Mina ProfX-2 bottnar väldigt tidigt trodde jag

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-15 13:24

Är nog väldigt inviduellt vad man anser som högt ochså,hade ett par pk till låns här hemma förut..

Dom spelade imponerande för sin storlek, finns dom som tycker att dom spelar tillräckligt högt :)

Men inte jag, man bottnar dom rätt omgående om man sätter på lite Yello/daft punk och liknande musik med mkt energi långt ner...

Samma sak var det när kompisen hade x-moduler,gick inte att spela på så väldigt innan det var stopp,nu har han Y-moduler och dom anser både han och jag är ljusår bättre i det avseendet...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-15 14:40

zapanasta skrev:Är nog väldigt inviduellt vad man anser som högt ochså,hade ett par pk till låns här hemma förut..

Dom spelade imponerande för sin storlek, finns dom som tycker att dom spelar tillräckligt högt :)

Men inte jag, man bottnar dom rätt omgående om man sätter på lite Yello/daft punk och liknande musik med mkt energi långt ner...

Samma sak var det när kompisen hade x-moduler,gick inte att spela på så väldigt innan det var stopp,nu har han Y-moduler och dom anser både han och jag är ljusår bättre i det avseendet...

Fattar inte hur ni gör? Jag har ett hyfsat stort rum, runt 36 kvm och px-2. Jag åstadkommer rena jordbävningen där med mina px.
Mer behövs definitivt inte, snarare mer artikulation och därmed kanske två till.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-15 14:42

sprudel skrev:
zapanasta skrev:Är nog väldigt inviduellt vad man anser som högt ochså,hade ett par pk till låns här hemma förut..

Fattar inte hur ni gör? Jag har ett hyfsat stort rum, runt 36 kvm och px-2. Jag åstadkommer rena jordbävningen där med mina px.
Mer behövs definitivt inte, snarare mer artikulation och därmed kanske två till.

Över en viss frekvens så räcker två 10" utmärkt! Det är bara den specifika frekvensen som varierar...

EDIT: Om de är HP-filtrerade vid 25hz och avstämda runt 30hz så borde man kunna spela rätt starkt med dem.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-15 14:44

sprudel skrev:Fattar inte hur ni gör? Jag har ett hyfsat stort rum, runt 36 kvm och px-2. Jag åstadkommer rena jordbävningen där med mina px.

Skruvar upp 10dB till... samt kanske har otätare rum?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2011-09-15 14:44

Till just film behövs massa bas, mina prof Y-2 räcker inte om det är mördar bas.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-15 14:47

blixten_no1 skrev:Till just film behövs massa bas, mina prof Y-2 räcker inte om det är mördar bas.

Det beror nog vem man är. Jag har aldrig känt mig begränsad av en Ace-Bass med 6.5"... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-15 14:53

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:Fattar inte hur ni gör? Jag har ett hyfsat stort rum, runt 36 kvm och px-2. Jag åstadkommer rena jordbävningen där med mina px.

Ja, det märker jag när jag lyssnar med öppen planlösning till hela övervåningen. Men när jag sluter till...... :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-15 14:55

sprudel skrev:Ja, det märker jag när jag lyssnar med öppen planlösning till hela övervåningen. Men när jag sluter till...... :D

Grattis - det kan jag inte göra... inget att stänga.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-09-15 14:55

steveo1234 skrev:Kanske är en fråga om hur starkt man spelar, vilket material som spelas upp och hur högpassfiltret ser ut.
Två portade 10" hade inte överlevt en minut så som jag ser film.

Antagligen inte om du säger det. Men du hade ju inte heller blivit förvånad
över att det inte räckte till för dig.

Jag tror inte jag har skrivit att jag inte fattar hur man kan spela så högt att
man bottnar två 10"-basar. Det tycker jag inte är konstigt alls. Det konstiga
är att man lyckas och blir förvånad.
Senast redigerad av shifts 2011-09-15 15:00, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-15 15:00

shifts skrev:
steveo1234 skrev:Kanske är en fråga om hur starkt man spelar, vilket material som spelas upp och hur högpassfiltret ser ut.
Två portade 10" hade inte överlevt en minut så som jag ser film.

Antagligen inte om du säger det. Men du hade ju inte heller blivit förvånad
över att det inte räckte till för dig.

Inte förvånad för min del alls nej. Mest förvånad att det kan räcka till någon annan. :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-15 15:01

PerStromgren skrev:
blixten_no1 skrev:Till just film behövs massa bas, mina prof Y-2 räcker inte om det är mördar bas.

Det beror nog vem man är. Jag har aldrig känt mig begränsad av en Ace-Bass med 6.5"... :oops:

Äsch, gå och göm dig ::)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-09-15 15:01

Haha! :)

Editerade inlägget något där uppe för att förtydliga igen, men du verkar ha greppat.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-15 15:03

Det där med film och musik och anläggningar är ju faktiskt ett ganska kul kapitel. Jag har hört rykten om att det finns de som sitter och lyssnar på panelhögtalare utan extrabasar som tycker att det låter bra. Lixom, hallå, personal?! :)

Det som vissa sätter som minimikrav är långt över det behovet som andra tycker är självklart. Därför är ämnet så svårt diskutera på ett forum tror jag utan någon form av referensram. Jag föredrar att diskutera ljudnivå relativt ref.level för att ha någon form av gemensam utgångspunkt. Det blir lättare att förstå varandra då.
Senast redigerad av steveo1234 2011-09-15 15:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-15 15:03

steveo1234 skrev:Inte förvånad för min del alls nej. Mest förvånad att det kan räcka till någon annan. :)

Om man ser på film 23dB under ref-nivå då?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-15 15:05

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Inte förvånad för min del alls nej. Mest förvånad att det kan räcka till någon annan. :)

Ja, fast varför skulle man vilja göra något så galet :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-15 15:14

Olika rum också...

KRYMPTA profundusX-2 hos mig spelar avsevärt mycket bätre på alla sätt än ProfundusY-2 i ett rum jag hört dom.
Jag har även hört ProfundusY-4 i ett väldigt bra rum och det trycker på av bara fan !
Sedan har jag hört profundusP-4 i mitt rum och tyckte at tdet tröck på, i många avsenden, nästan lika bra.

Olika rum, olika storlekar på rummen, olika material i väggarna osv osv..

ger otoooooligt olika resultat :)
mitt rumm är ganska bra på så sätt att jag får kvar ganska mycket av energin i rummet = kan spela ganska högt med bra tryck i basen utan at det , även "onormala" skulle absolut inte få för sig att det behövs mer än ProfundusX-2 i mitt rum, det går att spela löjligt högt....

Fast i ett rum med ProfundusY-2 så upplevedes det helatiden som att det var på tok för klent trots att man körde dom nära max !
det blir liksom inget "tryck" i ljudet...

aja, Hur som :)

olika rum = olika krav på setupp...

ProfundusX-4 i ett litet rum på 20kvm som är vettigt kan mycket väl överglänsa ProfundusY-4 i ett rum på 40kvm !
Helt beroende på rummets förskaffenheter och jag vet att i alla fall ett rum krävde ProfundusY-8 för att han enligt ingvar skulle få något högre prestanda än ProfundusX-4 i Ingvars källare.
Så det ger lite perspektiv...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-15 15:15

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:

Ja, det märker jag när jag lyssnar med öppen planlösning till hela övervåningen. Men när jag sluter till...... :D

Hmm. Det kanske man skulle prova... :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-15 15:16

steveo1234 skrev:Ja, fast varför skulle man vilja göra något så galet :D

Jag tror inte de flesta människor ser på tv med högre volym än så. Tycker själv det är rätt lagom med två barn sovande precis sidanom tvrummet, tar man lite mer än så börjar man bli rädd för att väcka varje gång "något händer".

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-15 15:18

steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:

Jag skulle ALLDRIG få för mig att kolla på en film på referencenivå, inte ens 5dB under tror jag,....

jag ligger nog ständigt 10-15dB under Reference nivå skulle jag tro... :oops: :lol:

film ska vara njutbart och man ska levas in i filmen, inte bli mördad, våltagen och vanhedad va den... :? Jag gillar inte film på mördar nivåer... jag ställer in volymen helt passerat på hur dialogen ligger i nivå och vad som känns "rätt" ;)
har inget kallibrerat som talar om hur högt det är, men skulle tippa på att jag ligger 10-15dB under Reference nivå som MAX vid film.
antagligen lägre oftast...
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-15 16:13

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Ja, fast varför skulle man vilja göra något så galet :D

Jag tror inte de flesta människor ser på tv med högre volym än så. Tycker själv det är rätt lagom med två barn sovande precis sidanom tvrummet, tar man lite mer än så börjar man bli rädd för att väcka varje gång "något händer".

Tv? Jag trodde vi pratade film med korrekt mastrade nivåer. I övrigt förstår jag hur du menar. Det låter ju en del ut.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-15 16:31

DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:

Jag skulle ALLDRIG få för mig att kolla på en film på referencenivå, inte ens 5dB under tror jag,....

jag ligger nog ständigt 10-15dB under Reference nivå skulle jag tro... :oops: :lol:

film ska vara njutbart och man ska levas in i filmen, inte bli mördad, våltagen och vanhedad va den... :? Jag gillar inte film på mördar nivåer... jag ställer in volymen helt passerat på hur dialogen ligger i nivå och vad som känns "rätt" ;)
har inget kallibrerat som talar om hur högt det är, men skulle tippa på att jag ligger 10-15dB under Reference nivå som MAX vid film.

Det är ju precis därför jag helst ser film vid -5db FÖR att bli involverad i filmen. Upp till den nivån så sugs jag in mer och mer i filmen. Därefter blir det vanligtvis för starkt för mig (eller mitt rum, eller högtalarna eller förstärkaren eller vad det nu är som begränsar).
Black symphony koncerten däremot kan jag avnjuta 2db över refnivå. Med full behållning.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-15 16:39

Är ju så olika hur högt man spelar. Själv går jag aldrig över 90dB i medel på musik eller film. Det är på lyssningsplats då.
För det så räcker profX-2 ganska bra.
Vill man däremot ha 115dB så krävs bra mycket större.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-15 18:06

steveo1234 skrev:Tv? Jag trodde vi pratade film med korrekt mastrade nivåer. I övrigt förstår jag hur du menar. Det låter ju en del ut.

Inte alla har projektor, de flesta har tv. Då ser man på tv när man ser en film.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-15 18:19

Den där semantiken har jag tänkt på.

Om jag har en tv apparat och ser på en dvd-film på den så skulle inte jag säga att jag ser på tv. Jag skulle säga att jag ser på en film.

För inte säger du att du kollar på projektor?
Att se på tv är synonymt med att se på tv sändningar i min vokabulär.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-15 18:42

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Tv? Jag trodde vi pratade film med korrekt mastrade nivåer. I övrigt förstår jag hur du menar. Det låter ju en del ut.

Inte alla har projektor, de flesta har tv. Då ser man på tv när man ser en film.

Hah, där har du ju en poäng. "Titta på tv" för mig är synonymt med tv-sändning, inte tv-apparat. Touche.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-15 19:33

steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:

Det är ju precis därför jag helst ser film vid -5db FÖR att bli involverad i filmen. Upp till den nivån så sugs jag in mer och mer i filmen. Därefter blir det vanligtvis för starkt för mig (eller mitt rum, eller högtalarna eller förstärkaren eller vad det nu är som begränsar).
Black symphony koncerten däremot kan jag avnjuta 2db över refnivå. Med full behållning.

Till musik så spelar jag gärna bra mycket högre än till film, och det oavsett utrustningen och dess kapacitet.
Även med en anläggning som klarar 125dB så kollar jag inte på film högre för det utan jag tycker att min bästa ljudnivå flr filmupplevelse är oförändrad.

I6 och profundisX-2 på 11kvm klarar det med Stooooor marginal, piPs har egentligen tillräckliga helt på egen hand i mitt rum till film.
Men till musik så har jag i stället inga problem att maxa ur i16s på samma lyssningsavstond 1,85m.
Så, tydligen är jag väldigt olika i mina krav till film och musik, till musik klarar jag mig egentligen bara där jag bestämmer mog för att "nu får jag lov att ge mig" Medan till film så är det snarare så att verkliga referencer spelar in mer och på den nivå som jag upplever verkliga livets alla skenden, där hamnar jag.

Jag lägger nivån så att dialogen blir "rätt" och det är min helt egna subjektiva bedömning :)
Sedan blir allt annat bra också... Medan till musik så kan referencen vara allt från en live spelning med akustiska instrument eller en konsert och det resulterar ju i väldigt olika ljudnivåer :)
Så då ställer det stora krav på utrustningen...

Det blir så kul för mig när folk säger att det är lätt att bottna moduler till film... :lol:
Jag tycker exakt tvärt om, till musik viker sig elektroniken :twisted:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-15 19:55

adzer skrev:Den där semantiken har jag tänkt på.

Om jag har en tv apparat och ser på en dvd-film på den så skulle inte jag säga att jag ser på tv. Jag skulle säga att jag ser på en film.

Nu ser jag i princip inte på tv-sändningar...

Men när frun frågar "skall vi gå upp och se på tv?" så är det frikopplat på om det är film, inspelade tv-program, videoband eller vad.

Skulle tänka mig motsvarande fråga skulle vara "skall vi dra igång projektorn?", fast det får jag återkomma om den dagen vi har en...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-15 19:58

Nattlorden skrev:
adzer skrev:Den där semantiken har jag tänkt på.

Nu ser jag i princip inte på tv-sändningar...

Men när frun frågar "skall vi gå upp och se på tv?" så är det frikopplat på om det är film, inspelade tv-program, videoband eller vad.

Skulle tänka mig motsvarande fråga skulle vara "skall vi dra igång projektorn?", fast det får jag återkomma om den dagen vi har en...

I mitt hem skiljer vi på "se tv" och "se film". Det betyder två väldigt olika saker. Antingen sitter man och myser framför tv´n och småsnackar samtidigt. Eller så är det film i tystnad i hobbyrummet på ordentlig volym.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-15 20:01

steveo1234 skrev:I mitt hem skiljer vi på "se tv" och "se film". Det betyder två väldigt olika saker. Antingen sitter man och myser framför tv´n och småsnackar samtidigt. Eller så är det film i tystnad i hobbyrummet på ordentlig volym.

Jo, det blir ju rimligt med den separationen av rum.

Vad gör du om det går en film på tv då?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-15 20:21

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:I mitt hem skiljer vi på "se tv" och "se film". Det betyder två väldigt olika saker. Antingen sitter man och myser framför tv´n och småsnackar samtidigt. Eller så är det film i tystnad i hobbyrummet på ordentlig volym.

Jo, det blir ju rimligt med den separationen av rum.

Vad gör du om det går en film på tv då?

Slötittar på den om jag inte bryr mig om den. Införskaffar den på bluray om jag vill se den.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino