Noname DVD som transport

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Noname DVD som transport

Inläggav Svante » 2005-06-13 13:38

Ja, jag sprang på en DVD för 395 kronor på Coop forum sist jag var och veckohandlade. Snålheten gjorde sitt och jag kom hem med en sån, tänkte att den kan man ju ha bredvid datorn, så att inte musiken stannar när datorn hänger sig. Högtaleriet där är ju ändå inte det bästa så så illa kan det ju inte vara.

Lite nyfiken på kvaliteten är man ju ändå, så jag kopplade in den bredvid min 3 gånger så dyra (wow) DVD i stereon. Båda kopplades digitalt till min yamaha-receiver, den billiga med koax, den andra optiskt. Så lade jag i en skiva och en kopia som jag hade gjort med EAC eftersom skivan var kopieringsskyddad 8O . En skiva i vardera och så försöka synka dem så bra som möjligt. Och så växla med receiverfjärren. Knappast ett seriöst A/B-test, eftersom det inte är särskilt blint. Nåja hursom, det var ju en jättestor skillnad. Jag hade trott att det skulle vara svårt att höra någon skillnad, eftersom båda bara ska leverera digitala data till DACen i receivern. Den billiga hade en ruskigt svag diskant, nästan som en diskantkontroll nervriden till noll.

Hm, tänkte ingenjören, det är förstås så att skivan är inspelad med preemfas och att den informationen inte har följt med till kopian. Ungefär så stor var skillnaden iaf. Att jag sen tänkte "åt fel håll" hör kanske hit, det borde ju ha blivit högre diskant på kopian om informatioen inte hade följt med. Nåja, jag bytte plats på skivorna, och skillnaden kvarstod, den billiga hade mycket lägre diskant.

En annan intressant sak var att spelaren som spelade den kopieringsskyddade skivan startade c:a 6 sekunder långsammare, ytterligare ett användarargument emot kopieringsskydd, alltså.

En jämförelse mot wavfilen som jag bränt på CDn, men spelad från laptoppens halvtaskiga ljudkort gav ungefär samma diskantnivå som den dyrare DVDn, med lite annan klangfärg men inte alls så stor skillnad som mellan de två DVDerna.

Det måste alltså vara så att man i den billiga DVDn har implementerat ett digitalt de-emfasfilter som alltid felaktigt sitter inkopplat. Åtminstone när jag spelar den här skivan. Är inte ingenjörena underliga? Edit: mycket bättre förklaring finns längre ner i tråden.

Eller har nån annan en vettig förklaring. Det är definitivt inte jitter det är frågan om, skillnaden är av en helt annan kaliber.
Senast redigerad av Svante 2005-06-14 13:23, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-13 14:02

Du är väl knappast den enda som hört stora skillnader från olika drive:ar. Gjorde ett liknande test hos Sampix för några veckor sedan, en billig DVD och en Electrocompaniet cd fick agera drive:ar till en Theta Dac, märkligt att det var så stor skillnad i favör för EC-cd:n.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-13 14:05

Suspekt maskin. 8O 395 kr i havet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-06-13 14:08

Det vore onekligen intressant att veta vad det är för fel. :roll:
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-13 14:12

8O
Du får väl pengarna tillbaka, Svante?

Och ett säljstopp på denna maskin vore väl rimligt, så att inte HiFi-
okunniga drabbas av fel av den kalibern åtminstone. Annars
kommer de väl att gilla/efterfråga ännu mer hissad diskant på
fonogrammen! :x

Felet ligger förstås på den analoga utgången också?

Mvh E*
Senast redigerad av E 2005-06-13 14:14, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-13 14:14

Ja, det är alltså inte finlir det här utan det handlar verkligen om "diskantkontrollen fullt nervriden". Jag fattar inte hur man lyckas bygga in det i en så billig maskin, jag menar nåt måste det ju kosta att sänka diskanten... :D

Hmm, för inte kan väl ingångarna på receivern var så olika. Kanske ska man prova att byta plats på optiskt och koax också.

Edit: Nä det var inte det, när jag kopplade den billiga DVDn på optiskt så var det fortfarande den som hade lägst diskant. Det händer alltså nåt (digitalt) inuti DVDn. Sjukt. Det kan inte vara annat än medvetet gjort.
Senast redigerad av Svante 2005-06-13 14:17, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-13 14:17

Ja, utred alla potentiella fel i testförfarandet, Svante! Det är bra.

Kan det vara så att de säljer den med vetskap om detta enorma
klangfel, ja rentav rear ut en defekt apparat?

Näjustja, de kan ju sälja den utan att alls ha lyssnat på den ...

Mvh E*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-13 14:20

E skrev:Ja, utred alla potentiella fel i testförfarandet, Svante! Det är bra.

Kan det vara så att de säljer den med vetskap om detta enorma
klangfel, ja rentav rear ut en defekt apparat?

Näjustja, de kan ju sälja den utan att alls ha lyssnat på den ...

Mvh E*

Ja på Coop hade de knappast lyssnat på den. De stod uppställda på en lastpall, möjligen var det en som var urplockad ur lådan så att man fick se den. :)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-06-13 14:22

Kanske är det inte ingejörerna som är underliga. Kanske är det ngn konstruerande undersköterska, diakon eller badvakt. :?
11010000

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-13 14:22

E skrev:8O
Du får väl pengarna tillbaka, Svante?

Och ett säljstopp på denna maskin vore väl rimligt, så att inte HiFi-
okunniga drabbas av fel av den kalibern åtminstone. Annars
kommer de väl att gilla/efterfråga ännu mer hissad diskant på
fonogrammen! :x

Felet ligger förstås på den analoga utgången också?

Mvh E*

:)

Njaej, jag kommer nog att behålla den som referens :lol: , det var väl knappast med superhififörväntingar jag köpte den.

Ska kolla analoga utgången.
Senast redigerad av Svante 2005-06-13 14:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-13 14:23

Visst, men någon måste ju ha lyssnat på den. Den som levererat
till Coop, exempelvis.

Åtminstone den som konstruerat den. Eller?

Märkligt att sådant kan slinka igenom. Vi får verkligen hoppas att
det bara är ditt exemplar som har felet!

Orkar du testa ett nytt ex?

Red:
Svante skrev:Njaej, jag kommer nog att behålla den, det var väl knappast med superhififörväntingar jag köpte den.

Oj, den är alltså användbar? Datorns ljudkort torde väl vara en
väsentligt bättre musikkälla, eller hänger sig din dator ofta?

Mvh E*
Senast redigerad av E 2005-06-13 14:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-13 14:26

Fantastiskt!

Den analoga utgången är OK!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-13 14:27

Svante skrev:Fantastiskt!

Låg dist också?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-13 14:27

Du menar att den avvikelse du noterar när du lyssnar på den digitala signalen, är korrigerad till en mera korrekt återgivning när du lyssnar på den analoga utgången ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-13 14:29

Krångligt det blir när man pratar samtidigt.

Jaha, då återstår bara att fundera över hur många som kommer att
drabbas av felet, dvs koppla den digitalt? Vad tror ni?

Tycker nog att det bör upplysas om felet i butiken ändå - annars
säljstopp!

Fast även mormor måste väl höra detta fel - om hon kopplar
digitalt alltså! :lol:

Mvh E*

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-13 14:29

Då bör du kolla om det är så att deemphasis-biten är påslagen? Har för mig att man hör reläet slå till i en Diana, t ex. Vissa ljudinspelningsprogram kan berätta vilka bitar som är på, också.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-13 14:30

Morello skrev:

Låg dist också?

Alltså, nu ska vi inte ta det här som att jag har hittat 668-dödaren, direkt, men det där jordskredsfelet var iaf borta.

Den är OK för 395 kronor, vilket INTE den digitala utgången var. Inte ens för 395 pix. Sjukt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-13 14:31

Bamsefar skrev:

Du menar att den avvikelse du noterar när du lyssnar på den digitala signalen, är korrigerad till en mera korrekt återgivning när du lyssnar på den analoga utgången ???

Ja, digitalsignalen har tappat diskanten, ungefär som en fullt nervriden diskantkontroll. Obegripligt. Den analoga signalen har ungefär samma klangbalans som den digitala från den dyrare DVDn.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-13 14:34

Finns det så pass nya (kopieringsskyddad var den ju)
kompaktskivor som är inspelade med preemfas?

Trodde att det återfanns bara på äldre kompaktskivor.

Testa med kopieringsOskyddad platta!

Mvh E*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-13 14:50

Mja, då ska man ju ta två skivor som man råkar ha. Jag provar med Brothers in arms, fast de är i olika pressar (mastringar) en gammal fin och en ny som lär vara förstörd, har jag hört.

Analogt på den billiga och digitalt på den dyarre DVDn: Inte så stor skillnad klangligt, men den ena är mycket starkare pga ommastringen.

Digitalt på den billiga, diskanten försvinner. Lustigt jag gick fram och stoppade i den optiska pluggen, så försvann diskanten (receivern väljer hellre digital in, så den kopplar över till den när den får den).

Så skillnaden kvarstår även med Brothers in arms.

Nu testar jag bara med en skiva i den nya och jämför digital och analog ut på den billiga:

Hotel california, Darkside of the moon, Reise Reise

Alla tre har samma fenomen. Jag behöver inte ens sätta mig i soffan för att höra det.

Apparaten heter fö Lumatron DVD24

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-13 15:07

Hur fungerar den som DVD-spelare då?

Visst vore det himla tråkigt om en massa snåla/ekonomiska/fattiga
människor drabbas, utan att förstå att apparaten är defekt. :(

Mvh E*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-13 15:40

E skrev:Hur fungerar den som DVD-spelare då?

Visst vore det himla tråkigt om en massa snåla/ekonomiska/fattiga
människor drabbas, utan att förstå att apparaten är defekt. :(

Mvh E*

Tja den egentliga anledningen till att jag kopplade in den var att jag ville se en NTSC-DVD som inte funkar i den andra DVDn som är nåt år äldre. Den gick ju bra och om ljudet var dovt så reagerade jag inte på det då :oops: , jag tittade ju på filmen, men det var det säkert.

Det där är en av anledningarna att jag har så billiga spelare, jag tycker att det verkar som om det kommer nya format ständigt och jämt, och då går de inte att spela om spelaren är mer än nåt år gammal. Och jag lägger inte ut 5 000:- om året på nya spelare, helt enkelt. Det finns bättre saker att lägga pengarna på.

Nu är den iaf bortkopplad och kommer att hamna analogt inkopplad uppe vid datorn.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-13 16:40

Den saken som förbryllar mig mest i den här tråden är inte att apparaten beter sig mysko, det har man ju
stött på apparater som gör förut.

Nej, det mystiska är att mister "inget går upp mot ett jusste sinussvep", int har gjort ett jusste sinussvep!

Vad kan det komma sig? :o

Nu när det subjektiva (förutsatt att inbillning kan uteslutas...) är färdigdiskuterat undrar man ju var en objektiva undersökningen tagit vägen.

Varför har du inte tagit upp tonkurvan Svante? Vet du inte hur man gör? :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-13 16:47

IngOehman skrev:Den saken som förbryllar mig mest i den här tråden är inte att apparaten beter sig mysko, det har man ju

Nej, det mystiska är att mister "inget går upp mot ett jusste sinussvep", int har gjort ett jusste sinussvep!

Nu när det subjektiva (förutsatt att inbillning kan uteslutas...) är färdigdiskuterat undrar man ju var en objektiva undersökningen tagit vägen.

Vh, iö

Och har han kollat att det inte är strömmen från den billiga som verkar ha deemfasbitten på i nåt sammanhang?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-13 16:52

IngOehman skrev:Den saken som förbryllar mig mest i den här tråden är inte att apparaten beter sig mysko, det har man ju

Vh, iö

Kanske för att jag är... Lat? :wink:

Men helt riktigt, ni kan inte lita på att jag inte har inbillat mig alltihop. Det kan inte jag heller egentligen, men för egen del tror jag på mig eftersom jag har hört ett lågpassfilter kopplas in så många gånger. Skulle tippa att det är 1:a ordningen och bryter vid 3-6 kHz nånstans.

Men som jag har lagt upp det måste ni väga in vad ni tror om min förmåga att höra/inbilla mig fenomenet.

Nu måste jag ju mäta när jag har sagt det. Attans, Ingvar! Jag som trodde jag var färdig med testandet för idag... :)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-06-13 16:56

Hey loosen up a bit* !

Verkar som ni testar varandra
8O

What´s up next ?

Föresten, Svante när du ändå mäter, kan du mäta hur mcyket det
diffar mellan startspärren på DVD´n när du har flanger´n inkopplad.
- Skulle va intressant o se om modulator´n hoppar ett steg till vänster efter dieteringen.

* Inte sådan kvantkvissel-bit som sitter i den billiga DVD´n !
NN

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-06-13 16:56

Har du provat att koppla in den billiga appaten på den digitala koax-ingången ännu? Kvarstår felet?

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-06-13 16:59

TÄNK OM DE VISAR SIG ATT SVANTE HAR KARAOKEFUNKTIONEN INKOPPLAD ! 8O

Nå?
NN

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-13 17:15

gromit skrev:Har du provat att koppla in den billiga appaten på den digitala koax-ingången ännu? Kvarstår felet?

/Gr.

Ja, samma fel. Lyssningsmässigt, alltså... :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-13 17:15

Du är inte det minsta färdig för i dag, Svante! :D

När du har förvissat dig om att det är som det är (!), så bör du
absolut medvetandegöra Coop om detta. Säljs denna spelare hos
Coop i hela landet?

Varken Coop själva eller de som handlar DVD-spelare på Coop
läser nog i första hand Faktiskt.se. :wink:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Nästa