
2.Löder dit kablar på dom nya & sätter dit dom nya om man fäster dom med någon mutter en under å en ovanpå kortet till varje kondensator.

3. Man drar kabeln till dom gamla hålen underifrån på kortet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-13 21:57

PeterE skrev:Flathead jag hoppas att det är bra kablar som är grövre än banorna.

Nu tolkar ja det så här ni får säga till om jag tänker fel!

1.Man löder bort dom gamla.
2.Löder dit kablar på dom nya & sätter dit dom nya om man fäster dom med någon mutter en under å en ovanpå kortet till varje kondensator.

3. Man drar kabeln till dom gamla hålen underifrån på kortet.

Kablarna bör inte vara speciellt tjock, de ska passa i hålen på kretskortet.

Du kan inte fästa bultelektrolyterna utan vidare, ska till stora hål för den gängan. Det är mest för att testa om nya kondensatorer avhjälper problemet antar jag. Det kan också gå att montera dem liggande, smältlimma fast dem.

Enklast är att borra två nya hål så att de passar dagens stiftavstånd, blir i princip samma montering som original.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 22:16

Angående att koppla kablarna till kortet som en lösning så ringde jag ett telefonsamtal & dubbelkollade det där om man kunde fästa kondensatorer permanent så där genom att löda fast kablarna å det ska gå.

Kablarna bör ju vara tjockare än banorna som är på själva kortet fick ja höra också så det ska gå bra att köra med 100V & 1000uf till den konstruktionen men uf talet ska tydligen inte vara högre.
Kanske är det så att konstruktionen inte pallrar mer microfarad.

Angående bultningen så är jag inte så jätte insatt i den infästningen men det får man se hur det ser ut.

Ser man att det krävs så stora hål att man måste göra så stora så att det ger åverkan på andra grejer i kortet så får man överväga med en annan lösning!

Men det ska bli spännande & se när jag får hem kondingarna som flathead är så snäll å skickar till mig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 22:33

Ja det blir nog enklast att borra men det får bli sista utvägen känns det som.
Angående pinnarna på vanliga elektrolytkondensatorer hur långa är dom kan det inte gå att få dom å nå ner i hålen ändå?
Men det kanske är att vara för optimistisk.
Aja vi ser väl då jag ska prova dom där 2 när ja får dom.
Men jag förstår resonemanget om att vi ska testa om det är dessa 2 kondingar som problemet ligger i.

Misstänkte även tidigare att det även kan vara en annan grej också som är paj men som jag i från början inte trodde var så allvarligt.
Det kan vara en annan typ av kondensator som är som lite rektangulära små boxar med ett nr på som det står M2A475K & som det också samlats gegga runt men ytterst lite.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2011-09-13 23:23

Om det ser ut såhär runt kondingarna så är det lim.
Bild

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-09-14 00:52

Frun hann kasta brevet på lådan så det borde finnas 2 kondingar och lite blandade sladdar hos dig idag.

Lycka till !!!!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-14 07:13

PeterE skrev:Kablarna bör ju vara tjockare än banorna som är på själva kortet

Varför det? Strömmen kommer ända att gå genom den minsta tvärsnittsarean på korten. Någon större ström är det antagligen inte heller som passerar i kretskortets banor, då matningsspänningen är hög och förbrukningen liten, det är ju inget fett slutsteg. Dessutom kan du få det svårare att fästa kablarna i de ursprungliga hålen.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-14 16:05

Imac nej så ser det inte ut.
Mer som typ polyretanlim fast mycket mjukare & mörkbrunt samt lite mer åt pepparkaksdeg hållet.

Finns inget sånt runt dom hela komponenterna.
Okej Roger jag har i alla fall fått Paketet levererat av brevbäraren idag då det inte gick in genom brevlådan i dörren så det gick snabbt att få det.

Nu när jag såg dessa kondingar & att skruvanslutningen satt som den satt så överväger jag nog att borra i kortet ändå om det inte finns någon annan utväg om vi får det här att fungera.

Trodde inte att det var så stor gänga på denna & jag är nöjd så länge det här går att lösa så att ja kan använda den.
Börjar själv inse att det bara finns 2st alternativ.
Borra hål för 7,5s kondensatorerna eller att försteget inte går att använda.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-09-14 17:59

Bultelyternas anslutningar är rätt breda går ibland att "klippa ned" till rätt c-c mått.

Fyrkantiga tappar går ned i runda hål bara släggan e stor nog :lol:

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-14 22:30

Haha ja den var bra.
Men jag har börjat löda bort kondingarna nu.
Har även en voltmeter ja provat summra med men det händer typ inget nu när ja provat mot det paret ja inte börjat löda bort.
Men hur pass känsligt är det då man löder bort komponenterna?

