/s
Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Ok, jag behöver tydligen förklara ytterligare. Det känns inte som saken är avklarad.
Ingvar, jag skrev ju så här:petersteindl skrev:Dessa lyssnade jag på vid två tillfällen hos Ingvar innan de levererades.
MvH
Peter
Då tänkte jag att det troligtvis är samma högtalare. Men det var ju å andra sidan väldigt länge sedan.
Sedan såg jag bilderna och jag blev lite fundersam och tänkte att det kanske inte var samma modell som nu menas. Ingvar kanske även har gjort en senare variant.
petersteindl skrev:Jag är i alla fall glad att jag kommer ihåg att jag lyssnat på dem
petersteindl skrev:Den andra gången jag lyssnade på dem så hade du ändrat något på högtalarna eller filtret gentemot min första lyssning på dem.
petersteindl skrev:Nåväl, du skrev:IngOehman skrev: ... I projektet ingick ett tiotal olika prototypbyggen som avverkades de
första månaderna och sedan utvärderades under ett eller ett par år (även
om jag läst i tråden att någon säger sig ha hört någon tidigare version av
högtalare, så är det inte riktigt, för ingen av prototyperna har varken hörts
eller mätts på, av någon annan än mig) innan själva bygget började.
Sedan kommer dessa inlägg.IngOehman skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev:... (Även om jag läst i tråden att någon säger sig ha hört
någon tidigare version av högtalare, så är det inte riktigt, för ingen av pro-
totyperna har varken hörts eller mätts på, av någon annan än mig.)
...
PS. Någon undrade hur gamla de är, piLine, och jag minns inte säkert,
men tror nog att jag fick beställningen på dem kanske i mitten eller andra
halvan av 80-talet.
Om det är mig du menar så har jag hört ett par monster hos dig med en banddiskant och massor med basar/mellanregJag har hört dem vid 2 tillfällen. Den andra gången var jag och Perka ute hos dig och lyssnade. Det var strax innan de levererades till en kund i Göteborg. Den kunden har jag för mig var blind. Ni hade ett helsefyr att bära upp högtalarna eftersom de vägde kring 400 kg/st om jag inte minns fel.
Dessutom skrev jag ju så här i denna tråd också:petersteindl skrev:Det där är en senare version än de jag lyssnade på.
MvH
Peter
MvH
Peter
Ja just det, och som så många gånger förr så missminde du dig.
Du har inte lyssnat på någon tidigare version än den du har sett på
bilderna i den här tråden. Ingen annan än jag har gjort det. Det är
just högtalarna du ser på bilden som du hört, och det stämmer att
det var Perka och du som var här andra gången du hörde dem.
Fast skall man vara riktigt noga så finns det skillnader på det som du
hörde och det som står i Göteborg idag, men det är inget som syns
på bilderna. Och faktiskt inte något som påverkar högtalarens över-
föringsfunktion heller - men väl det ljud den skapar... Det kan alla ta
sig en funderare på vad det betyder.
Vh, iö
Ingvar, hade det inte varit enklare om du redan från början skrivit så här istället: Peter de högtalare du lyssnade på var faktiskt de som var på bild men högtalarna har därefter genomgått en förändring som inte syns. Ingen annan än jag har lyssnat på någon tidigare version än den du har sett på bilderna i den här tråden.
Då framgår det klarare vad du menar och saken hade varit ur världen.
Nåväl, som sagt, jag är glad att jag minns att jag hört högtalarna.
MvH
Peter
stefanolo skrev:.. Nattis abstinensritning...
IngOehman skrev:PS. Kul att se mitt gamla klotter, inte minst den absurda piLine och den fina riktningsindextabellen från kula till åtta, som visar att kvoten mellan direkt och reflekterat ljud inte alls stiger hela vägen från kola till åtta (som många inspelningstekniker tror), utan faktiskt har en maxima vid sisådär supernjure.
petersteindl skrev:Ingen har ännu kommenterat restaurangen. Den har bästa renomee. Jag har faktiskt aldrig varit där men alla jag känner som ätit på Morkullan är lyriska
IngOehman skrev:Jag rekommenderar den helhjärtat!
Särskilt då förstås till folk som har förmågan att uppskatta riktigt bra
husmansinspirerad mat, till vilja jag ju vet att Peter i allra högsta grad
hör. Vi har ätit mycket gott tillsammans.
Vh, iö
paa skrev:Tackar för det, men frekvensgången då, är det en fullregisterhögtalare?
KarlXII skrev:Det kan man ju verkligen säga!
Jag hade förmånen att få lyssna till dessa monster i helgen, och jag vet inte riktigt vad jag gillade bäst - ägaren eller högtalarna.![]()
En suverän kombination var det iallafall för ägaren var en himla trevlig prick och ljudet som giganterna presterade, uppenbarligen utan minsta ansträngning, var bland det absolut bästa jag hört - någonsin. En helt fantastisk anläggning, verkligen. Oerhört naturlig och trovärdig återgivning på allt vi spelade på den.
Sånt ljud borde alla få ha hemma.
Undrar om det verkligen kan lyfta ännu mer med de två förändringar som ägaren planerar i setupen. Rent makalöst i såfall. Ska bli spännande att få höra om jag får tillfälle att komma förbi någon mera gång.
Wänner, ni blir väl inte sugna nu va?
sprudel skrev:paa skrev:Vore hemsk kul om man kunde få vara med!
Jag har ju ett juste boende men får inte plats med hur många som helst.![]()
Ägaren till pi-line måste ju också vidtalas. Låt oss göra det först, så återkommer vi.
Wolfie skrev:Verkar va en smidig liten högtalare det där
Nattlorden skrev:Wolfie skrev:Verkar va en smidig liten högtalare det där
Hade passat bra till mina baslådor... förutom rent ekonomiskt då...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster