Moderator: Redaktörer
Kronkan skrev: Då verkar jag ha förstått rätt. När jag pratar om en vågfront så är det vad som händer kring en (1) högtalare. Är det två så blir det två vågfronter. Så långt är jag med Peter. Och att dessa två första vågfronterna i viss mån styr upp hur och var gestalten bildas men att reflexerna ändå kan påverka hur vi så att säga perceptuerar.
Strmbrg skrev:Kan man tänka sig (dvs spekulera) i att upplevelsen då baseras på ett "borde-bias"?
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Kan man tänka sig (dvs spekulera) i att upplevelsen då baseras på ett "borde-bias"?
Visst kan du det. Jag tror mer på kopplingen mot rummet att göra...
Almen skrev:Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Kan man tänka sig (dvs spekulera) i att upplevelsen då baseras på ett "borde-bias"?
Visst kan du det. Jag tror mer på kopplingen mot rummet att göra...
Håller med om att rummets akustik har stor betydelse för breddupplevelsen. Vi var ett gäng för några år sedan som jämförde ett ganska kalt rum med samma rum mer dämpat, och den stora skillnaden var att ljudbilden i allmänhet och sångare/småljud i synnerhet upplevdes väldigt mycket bredare och diffust i det odämpade rummet.
petersteindl skrev:Kronkan skrev: Då verkar jag ha förstått rätt. När jag pratar om en vågfront så är det vad som händer kring en (1) högtalare. Är det två så blir det två vågfronter. Så långt är jag med Peter. Och att dessa två första vågfronterna i viss mån styr upp hur och var gestalten bildas men att reflexerna ändå kan påverka hur vi så att säga perceptuerar.
I viss mån, ja. Det är dock viktigt i sammanhanget då man pratar vågfronter (som ju alltid finns i den fysikaliska världen) att förstå att inom stereo med två högtalares direktljud så skapas 4 retningar totalt på trumhinnorna d v s 2 retningar per respektive högtalares direktljud, en på höger trumhinna och en retning på vänster trumhinna per högtalare.
Varje enskild fysikalisk ljudkällas (högtalares) bidrag till rumsreflex från återgivningsrummets ytor ger 2 retningar på trumhinnorna d v s 1 retning på respektive trumhinna.
Varje enskild reflex i inspelningen ger då upphov till 4 retningar mot trumhinnorna d v s 2 st per trumhinna om reflexen finns inspelad i bägge kanaler och således återges med båda högtalarna och dessa reflexer får då samma infallsvinkel mot trumhinnorna som högtalarnas direktljud eftersom de strålar från samma högtalare under förutsättning att man inte använder multikanal med fler högtalare där direktljud och reflekterat ljud är separerade från varandra.
Det innebär att det fysikaliska direktljudet från 2 högtalare i ett stereofoniskt system egentligen ger 2 retningar mot trumhinnorna för mycket, och även på de tidiga reflexerna som finns med i inspelningen. Man får, så att säga, extra mycket Inter Aural Cross Correlation som man inte får då man lyssnar på reella ljudkällor i verkligheten eller på virtuella ljudkällor då återgivningen sker med principen WFS. Reella ljudkällor och virtuella ljudkällor skapar vågfronter som ger vågfrontens retning mot respektive trumhinna och är så att säga därvidlag helt annorlunda i jämförelse med fantomljudkällor i stereo där fantomljudbilden inte är de fysikaliska vågfronterna. Ingen fantomljudkälla har någon reell vågfront och heller ingen virtuell vågfront.
MvH
Peter
IngOehman skrev:petersteindl skrev:Kronkan skrev: Då verkar jag ha förstått rätt. När jag pratar om en vågfront så är det vad som händer kring en (1) högtalare. Är det två så blir det två vågfronter. Så långt är jag med Peter. Och att dessa två första vågfronterna i viss mån styr upp hur och var gestalten bildas men att reflexerna ändå kan påverka hur vi så att säga perceptuerar.