Jag börjar nog med det där som Roger skrev om när ja fått bort dom gamla kondingarna att koppla in dom provisoriskt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-14 22:38

Tänk på att löda in anslutningen märkt + eller möjligen +++++ eller nåt sånt, på samma ställe som för den gamla kondensatorn.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-14 22:59

Ja men jag försöker just nu att ta bort dom gamla trasiga kondensatorerna men dom sitter som berget.
Försöker värma i olika omgångar å ta bort tenn med både lödkolven samt tennsugen.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-09-14 22:59

Kondingar modell stora är alltid kul provade att mäta kapacitansen på en för några år sen utan att ladda ur den först :oops:

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-09-14 23:02

Gamla kondingen om den är limmad kräver visst våld.

Ta bort allt som går med tennsugen.

Värm ena anslutningen och bryt kondingen sidleds.

Värm andra anslutningen bryt tillbaka.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-14 23:30

Ja det är så jag gjort.
Knippsade även det jag kom åt på pinnen så blev det lättare att nå mot lödningen utan att det stack upp så mycket så nu är bägge kondingarna borta!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-15 14:49

Så nästa steg är att löda dit kablar i hålen i från respektive kondensator för att se om det fungerar så att man vet om det är fel på kondensatorerna eller om felet ligger någon annanstans?

En bra fråga är då ska man koppla in den till slutsteget men köra med lågt volympådrag även fast inget skal eller någon skyddsplåt är påmonterad?
Vad säger du Roger?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-09-15 17:30

Koppla inte in något första vändan.

Slå på förstärkaren, volym på noll mät spänning över kondingar.

Verkar allt ok ? om så fortsätt neråt annars felsök !

Koppla sedan in signal och slutsteg och vrid upp volymen sakta.

Håller på själv med lite kondensatorbyte i en plasmatv ytmonterat och många inte kul !!! modern elektronik blir bara tråkigare och tråkigare.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-15 20:43

Ja mitt försteg som jag nu ska byta kondensatorer är tillverkat 1978 så den är inte direkt modern.
Men det ska alltså räcka med att jag löder dit kablarna med kondensatorerna utan att jag behöver sätta ihop hela lådan men att jag då kan mäta & se om det kommer ström i från nätaggregatet till det stället där jag lött fast kablarna provisoriskt tillsammans med dom där kondensatorerna som jag fick?

Ja ska ta reda på om jag kan låna en lite mindre förstärkare med delbart för & slutsteg så att jag kan prova att koppla in mitt försteg via main in i den så att man får lite att mäta med.
Känns lite riskabelt att koppla upp ett så stort slutsteg & hålla på när huven är öppen.

Uppdaterar mitt inlägg jag ska få möjlighet att låna en liten denon integrerad förstärkare som jag kommer att koppla upp in min försteg till då det är delbart för & slutsteg på den då ja hört mig för.

Sen så har jag rengjort & fått det så rent som möjligt ca 99,9% rent runt där kondensatorerna ska sitta så nu ser jag till & med vart + stiftet ska sitta.

Får då se om jag löder fast kablarna ikväll redan eller imorn.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-15 23:24

Nu börjar det att hända saker här ska ni veta!
Lödde fast sladdarna provisoriskt i kortet på + respektive minus allt enligt kortet så att kondensatorerna är inkopplade.
kopplade in apparaten & slog på strömmen lät den vara på ett tag vipps så fick jag mätvärden när jag både provade med att mäta vid kondingarna samt aux & bägge preout utgångarna.

Fick ca 0,60-1.0 då jag mätte med min multimeter en sån där orange på det röda fältet läge 20.
Kommer nog inte att vara hemma så mycket under helgen men det här ser lovande ut & jag ska låna en liten denon förstärkare som ja tänkt koppla in mitt försteg i via main in samt mäta lite.

Kanske även ska koppla in någon liten enhet & prov lyssna med hörlurar eller något vi får se.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-20 00:43

Tyvär så sket det sig med denon apparaten.
Hmm undrar hur man gör då kan man provisoriskt bara lägga på chassit på yamaha försteget med dom provisoriskt inkopplade kondensatorerna & testa att koppla upp försteget till anläggningen i vardagsrummet dvs yamaha slutsteget för att se om det kommer ljud eller är det en dum ide att inte skruva ihop hela lådan ordentligt?

Får ju som sagt ändå ganska så bra mätvärden den här gången med dessa nya kondensatorer.
Fungerar det då & jag får musik ur mina högtalare så vet jag då med all säkerhet att det var dom gamla kondensatorerna som var trasiga.

Sedan blir det nog att borra hål i kortet ändå!
Måste man då täcka igen dom gamla?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-21 17:00

Den spelar då musik nu tillsammans med slutsteget så nu är det ljud ur den i alla fall.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum