Moderator: Redaktörer
David_A skrev:Har ni inte testat Gromits Grendel mot Bryston än?
Piotr skrev:Bamsefar skrev:Om man skulle dra till Norrköping i helgen och klättra, och på vägen hem agera blindtestadministartör ????
Ågelsjön gissar jag på då..?
Fint skit!
/Peter
Mayro skrev:Vem vet. Vi kanske är närmare "varanns ljudideal" än vi tror....![]()
Mayro skrev:Skulle vara rätt skoj om det slutade så. Att man satt med ett flin o konstaterade vi gillade "samma sak" typ![]()
![]()
Mayro skrev:Hoppas verkligen nån av faktisk.se - (LTS) medlemmarna kan ta sig en resa hit nån gång så man kan "stämma" av lite "varanns ljudtypideal". Live med kaffe o gott fikabröd....
IngOehman skrev:Alla apparater som tillfredsställer ett ljudideal, likriktar ju musiken i den riktningen. Skittrist.
NNord skrev:Callisto
Blanda inte ihop Ideal nu, vet du va de är !
![]()
Ett ideal är en målsättning, och ofta en ouppnåelig sådan. Ses ofta mer som en tankemodell att arbeta sig fram mot, än som något praktiskt genomförbart.
Callisto skrev:IngOehman skrev:
"vill bevara den variation av klanger som finns inspelade så oförstört som möjligt"
"Jag kan se till så att den blir så transparent att jag nöjer mig."
I.Ö.
Detta ÄR ditt ljudideal![]()
.
Svante skrev:Callisto skrev:IngOehman skrev:
"vill bevara den variation av klanger som finns inspelade så oförstört som möjligt"
"Jag kan se till så att den blir så transparent att jag nöjer mig."
I.Ö.
Detta ÄR ditt ljudideal![]()
.
Jag får nog ge poäng till Callisto här... Avsaknad av färgning är inte samma sak som avsaknad av ideal.
Jag citerar för citerandets skull!IngOehman skrev:Poängen är ju, att de som talar om ljudideal alltid pratar om "hur det skall låta" - de talar om vilka sorts ljud/karaktärer de vill uppleva ur sin anläggning.
(Man kan naturligtvis medelst efterkonstruktioner bestrida detta påstående, men please, gör inte det. Tänk efter noga - och håll sen med istället!)
Callisto skrev:Ljudideal; ett transparent ljud.
Sedan är frågan vad som kan kallas "transparent".
Klarar det F/E lyssning får man väl anse apparaturen tillräckligt transparent för att uppnå "idealet", annars är det rimligen brister med F/E lyssning (anser jag).
IngOehman skrev:Ja E!
Jag är ointresserad av ljudideal, eftersom jag är för hifi.
Vh, iö
Nattlorden skrev:Varför skulle man behöva ha ett ideal på hur en sopran skall låta? Det har jag aldrig funderat över. Kan tycka lika mycket om två helt olika sopraner för att jag gillar var och ens sång.
Däremot vill jag självklart ha båda återgivna korrekt så att just deras sopranröst låter som den skall låta... (dvs. som den är inspelad att låta).
Nattlorden skrev:Det där anser jag är en motsägelse i sig själv... man kan väl inte ha flera divergerande ideal om samma sak??
Ändrar det sig så är det väl snarare fråga som smak än om ideal... ett ideal förändras inte av dagsformen precis...
Användare som besöker denna kategori: data_foggen, juanth och 12 gäster