Nattlorden skrev:Låter den Ino fortfarande, eller hade den en "annan sorts" ljud? (vilket kan vara en anledning att den inte hamnat i sortimentet)
Vet inte riktigt vad "låter ino" betyder, men den är liksom alla andra Ino-
högtalare dimensionerad för att inte tillföra några egenljud. Så jag tycker
de är väldigt lika varandra, även om dessa här förstås klarar både oerhört
mycket större lyssningsavstånd och ljudtryck än t ex piP.
Någon har spekulerat om tillverkningskostnaden, och man kan säga att
det ligger något i det som skrivits, även om det egentligen mera handlade
om projektets hanteringstid än monetär kostnad. Jag tror något skrev att
bara elementkostnaden borde bli ungefär som ett par pi60s, och det är
nog inte så långt ufrån sanningen, men då är det ju bara en sorts material-
kostnad, och eftersom diskantelementet då bara är en sorts halvfabrikat
så återstod mycket arbete med det innan det var färdigt. Därtill var alla de
interna kablarna en sorts rätt speciell litz-liknande tråd (nästan omöjlig att
löda!) som bara den kostade i storleksordning som en normal hel hifi-an-
läggning.
Men värst av allt var inte materialkostnaderna som inklusive kabinett och
allt väl kostar som en småbil, utan värst var arbetet. Jag höll på med att
byggda detta enda par i nära ett och ett halvt års tid. Att sedan lyfta på
ett par högtalare, och frakta dem över halva landet, vars vikt lättare mäts
i ton än i kilo, var heller inte en barnlek. Mottagnisngsadressen hade ingen
hiss... Men - Leif har många starka kamrater, så det gick faktiskt!
Sammanfattningsvis var det väl ett antal saker som gjorde att jag mer
eller mindre bestämde (ingenting är ju alldeles absolut här i världen*) att
det nog inte skulle bli flera par än detta enda.
1. Att under över ett års tid vara uppbunden med arbete och inte ha nog
med tid över till att göta sådana saker som det går att tjäna pengar på (läs
akusikjobb för min del), det går bara inte.
2. En stor del av projektet var att betrakta som ett utbildningsprojekt, och
jag ville helt enkelt lära mig en massa om hur ens rena upplevelsemässiga
intryck påverkas av saker som t ex strålningsegenskaperna från en högtal-
are. I projektet ingick ett tiotal olika prototypbyggen som avverkades de
första månaderna och sedan utvärderades under ett eller ett par år (även
om jag läst i tråden att någon säger sig ha hört någon tidigare version av
högtalare, så är det inte riktigt, för ingen av prototyperna har varken hörts
eller mätts på, av någon annan än mig) innan själva bygget började.
3. Några av slutsatserna från "studien" ledde ju även till att jag en massa
år senare tog fram i56 m fl riktigt stora system. System som jag menar
tar det göttaste av allt och faktiskt når ännu längre, inte på alla sätt, men
på många. (Ett annat riktigt stort system som föregick i56 med många år
och som bidrog till hur i56 kom att utformas, var det jättelika pi250, som i
en del dimensioner var till och med större än piLine.)
Vh, iö
- - - - -
*Men idag skulle jag ju inte kunna/vilja finansiera projektet eftersom det
ju redan givit mig de kunskaper som gjorde mig intresserad av att bygga
dessa högtalare då, vilket ju var skälet till att jag valde att sponsra hela
projektet med lite pengar och med över ett års arbete. Så om någon vill
ha ett par piLine idag så kostar det (för då skulle jag inte montera dem
både själv och gratis) mer är jag tror någon har råd med.
PS. Någon undrade hur gamla de är, piLine, och jag minns inte säkert,
men tror nog att jag fick beställningen på dem kanske i mitten eller andra
halvan av 80-talet.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).