I viss mån, ja. Det är dock viktigt i sammanhanget då man pratar vågfronter (som ju alltid finns i den fysikaliska världen) att förstå att inom stereo med två högtalares direktljud så skapas 4 retningar totalt på trumhinnorna d v s 2 retningar per respektive högtalares direktljud, en på höger trumhinna och en retning på vänster trumhinna per högtalare.
Varje enskild fysikalisk ljudkällas (högtalares) bidrag till rumsreflex från återgivningsrummets ytor ger 2 retningar på trumhinnorna d v s 1 retning på respektive trumhinna.
Varje enskild reflex i inspelningen ger då upphov till 4 retningar mot trumhinnorna d v s 2 st per trumhinna om reflexen finns inspelad i bägge kanaler och således återges med båda högtalarna och dessa reflexer får då samma infallsvinkel mot trumhinnorna som högtalarnas direktljud eftersom de strålar från samma högtalare under förutsättning att man inte använder multikanal med fler högtalare där direktljud och reflekterat ljud är separerade från varandra.
Det innebär att det fysikaliska direktljudet från 2 högtalare i ett stereofoniskt system egentligen ger 2 retningar mot trumhinnorna för mycket, och även på de tidiga reflexerna som finns med i inspelningen. Man får, så att säga, extra mycket Inter Aural Cross Correlation som man inte får då man lyssnar på reella ljudkällor i verkligheten eller på virtuella ljudkällor då återgivningen sker med principen WFS. Reella ljudkällor och virtuella ljudkällor skapar vågfronter som ger vågfrontens retning mot respektive trumhinna och är så att säga därvidlag helt annorlunda i jämförelse med fantomljudkällor i stereo där fantomljudbilden inte är de fysikaliska vågfronterna. Ingen fantomljudkälla har någon reell vågfront och heller ingen virtuell vågfront.
MvH
Peter
Jo, jag, visserligen, men, njae...
Vad som händer vid trumhinnorna är mindre intressant än vad som verk-
ligen tar sig vidare.
Inkluderar man HELA hörselns funktionalitet så kommer det in en massa
faktorer som gör att verklighetens hörbeteende behöver beskrivas på helt
andra sätt än det där.
Tänker inte ägna en massa bokstäver åt det här och nu, men den som är
intresserad råder jag att titta tillbaka på artiklarna i ämnet som jag skrev
i början av 90-talet för MoLt, där jag tar upp hur "trumhinnestimulit" ser
ut, och vad det leder till med avseende på vilka signaler som kommer fram
till de hörförnimmelsebahandlande delarna i hjärnan.
Den viktigaste invändningen är hur "klockfrekvensen" kommer in i ekvati-
onen.
Vh, iö
- - - - -
PS. Det beteende som Peter beskriver än inte betydelselöst, men till skillnad
från det intryck man kanske kan få av det han skriver, är det inte alls i tids-
domän som transientdubblingen kommer in som ett problem, utan i frekvens-
domän, och framförallt då i illa uppställda anläggningar.
petersteindl skrev:Det är dock viktigt i sammanhanget då man pratar vågfronter (som ju alltid finns i den fysikaliska världen) att förstå att inom stereo med två högtalares direktljud så skapas 4 retningar totalt på trumhinnorna d v s 2 retningar per respektive högtalares direktljud, en på höger trumhinna och en retning på vänster trumhinna per högtalare.
petersteindl skrev:Det är dock viktigt i sammanhanget då man pratar vågfronter (som ju alltid finns i den fysikaliska världen) att förstå att inom stereo med två högtalares direktljud så skapas 4 retningar totalt på trumhinnorna d v s 2 retningar per respektive högtalares direktljud, en på höger trumhinna och en retning på vänster trumhinna per högtalare.
Strmbrg skrev:Det florerar en del begrepp som jag inte förstår i tråden för närvarande.
Öh, är vi fortfarande kvar i grundfrågan?
IngOehman skrev: När det gäller hörselmekanism-skälen till att stereofoni fungerar, så vill jag
hänvisa till de artiklar jag skrev i ämnet runt 1990-91 eller om det var något
år senare.
Min kommentar till det du skrev beror på att du pekade på att det är viktigt
att förstå att retningarna på trumhinnan dubblas. Du skrev:petersteindl skrev:Det är dock viktigt i sammanhanget då man pratar vågfronter (som ju alltid finns i den fysikaliska världen) att förstå att inom stereo med två högtalares direktljud så skapas 4 retningar totalt på trumhinnorna d v s 2 retningar per respektive högtalares direktljud, en på höger trumhinna och en retning på vänster trumhinna per högtalare.
Nu kan man ju diskutera hur många retningar som uppstår, det beror ju på
hur signalen ser ut det. Det kan bli många fler än 2 per öra.
Men framförallt så fungerar ju inte hörseln så att det är retningar på trum-
hinnan som registeras. Det är hörselhårens retningar som registreras. Och
det en en viss signalväg däremellen, och de signaler som genereras följer
inte riktigt det mönster som man kanske kan tro...
- - -
Jag brukar säga att människans hörsel är fascinerande på så vis att den har
visat sig i princip ALLA de förmågor som den hårdvarumässigt (inkluderar då
hela hörselnervens signalöverföring - och hela systemets uppbyggnad) kan
tänka sig att den kan ha.
Och som tur är låter vår hårdvara oss inte att detektera transientdubblingen
ifråga. Inte annat än indirekt (timbralt), i synnerhet i dåliga anläggningar.
- - -
Men för att sammanfatta - mitt inlägg var alltså inte en kritik eller invändning
mot det du skrev, det var bara en kommentar riktad till alla dem som kanske
uppfattade det du skrev som att dubbeltransienterna skulle höras som transi-
entdubblingar.
Vh, iö
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Det florerar en del begrepp som jag inte förstår i tråden för närvarande.
Vilka begrepp är det du inte känner till eller inte förstår?
MvH
Peter
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Det florerar en del begrepp som jag inte förstår i tråden för närvarande.
MvH
Peter
Transientdubblingen
Dubbeltransienterna
Superpositionsprincipen
Inter Aural Cross Correlation
WFS
Strmbrg skrev:Det florerar en del begrepp som jag inte förstår i tråden för närvarande.
petersteindl skrev:Varje värld i sig är komplicerad, men övergången dem emellan d v s interfacet är magnituder mer komplicerat.
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Det florerar en del begrepp som jag inte förstår i tråden för närvarande.
MvH
Peter
Transientdubblingen
Dubbeltransienterna
Strmbrg skrev:Superpositionsprincipen
Strmbrg skrev:Inter Aural Cross Correlation
Strmbrg skrev:WFS
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Varje värld i sig är komplicerad, men övergången dem emellan d v s interfacet är magnituder mer komplicerat.
Brukar tyvärr betyda att vi valt fel metod att representera en eller flera av världarna. Tyvärr är det nog få forskare på den nivån som är intresserade att definiera om fysiken i dessa områden, de sitter nog snarare och stökar med GUT-problematik.
Strmbrg skrev:En massa saker här ovan...
Strmbrg skrev:Strmbrg skrev:En massa saker här ovan...
Nå?
Är den bästa kommentaren en djup suck?
Och beror i så fall sucken på att jag funderar för mycket?
Eller beror den på att jag förstår för lite?
Strmbrg skrev:Tack, Peter och Ingvar.
Vad duktiga ni är!
Öh, utgår jag ifrån.
Det är ju förvisso svårt att avgöra för mig, som inte är lika duktig. Öh, utgår jag ifrån.
Att jag inte är, vill säga.
Men jag kanske kan säga:
"Vad duktigare än jag ni är!" Fast det ser ganska knäppt ut.
Förmodar att det även skulle låta ganska knäppt.
Skall hursomhelst läsa igenom det hela lite noggrannare, respektive senare.
---
Emellanåt placeras ju högtalarelement mycket tätt ihop. Liksom för att - förmodar jag - approximera en ljudande punkt. Men då brukar det iofs röra sig om ett låg- och ett högregisterselement.
Om vi nu utgår från att de två membranen rör sig synkront samt inte vispar till det på annat sätt, så lär det ju kunna bli ett bra resultat av denna metod.
Men, om man nu tänker sig tex en bredbandare (inte bred bandare, ety man då tänker på nå'n gammal rullbandspelare).
Om man nu gör en linjekälla av en massa av dessa element, eller en "ytkälla":
Blir det inte en faslig massa interferenser?
Blir det inte ett fasligt resultat där borta vid lyssnaren?
Eller: Varför blir det inte ett fasligt resultat?
Ett enkelt sätt att sabba riktningsupplevelsen är ju att vända den absoluta fasen på ena kanalen. Det borde väl bli åtminstone litegrann av samma effekt med linje- och "ytkällan"?
IngOehman skrev:Strmbrg skrev:Tack, Peter och Ingvar.
Vad duktiga ni är!
Öh, utgår jag ifrån.
Det är ju förvisso svårt att avgöra för mig, som inte är lika duktig. Öh, utgår jag ifrån.
Att jag inte är, vill säga.
Men jag kanske kan säga:
"Vad duktigare än jag ni är!" Fast det ser ganska knäppt ut.
Förmodar att det även skulle låta ganska knäppt.
Skall hursomhelst läsa igenom det hela lite noggrannare, respektive senare.
---
Emellanåt placeras ju högtalarelement mycket tätt ihop. Liksom för att - förmodar jag - approximera en ljudande punkt. Men då brukar det iofs röra sig om ett låg- och ett högregisterselement.
Om vi nu utgår från att de två membranen rör sig synkront samt inte vispar till det på annat sätt, så lär det ju kunna bli ett bra resultat av denna metod.
Men, om man nu tänker sig tex en bredbandare (inte bred bandare, ety man då tänker på nå'n gammal rullbandspelare).
Om man nu gör en linjekälla av en massa av dessa element, eller en "ytkälla":
Blir det inte en faslig massa interferenser?
Blir det inte ett fasligt resultat där borta vid lyssnaren?
Eller: Varför blir det inte ett fasligt resultat?
Ett enkelt sätt att sabba riktningsupplevelsen är ju att vända den absoluta fasen på ena kanalen. Det borde väl bli åtminstone litegrann av samma effekt med linje- och "ytkällan"?
Problemet med dina frågor är inte att de är för svåra, utan att de är för
enkla - för allmänna eller för ledande. Då blir det svårt att svara.
...
Vh, iö
IngOehman skrev:...
Ett rätt vanligt fenomen från linjekällor är ett förvrängningsform som jag
brukar kalla pijong-distorsion. Den är mycket lätt att demonstrera, men
när man gör det blir de som gillade högtalaren ibland ledsna, så det brukar jag undvika att göra. Alla linjekällor har den inte dock, men de som har
den har det av skäl som är lite besläktade med det jag jag tycker mig se
att du är lite inne på.
Vh, iö
Strmbrg skrev:Upplevs ljudet då annorlunda/"sämre" efter den nya insikten?
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Upplevs ljudet då annorlunda/"sämre" efter den nya insikten?
Man får nog låta bli att försöka lyssna efter det om man skall ha en chans att slå bort det... Har någon pekat ut ett fel så kommer man ofrånkomligt att upptäcka detta på ett helt nytt sätt. Och sen kommer det att ligga och gnaga om inte annat så undermedvetet.
Så det är en kombination av "tack så mycket för hjälpen" och "fan också!" att lära sig hitta "nya" fel på sin återgivning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster