Noname DVD som transport

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-14 13:20

UrSv skrev:Jag tycker nog att det kan vara idé att titta runt lite i menyerna för att utesluta att där finns nåt som ställer till det.

Gjorde det, det fanns inget där vad jag kunde se.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-06-14 13:43

Jag skall ta ett kort på min DVD för SEK 350 som också saknar trafo på digitalutgången som det verkar.

Jag tycker nog att det kan vara idé att titta runt lite i menyerna för att utesluta att där finns nåt som ställer till det.
Jag tror inte att menyinställningarna slår på en trafo!

Diskantbortfallet borde väl bara bli när du kör ut stereoljudet digitalt, 5.1 har väl inga konstiga bitar som kan ge diskantfattigt ljud?

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2005-06-14 14:03

En filosofisk (?) fråga:

Om vi antar att spelaren har en bugg som gör att de-emphasis-flaggan alltid är satt, borde då inte även DVDns egen dac luras av detta och filtrera diskanten?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-14 14:32

razor skrev:En filosofisk (?) fråga:

Om vi antar att spelaren har en bugg som gör att de-emphasis-flaggan alltid är satt, borde då inte även DVDns egen dac luras av detta och filtrera diskanten?

Mja, eller så har den inget de-emfasfilter alls... :) Nä, gissningsvis så passerar signalen inte en SPDIF-signal på vägen till den den interna DACen, och det kan ju vara just i genereringen av SPDIF som det går fel. Det verkar ju så iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-14 16:26

Det vore intressant om du kunde reda ut frågan om huruvida de
säljer apparaten med vetskap om defekten eller ej. Det bör ju inte
vara tillåtet att sälja defekta prylar utan att upplysa om det,
nästan oavsett pris.

Någon måste man väl förresten kunna kontakta i supportärende,
även när man köpt en apparat på Coop? Dvs kontakta
generalagent för Lumatron eller liknande och höra vad som är fel.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-14 16:50

E skrev:Det vore intressant om du kunde reda ut frågan om huruvida de
säljer apparaten med vetskap om defekten eller ej. Det bör ju inte
vara tillåtet att sälja defekta prylar utan att upplysa om det,
nästan oavsett pris.

Någon måste man väl förresten kunna kontakta i supportärende,
även när man köpt en apparat på Coop? Dvs kontakta
generalagent för Lumatron eller liknande och höra vad som är fel.

Mvh E*

Ja, nu orkar jag inte hålla på och strula med Coop för något som jag vet kommer att sluta i att jag får tillbaka 395 kronor och blir utan CD vid datorn. Sen håller jag i princip med om att det som säljs ska fungera, men jag hatar samtidigt att lämna tillbaka saker som jag har köpt... :?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-14 17:13

Jo det förstås, men du behöver ju inte lämna tillbaka den.
Huvudsaken att de får reda på hur det ligger till och att kommande
köpare upplyses om att digitalutgången är oanvändbar, om nu
tillverkaren erkänner att den är det.

Mvh E*

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-06-14 17:32

rqu skrev:
Jag skall ta ett kort på min DVD för SEK 350 som också saknar trafo på digitalutgången som det verkar.

Jag tycker nog att det kan vara idé att titta runt lite i menyerna för att utesluta att där finns nåt som ställer till det.
Jag tror inte att menyinställningarna slår på en trafo!

Diskantbortfallet borde väl bara bli när du kör ut stereoljudet digitalt, 5.1 har väl inga konstiga bitar som kan ge diskantfattigt ljud?

Nä det är klart men det var ju inte riktigt därför jag nämnde det. Svante kommenterade att hans saknade trafo och något i stil med att det brukar finnas men min saknar också trafo.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-14 23:59

Alltså...Nu är jag inte säker på att Svante är helt allert.

Igen. :wink:

Inte UrSv heller, och i synerhet inte rqu, som nog har missuppfattat trafokommentaren helt.

Svante: Det är väl på INGÅNGEN till en DAC som överföringsstandarden föreskriver en trafo, inte på en SP-DIF-utgång? Eller kan din DVD-spelare användas som DAC också? :o Kanske är detta ett fall av "skriva sent på kvällen" igen? :wink:

Eller är det jag som är snurrig? (Har ju standarden bara svagt i minnet, så jag kan förstås minnas fel...)

Hurusomhelst:
Även om trafo saknas så finns säkerligen AC-kopplingen, och det är ju det som är problemet...

Det vill säga en av orsakerna till att toslink brukar vara bättre än koaxiell överföring.

Trafon har dock absolut och garanterat INGENTING med diskantfallet att göra, rqu.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-06-15 00:13

Jag hade en gång en jittermumsare (Monarch DIP superdrive) som hade två ingångar (elektrisk, optisk). Ingången hade trafo. Det fanns två elektriska utgångar på den, en "high-speed" utgång, med högre utnivå, coax, för att driva mycket långa kablar där man så behövde. Den andra utgången hade trafo, och "flytande jord" för att isolera signalen från störningar.

Vet ej om det var vettigt men det vara väl den enda av de jittermumsare som fungerade enligt HiFi News test.

http://www.monarchyaudio.com/DIP4.htm

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-15 00:28

IngOehman skrev:Alltså...Nu är jag inte säker på att Svante är helt allert.

Igen. :wink:

Inte UrSv heller, och i synerhet inte rqu, som nog har missuppfattat trafokommentaren helt.

Svante: Det är väl på INGÅNGEN till en DAC som överföringsstandarden föreskriver en trafo, inte på en SP-DIF-utgång? Eller kan din DVD-spelare användas som DAC också? :o Kanske är detta ett fall av "skriva sent på kvällen" igen? :wink:

Ehh... Alltså, jag började ju min karriär på KTH (efter jag gått ut elektro) med att göra ett SPDIF-kort för PC. Då fanns det nätt och jämt kretsar att bygga med, första versionen var faktiskt byggd med TTL-kretsar. Då, för 15 år sen hade jag kunnat säga direkt var trafon satt. Dessutom präntades tanken att digitalljudsprylar är dubbelriktade, dvs har alltid både in- och utgång, in i mitt digitalhjärta. Det spelar alltså (i min förvridna världsbild) alltså ingen roll i vilken ände man tittar, den ena (av in- och utgång) har ju en trafo, det ska alltså sitta en trafo på en pryl med SPDIF. Så fel.

Senare, på modern tid, har det kommit digitala prylar som inte kan spela in (som DVDer och så :) ) och då ska man förstås ha tungan i rätt mun när man säger att det saknas en trafo. Man ska åtminstone veta om den ska sitta på sändande eller mottagande ände. Och sanningen är att, jag kommer inte ihåg hur det var... Buhu... :(

Så säger du att den ska sitta på mottagaränden så är det säkert så. Och i såna fall fattas det ingen trafo i vare sig min eller Ursvs DVD. Det låter ju rimligt.

Var det ett för långt försvarstal? :) Inte var det sent på kvällen heller, när jag skrev.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-06-15 01:27

Zoran skriver så här om sina "embedded peripherials":

Zoran's Audio System Solutions
In 1993, Zoran developed its first audio product, a powerful programmable Digital Audio Processor, for Dolby Laboratories. These Digital Audio Processors were the first to offer Dolby Digital 5.1 and MPEG multichannel digital audio decoding used in many of the major brands of audio video receivers including Altec Lansing, Boston Acoustics, Creative, Denon, Dolby, Marantz, Pioneer and a host of others.

www.Zoran.com

Jaja, hadde inte så mycket annat att komma med.. :P

mvh Michael

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-06-15 10:27

Svante/IÖ,

Avsikten med min kommentar var nog inte att hävda att det skall finnas en trafo på utgången utan snarare bekräfta att avsaknaden av trafo i Svantes maskin inte var unik i och med att min också saknade trafo. Samtidigt är jag förhållandevis säker på att jag har haft spelare med trafo på utgången. Inget definitivt om vilket, om något, är standard.

För övrigt visade det sig att den spelaren inte längre stod i min hylla utan hemma hos en mycket trevlig flicka. Bättre användning.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-06-17 09:03

IngOehman skrev:
(Det handlar med största sannolikhet om en felaktigt utskickad flagga som aktiverar Yamahans de-emphasis.)

Vh, iö

Hur går det, Svante? Är detta verifierat och säkerställt? Tänker du isf ringa kundtjänst på Coop och berätta det? :lol: :wink:

Håll oss uppdaterade! Det här kan bli kul...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-17 09:35

Belker skrev:
IngOehman skrev:
(Det handlar med största sannolikhet om en felaktigt utskickad flagga som aktiverar Yamahans de-emphasis.)

Vh, iö

Hur går det, Svante? Är detta verifierat och säkerställt? Tänker du isf ringa kundtjänst på Coop och berätta det? :lol: :wink:

Håll oss uppdaterade! Det här kan bli kul...

För min egen del är det ställt bortom rimligt tvivel, men det är förstås inte visat ännu. Jag kopplade upp oscilloskopet för att titta på emfasbiten, men insåg sedan hur djupt i dataströmmen den är begravd. Det får stanna där för mig. Coop kommer undan.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-06-17 09:44

Fiktivts samtal med Coop's kundtjänst!

- Hej, jag skulle vilja säga att de-emfasis inte fungerar på den DVD-spelare som jag köpte hos er?
- Vilken skiva sade du, de-enfassis? Vi ska leta upp den och se om den skivan inte fungerar.
- Nej nej...det är funktionen deamfasis som inte fungerar på digitalutgången.
- Digitalutgången...det är en avancerad utgång som man normalt inte använder. Det kräver stor kunskap för att kunna använda den; du ska använda de normala utgångarna.
- Nej, jag använder den som driver för mitt övriga system och måste ha digital utgång.
- En "driver"? Du driver med mig. Spelar du golf förresten?....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-17 15:28

:)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-08-12 11:45

Svante skrev:Zoran, står det på en stor blaffa på kortet.

Det måste ju vara Zoran "I Zve-ri-ge kan allah ta gulld" Lukic som sålt sitt varumärke igen! :lol:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi