Äntligen ljud i OA5-MMX (Bilderna tillbaka 10/12)

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-09-11 11:56

det är via min iFön men är det någon som vet någon bättre site för att länka bilder?
:oops: nu blir jag lite generad för det är faktiskt bara plastfolie (DC-fix) men jag skall helt ärligt säga att det se väldigt bra ut även på nära håll.
Det har en struktur i ytan med.
Man kan säkert få mycket bättre resultat om man är ännu mer noggran med grundmålningen.
Jag grundande med primer på sprayflaska och slipade med 400 och 600 slippapper.
Jag skulle nog grundat sidorna en gång till och slipat efter att jag målat toppen och botten.

Det finns en massa varianter av träslag och ytstrukturer och den fördel jag tänkte mig var att man inte riskerar sprickor eller liknande pga av rörelser i lådan.

EDIT: OT så lödde jag ihop en EKK-högtalarkabel men banankontakterna sitter jättelöst och skramlar nästan omkring i terminalen? Är det terminalen eller bananerna som är konstiga? :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-09-11 13:55

Snyggt jobbat pappaBas. Gillar att du monterade faneret liggande. Dom där vinylfilmerna blir bättre å bättre ser jag!

Hoppas du får roligt med dom..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-09-14 01:53

Har lyssnat lite mer på dem och är väldigt nöjd! 8)
Jag tog ju 3,3 ohm som diskantdämpning och har inte lyssnat på dem med några andra dämpningar. Gjorde det helt baserat på lästa lyssningsintryck (IÖ rekomenderade 0-2,2 Ohm i byggbeskrivningen, CarlssonPlanets "Extra byggtips" rekomenderade 3,3-4,7 Ohm) så jag tog väl något slags medelvärde av dem.
Diskanten är hursom helst inte alls ljus nu.
Hade varit kul att veta hur stor skillnad det vore att gå ned till kanske 2,2 Ohm?
Det andra jag funderar på att laborera lite med är att jag märkt att vid vissa riktigt låga frekvenser så blir den lite "bummlig" så jag funderar på att som IÖ säger i byggbeskrivningen kanske lägga i lite lätt dämpning till under fullregistret.

Har inte lyssnat mycket på liknande typer av Carlsson högtalare men det brukar få lite kritik för att de saknar bas. Det kan jag säga att dessa inte gör! :D
En fördel som jag ser det är att man kan gå omkring i rummet och fortfarande få väldigt bra ljud, man kan ju inte sitta i sweetspot hela dagarna.

Har ni andra som byggt dem några andra intryck eller erfarenheter?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-09-15 17:46

En snabb fråga till filterkontruktören? Hur mycket dämpas diskanten ungefärligen vid olika värden på dämpresistansen? Dvs ingen dämpning jämfört med 2,2 eller 3,3 och rent av 4,7 Ohm?

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2011-09-15 18:57

PappaBas skrev:Det andra jag funderar på att laborera lite med är att jag märkt att vid vissa riktigt låga frekvenser så blir den lite "bummlig" så jag funderar på att som IÖ säger i byggbeskrivningen kanske lägga i lite lätt dämpning till under fullregistret.

Det är förbaskat konstigt att man inte kan få lite enkel konsumentinformation från tillverkaren om dessa saker - element-T/S, låda och avstämning så att man kan ta ställning till detta själv och ha grund för egna modifieringar. Som om en bil såldes med utförliga specifikationer om legeringen i cylinderfodren och konstruktionen av tändkretsarna, men inga uppgifter om antal hästkrafter, volym i bagaget eller bensinförbrukning.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-09-15 19:12

Det är förbaskat konstigt att man inte kan få lite enkel konsumentinformation från tillverkaren om dessa saker - element-T/S, låda och avstämning så att man kan ta ställning till detta själv och ha grund för egna modifieringar. Som om en bil såldes med utförliga specifikationer om legeringen i cylinderfodren och konstruktionen av tändkretsarna, men inga uppgifter om antal hästkrafter, volym i bagaget eller bensinförbrukning.

Till IÖs försvar står det faktiskt beskrivet i hans byggbeskrivning att för att få den helt neutral kan man kan laborera med att just lägga i mer dämpning och det är dessutom rekomenderat i "extra byggtips" på CarlssonPlanet. Det beror väl lite på rummet man har osv.
Jag har inte bestämt mig riktigt än men det jag funderar just nu på är om kanske 3,3 Ohm i diskanten var för mycket så försöker få en slags ide om hur stort steg det vore att gå ned till 2,2.
Jag är väldigt nöjd! :D Det är bara lite kul att testa lite olika konfigurationer av ren nyfikenhet.

EDIT: såg att citeringen inte blivit rätt
Senast redigerad av PappaBas 2011-09-15 20:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-09-15 19:26

grafpro, du låter bitter. Han har ett telefonnummer. Ring honom och fråga.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-15 19:59

grafpro skrev:...ha grund för egna modifieringar

Om det inte är önskvärt att folk skall ge sig på att försämra konstruktionen, så är det väl ett effektivt sätt att minska på detta just genom att inte erbjuda dessa parametrar?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-09-15 20:22

Angående delgivning av parametrar så är det väl rätt sällan man får någon som helst information från "vanliga" högtalarföretag?
Tvivlar på att de skulle lämna beskrivningar på hur du modifierar deras delningsfilter och låddämpning? ;)

Jag tycker det är rätt bra beskrivet i byggbeskrivningen angående just modifikationsmöjligheterna. Men självklart så är det väl rätt ypperligt att vända sig till t.ex Faktiskt här för att rådfråga andra om deras erfarenheter? :)

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2011-09-16 09:57

shifts skrev:grafpro, du låter bitter.

Det var nog att ta i. Men jag dricker gärna en! Adnams exempelvis.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-09-16 16:24

PappaBas skrev:En snabb fråga till filterkontruktören? Hur mycket dämpas diskanten ungefärligen vid olika värden på dämpresistansen? Dvs ingen dämpning jämfört med 2,2 eller 3,3 och rent av 4,7 Ohm?

Upptäckte just att denna fråga fanns i tråden (jag fick den direkt i PM också).

Jag har inte konstruktionsnoterna här i närheten, men om jag inte miss-
minner mig så är impedansen i diskantdelen av filtret ungefärligen 8 ohm,
minimum-värdet alltså.

Dämpningen ges av D = 20LOG(R/(R+8 ))

Alltså:

0,0 ohm ger 0 dB

1,0 ohm ger -1,02 dB

2,2 ohm ger -2,11 dB

3,3 ohm ger -3 dB

4,7 ohm ger -4,01 dB

6,8 ohm ger -5,34 dB

8,2 ohm ger -6,13 dB

10 ohm ger -7,04 dB

Och så vidare...

De flesta tycks stanna vid ungefär -4 dB, vilket även ger en energikurva
som rätt mycket liknar dem som Stig själv valde och mätte upp för sina
70-talskonstruktioner, men vill man ha en så rät energikurva som möjligt
är det snarare mellan 0 och -2 dB man skall sikta på.

Om man väljer att dämpa diskantregistret mycket mer än 4 dB, så kan
det vara en poäng att samtidigt öka seriespolen för basen från 0,6 mH
till kanske 0,75 mH eller kanske till och med uppåt 1 mH om man dämpar
diskantregistret mycket. För att vidmakthålla en mjuk övergång mellan
registren alltså.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati