Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:En bättre formulerad, men möjligen svårare att svara på fråga, är kanske:
Varför tycker jag att det låter punktformigt?
Quad ESL63 och senare modeller kan jag begripa, då de ju arbetar med en koncentrisk tidsförskjutning.
Men mina MG1.6?
Frågeställningen borde ju även gälla linjekällor, vilket ju dessa för övrigt också kan betraktas som.
Har det med en hjärnprocessning att göra? [/b]
Kronkan skrev:Strmbrg skrev:En bättre formulerad, men möjligen svårare att svara på fråga, är kanske:
Quad ESL63 och senare modeller kan jag begripa, då de ju arbetar med en koncentrisk tidsförskjutning.
Men mina MG1.6?
Frågeställningen borde ju även gälla linjekällor, vilket ju dessa för övrigt också kan betraktas som.
Du träffas ju inte kaotiskt av direktljudet/ljudvågen. Du hör ju inte hela panelen utan bara en del av den när direktljudet når dig. Så uppfattar jag det. De första direktljuden kommer att bestämma positionen på det du hör. Det blir en form av summa från de båda högtalarna. De tidiga första reflexerna kommer inte att bestämma riktningen som du upplever. Undantag mycket korta reflexer som kan flytta positionen. Detta kan eventuellt skapas om du har högtalarna relativt nära en sidoväg. Då kan man tro att ljudet kommer från utsidan av högtalarna.
Så ser min säkert kraftigt förenklade förklaringsmodell ut. På ett ungefär alltså.
Strmbrg skrev:Kronkan skrev:Strmbrg skrev:En bättre formulerad, men möjligen svårare att svara på fråga, är kanske:
Men mina MG1.6?
Du träffas ju inte kaotiskt av direktljudet/ljudvågen. Du hör ju inte hela panelen utan bara en del av den när direktljudet når dig. Så uppfattar jag det. De första direktljuden kommer att bestämma positionen på det du hör. Det blir en form av summa från de båda högtalarna. De tidiga första reflexerna kommer inte att bestämma riktningen som du upplever. Undantag mycket korta reflexer som kan flytta positionen. Detta kan eventuellt skapas om du har högtalarna relativt nära en sidoväg. Då kan man tro att ljudet kommer från utsidan av högtalarna.
Så ser min säkert kraftigt förenklade förklaringsmodell ut. På ett ungefär alltså.
Så kanske det kan vara.
Men det borde väl bli en himskans massa interferenser som beror på löptidsskillnader?
Samtidigt:
Jag har ju läst lite då och då, att "munnar blir meterstora" etc.
Det är intressant detta med "borden" å ena sidan och hur man upplever, å den andra.
Allt har naturligtvis sin förklaring, men ibland stämmer den inte med spontana "borden".
Strmbrg skrev:Ja, men lossna nu, hörni!
Frågan är ju tok-intressant, precis som alla andra frågor av typen:
"Jag upplever att... - vad beror det på?"
Förklaringen "inbillning" är ju lika välkommen och intressant som en mer teknisk dito. Det väsentliga är ju bara att förklaringsmodellerna har relevans.
Almen skrev:Men är det inte lite begreppsförvirring nu? Om jag tar med mig kunskap från andra fält än akustik så ser jag det som följer:
Punktkälla - stor spridning (en ideal punktkälla sprider uniformt i alla riktningar).
Källa med liten spridning - kräver stor yta eller ett antal distribuerade källor (typ linjekälla).
Så när ni talar om att det låter "punktformigt", menar ni liten eller stor spridning?
steveo1234 skrev:Almen skrev:Så när ni talar om att det låter "punktformigt", menar ni liten eller stor spridning?
När jag tänker "punktformigt" så tänker jag att ljudet låter som om det kom från "en punkt".
Lofi-Rabiat skrev:Har jag missat något eller beror inte riktningsverkan på ljudvåglängdens förhållande till membranets diameter?
Blade, the world's first single apparent source loudspeaker.
Conceived from the outset to extend the boundaries of high end audio, it’s a unique synthesis of innovative engineering and groundbreaking design based on a new architecture that achieves the ideal point source to which all speakers aspire. This is because the four sophisticated new bass drivers are configured so that their combined acoustic centre occupies exactly the same point in space as that of the Uni-Q HF/MF array, so the sound appears to emanate from a single, flawlessly coherent source..
Strmbrg skrev:"Varför låter enskilda ljud inte lika stora som membranen?"
Almen skrev:steveo1234 skrev:Almen skrev:Så när ni talar om att det låter "punktformigt", menar ni liten eller stor spridning?
När jag tänker "punktformigt" så tänker jag att ljudet låter som om det kom från "en punkt".
Men liten eller stor spridning, alltså? Är det stor riktverkan eller rundstrålande? Liten eller stor sweetspot?
steveo1234 skrev:Almen skrev:steveo1234 skrev:Almen skrev:Så när ni talar om att det låter "punktformigt", menar ni liten eller stor spridning?
Men liten eller stor spridning, alltså? Är det stor riktverkan eller rundstrålande? Liten eller stor sweetspot?
Stor spridning. Nästan rundstrålande. Liten sweetspot.
Jag har ingen aning om vad du är ute efter så jag undrar om jag besvarade dina frågor nu?
Strmbrg skrev:Det jag syftar på i denna tråd är upplevelsen av instrument och röster.
Alltså, att tex en triangel (som jag förvisso sällan avnjuter, men va fan...) upplevs just som en "liten ljudprick kommandes från en påtaglig punkt".
Almen skrev:steveo1234 skrev:Almen skrev:steveo1234 skrev:Almen skrev:Så när ni talar om att det låter "punktformigt", menar ni liten eller stor spridning?
Stor spridning. Nästan rundstrålande. Liten sweetspot.
Jag har ingen aning om vad du är ute efter så jag undrar om jag besvarade dina frågor nu?
Haha, jovars, men det blev inte mindre förvirrande.För mig ger högtalare med stor spridning stor sweetspot, men jag kanske tänker fel?
Strmbrg skrev:Hör man bara den del av membranet som befinner sig på kortast avstånd från örat?
Strmbrg skrev:Fast fortfarande är det ju trots allt intressant att vissa hävdar att stormembranhögtalare ger käftar på flera meter.
Almen skrev:Strmbrg skrev:Det jag syftar på i denna tråd är upplevelsen av instrument och röster.
Alltså, att tex en triangel (som jag förvisso sällan avnjuter, men va fan...) upplevs just som en "liten ljudprick kommandes från en påtaglig punkt".
Jag brukar tänka som så, att högtalarna skall återskapa den vågfront som mikrofonerna erfor. Då är näppeligen storleken på vare sig mikrofoner och högtalare ett problem i det avseendet, eller?
Naqref skrev:Almen skrev:Strmbrg skrev:Det jag syftar på i denna tråd är upplevelsen av instrument och röster.
Jag brukar tänka som så, att högtalarna skall återskapa den vågfront som mikrofonerna erfor. Då är näppeligen storleken på vare sig mikrofoner och högtalare ett problem i det avseendet, eller?
Jag skulle vilja säga att just om man ska återskapa vågfronten så är defintivt membranstorlekarna väsentliga på både mikrofon och högtalare. Men normalt är att man helt ignorerar det och kör en förenkling av wave field synthesis (WFS) som bara berör två punkter och omnipolära mottagare/sändare. Frågan är om det ens uppfyller kraven på att vara vågfrontsåterskapande. Jag anser inte det.
Naqref skrev:Almen skrev:Strmbrg skrev:Det jag syftar på i denna tråd är upplevelsen av instrument och röster.
Jag skulle vilja säga att just om man ska återskapa vågfronten så är defintivt membranstorlekarna väsentliga på både mikrofon och högtalare.
Kronkan skrev:Naqref skrev:Almen skrev:Strmbrg skrev:Det jag syftar på i denna tråd är upplevelsen av instrument och röster.
Jag skulle vilja säga att just om man ska återskapa vågfronten så är defintivt membranstorlekarna väsentliga på både mikrofon och högtalare. Men normalt är att man helt ignorerar det och kör en förenkling av wave field synthesis (WFS) som bara berör två punkter och omnipolära mottagare/sändare. Frågan är om det ens uppfyller kraven på att vara vågfrontsåterskapande. Jag anser inte det.
Förstår dig inte helt riktigt utanfrån min begränsade förmåga till teoretiskt djup. Men beroende på mebranets utformning så blir det väl en vågfront. Alltså med betoning på en vågfront. Inte identiskt med den inspelade men det är ända 1 vågfront som når örat och inte flera. Därefter når vågen väggar och andra hinder och reflexerna kan senare nå örat eller andra föremål o s v.
Alltså som jag (utifrån min begränsade teori) tror att det fungerar är att du nås av 1 vågfront från högtalaren (förenklat) och senare ett jiddr av reflexer.
Som vi tidigare är enade om är att det är första vågen som avgör riktningen.
Om vi nu skulle leka med tanken att det uppstår flera vågfronter från en panelhögtalare så kommer det nog inte påtagligt förändra att upplevelsen kommer från en bestämd riktning. Läget skulle dock i det fallet bli en summa av det två riktningsangivelerna. Detta på grund av att korta/korta reflexer faktiskt påvkerar rikningen men inte storleken på det återskade gestalten.
Alltså om högtalaren ställs upp nära sidovägg och första reflexen får kort väg till örat så kan man höra gestalten bildas utanför högtalarna.
Hoppas att du förstår lekmannens fundering.
Ibland kan jag dock fullständigt uppleva att bakväggen låter. Är då förvånad att det är så. Förutsättningen är att ett öra är åt det hållet.
petersteindl skrev:Kronkan skrev:Naqref skrev:Almen skrev:Strmbrg skrev:Det jag syftar på i denna tråd är upplevelsen av instrument och röster.
Förstår dig inte helt riktigt utanfrån min begränsade förmåga till teoretiskt djup. Men beroende på mebranets utformning så blir det väl en vågfront. Alltså med betoning på en vågfront. Inte identiskt med den inspelade men det är ända 1 vågfront som når örat och inte flera. Därefter når vågen väggar och andra hinder och reflexerna kan senare nå örat eller andra föremål o s v.
Alltså som jag (utifrån min begränsade teori) tror att det fungerar är att du nås av 1 vågfront från högtalaren (förenklat) och senare ett jiddr av reflexer.
Som vi tidigare är enade om är att det är första vågen som avgör riktningen.
Om vi nu skulle leka med tanken att det uppstår flera vågfronter från en panelhögtalare så kommer det nog inte påtagligt förändra att upplevelsen kommer från en bestämd riktning. Läget skulle dock i det fallet bli en summa av det två riktningsangivelerna. Detta på grund av att korta/korta reflexer faktiskt påvkerar rikningen men inte storleken på det återskade gestalten.
Alltså om högtalaren ställs upp nära sidovägg och första reflexen får kort väg till örat så kan man höra gestalten bildas utanför högtalarna.
Hoppas att du förstår lekmannens fundering.
Ibland kan jag dock fullständigt uppleva att bakväggen låter. Är då förvånad att det är så. Förutsättningen är att ett öra är åt det hållet.
Det blir i stereosammanhang två vågfronter som sätter/bildar/är direktljudet. Dessa två vågfronter skall tillsammans skapa retningar mot båda trumhinnorna som skall ge information till nervsystemet så att nervsystemet luras till att bygga upp en fantomljudbild d v s skapa fantomljudkällor som inte finns som ljudkällor i den fysikaliska världen.
I Mono och Wave Field Synthesis är det annorlunda.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster